DIDACTIC STRATEGIES IDENTIFIED BY NURSING STUDENTS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Chavaglia, Suzel Regina Ribeiro
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Barbosa, Maria Helena, Santos, Alvaro da Silva, Duarte, Rafaela Dagma, Contim, Divanice, Ohl, Rosali Isabel Barduchi
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Cogitare Enfermagem (Online)
Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/53876
Resumo: Objectives: To identify the strategies, didactic resources, and digital tools used in undergraduate nursing teaching, based on the students’opinions. Method: A descriptive, cross-sectional study carried out between May and August 2016, with 149 nursing undergraduates from a publicuniversity in the state of Minas Gerais. Data were analyzed in a simple descriptive way by the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS), version20.0. Results: The predominant teaching strategies were: 147 expository-dialogue classes (94.6%); and 131 expository classes (87.9%). The teachingresources were: 148 Data Show, 148 (99.3%); 146 article reading (98%); and 142 slide projections (95.3%). The predominant digital tools were:Digital PowerPoint™ presentation, 147 (98.7%); e-mail, 145 (97.4%); and Google search engine, 144 (96.7%). Conclusion: The results demonstratethe need for greater diversification and use of several strategies that employ information and communication technologies in nursing education.
id UFPR-15_d382a7ad43b425489e5f43209511ce0c
oai_identifier_str oai:revistas.ufpr.br:article/53876
network_acronym_str UFPR-15
network_name_str Cogitare Enfermagem (Online)
repository_id_str
spelling DIDACTIC STRATEGIES IDENTIFIED BY NURSING STUDENTSESTRATEGIAS DIDÁCTICAS IDENTIFICADAS CON ESTUDIANTES AVANZADOS DE ENFERMERÍAESTRATÉGIAS DIDÁTICAS IDENTIFICADAS JUNTO A GRADUANDOS DE ENFERMAGEMInformation Technology; Means of communication; Teaching; Nursing Education; Nursing.EnfermagemTecnologia da informação; Meios de comunicação; Ensino; Educação em enfermagem; Enfermagem.Objectives: To identify the strategies, didactic resources, and digital tools used in undergraduate nursing teaching, based on the students’opinions. Method: A descriptive, cross-sectional study carried out between May and August 2016, with 149 nursing undergraduates from a publicuniversity in the state of Minas Gerais. Data were analyzed in a simple descriptive way by the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS), version20.0. Results: The predominant teaching strategies were: 147 expository-dialogue classes (94.6%); and 131 expository classes (87.9%). The teachingresources were: 148 Data Show, 148 (99.3%); 146 article reading (98%); and 142 slide projections (95.3%). The predominant digital tools were:Digital PowerPoint™ presentation, 147 (98.7%); e-mail, 145 (97.4%); and Google search engine, 144 (96.7%). Conclusion: The results demonstratethe need for greater diversification and use of several strategies that employ information and communication technologies in nursing education.Objetivos: identificar as estratégias, os recursos didáticos e as ferramentas digitais utilizados no ensino degraduação em Enfermagem na opinião dos estudantes. Método: Estudo descritivo, transversal, realizado no períodode maio a agosto de 2016, com 149 graduandos de Enfermagem de uma universidade pública de Minas Gerais. Osdados foram analisados de forma descritiva simples pelo Statistical Package for the Social Sciences (SPSS), versão20.0. Resultados: As estratégias de ensino predominantes foram: as aulas expositivo-dialogadas, 147 (94,6%) e aulasexpositivas 131 (87,9%). Os recursos de ensino foram: Data Show 148 (99,3%); leitura de artigos 146 (98%) e projetorde slides 142 (95,3%). As ferramentas digitais predominantes foram: a Apresentação Digital PowerPoint, 147 (98,7%);o e-mail, 145 (97,4%) e a ferramenta de pesquisa Google, com 144 (96,7%). Conclusão: Os resultados demonstram anecessidade de maior diversificação e utilização de estratégias diversas que empreguem as Tecnologias de Informaçãoe Comunicação no ensino de Enfermagem.Objetivos: Identificar estrategias, recursos didácticos y herramientas digitales utilizadas en enseñanza de grado en Enfermería, segúnlos estudiantes. Método: Estudio descriptivo, transversal, realizado de mayo a agosto de 2016, con 149 estudiantes avanzados de Enfermería deuna universidad pública de Minas Gerais. Datos analizados en forma descriptiva simple mediante Statistical Package for the Social Sciences (SPSS),versión 20.0. Resultados: Las estrategias de enseñanza predominantes fueron: clases expositivo-dialogadas, 147 (94,6%) y clases expositivas, 131(87,9%). Los recursos de enseñanza fueron: Data Show, 148 (99,3%); lectura de artículos, 146 (98%) y proyector de diapositivas, 142 (95,3%). Lasherramientas digitales predominantes fueron: Presentación Digital Power Point, 147 (98,7%); e-mail, 145 (97,4%) y el motor de búsqueda Google,144 (94,7%). Conclusión: Los resultados demostraron necesidad de mayor diversificación y utilización de estrategias diferentes que utilicen lasTecnologías de Información y Comunicación en la enseñanza de Enfermería.Universidade Federal do ParanáChavaglia, Suzel Regina RibeiroBarbosa, Maria HelenaSantos, Alvaro da SilvaDuarte, Rafaela DagmaContim, DivaniceOhl, Rosali Isabel Barduchi2018-08-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEstudo descritivo, transversalapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/5387610.5380/ce.v23i3.53876Cogitare Enfermagem; v. 23, n. 3 (2018)Cogitare Enfermagem; v. 23, n. 3 (2018)Cogitare Enfermagem; v. 23, n. 3 (2018)2176-91331414-853610.5380/ce.v23i3reponame:Cogitare Enfermagem (Online)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporenghttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/53876/pdfhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/53876/pdf_1https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/53876/29930https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/53876/30491https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/53876/30516Direitos autorais 2018 Cogitare Enfermageminfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-12-07T20:17:28Zoai:revistas.ufpr.br:article/53876Revistahttps://revistas.ufpr.br/cogitare/indexPUBhttps://revistas.ufpr.br/cogitare/oaicogitare@ufpr.br2176-91331414-8536opendoar:2021-12-07T20:17:28Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv DIDACTIC STRATEGIES IDENTIFIED BY NURSING STUDENTS
ESTRATEGIAS DIDÁCTICAS IDENTIFICADAS CON ESTUDIANTES AVANZADOS DE ENFERMERÍA
ESTRATÉGIAS DIDÁTICAS IDENTIFICADAS JUNTO A GRADUANDOS DE ENFERMAGEM
title DIDACTIC STRATEGIES IDENTIFIED BY NURSING STUDENTS
spellingShingle DIDACTIC STRATEGIES IDENTIFIED BY NURSING STUDENTS
Chavaglia, Suzel Regina Ribeiro
Information Technology; Means of communication; Teaching; Nursing Education; Nursing.
Enfermagem
Tecnologia da informação; Meios de comunicação; Ensino; Educação em enfermagem; Enfermagem.
title_short DIDACTIC STRATEGIES IDENTIFIED BY NURSING STUDENTS
title_full DIDACTIC STRATEGIES IDENTIFIED BY NURSING STUDENTS
title_fullStr DIDACTIC STRATEGIES IDENTIFIED BY NURSING STUDENTS
title_full_unstemmed DIDACTIC STRATEGIES IDENTIFIED BY NURSING STUDENTS
title_sort DIDACTIC STRATEGIES IDENTIFIED BY NURSING STUDENTS
author Chavaglia, Suzel Regina Ribeiro
author_facet Chavaglia, Suzel Regina Ribeiro
Barbosa, Maria Helena
Santos, Alvaro da Silva
Duarte, Rafaela Dagma
Contim, Divanice
Ohl, Rosali Isabel Barduchi
author_role author
author2 Barbosa, Maria Helena
Santos, Alvaro da Silva
Duarte, Rafaela Dagma
Contim, Divanice
Ohl, Rosali Isabel Barduchi
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv


dc.contributor.author.fl_str_mv Chavaglia, Suzel Regina Ribeiro
Barbosa, Maria Helena
Santos, Alvaro da Silva
Duarte, Rafaela Dagma
Contim, Divanice
Ohl, Rosali Isabel Barduchi
dc.subject.none.fl_str_mv


dc.subject.por.fl_str_mv Information Technology; Means of communication; Teaching; Nursing Education; Nursing.
Enfermagem
Tecnologia da informação; Meios de comunicação; Ensino; Educação em enfermagem; Enfermagem.
topic Information Technology; Means of communication; Teaching; Nursing Education; Nursing.
Enfermagem
Tecnologia da informação; Meios de comunicação; Ensino; Educação em enfermagem; Enfermagem.
description Objectives: To identify the strategies, didactic resources, and digital tools used in undergraduate nursing teaching, based on the students’opinions. Method: A descriptive, cross-sectional study carried out between May and August 2016, with 149 nursing undergraduates from a publicuniversity in the state of Minas Gerais. Data were analyzed in a simple descriptive way by the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS), version20.0. Results: The predominant teaching strategies were: 147 expository-dialogue classes (94.6%); and 131 expository classes (87.9%). The teachingresources were: 148 Data Show, 148 (99.3%); 146 article reading (98%); and 142 slide projections (95.3%). The predominant digital tools were:Digital PowerPoint™ presentation, 147 (98.7%); e-mail, 145 (97.4%); and Google search engine, 144 (96.7%). Conclusion: The results demonstratethe need for greater diversification and use of several strategies that employ information and communication technologies in nursing education.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-08-08
dc.type.none.fl_str_mv



dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Estudo descritivo, transversal
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/53876
10.5380/ce.v23i3.53876
url https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/53876
identifier_str_mv 10.5380/ce.v23i3.53876
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/53876/pdf
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/53876/pdf_1
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/53876/29930
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/53876/30491
https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/downloadSuppFile/53876/30516
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2018 Cogitare Enfermagem
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2018 Cogitare Enfermagem
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Paraná
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Paraná
dc.source.none.fl_str_mv Cogitare Enfermagem; v. 23, n. 3 (2018)
Cogitare Enfermagem; v. 23, n. 3 (2018)
Cogitare Enfermagem; v. 23, n. 3 (2018)
2176-9133
1414-8536
10.5380/ce.v23i3
reponame:Cogitare Enfermagem (Online)
instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron:UFPR
instname_str Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron_str UFPR
institution UFPR
reponame_str Cogitare Enfermagem (Online)
collection Cogitare Enfermagem (Online)
repository.name.fl_str_mv Cogitare Enfermagem (Online) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)
repository.mail.fl_str_mv cogitare@ufpr.br
_version_ 1797068301438812160