A função didático-pedagógica da linguagem musical: uma possibilidade na educação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Correia, Marcos Antonio
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educar em Revista
Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/11848
Resumo: In this paper, music is presented as an indispensable element in education because of its artistic, esthetic, cognitive, and emotional value. Peda­gogically, through creativity, music language provides interdisciplinary possibilities, enriching the educational process. The text is structured by three parts. At first, scientific knowledge is set at the present time as well as the importance of teaching for the spreading of men’s knowledge is emphasized. Secondly, music language in the teaching-learning process is accentuated and, in a third moment, musical creativity takes place as an interdisciplinary element, in addition to the presence of emotion – plus sense – as a necessary factor in any period of the teaching-learning process and consequently of education as a whole. Keywords: music; emotion-reason; education.
id UFPR-4_5b5050c77bbdd221973c70244c70bdf9
oai_identifier_str oai:revistas.ufpr.br:article/11848
network_acronym_str UFPR-4
network_name_str Educar em Revista
repository_id_str
spelling A função didático-pedagógica da linguagem musical: uma possibilidade na educaçãoMusic language didactical pedagogical role: a chance in educationEducaçãoMúsica; emoção-razão; educação.7.08.00.00-6 Educação In this paper, music is presented as an indispensable element in education because of its artistic, esthetic, cognitive, and emotional value. Peda­gogically, through creativity, music language provides interdisciplinary possibilities, enriching the educational process. The text is structured by three parts. At first, scientific knowledge is set at the present time as well as the importance of teaching for the spreading of men’s knowledge is emphasized. Secondly, music language in the teaching-learning process is accentuated and, in a third moment, musical creativity takes place as an interdisciplinary element, in addition to the presence of emotion – plus sense – as a necessary factor in any period of the teaching-learning process and consequently of education as a whole. Keywords: music; emotion-reason; education. No artigo apresenta-se a música como elemento imprescindível na educa­ção, pelo seu valor artístico, estético, cognitivo e emocional. Pedagogica­mente, através da criatividade, a linguagem musical oferece possibilidades interdisciplinares, enriquecendo o processo educacional. O texto estrutura-se em três momentos, sendo que o primeiro posiciona os conhecimentos científicos na atualidade, ao mesmo tempo em que destaca a importância do ensino para a disseminação dos saberes do homem. Na sequência, evidencia-se a linguagem musical no processo ensino-aprendizagem e, em um terceiro momento, a criatividade musical surge como elemento inter­disciplinar, além da presença da emoção – mais a razão – como elemento indispensável em qualquer momento do processo ensino-aprendizagem e consequentemente da educação como um todo. Palavras-chave: música; emoção-razão; educação.UFPR2009-11-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/11848Educar em Revista; v. 26, n. 36 (2010); p. 127-145Educar em Revista; v. 26, n. 36 (2010); p. 127-145Educar em Revista; v. 26, n. 36 (2010); p. 127-1451984-04110104-4060reponame:Educar em Revistainstname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/11848/11523https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/11848/31041Correia, Marcos Antonioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-06-29T00:00:18Zoai:revistas.ufpr.br:article/11848Revistahttps://revistas.ufpr.br/educarPUBhttps://revistas.ufpr.br/educar/oaieducar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br0104-40601984-0411opendoar:2017-06-29T00:00:18Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv A função didático-pedagógica da linguagem musical: uma possibilidade na educação
Music language didactical pedagogical role: a chance in education
title A função didático-pedagógica da linguagem musical: uma possibilidade na educação
spellingShingle A função didático-pedagógica da linguagem musical: uma possibilidade na educação
Correia, Marcos Antonio
Educação
Música; emoção-razão; educação.
7.08.00.00-6 Educação
title_short A função didático-pedagógica da linguagem musical: uma possibilidade na educação
title_full A função didático-pedagógica da linguagem musical: uma possibilidade na educação
title_fullStr A função didático-pedagógica da linguagem musical: uma possibilidade na educação
title_full_unstemmed A função didático-pedagógica da linguagem musical: uma possibilidade na educação
title_sort A função didático-pedagógica da linguagem musical: uma possibilidade na educação
author Correia, Marcos Antonio
author_facet Correia, Marcos Antonio
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Correia, Marcos Antonio
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Música; emoção-razão; educação.
7.08.00.00-6 Educação
topic Educação
Música; emoção-razão; educação.
7.08.00.00-6 Educação
description In this paper, music is presented as an indispensable element in education because of its artistic, esthetic, cognitive, and emotional value. Peda­gogically, through creativity, music language provides interdisciplinary possibilities, enriching the educational process. The text is structured by three parts. At first, scientific knowledge is set at the present time as well as the importance of teaching for the spreading of men’s knowledge is emphasized. Secondly, music language in the teaching-learning process is accentuated and, in a third moment, musical creativity takes place as an interdisciplinary element, in addition to the presence of emotion – plus sense – as a necessary factor in any period of the teaching-learning process and consequently of education as a whole. Keywords: music; emotion-reason; education.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-11-25
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/11848
url https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/11848
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/11848/11523
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/11848/31041
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UFPR
publisher.none.fl_str_mv UFPR
dc.source.none.fl_str_mv Educar em Revista; v. 26, n. 36 (2010); p. 127-145
Educar em Revista; v. 26, n. 36 (2010); p. 127-145
Educar em Revista; v. 26, n. 36 (2010); p. 127-145
1984-0411
0104-4060
reponame:Educar em Revista
instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron:UFPR
instname_str Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron_str UFPR
institution UFPR
reponame_str Educar em Revista
collection Educar em Revista
repository.name.fl_str_mv Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR)
repository.mail.fl_str_mv educar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br
_version_ 1799711901400170496