Formação continuada de professores inseridos em contextos educacionais inclusivos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cruz, Gilmar de Carvalho
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educar em Revista
Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16993
Resumo: This study focused on: a) understanding how teachers deal with the proposal of school inclusion of students with special needs in the Physical Education context; b) analyzing the implementation process of a continuing education program together with these teachers. Twenty teachers from the municipal teaching network of a city in the State of Paraná took part in this research. Group interviews and observations of classes taught by the participants were carried out. Results show that: a) in spite of their initial education, the teachers work out intervention alternatives in favor of school inclusion; b) teachers must accept the condition of protagonists in continuing education programs.
id UFPR-4_89be22760a4464e1391a4fb3a461ecdc
oai_identifier_str oai:revistas.ufpr.br:article/16993
network_acronym_str UFPR-4
network_name_str Educar em Revista
repository_id_str
spelling Formação continuada de professores inseridos em contextos educacionais inclusivosFORMACIÓN CONTINUADA DE PROFESORES INSERIDOS EN CONTEXTOS EDUCACIONALES INCLUSIVOSCONTINUING EDUCATION OF TEACHERS INSERTED IN INCLUSIVE EDUCATIONAL CONTEXTSEducação; Tópicos Específicos da EducaçãoInclusão Escolar; Formação Continuada; Políticas EducacionaisEducação EspecialThis study focused on: a) understanding how teachers deal with the proposal of school inclusion of students with special needs in the Physical Education context; b) analyzing the implementation process of a continuing education program together with these teachers. Twenty teachers from the municipal teaching network of a city in the State of Paraná took part in this research. Group interviews and observations of classes taught by the participants were carried out. Results show that: a) in spite of their initial education, the teachers work out intervention alternatives in favor of school inclusion; b) teachers must accept the condition of protagonists in continuing education programs.El estudio tuvo como objetivo: a) comprender cómo profesoras tratan la propuesta de inclusión escolar de alumnos que presentan necesidades especiales en el contexto de la Educación Física; b) analizar el proceso de implantación de un programa de formación continuada para esas profesoras. Participaron veinte profesoras de la red municipal de enseñanza de una ciudad paranaense. Fueron realizadas entrevistas colectivas y observaciones de clases impartidas por las participantes. Los resultados encontrados indican que: a) respecto a su formación inicial, las profesoras elaboran alternativas de intervención favorables a la inclusión escolar; b) profesores deben asumir la condición de protagonistas en programas de formación continuada.O estudo objetivou: a) compreender como professoras lidam com a proposta de inclusão escolar de alunos que apresentam necessidades especiais no contexto da Educação Física; b) analisar o processo de implementação de um programa de formação continuada junto a essas professoras. Participaram vinte professoras da rede municipal de ensino de uma cidade paranaense. Foram realizadas entrevistas coletivas e observações de aulas ministradas pelas participantes. Os resultados encontrados indicam que: a) a despeito de suas formações iniciais, as professoras elaboram alternativas de intervenção favoráveis à inclusão escolar; b) professores devem assumir a condição de protagonistas em programas de formação continuada.UFPRSecretaria de Estado da Ciência, Tecnologia e Ensino Superior - SETICruz, Gilmar de Carvalho2011-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16993Educar em Revista; v. 27, n. 42 (2011); p. 229-243Educar em Revista; v. 27, n. 42 (2011); p. 229-243Educar em Revista; v. 27, n. 42 (2011); p. 229-2431984-04110104-4060reponame:Educar em Revistainstname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16993/17231https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16993/30913info:eu-repo/semantics/openAccess2017-06-28T23:50:38Zoai:revistas.ufpr.br:article/16993Revistahttps://revistas.ufpr.br/educarPUBhttps://revistas.ufpr.br/educar/oaieducar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br0104-40601984-0411opendoar:2017-06-28T23:50:38Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv Formação continuada de professores inseridos em contextos educacionais inclusivos
FORMACIÓN CONTINUADA DE PROFESORES INSERIDOS EN CONTEXTOS EDUCACIONALES INCLUSIVOS
CONTINUING EDUCATION OF TEACHERS INSERTED IN INCLUSIVE EDUCATIONAL CONTEXTS
title Formação continuada de professores inseridos em contextos educacionais inclusivos
spellingShingle Formação continuada de professores inseridos em contextos educacionais inclusivos
Cruz, Gilmar de Carvalho
Educação; Tópicos Específicos da Educação
Inclusão Escolar; Formação Continuada; Políticas Educacionais
Educação Especial
title_short Formação continuada de professores inseridos em contextos educacionais inclusivos
title_full Formação continuada de professores inseridos em contextos educacionais inclusivos
title_fullStr Formação continuada de professores inseridos em contextos educacionais inclusivos
title_full_unstemmed Formação continuada de professores inseridos em contextos educacionais inclusivos
title_sort Formação continuada de professores inseridos em contextos educacionais inclusivos
author Cruz, Gilmar de Carvalho
author_facet Cruz, Gilmar de Carvalho
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Secretaria de Estado da Ciência, Tecnologia e Ensino Superior - SETI
dc.contributor.author.fl_str_mv Cruz, Gilmar de Carvalho
dc.subject.por.fl_str_mv Educação; Tópicos Específicos da Educação
Inclusão Escolar; Formação Continuada; Políticas Educacionais
Educação Especial
topic Educação; Tópicos Específicos da Educação
Inclusão Escolar; Formação Continuada; Políticas Educacionais
Educação Especial
description This study focused on: a) understanding how teachers deal with the proposal of school inclusion of students with special needs in the Physical Education context; b) analyzing the implementation process of a continuing education program together with these teachers. Twenty teachers from the municipal teaching network of a city in the State of Paraná took part in this research. Group interviews and observations of classes taught by the participants were carried out. Results show that: a) in spite of their initial education, the teachers work out intervention alternatives in favor of school inclusion; b) teachers must accept the condition of protagonists in continuing education programs.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-12-31
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16993
url https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16993
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16993/17231
https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/16993/30913
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UFPR
publisher.none.fl_str_mv UFPR
dc.source.none.fl_str_mv Educar em Revista; v. 27, n. 42 (2011); p. 229-243
Educar em Revista; v. 27, n. 42 (2011); p. 229-243
Educar em Revista; v. 27, n. 42 (2011); p. 229-243
1984-0411
0104-4060
reponame:Educar em Revista
instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron:UFPR
instname_str Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron_str UFPR
institution UFPR
reponame_str Educar em Revista
collection Educar em Revista
repository.name.fl_str_mv Educar em Revista - Universidade Federal do Paraná (UFPR)
repository.mail.fl_str_mv educar.ufpr2016@gmail.com||educar@ufpr.br
_version_ 1799711895488299008