COLECTA DE DATOS: UNA EXPERIENCIA PARA LA ENSEÑANZA Y LA INVESTIGACIÓN

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Kirchhof, Ana Lúcia Cardoso
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Magnago, Tânia Solange Bosi de Souza, Camponogara, Silviamar, Prestes, Francine Cassol, Kirchhof, Raquel Soares
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cogitare Enfermagem (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/16193
Resumo: Research has been a strong ally to the improvement of health care quality by providing reflection concerningdifferent practices. The objective of this text is to demonstrate the importance of the participation of academics in research,providing both by living with the resulting questions of professional relationships and the aspects related to the executionof an investigative project. In order to do so, the capacitation of interviewers, the challenges of data collection, and thebenefits earned by the experience of being an academic/researcher are detailed. This report shows that the theoreticalpracticalexperiences achieved during the undergraduate curriculum create a differential of knowledge for academics andprofessors, if complemented with research experiences.
id UFPR-15_c31710457d8dc62b616e04652d3cf85a
oai_identifier_str oai:revistas.ufpr.br:article/16193
network_acronym_str UFPR-15
network_name_str Cogitare Enfermagem (Online)
repository_id_str
spelling COLECTA DE DATOS: UNA EXPERIENCIA PARA LA ENSEÑANZA Y LA INVESTIGACIÓNCOLETA DE DADOS: UMA EXPERIÊNCIA PARA O ENSINO E A PESQUISADATA COLLECTION: AN EXPERIENCE FOR TEACHING AND FOR RESEARCHEnfermagem; Estudantes de enfermagem; Coleta de dados; Educação em enfermagem; Nursing; Students, nursing; Data collection; Education, nursing; Enfermería; Estudiantes de enfermería; Recolección de datos; Educación en enfermeríaResearch has been a strong ally to the improvement of health care quality by providing reflection concerningdifferent practices. The objective of this text is to demonstrate the importance of the participation of academics in research,providing both by living with the resulting questions of professional relationships and the aspects related to the executionof an investigative project. In order to do so, the capacitation of interviewers, the challenges of data collection, and thebenefits earned by the experience of being an academic/researcher are detailed. This report shows that the theoreticalpracticalexperiences achieved during the undergraduate curriculum create a differential of knowledge for academics andprofessors, if complemented with research experiences.La investigación ha sido una fuerte aliada en la mejoría de la asistencia a la salud al proporcionar una reflexiónsobre la práctica realizada. Este texto tiene el propósito de demostrar la importancia de la participación de académicos eninvestigación, al proporcionar tanto la convivencia con las cuestiones provenientes de las relaciones profesionales comocon aspectos relacionados a la ejecución de un proyecto de investigación. Para esto, son detalladas la capacitación de losentrevistadores, los desafíos de una colecta de datos y los aportes traídos por la experiencia de ser un académico/entrevistador. Este relato muestra que las experiencias teórico- prácticas ofrecidas por el currículo de la graduaciónalcanzan un diferencial de conocimiento a académicos y profesores si complementadas con experiencias e investigación.A pesquisa tem sido uma forte aliada na qualificação da assistência à saúde ao proporcionar a reflexão sobre aprática realizada. Este texto tem como propósito demonstrar a importância da participação de acadêmicos em pesquisa, aoproporcionar tanto a convivência com as questões advindas das relações profissionais quanto com aspectos relacionadosa execução de um projeto de investigação. Para tanto, são detalhadas a capacitação dos entrevistadores, os desafios deuma coleta de dados e os ganhos trazidos pela experiência de ser um acadêmico/entrevistador. Este relato mostra que asexperiências teórico-práticas oportunizadas pelo currículo da graduação alcançam um diferencial de conhecimento aacadêmicos e professores se complementadas com experiências em pesquisa.Universidade Federal do Paraná2009-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/1619310.5380/ce.v14i3.16193Cogitare Enfermagem; v. 14, n. 3 (2009)Cogitare Enfermagem; v. 14, n. 3 (2009)Cogitare Enfermagem; v. 14, n. 3 (2009)2176-91331414-853610.5380/ce.v14i3reponame:Cogitare Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/16193/10711Kirchhof, Ana Lúcia CardosoMagnago, Tânia Solange Bosi de SouzaCamponogara, SilviamarPrestes, Francine CassolKirchhof, Raquel Soaresinfo:eu-repo/semantics/openAccess2010-04-26T18:16:40Zoai:revistas.ufpr.br:article/16193Revistahttps://revistas.ufpr.br/cogitare/indexPUBhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/oaicogitare@ufpr.br2176-91331414-8536opendoar:2010-04-26T18:16:40Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv COLECTA DE DATOS: UNA EXPERIENCIA PARA LA ENSEÑANZA Y LA INVESTIGACIÓN
COLETA DE DADOS: UMA EXPERIÊNCIA PARA O ENSINO E A PESQUISA
DATA COLLECTION: AN EXPERIENCE FOR TEACHING AND FOR RESEARCH
title COLECTA DE DATOS: UNA EXPERIENCIA PARA LA ENSEÑANZA Y LA INVESTIGACIÓN
spellingShingle COLECTA DE DATOS: UNA EXPERIENCIA PARA LA ENSEÑANZA Y LA INVESTIGACIÓN
Kirchhof, Ana Lúcia Cardoso
Enfermagem; Estudantes de enfermagem; Coleta de dados; Educação em enfermagem; Nursing; Students, nursing; Data collection; Education, nursing; Enfermería; Estudiantes de enfermería; Recolección de datos; Educación en enfermería
title_short COLECTA DE DATOS: UNA EXPERIENCIA PARA LA ENSEÑANZA Y LA INVESTIGACIÓN
title_full COLECTA DE DATOS: UNA EXPERIENCIA PARA LA ENSEÑANZA Y LA INVESTIGACIÓN
title_fullStr COLECTA DE DATOS: UNA EXPERIENCIA PARA LA ENSEÑANZA Y LA INVESTIGACIÓN
title_full_unstemmed COLECTA DE DATOS: UNA EXPERIENCIA PARA LA ENSEÑANZA Y LA INVESTIGACIÓN
title_sort COLECTA DE DATOS: UNA EXPERIENCIA PARA LA ENSEÑANZA Y LA INVESTIGACIÓN
author Kirchhof, Ana Lúcia Cardoso
author_facet Kirchhof, Ana Lúcia Cardoso
Magnago, Tânia Solange Bosi de Souza
Camponogara, Silviamar
Prestes, Francine Cassol
Kirchhof, Raquel Soares
author_role author
author2 Magnago, Tânia Solange Bosi de Souza
Camponogara, Silviamar
Prestes, Francine Cassol
Kirchhof, Raquel Soares
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Kirchhof, Ana Lúcia Cardoso
Magnago, Tânia Solange Bosi de Souza
Camponogara, Silviamar
Prestes, Francine Cassol
Kirchhof, Raquel Soares
dc.subject.por.fl_str_mv Enfermagem; Estudantes de enfermagem; Coleta de dados; Educação em enfermagem; Nursing; Students, nursing; Data collection; Education, nursing; Enfermería; Estudiantes de enfermería; Recolección de datos; Educación en enfermería
topic Enfermagem; Estudantes de enfermagem; Coleta de dados; Educação em enfermagem; Nursing; Students, nursing; Data collection; Education, nursing; Enfermería; Estudiantes de enfermería; Recolección de datos; Educación en enfermería
description Research has been a strong ally to the improvement of health care quality by providing reflection concerningdifferent practices. The objective of this text is to demonstrate the importance of the participation of academics in research,providing both by living with the resulting questions of professional relationships and the aspects related to the executionof an investigative project. In order to do so, the capacitation of interviewers, the challenges of data collection, and thebenefits earned by the experience of being an academic/researcher are detailed. This report shows that the theoreticalpracticalexperiences achieved during the undergraduate curriculum create a differential of knowledge for academics andprofessors, if complemented with research experiences.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-09-30
dc.type.none.fl_str_mv


dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/16193
10.5380/ce.v14i3.16193
url https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/16193
identifier_str_mv 10.5380/ce.v14i3.16193
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/16193/10711
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Paraná
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Paraná
dc.source.none.fl_str_mv Cogitare Enfermagem; v. 14, n. 3 (2009)
Cogitare Enfermagem; v. 14, n. 3 (2009)
Cogitare Enfermagem; v. 14, n. 3 (2009)
2176-9133
1414-8536
10.5380/ce.v14i3
reponame:Cogitare Enfermagem (Online)
instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron:UFPR
instname_str Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron_str UFPR
institution UFPR
reponame_str Cogitare Enfermagem (Online)
collection Cogitare Enfermagem (Online)
repository.name.fl_str_mv Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)
repository.mail.fl_str_mv cogitare@ufpr.br
_version_ 1797068299446517760