DIDACTIC STRATEGIES IDENTIFIED BY NURSING STUDENTS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Cogitare Enfermagem (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/53876 |
Resumo: | Objectives: To identify the strategies, didactic resources, and digital tools used in undergraduate nursing teaching, based on the students’opinions. Method: A descriptive, cross-sectional study carried out between May and August 2016, with 149 nursing undergraduates from a publicuniversity in the state of Minas Gerais. Data were analyzed in a simple descriptive way by the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS), version20.0. Results: The predominant teaching strategies were: 147 expository-dialogue classes (94.6%); and 131 expository classes (87.9%). The teachingresources were: 148 Data Show, 148 (99.3%); 146 article reading (98%); and 142 slide projections (95.3%). The predominant digital tools were:Digital PowerPoint™ presentation, 147 (98.7%); e-mail, 145 (97.4%); and Google search engine, 144 (96.7%). Conclusion: The results demonstratethe need for greater diversification and use of several strategies that employ information and communication technologies in nursing education. |
id |
UFPR-15_d382a7ad43b425489e5f43209511ce0c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.ufpr.br:article/53876 |
network_acronym_str |
UFPR-15 |
network_name_str |
Cogitare Enfermagem (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
DIDACTIC STRATEGIES IDENTIFIED BY NURSING STUDENTSESTRATEGIAS DIDÁCTICAS IDENTIFICADAS CON ESTUDIANTES AVANZADOS DE ENFERMERÍAESTRATÉGIAS DIDÁTICAS IDENTIFICADAS JUNTO A GRADUANDOS DE ENFERMAGEMInformation Technology; Means of communication; Teaching; Nursing Education; Nursing.EnfermagemTecnologia da informação; Meios de comunicação; Ensino; Educação em enfermagem; Enfermagem.Objectives: To identify the strategies, didactic resources, and digital tools used in undergraduate nursing teaching, based on the students’opinions. Method: A descriptive, cross-sectional study carried out between May and August 2016, with 149 nursing undergraduates from a publicuniversity in the state of Minas Gerais. Data were analyzed in a simple descriptive way by the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS), version20.0. Results: The predominant teaching strategies were: 147 expository-dialogue classes (94.6%); and 131 expository classes (87.9%). The teachingresources were: 148 Data Show, 148 (99.3%); 146 article reading (98%); and 142 slide projections (95.3%). The predominant digital tools were:Digital PowerPoint™ presentation, 147 (98.7%); e-mail, 145 (97.4%); and Google search engine, 144 (96.7%). Conclusion: The results demonstratethe need for greater diversification and use of several strategies that employ information and communication technologies in nursing education.Objetivos: identificar as estratégias, os recursos didáticos e as ferramentas digitais utilizados no ensino degraduação em Enfermagem na opinião dos estudantes. Método: Estudo descritivo, transversal, realizado no períodode maio a agosto de 2016, com 149 graduandos de Enfermagem de uma universidade pública de Minas Gerais. Osdados foram analisados de forma descritiva simples pelo Statistical Package for the Social Sciences (SPSS), versão20.0. Resultados: As estratégias de ensino predominantes foram: as aulas expositivo-dialogadas, 147 (94,6%) e aulasexpositivas 131 (87,9%). Os recursos de ensino foram: Data Show 148 (99,3%); leitura de artigos 146 (98%) e projetorde slides 142 (95,3%). As ferramentas digitais predominantes foram: a Apresentação Digital PowerPoint, 147 (98,7%);o e-mail, 145 (97,4%) e a ferramenta de pesquisa Google, com 144 (96,7%). Conclusão: Os resultados demonstram anecessidade de maior diversificação e utilização de estratégias diversas que empreguem as Tecnologias de Informaçãoe Comunicação no ensino de Enfermagem.Objetivos: Identificar estrategias, recursos didácticos y herramientas digitales utilizadas en enseñanza de grado en Enfermería, segúnlos estudiantes. Método: Estudio descriptivo, transversal, realizado de mayo a agosto de 2016, con 149 estudiantes avanzados de Enfermería deuna universidad pública de Minas Gerais. Datos analizados en forma descriptiva simple mediante Statistical Package for the Social Sciences (SPSS),versión 20.0. Resultados: Las estrategias de enseñanza predominantes fueron: clases expositivo-dialogadas, 147 (94,6%) y clases expositivas, 131(87,9%). Los recursos de enseñanza fueron: Data Show, 148 (99,3%); lectura de artículos, 146 (98%) y proyector de diapositivas, 142 (95,3%). Lasherramientas digitales predominantes fueron: Presentación Digital Power Point, 147 (98,7%); e-mail, 145 (97,4%) y el motor de búsqueda Google,144 (94,7%). Conclusión: Los resultados demostraron necesidad de mayor diversificación y utilización de estrategias diferentes que utilicen lasTecnologías de Información y Comunicación en la enseñanza de Enfermería.Universidade Federal do ParanáChavaglia, Suzel Regina RibeiroBarbosa, Maria HelenaSantos, Alvaro da SilvaDuarte, Rafaela DagmaContim, DivaniceOhl, Rosali Isabel Barduchi2018-08-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEstudo descritivo, transversalapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/5387610.5380/ce.v23i3.53876Cogitare Enfermagem; v. 23, n. 3 (2018)Cogitare Enfermagem; v. 23, n. 3 (2018)Cogitare Enfermagem; v. 23, n. 3 (2018)2176-91331414-853610.5380/ce.v23i3reponame:Cogitare Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporenghttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/53876/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/53876/pdf_1https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/53876/29930https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/53876/30491https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/53876/30516Direitos autorais 2018 Cogitare Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-12-07T20:17:28Zoai:revistas.ufpr.br:article/53876Revistahttps://revistas.ufpr.br/cogitare/indexPUBhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/oaicogitare@ufpr.br2176-91331414-8536opendoar:2021-12-07T20:17:28Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
DIDACTIC STRATEGIES IDENTIFIED BY NURSING STUDENTS ESTRATEGIAS DIDÁCTICAS IDENTIFICADAS CON ESTUDIANTES AVANZADOS DE ENFERMERÍA ESTRATÉGIAS DIDÁTICAS IDENTIFICADAS JUNTO A GRADUANDOS DE ENFERMAGEM |
title |
DIDACTIC STRATEGIES IDENTIFIED BY NURSING STUDENTS |
spellingShingle |
DIDACTIC STRATEGIES IDENTIFIED BY NURSING STUDENTS Chavaglia, Suzel Regina Ribeiro Information Technology; Means of communication; Teaching; Nursing Education; Nursing. Enfermagem Tecnologia da informação; Meios de comunicação; Ensino; Educação em enfermagem; Enfermagem. |
title_short |
DIDACTIC STRATEGIES IDENTIFIED BY NURSING STUDENTS |
title_full |
DIDACTIC STRATEGIES IDENTIFIED BY NURSING STUDENTS |
title_fullStr |
DIDACTIC STRATEGIES IDENTIFIED BY NURSING STUDENTS |
title_full_unstemmed |
DIDACTIC STRATEGIES IDENTIFIED BY NURSING STUDENTS |
title_sort |
DIDACTIC STRATEGIES IDENTIFIED BY NURSING STUDENTS |
author |
Chavaglia, Suzel Regina Ribeiro |
author_facet |
Chavaglia, Suzel Regina Ribeiro Barbosa, Maria Helena Santos, Alvaro da Silva Duarte, Rafaela Dagma Contim, Divanice Ohl, Rosali Isabel Barduchi |
author_role |
author |
author2 |
Barbosa, Maria Helena Santos, Alvaro da Silva Duarte, Rafaela Dagma Contim, Divanice Ohl, Rosali Isabel Barduchi |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Chavaglia, Suzel Regina Ribeiro Barbosa, Maria Helena Santos, Alvaro da Silva Duarte, Rafaela Dagma Contim, Divanice Ohl, Rosali Isabel Barduchi |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Information Technology; Means of communication; Teaching; Nursing Education; Nursing. Enfermagem Tecnologia da informação; Meios de comunicação; Ensino; Educação em enfermagem; Enfermagem. |
topic |
Information Technology; Means of communication; Teaching; Nursing Education; Nursing. Enfermagem Tecnologia da informação; Meios de comunicação; Ensino; Educação em enfermagem; Enfermagem. |
description |
Objectives: To identify the strategies, didactic resources, and digital tools used in undergraduate nursing teaching, based on the students’opinions. Method: A descriptive, cross-sectional study carried out between May and August 2016, with 149 nursing undergraduates from a publicuniversity in the state of Minas Gerais. Data were analyzed in a simple descriptive way by the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS), version20.0. Results: The predominant teaching strategies were: 147 expository-dialogue classes (94.6%); and 131 expository classes (87.9%). The teachingresources were: 148 Data Show, 148 (99.3%); 146 article reading (98%); and 142 slide projections (95.3%). The predominant digital tools were:Digital PowerPoint™ presentation, 147 (98.7%); e-mail, 145 (97.4%); and Google search engine, 144 (96.7%). Conclusion: The results demonstratethe need for greater diversification and use of several strategies that employ information and communication technologies in nursing education. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-08-08 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Estudo descritivo, transversal |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/53876 10.5380/ce.v23i3.53876 |
url |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/53876 |
identifier_str_mv |
10.5380/ce.v23i3.53876 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/53876/pdf https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/53876/pdf_1 https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/53876/29930 https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/53876/30491 https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/53876/30516 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2018 Cogitare Enfermagem info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2018 Cogitare Enfermagem |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Paraná |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Paraná |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cogitare Enfermagem; v. 23, n. 3 (2018) Cogitare Enfermagem; v. 23, n. 3 (2018) Cogitare Enfermagem; v. 23, n. 3 (2018) 2176-9133 1414-8536 10.5380/ce.v23i3 reponame:Cogitare Enfermagem (Online) instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR) instacron:UFPR |
instname_str |
Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
instacron_str |
UFPR |
institution |
UFPR |
reponame_str |
Cogitare Enfermagem (Online) |
collection |
Cogitare Enfermagem (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
repository.mail.fl_str_mv |
cogitare@ufpr.br |
_version_ |
1797068301438812160 |