COLECTA DE DATOS: UNA EXPERIENCIA PARA LA ENSEÑANZA Y LA INVESTIGACIÓN
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cogitare Enfermagem (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/16193 |
Resumo: | Research has been a strong ally to the improvement of health care quality by providing reflection concerningdifferent practices. The objective of this text is to demonstrate the importance of the participation of academics in research,providing both by living with the resulting questions of professional relationships and the aspects related to the executionof an investigative project. In order to do so, the capacitation of interviewers, the challenges of data collection, and thebenefits earned by the experience of being an academic/researcher are detailed. This report shows that the theoreticalpracticalexperiences achieved during the undergraduate curriculum create a differential of knowledge for academics andprofessors, if complemented with research experiences. |
id |
UFPR-15_c31710457d8dc62b616e04652d3cf85a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.ufpr.br:article/16193 |
network_acronym_str |
UFPR-15 |
network_name_str |
Cogitare Enfermagem (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
COLECTA DE DATOS: UNA EXPERIENCIA PARA LA ENSEÑANZA Y LA INVESTIGACIÓNCOLETA DE DADOS: UMA EXPERIÊNCIA PARA O ENSINO E A PESQUISADATA COLLECTION: AN EXPERIENCE FOR TEACHING AND FOR RESEARCHEnfermagem; Estudantes de enfermagem; Coleta de dados; Educação em enfermagem; Nursing; Students, nursing; Data collection; Education, nursing; Enfermería; Estudiantes de enfermería; Recolección de datos; Educación en enfermeríaResearch has been a strong ally to the improvement of health care quality by providing reflection concerningdifferent practices. The objective of this text is to demonstrate the importance of the participation of academics in research,providing both by living with the resulting questions of professional relationships and the aspects related to the executionof an investigative project. In order to do so, the capacitation of interviewers, the challenges of data collection, and thebenefits earned by the experience of being an academic/researcher are detailed. This report shows that the theoreticalpracticalexperiences achieved during the undergraduate curriculum create a differential of knowledge for academics andprofessors, if complemented with research experiences.La investigación ha sido una fuerte aliada en la mejoría de la asistencia a la salud al proporcionar una reflexiónsobre la práctica realizada. Este texto tiene el propósito de demostrar la importancia de la participación de académicos eninvestigación, al proporcionar tanto la convivencia con las cuestiones provenientes de las relaciones profesionales comocon aspectos relacionados a la ejecución de un proyecto de investigación. Para esto, son detalladas la capacitación de losentrevistadores, los desafíos de una colecta de datos y los aportes traídos por la experiencia de ser un académico/entrevistador. Este relato muestra que las experiencias teórico- prácticas ofrecidas por el currículo de la graduaciónalcanzan un diferencial de conocimiento a académicos y profesores si complementadas con experiencias e investigación.A pesquisa tem sido uma forte aliada na qualificação da assistência à saúde ao proporcionar a reflexão sobre aprática realizada. Este texto tem como propósito demonstrar a importância da participação de acadêmicos em pesquisa, aoproporcionar tanto a convivência com as questões advindas das relações profissionais quanto com aspectos relacionadosa execução de um projeto de investigação. Para tanto, são detalhadas a capacitação dos entrevistadores, os desafios deuma coleta de dados e os ganhos trazidos pela experiência de ser um acadêmico/entrevistador. Este relato mostra que asexperiências teórico-práticas oportunizadas pelo currículo da graduação alcançam um diferencial de conhecimento aacadêmicos e professores se complementadas com experiências em pesquisa.Universidade Federal do Paraná2009-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/1619310.5380/ce.v14i3.16193Cogitare Enfermagem; v. 14, n. 3 (2009)Cogitare Enfermagem; v. 14, n. 3 (2009)Cogitare Enfermagem; v. 14, n. 3 (2009)2176-91331414-853610.5380/ce.v14i3reponame:Cogitare Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/16193/10711Kirchhof, Ana Lúcia CardosoMagnago, Tânia Solange Bosi de SouzaCamponogara, SilviamarPrestes, Francine CassolKirchhof, Raquel Soaresinfo:eu-repo/semantics/openAccess2010-04-26T18:16:40Zoai:revistas.ufpr.br:article/16193Revistahttps://revistas.ufpr.br/cogitare/indexPUBhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/oaicogitare@ufpr.br2176-91331414-8536opendoar:2010-04-26T18:16:40Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
COLECTA DE DATOS: UNA EXPERIENCIA PARA LA ENSEÑANZA Y LA INVESTIGACIÓN COLETA DE DADOS: UMA EXPERIÊNCIA PARA O ENSINO E A PESQUISA DATA COLLECTION: AN EXPERIENCE FOR TEACHING AND FOR RESEARCH |
title |
COLECTA DE DATOS: UNA EXPERIENCIA PARA LA ENSEÑANZA Y LA INVESTIGACIÓN |
spellingShingle |
COLECTA DE DATOS: UNA EXPERIENCIA PARA LA ENSEÑANZA Y LA INVESTIGACIÓN Kirchhof, Ana Lúcia Cardoso Enfermagem; Estudantes de enfermagem; Coleta de dados; Educação em enfermagem; Nursing; Students, nursing; Data collection; Education, nursing; Enfermería; Estudiantes de enfermería; Recolección de datos; Educación en enfermería |
title_short |
COLECTA DE DATOS: UNA EXPERIENCIA PARA LA ENSEÑANZA Y LA INVESTIGACIÓN |
title_full |
COLECTA DE DATOS: UNA EXPERIENCIA PARA LA ENSEÑANZA Y LA INVESTIGACIÓN |
title_fullStr |
COLECTA DE DATOS: UNA EXPERIENCIA PARA LA ENSEÑANZA Y LA INVESTIGACIÓN |
title_full_unstemmed |
COLECTA DE DATOS: UNA EXPERIENCIA PARA LA ENSEÑANZA Y LA INVESTIGACIÓN |
title_sort |
COLECTA DE DATOS: UNA EXPERIENCIA PARA LA ENSEÑANZA Y LA INVESTIGACIÓN |
author |
Kirchhof, Ana Lúcia Cardoso |
author_facet |
Kirchhof, Ana Lúcia Cardoso Magnago, Tânia Solange Bosi de Souza Camponogara, Silviamar Prestes, Francine Cassol Kirchhof, Raquel Soares |
author_role |
author |
author2 |
Magnago, Tânia Solange Bosi de Souza Camponogara, Silviamar Prestes, Francine Cassol Kirchhof, Raquel Soares |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Kirchhof, Ana Lúcia Cardoso Magnago, Tânia Solange Bosi de Souza Camponogara, Silviamar Prestes, Francine Cassol Kirchhof, Raquel Soares |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Enfermagem; Estudantes de enfermagem; Coleta de dados; Educação em enfermagem; Nursing; Students, nursing; Data collection; Education, nursing; Enfermería; Estudiantes de enfermería; Recolección de datos; Educación en enfermería |
topic |
Enfermagem; Estudantes de enfermagem; Coleta de dados; Educação em enfermagem; Nursing; Students, nursing; Data collection; Education, nursing; Enfermería; Estudiantes de enfermería; Recolección de datos; Educación en enfermería |
description |
Research has been a strong ally to the improvement of health care quality by providing reflection concerningdifferent practices. The objective of this text is to demonstrate the importance of the participation of academics in research,providing both by living with the resulting questions of professional relationships and the aspects related to the executionof an investigative project. In order to do so, the capacitation of interviewers, the challenges of data collection, and thebenefits earned by the experience of being an academic/researcher are detailed. This report shows that the theoreticalpracticalexperiences achieved during the undergraduate curriculum create a differential of knowledge for academics andprofessors, if complemented with research experiences. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-09-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/16193 10.5380/ce.v14i3.16193 |
url |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/16193 |
identifier_str_mv |
10.5380/ce.v14i3.16193 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/16193/10711 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Paraná |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Paraná |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cogitare Enfermagem; v. 14, n. 3 (2009) Cogitare Enfermagem; v. 14, n. 3 (2009) Cogitare Enfermagem; v. 14, n. 3 (2009) 2176-9133 1414-8536 10.5380/ce.v14i3 reponame:Cogitare Enfermagem (Online) instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR) instacron:UFPR |
instname_str |
Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
instacron_str |
UFPR |
institution |
UFPR |
reponame_str |
Cogitare Enfermagem (Online) |
collection |
Cogitare Enfermagem (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
repository.mail.fl_str_mv |
cogitare@ufpr.br |
_version_ |
1797068299446517760 |