Alfabetização no Espírito Santo: o método mútuo ou monitorial

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gontijo, Cláudia Maria Mendes
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educar em Revista
Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/17272
Resumo: This text aims at analyzing the Regimento Interno das Aulas Publicas de 1as Letras of the Espírito Santo Province (1871) and the mutual instruction implemented in this Regulation, emphasizing the guidelines to the practice of reading and writing teaching.  To develop this study, we used documental research. The article concludes that the utilization of the mutual instruction allowed the maintenance of models of reading and writing teaching based in the systematic study of letters, of the syllables, of the sentence and, finally, of the reading of religious texts and others, which intended the constitution of religious and patriotic feelings in individuals. It also concludes that the adoption of this method, considering the working conditions of the schools, represented the lack of interest of the provincial governments in offering the minimal working conditions of the schools.
id UFPR-4_0731c64f81d89466e237733e8714ad93
oai_identifier_str oai:revistas.ufpr.br:article/17272
network_acronym_str UFPR-4
network_name_str Educar em Revista
repository_id_str
spelling Alfabetização no Espírito Santo: o método mútuo ou monitorialReading and writing teaching in Espírito Santo: the mutual instruction or monitorial systemEducaçãoHistória da alfabetização. Ensino da leitura. Ensino da escrita. Método mútuo.Ciências Humanas This text aims at analyzing the Regimento Interno das Aulas Publicas de 1as Letras of the Espírito Santo Province (1871) and the mutual instruction implemented in this Regulation, emphasizing the guidelines to the practice of reading and writing teaching.  To develop this study, we used documental research. The article concludes that the utilization of the mutual instruction allowed the maintenance of models of reading and writing teaching based in the systematic study of letters, of the syllables, of the sentence and, finally, of the reading of religious texts and others, which intended the constitution of religious and patriotic feelings in individuals. It also concludes that the adoption of this method, considering the working conditions of the schools, represented the lack of interest of the provincial governments in offering the minimal working conditions of the schools. Este texto tem por finalidade analisar o Regimento Interno das Aulas Publicas de 1as Letras da Província do Espírito Santo e o método de ensino da leitura e da escrita concretizado nesse Regimento. Para desenvolvimento do estudo, utilizamos a pesquisa documental. O artigo conclui que a utilização do método mútuo possibilitou a permanência de modelos tradicionais de ensino da leitura e da escrita baseados no estudo sistemático das letras, das sílabas, da frase e, finalmente, da leitura de textos religiosos e de outros, que visavam à constituição nos indivíduos de sentimentos religiosos e patrióticos. Conclui ainda que a adoção desse método, tendo em vista as condições de funcionamento das escolas, representou a falta de interesse do Estado agroexportador e escravocrata de oferecer condições mínimas de funcionamento das escolas, principalmente quanto à garantia de formação e remuneração adequada dos professores.UFPRFACITECGontijo, Cláudia Maria Mendes2011-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/17272Educar em Revista; v. 27, n. 40 (2011); p. 141-158Educar em Revista; v. 27, n. 40 (2011); p. 141-158Educar em Revista; v. 27, n. 40 (2011); p. 141-1581984-04110104-4060reponame:Educar em Revistainstname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/17272/16285https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/17272/30945https://revistas.ufpr.br/educar/article/downloadSuppFile/17272/6375info:eu-repo/semantics/openAccess2017-06-28T23:53:12Zoai:revistas.ufpr.br:article/17272Revistahttps://revistas.ufpr.br/educarPUBhttps://revistas.ufpr.br/educar/oaieducar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br0104-40601984-0411opendoar:2017-06-28T23:53:12Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv Alfabetização no Espírito Santo: o método mútuo ou monitorial
Reading and writing teaching in Espírito Santo: the mutual instruction or monitorial system
title Alfabetização no Espírito Santo: o método mútuo ou monitorial
spellingShingle Alfabetização no Espírito Santo: o método mútuo ou monitorial
Gontijo, Cláudia Maria Mendes
Educação
História da alfabetização. Ensino da leitura. Ensino da escrita. Método mútuo.
Ciências Humanas
title_short Alfabetização no Espírito Santo: o método mútuo ou monitorial
title_full Alfabetização no Espírito Santo: o método mútuo ou monitorial
title_fullStr Alfabetização no Espírito Santo: o método mútuo ou monitorial
title_full_unstemmed Alfabetização no Espírito Santo: o método mútuo ou monitorial
title_sort Alfabetização no Espírito Santo: o método mútuo ou monitorial
author Gontijo, Cláudia Maria Mendes
author_facet Gontijo, Cláudia Maria Mendes
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv FACITEC
dc.contributor.author.fl_str_mv Gontijo, Cláudia Maria Mendes
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
História da alfabetização. Ensino da leitura. Ensino da escrita. Método mútuo.
Ciências Humanas
topic Educação
História da alfabetização. Ensino da leitura. Ensino da escrita. Método mútuo.
Ciências Humanas
description This text aims at analyzing the Regimento Interno das Aulas Publicas de 1as Letras of the Espírito Santo Province (1871) and the mutual instruction implemented in this Regulation, emphasizing the guidelines to the practice of reading and writing teaching.  To develop this study, we used documental research. The article concludes that the utilization of the mutual instruction allowed the maintenance of models of reading and writing teaching based in the systematic study of letters, of the syllables, of the sentence and, finally, of the reading of religious texts and others, which intended the constitution of religious and patriotic feelings in individuals. It also concludes that the adoption of this method, considering the working conditions of the schools, represented the lack of interest of the provincial governments in offering the minimal working conditions of the schools.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-05-30
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/17272
url https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/17272
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/17272/16285
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/17272/30945
https://revistas.ufpr.br/educar/article/downloadSuppFile/17272/6375
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UFPR
publisher.none.fl_str_mv UFPR
dc.source.none.fl_str_mv Educar em Revista; v. 27, n. 40 (2011); p. 141-158
Educar em Revista; v. 27, n. 40 (2011); p. 141-158
Educar em Revista; v. 27, n. 40 (2011); p. 141-158
1984-0411
0104-4060
reponame:Educar em Revista
instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron:UFPR
instname_str Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron_str UFPR
institution UFPR
reponame_str Educar em Revista
collection Educar em Revista
repository.name.fl_str_mv Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR)
repository.mail.fl_str_mv educar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br
_version_ 1799711897584402432