Educação de jovens e adultos, educação popular e processos de conscientização: intersecções na vida cotidiana
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educar em Revista |
Texto Completo: | https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/8665 |
Resumo: | This article presents relationships between popular education and Youthand Adult Education (YAE). It also names some possibilities of contributionfrom community social psychology to educators’ practice, in his/hereducational/literacy work at the present days. Common epistemologicalorigins are identified since the sixties, when literacy works, awareness andsocial movements started. Gradually, some differentiation among those twoareas happened, while the country entered in its redemocratization period.Similarities, differences and intersections are identified among those twoareas, especially some ‘reflections’ direct to educators’ practice, which arebased on Paulo Freire’s philosophy and popular emancipation practices andguided by community social psychology works. The text is followed by apsychosocial analysis of tensions and paradoxes that appear in educators’practice and analyses the psychosocial repercussions and impacts that cancontribute to progresses or backwards in the awareness processes, both inrelation to educators and students. At the end, some suggestions are presentedto the educators’ formation according to a perspective of awareness andparticipation in daily life. |
id |
UFPR-4_7f405ad5e4ff73fa1e4b05ed09079587 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.ufpr.br:article/8665 |
network_acronym_str |
UFPR-4 |
network_name_str |
Educar em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Educação de jovens e adultos, educação popular e processos de conscientização: intersecções na vida cotidianaYouth and adult education, popular education and awareness processes: intersections in daily lifeEJA e educação popular; EJA e processos de conscientização; vida cotidiana e educação popular; processos de conscientização e educação; YAE and popular education; YAE and awareness processes; daily life and popular educationThis article presents relationships between popular education and Youthand Adult Education (YAE). It also names some possibilities of contributionfrom community social psychology to educators’ practice, in his/hereducational/literacy work at the present days. Common epistemologicalorigins are identified since the sixties, when literacy works, awareness andsocial movements started. Gradually, some differentiation among those twoareas happened, while the country entered in its redemocratization period.Similarities, differences and intersections are identified among those twoareas, especially some ‘reflections’ direct to educators’ practice, which arebased on Paulo Freire’s philosophy and popular emancipation practices andguided by community social psychology works. The text is followed by apsychosocial analysis of tensions and paradoxes that appear in educators’practice and analyses the psychosocial repercussions and impacts that cancontribute to progresses or backwards in the awareness processes, both inrelation to educators and students. At the end, some suggestions are presentedto the educators’ formation according to a perspective of awareness andparticipation in daily life.O presente artigo discorre sobre as relações entre a educação popular, aEducação de Jovens e Adultos (EJA) e algumas possibilidades de contribuiçãoda psicologia social comunitária para a prática dos educadores, hoje, noseu trabalho de educação/alfabetização. Identificam-se origens epistemológicascomuns, quando do início dos trabalhos de alfabetização e conscientização edos movimentos sociais, a partir dos anos 60. Paulatinamente, vai acontecendouma diferenciação entre estes dois campos à medida que o país entrano período da redemocratização. São identificadas semelhanças, diferenças eintersecções entre estes dois campos, destacando-se algumas “reflexões”para a prática dos educadores, à luz da filosofia de Paulo Freire e das práticasde emancipação popular, orientadas pelos trabalhos da psicologia socialcomunitária. Procede-se a uma análise psicossocial das tensões e paradoxosque surgem na prática dos educadores, analisando as repercussões e impactospsicossociais que podem contribuir para avanços ou recuos nos processosde conscientização, seja dos educadores, seja dos educandos. Ao final,são apresentadas algumas sugestões para a formação de educadores dentrode uma perspectiva da conscientização e participação na vida cotidiana.Palavras-chave: EJA e educação popular; EJA e processos de conscientização;vida cotidiana e educação popular; processos de conscientização e educação.UFPR2007-08-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/8665Educar em Revista; v. 23, n. 29 (2007); p. 47-62Educar em Revista; v. 23, n. 29 (2007); p. 47-62Educar em Revista; v. 23, n. 29 (2007); p. 47-621984-04110104-4060reponame:Educar em Revistainstname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/8665/6027https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/8665/31430Freitas, Maria de Fátima Quintal deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-06-29T00:09:13Zoai:revistas.ufpr.br:article/8665Revistahttps://revistas.ufpr.br/educarPUBhttps://revistas.ufpr.br/educar/oaieducar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br0104-40601984-0411opendoar:2017-06-29T00:09:13Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação de jovens e adultos, educação popular e processos de conscientização: intersecções na vida cotidiana Youth and adult education, popular education and awareness processes: intersections in daily life |
title |
Educação de jovens e adultos, educação popular e processos de conscientização: intersecções na vida cotidiana |
spellingShingle |
Educação de jovens e adultos, educação popular e processos de conscientização: intersecções na vida cotidiana Freitas, Maria de Fátima Quintal de EJA e educação popular; EJA e processos de conscientização; vida cotidiana e educação popular; processos de conscientização e educação; YAE and popular education; YAE and awareness processes; daily life and popular education |
title_short |
Educação de jovens e adultos, educação popular e processos de conscientização: intersecções na vida cotidiana |
title_full |
Educação de jovens e adultos, educação popular e processos de conscientização: intersecções na vida cotidiana |
title_fullStr |
Educação de jovens e adultos, educação popular e processos de conscientização: intersecções na vida cotidiana |
title_full_unstemmed |
Educação de jovens e adultos, educação popular e processos de conscientização: intersecções na vida cotidiana |
title_sort |
Educação de jovens e adultos, educação popular e processos de conscientização: intersecções na vida cotidiana |
author |
Freitas, Maria de Fátima Quintal de |
author_facet |
Freitas, Maria de Fátima Quintal de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Freitas, Maria de Fátima Quintal de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
EJA e educação popular; EJA e processos de conscientização; vida cotidiana e educação popular; processos de conscientização e educação; YAE and popular education; YAE and awareness processes; daily life and popular education |
topic |
EJA e educação popular; EJA e processos de conscientização; vida cotidiana e educação popular; processos de conscientização e educação; YAE and popular education; YAE and awareness processes; daily life and popular education |
description |
This article presents relationships between popular education and Youthand Adult Education (YAE). It also names some possibilities of contributionfrom community social psychology to educators’ practice, in his/hereducational/literacy work at the present days. Common epistemologicalorigins are identified since the sixties, when literacy works, awareness andsocial movements started. Gradually, some differentiation among those twoareas happened, while the country entered in its redemocratization period.Similarities, differences and intersections are identified among those twoareas, especially some ‘reflections’ direct to educators’ practice, which arebased on Paulo Freire’s philosophy and popular emancipation practices andguided by community social psychology works. The text is followed by apsychosocial analysis of tensions and paradoxes that appear in educators’practice and analyses the psychosocial repercussions and impacts that cancontribute to progresses or backwards in the awareness processes, both inrelation to educators and students. At the end, some suggestions are presentedto the educators’ formation according to a perspective of awareness andparticipation in daily life. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-08-23 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/8665 |
url |
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/8665 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/8665/6027 https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/8665/31430 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UFPR |
publisher.none.fl_str_mv |
UFPR |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educar em Revista; v. 23, n. 29 (2007); p. 47-62 Educar em Revista; v. 23, n. 29 (2007); p. 47-62 Educar em Revista; v. 23, n. 29 (2007); p. 47-62 1984-0411 0104-4060 reponame:Educar em Revista instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR) instacron:UFPR |
instname_str |
Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
instacron_str |
UFPR |
institution |
UFPR |
reponame_str |
Educar em Revista |
collection |
Educar em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
repository.mail.fl_str_mv |
educar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br |
_version_ |
1799711897013977088 |