PROUNI: democratização do acesso às Instituições de Ensino Superior?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Catani, Afrânio Mendes
Data de Publicação: 2006
Outros Autores: Hey, Ana Paula, Gilioli, Renato de Souza Porto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educar em Revista
Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/7615
Resumo: The objective of this paper is to discuss if Prouni (University for all Program) is a way if democratization of higher education in Brazil or a program merely devoted to stimulate the expansion of private Institutions of Higher Education (ISEs). We will analyze the trajectory of this social program, from its first proposal to the endorsement of the law (January 2005), as well its posterior developments. In this process, Lula’s government conceded to almost all of the demands of private ISEs lobby. Despite of the State induct private ISEs to offer scholarships for low-income students in change of freed incomes,Prouni focus on students’s access to higher education, and not theirpermanency in the system.
id UFPR-4_312675156f7106d7d92a492016f9e8d3
oai_identifier_str oai:revistas.ufpr.br:article/7615
network_acronym_str UFPR-4
network_name_str Educar em Revista
repository_id_str
spelling PROUNI: democratização do acesso às Instituições de Ensino Superior?PROUNI: democratization of the access to Higher Education Institutions?Prouni; educação superior; democratização; acesso; IES privadas; Prouni; higher education; democratization; access; private ISEsThe objective of this paper is to discuss if Prouni (University for all Program) is a way if democratization of higher education in Brazil or a program merely devoted to stimulate the expansion of private Institutions of Higher Education (ISEs). We will analyze the trajectory of this social program, from its first proposal to the endorsement of the law (January 2005), as well its posterior developments. In this process, Lula’s government conceded to almost all of the demands of private ISEs lobby. Despite of the State induct private ISEs to offer scholarships for low-income students in change of freed incomes,Prouni focus on students’s access to higher education, and not theirpermanency in the system.O objetivo do artigo é discutir em que medida o Prouni é um instrumento de democratização da educação superior no Brasil ou um mero programa de estímulo à expansão das Instituições de Ensino Superior (IES) privadas. Analisaremos a trajetória desse programa social desde a primeira proposta apresentada até a lei que o sancionou (janeiro de 2005), bem como os desenvolvimentosposteriores a ela. Nesse processo, o governo Lula concedeu amaioria das reivindicações do lobby das IES privadas. Apesar de induzi-las a oferecer bolsas a estudantes de baixa renda em troca de isenções fiscais, o Prouni prioriza o acesso desses estudantes à educação superior e não sua permanência.UFPR2006-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/7615Educar em Revista; v. 22, n. 28 (2006); p. 125-140Educar em Revista; v. 22, n. 28 (2006); p. 125-140Educar em Revista; v. 22, n. 28 (2006); p. 125-1401984-04110104-4060reponame:Educar em Revistainstname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/7615/5429https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/7615/31453Catani, Afrânio MendesHey, Ana PaulaGilioli, Renato de Souza Portoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-06-29T00:10:09Zoai:revistas.ufpr.br:article/7615Revistahttps://revistas.ufpr.br/educarPUBhttps://revistas.ufpr.br/educar/oaieducar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br0104-40601984-0411opendoar:2017-06-29T00:10:09Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv PROUNI: democratização do acesso às Instituições de Ensino Superior?
PROUNI: democratization of the access to Higher Education Institutions?
title PROUNI: democratização do acesso às Instituições de Ensino Superior?
spellingShingle PROUNI: democratização do acesso às Instituições de Ensino Superior?
Catani, Afrânio Mendes
Prouni; educação superior; democratização; acesso; IES privadas; Prouni; higher education; democratization; access; private ISEs
title_short PROUNI: democratização do acesso às Instituições de Ensino Superior?
title_full PROUNI: democratização do acesso às Instituições de Ensino Superior?
title_fullStr PROUNI: democratização do acesso às Instituições de Ensino Superior?
title_full_unstemmed PROUNI: democratização do acesso às Instituições de Ensino Superior?
title_sort PROUNI: democratização do acesso às Instituições de Ensino Superior?
author Catani, Afrânio Mendes
author_facet Catani, Afrânio Mendes
Hey, Ana Paula
Gilioli, Renato de Souza Porto
author_role author
author2 Hey, Ana Paula
Gilioli, Renato de Souza Porto
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Catani, Afrânio Mendes
Hey, Ana Paula
Gilioli, Renato de Souza Porto
dc.subject.por.fl_str_mv Prouni; educação superior; democratização; acesso; IES privadas; Prouni; higher education; democratization; access; private ISEs
topic Prouni; educação superior; democratização; acesso; IES privadas; Prouni; higher education; democratization; access; private ISEs
description The objective of this paper is to discuss if Prouni (University for all Program) is a way if democratization of higher education in Brazil or a program merely devoted to stimulate the expansion of private Institutions of Higher Education (ISEs). We will analyze the trajectory of this social program, from its first proposal to the endorsement of the law (January 2005), as well its posterior developments. In this process, Lula’s government conceded to almost all of the demands of private ISEs lobby. Despite of the State induct private ISEs to offer scholarships for low-income students in change of freed incomes,Prouni focus on students’s access to higher education, and not theirpermanency in the system.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-12-31
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/7615
url https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/7615
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/7615/5429
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/7615/31453
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UFPR
publisher.none.fl_str_mv UFPR
dc.source.none.fl_str_mv Educar em Revista; v. 22, n. 28 (2006); p. 125-140
Educar em Revista; v. 22, n. 28 (2006); p. 125-140
Educar em Revista; v. 22, n. 28 (2006); p. 125-140
1984-0411
0104-4060
reponame:Educar em Revista
instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron:UFPR
instname_str Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron_str UFPR
institution UFPR
reponame_str Educar em Revista
collection Educar em Revista
repository.name.fl_str_mv Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR)
repository.mail.fl_str_mv educar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br
_version_ 1788989821220290561