Formação continuada de professores inseridos em contextos educacionais inclusivos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educar em Revista |
Texto Completo: | https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16993 |
Resumo: | This study focused on: a) understanding how teachers deal with the proposal of school inclusion of students with special needs in the Physical Education context; b) analyzing the implementation process of a continuing education program together with these teachers. Twenty teachers from the municipal teaching network of a city in the State of Paraná took part in this research. Group interviews and observations of classes taught by the participants were carried out. Results show that: a) in spite of their initial education, the teachers work out intervention alternatives in favor of school inclusion; b) teachers must accept the condition of protagonists in continuing education programs. |
id |
UFPR-4_89be22760a4464e1391a4fb3a461ecdc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.ufpr.br:article/16993 |
network_acronym_str |
UFPR-4 |
network_name_str |
Educar em Revista |
repository_id_str |
|
spelling |
Formação continuada de professores inseridos em contextos educacionais inclusivosFORMACIÓN CONTINUADA DE PROFESORES INSERIDOS EN CONTEXTOS EDUCACIONALES INCLUSIVOSCONTINUING EDUCATION OF TEACHERS INSERTED IN INCLUSIVE EDUCATIONAL CONTEXTSEducação; Tópicos Específicos da EducaçãoInclusão Escolar; Formação Continuada; Políticas EducacionaisEducação EspecialThis study focused on: a) understanding how teachers deal with the proposal of school inclusion of students with special needs in the Physical Education context; b) analyzing the implementation process of a continuing education program together with these teachers. Twenty teachers from the municipal teaching network of a city in the State of Paraná took part in this research. Group interviews and observations of classes taught by the participants were carried out. Results show that: a) in spite of their initial education, the teachers work out intervention alternatives in favor of school inclusion; b) teachers must accept the condition of protagonists in continuing education programs.El estudio tuvo como objetivo: a) comprender cómo profesoras tratan la propuesta de inclusión escolar de alumnos que presentan necesidades especiales en el contexto de la Educación Física; b) analizar el proceso de implantación de un programa de formación continuada para esas profesoras. Participaron veinte profesoras de la red municipal de enseñanza de una ciudad paranaense. Fueron realizadas entrevistas colectivas y observaciones de clases impartidas por las participantes. Los resultados encontrados indican que: a) respecto a su formación inicial, las profesoras elaboran alternativas de intervención favorables a la inclusión escolar; b) profesores deben asumir la condición de protagonistas en programas de formación continuada.O estudo objetivou: a) compreender como professoras lidam com a proposta de inclusão escolar de alunos que apresentam necessidades especiais no contexto da Educação Física; b) analisar o processo de implementação de um programa de formação continuada junto a essas professoras. Participaram vinte professoras da rede municipal de ensino de uma cidade paranaense. Foram realizadas entrevistas coletivas e observações de aulas ministradas pelas participantes. Os resultados encontrados indicam que: a) a despeito de suas formações iniciais, as professoras elaboram alternativas de intervenção favoráveis à inclusão escolar; b) professores devem assumir a condição de protagonistas em programas de formação continuada.UFPRSecretaria de Estado da Ciência, Tecnologia e Ensino Superior - SETICruz, Gilmar de Carvalho2011-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16993Educar em Revista; v. 27, n. 42 (2011); p. 229-243Educar em Revista; v. 27, n. 42 (2011); p. 229-243Educar em Revista; v. 27, n. 42 (2011); p. 229-2431984-04110104-4060reponame:Educar em Revistainstname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16993/17231https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16993/30913info:eu-repo/semantics/openAccess2017-06-28T23:50:38Zoai:revistas.ufpr.br:article/16993Revistahttps://revistas.ufpr.br/educarPUBhttps://revistas.ufpr.br/educar/oaieducar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br0104-40601984-0411opendoar:2017-06-28T23:50:38Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Formação continuada de professores inseridos em contextos educacionais inclusivos FORMACIÓN CONTINUADA DE PROFESORES INSERIDOS EN CONTEXTOS EDUCACIONALES INCLUSIVOS CONTINUING EDUCATION OF TEACHERS INSERTED IN INCLUSIVE EDUCATIONAL CONTEXTS |
title |
Formação continuada de professores inseridos em contextos educacionais inclusivos |
spellingShingle |
Formação continuada de professores inseridos em contextos educacionais inclusivos Cruz, Gilmar de Carvalho Educação; Tópicos Específicos da Educação Inclusão Escolar; Formação Continuada; Políticas Educacionais Educação Especial |
title_short |
Formação continuada de professores inseridos em contextos educacionais inclusivos |
title_full |
Formação continuada de professores inseridos em contextos educacionais inclusivos |
title_fullStr |
Formação continuada de professores inseridos em contextos educacionais inclusivos |
title_full_unstemmed |
Formação continuada de professores inseridos em contextos educacionais inclusivos |
title_sort |
Formação continuada de professores inseridos em contextos educacionais inclusivos |
author |
Cruz, Gilmar de Carvalho |
author_facet |
Cruz, Gilmar de Carvalho |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Secretaria de Estado da Ciência, Tecnologia e Ensino Superior - SETI |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cruz, Gilmar de Carvalho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação; Tópicos Específicos da Educação Inclusão Escolar; Formação Continuada; Políticas Educacionais Educação Especial |
topic |
Educação; Tópicos Específicos da Educação Inclusão Escolar; Formação Continuada; Políticas Educacionais Educação Especial |
description |
This study focused on: a) understanding how teachers deal with the proposal of school inclusion of students with special needs in the Physical Education context; b) analyzing the implementation process of a continuing education program together with these teachers. Twenty teachers from the municipal teaching network of a city in the State of Paraná took part in this research. Group interviews and observations of classes taught by the participants were carried out. Results show that: a) in spite of their initial education, the teachers work out intervention alternatives in favor of school inclusion; b) teachers must accept the condition of protagonists in continuing education programs. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-12-31 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16993 |
url |
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16993 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16993/17231 https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16993/30913 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UFPR |
publisher.none.fl_str_mv |
UFPR |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educar em Revista; v. 27, n. 42 (2011); p. 229-243 Educar em Revista; v. 27, n. 42 (2011); p. 229-243 Educar em Revista; v. 27, n. 42 (2011); p. 229-243 1984-0411 0104-4060 reponame:Educar em Revista instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR) instacron:UFPR |
instname_str |
Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
instacron_str |
UFPR |
institution |
UFPR |
reponame_str |
Educar em Revista |
collection |
Educar em Revista |
repository.name.fl_str_mv |
Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
repository.mail.fl_str_mv |
educar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br |
_version_ |
1799711895488299008 |