A função didático-pedagógica da linguagem musical: uma possibilidade na educação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educar em Revista |
Texto Completo: | https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/11848 |
Resumo: | In this paper, music is presented as an indispensable element in education because of its artistic, esthetic, cognitive, and emotional value. Pedagogically, through creativity, music language provides interdisciplinary possibilities, enriching the educational process. The text is structured by three parts. At first, scientific knowledge is set at the present time as well as the importance of teaching for the spreading of men’s knowledge is emphasized. Secondly, music language in the teaching-learning process is accentuated and, in a third moment, musical creativity takes place as an interdisciplinary element, in addition to the presence of emotion – plus sense – as a necessary factor in any period of the teaching-learning process and consequently of education as a whole. Keywords: music; emotion-reason; education. |
id |
UFPR-4_5b5050c77bbdd221973c70244c70bdf9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.ufpr.br:article/11848 |
network_acronym_str |
UFPR-4 |
network_name_str |
Educar em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
A função didático-pedagógica da linguagem musical: uma possibilidade na educaçãoMusic language didactical pedagogical role: a chance in educationEducaçãoMúsica; emoção-razão; educação.7.08.00.00-6 Educação In this paper, music is presented as an indispensable element in education because of its artistic, esthetic, cognitive, and emotional value. Pedagogically, through creativity, music language provides interdisciplinary possibilities, enriching the educational process. The text is structured by three parts. At first, scientific knowledge is set at the present time as well as the importance of teaching for the spreading of men’s knowledge is emphasized. Secondly, music language in the teaching-learning process is accentuated and, in a third moment, musical creativity takes place as an interdisciplinary element, in addition to the presence of emotion – plus sense – as a necessary factor in any period of the teaching-learning process and consequently of education as a whole. Keywords: music; emotion-reason; education. No artigo apresenta-se a música como elemento imprescindível na educação, pelo seu valor artístico, estético, cognitivo e emocional. Pedagogicamente, através da criatividade, a linguagem musical oferece possibilidades interdisciplinares, enriquecendo o processo educacional. O texto estrutura-se em três momentos, sendo que o primeiro posiciona os conhecimentos científicos na atualidade, ao mesmo tempo em que destaca a importância do ensino para a disseminação dos saberes do homem. Na sequência, evidencia-se a linguagem musical no processo ensino-aprendizagem e, em um terceiro momento, a criatividade musical surge como elemento interdisciplinar, além da presença da emoção – mais a razão – como elemento indispensável em qualquer momento do processo ensino-aprendizagem e consequentemente da educação como um todo. Palavras-chave: música; emoção-razão; educação.UFPR2009-11-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/11848Educar em Revista; v. 26, n. 36 (2010); p. 127-145Educar em Revista; v. 26, n. 36 (2010); p. 127-145Educar em Revista; v. 26, n. 36 (2010); p. 127-1451984-04110104-4060reponame:Educar em Revistainstname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/11848/11523https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/11848/31041Correia, Marcos Antonioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-06-29T00:00:18Zoai:revistas.ufpr.br:article/11848Revistahttps://revistas.ufpr.br/educarPUBhttps://revistas.ufpr.br/educar/oaieducar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br0104-40601984-0411opendoar:2017-06-29T00:00:18Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A função didático-pedagógica da linguagem musical: uma possibilidade na educação Music language didactical pedagogical role: a chance in education |
title |
A função didático-pedagógica da linguagem musical: uma possibilidade na educação |
spellingShingle |
A função didático-pedagógica da linguagem musical: uma possibilidade na educação Correia, Marcos Antonio Educação Música; emoção-razão; educação. 7.08.00.00-6 Educação |
title_short |
A função didático-pedagógica da linguagem musical: uma possibilidade na educação |
title_full |
A função didático-pedagógica da linguagem musical: uma possibilidade na educação |
title_fullStr |
A função didático-pedagógica da linguagem musical: uma possibilidade na educação |
title_full_unstemmed |
A função didático-pedagógica da linguagem musical: uma possibilidade na educação |
title_sort |
A função didático-pedagógica da linguagem musical: uma possibilidade na educação |
author |
Correia, Marcos Antonio |
author_facet |
Correia, Marcos Antonio |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Correia, Marcos Antonio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Música; emoção-razão; educação. 7.08.00.00-6 Educação |
topic |
Educação Música; emoção-razão; educação. 7.08.00.00-6 Educação |
description |
In this paper, music is presented as an indispensable element in education because of its artistic, esthetic, cognitive, and emotional value. Pedagogically, through creativity, music language provides interdisciplinary possibilities, enriching the educational process. The text is structured by three parts. At first, scientific knowledge is set at the present time as well as the importance of teaching for the spreading of men’s knowledge is emphasized. Secondly, music language in the teaching-learning process is accentuated and, in a third moment, musical creativity takes place as an interdisciplinary element, in addition to the presence of emotion – plus sense – as a necessary factor in any period of the teaching-learning process and consequently of education as a whole. Keywords: music; emotion-reason; education. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-11-25 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/11848 |
url |
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/11848 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/11848/11523 https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/11848/31041 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UFPR |
publisher.none.fl_str_mv |
UFPR |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educar em Revista; v. 26, n. 36 (2010); p. 127-145 Educar em Revista; v. 26, n. 36 (2010); p. 127-145 Educar em Revista; v. 26, n. 36 (2010); p. 127-145 1984-0411 0104-4060 reponame:Educar em Revista instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR) instacron:UFPR |
instname_str |
Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
instacron_str |
UFPR |
institution |
UFPR |
reponame_str |
Educar em Revista |
collection |
Educar em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
repository.mail.fl_str_mv |
educar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br |
_version_ |
1799711901400170496 |