Alfabetização no Espírito Santo: o método mútuo ou monitorial
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educar em Revista |
Texto Completo: | https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/17272 |
Resumo: | This text aims at analyzing the Regimento Interno das Aulas Publicas de 1as Letras of the Espírito Santo Province (1871) and the mutual instruction implemented in this Regulation, emphasizing the guidelines to the practice of reading and writing teaching. To develop this study, we used documental research. The article concludes that the utilization of the mutual instruction allowed the maintenance of models of reading and writing teaching based in the systematic study of letters, of the syllables, of the sentence and, finally, of the reading of religious texts and others, which intended the constitution of religious and patriotic feelings in individuals. It also concludes that the adoption of this method, considering the working conditions of the schools, represented the lack of interest of the provincial governments in offering the minimal working conditions of the schools. |
id |
UFPR-4_0731c64f81d89466e237733e8714ad93 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.ufpr.br:article/17272 |
network_acronym_str |
UFPR-4 |
network_name_str |
Educar em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Alfabetização no Espírito Santo: o método mútuo ou monitorialReading and writing teaching in Espírito Santo: the mutual instruction or monitorial systemEducaçãoHistória da alfabetização. Ensino da leitura. Ensino da escrita. Método mútuo.Ciências Humanas This text aims at analyzing the Regimento Interno das Aulas Publicas de 1as Letras of the Espírito Santo Province (1871) and the mutual instruction implemented in this Regulation, emphasizing the guidelines to the practice of reading and writing teaching. To develop this study, we used documental research. The article concludes that the utilization of the mutual instruction allowed the maintenance of models of reading and writing teaching based in the systematic study of letters, of the syllables, of the sentence and, finally, of the reading of religious texts and others, which intended the constitution of religious and patriotic feelings in individuals. It also concludes that the adoption of this method, considering the working conditions of the schools, represented the lack of interest of the provincial governments in offering the minimal working conditions of the schools. Este texto tem por finalidade analisar o Regimento Interno das Aulas Publicas de 1as Letras da Província do Espírito Santo e o método de ensino da leitura e da escrita concretizado nesse Regimento. Para desenvolvimento do estudo, utilizamos a pesquisa documental. O artigo conclui que a utilização do método mútuo possibilitou a permanência de modelos tradicionais de ensino da leitura e da escrita baseados no estudo sistemático das letras, das sílabas, da frase e, finalmente, da leitura de textos religiosos e de outros, que visavam à constituição nos indivíduos de sentimentos religiosos e patrióticos. Conclui ainda que a adoção desse método, tendo em vista as condições de funcionamento das escolas, representou a falta de interesse do Estado agroexportador e escravocrata de oferecer condições mínimas de funcionamento das escolas, principalmente quanto à garantia de formação e remuneração adequada dos professores.UFPRFACITECGontijo, Cláudia Maria Mendes2011-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/17272Educar em Revista; v. 27, n. 40 (2011); p. 141-158Educar em Revista; v. 27, n. 40 (2011); p. 141-158Educar em Revista; v. 27, n. 40 (2011); p. 141-1581984-04110104-4060reponame:Educar em Revistainstname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/17272/16285https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/17272/30945https://revistas.ufpr.br/educar/article/downloadSuppFile/17272/6375info:eu-repo/semantics/openAccess2017-06-28T23:53:12Zoai:revistas.ufpr.br:article/17272Revistahttps://revistas.ufpr.br/educarPUBhttps://revistas.ufpr.br/educar/oaieducar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br0104-40601984-0411opendoar:2017-06-28T23:53:12Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Alfabetização no Espírito Santo: o método mútuo ou monitorial Reading and writing teaching in Espírito Santo: the mutual instruction or monitorial system |
title |
Alfabetização no Espírito Santo: o método mútuo ou monitorial |
spellingShingle |
Alfabetização no Espírito Santo: o método mútuo ou monitorial Gontijo, Cláudia Maria Mendes Educação História da alfabetização. Ensino da leitura. Ensino da escrita. Método mútuo. Ciências Humanas |
title_short |
Alfabetização no Espírito Santo: o método mútuo ou monitorial |
title_full |
Alfabetização no Espírito Santo: o método mútuo ou monitorial |
title_fullStr |
Alfabetização no Espírito Santo: o método mútuo ou monitorial |
title_full_unstemmed |
Alfabetização no Espírito Santo: o método mútuo ou monitorial |
title_sort |
Alfabetização no Espírito Santo: o método mútuo ou monitorial |
author |
Gontijo, Cláudia Maria Mendes |
author_facet |
Gontijo, Cláudia Maria Mendes |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
FACITEC |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gontijo, Cláudia Maria Mendes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação História da alfabetização. Ensino da leitura. Ensino da escrita. Método mútuo. Ciências Humanas |
topic |
Educação História da alfabetização. Ensino da leitura. Ensino da escrita. Método mútuo. Ciências Humanas |
description |
This text aims at analyzing the Regimento Interno das Aulas Publicas de 1as Letras of the Espírito Santo Province (1871) and the mutual instruction implemented in this Regulation, emphasizing the guidelines to the practice of reading and writing teaching. To develop this study, we used documental research. The article concludes that the utilization of the mutual instruction allowed the maintenance of models of reading and writing teaching based in the systematic study of letters, of the syllables, of the sentence and, finally, of the reading of religious texts and others, which intended the constitution of religious and patriotic feelings in individuals. It also concludes that the adoption of this method, considering the working conditions of the schools, represented the lack of interest of the provincial governments in offering the minimal working conditions of the schools. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-05-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/17272 |
url |
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/17272 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/17272/16285 https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/17272/30945 https://revistas.ufpr.br/educar/article/downloadSuppFile/17272/6375 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UFPR |
publisher.none.fl_str_mv |
UFPR |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educar em Revista; v. 27, n. 40 (2011); p. 141-158 Educar em Revista; v. 27, n. 40 (2011); p. 141-158 Educar em Revista; v. 27, n. 40 (2011); p. 141-158 1984-0411 0104-4060 reponame:Educar em Revista instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR) instacron:UFPR |
instname_str |
Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
instacron_str |
UFPR |
institution |
UFPR |
reponame_str |
Educar em Revista |
collection |
Educar em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
repository.mail.fl_str_mv |
educar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br |
_version_ |
1799711897584402432 |