Desinformação e fake news: avaliação das competências de alunos do ensino superior
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | AtoZ (Curitiba) |
Texto Completo: | https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/89709 |
Resumo: | Introduction: The present study aimed to identify the perception of first and fourth-year students in the undergraduate course of Library and Information Science at the Federal University of São Carlos regarding the evaluation of content related to the COVID-19 pandemic. Method: Five news articles were selected, classified according to news fact-checking platforms as the most shared in May 2020, and presented to the students in the form of an online quiz. The quiz involved a total of 32 participants, with 19 from the first year and 13 from the fourth year of the course, and the students were required to classify the news as true or false based on their knowledge of news evaluation and fact-checking. The news articles were presented to the students without spelling or grammar corrections. Results: After analyzing the results, we found that 78.93% of first-year students and 100% of fourth-year students correctly marked at least three out of the five news articles presented. Therefore, when comparing first-year students with fourth-year students, we concluded that fourth-year students have a greater understanding of correctly evaluating misinformation, as expected. Conclusion: The results obtained with fourth-year students suggest that their longer time in the university possibly led to the more advanced development of information literacy and digital competence skills. |
id |
UFPR-6_399b37f9fded7905dc0f881a2f53cc51 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.ufpr.br:article/89709 |
network_acronym_str |
UFPR-6 |
network_name_str |
AtoZ (Curitiba) |
repository_id_str |
|
spelling |
Desinformação e fake news: avaliação das competências de alunos do ensino superiorDisinformation and fake news: assessment of higher education students' skillsCiência da Informação: Processos da ComunicaçãoCompetência em informação; Competência digital; Desinformação; Fake News; Pandemia; COVID-19.Information Science: Communication ProcessesMisinformation; Fake news; Information literacy; Digital literacy; COVID-19; Higher education.Introduction: The present study aimed to identify the perception of first and fourth-year students in the undergraduate course of Library and Information Science at the Federal University of São Carlos regarding the evaluation of content related to the COVID-19 pandemic. Method: Five news articles were selected, classified according to news fact-checking platforms as the most shared in May 2020, and presented to the students in the form of an online quiz. The quiz involved a total of 32 participants, with 19 from the first year and 13 from the fourth year of the course, and the students were required to classify the news as true or false based on their knowledge of news evaluation and fact-checking. The news articles were presented to the students without spelling or grammar corrections. Results: After analyzing the results, we found that 78.93% of first-year students and 100% of fourth-year students correctly marked at least three out of the five news articles presented. Therefore, when comparing first-year students with fourth-year students, we concluded that fourth-year students have a greater understanding of correctly evaluating misinformation, as expected. Conclusion: The results obtained with fourth-year students suggest that their longer time in the university possibly led to the more advanced development of information literacy and digital competence skills.Introdução: A competência em informação é a habilidade de identificar a necessidade de informação, buscar, acessar, avaliar e usar a informação de forma eficaz, ética e legal. A competência digital consiste na capacidade de usar tecnologias digitais para coletar, analisar e avaliar informações, bem como construir novas informações e se comunicar com outras pessoas durante o processo. Consideramos que a universidade proporciona ao indivíduo o desenvolvimento destas competências, pois busca capacitar o indivíduo de forma ética e crítica quanto ao uso da informação. Desta forma, o presente estudo buscou identificar a percepção dos alunos dos primeiro e quarto anos de um curso de graduação em Biblioteconomia e Ciência da Informação quanto a conteúdos relacionados à pandemia da COVID-19 que foram compartilhados na web. Método: Os conteúdos foram apresentados a eles em formato de quiz para que os identificassem como verdadeiros ou falsos. Os conteúdos foram retirados de plataformas de checagem de notícias e apresentados aos alunos sem correção ortográfica ou gramatical. Resultados: Após a análise dos resultados, identificamos que 78,93% dos alunos do primeiro ano e 100% dos alunos do quarto ano marcaram corretamente pelo menos três dos cinco conteúdos apresentados. Assim, quando comparamos os alunos do primeiro ano com os do quarto ano, concluímos que os alunos do quarto ano possuem um maior discernimento quanto à avaliação correta da desinformação, como era esperado. Conclusão: Este sugere que seu maior tempo na universidade possivelmente tenha acarretado o desenvolvimento mais aprimorado das habilidades da competência em informação e digital.Programa de Pós-graduação em Gestão da Informação - UFPRCosta Dias, Fernando BritoFurnival, Ariadne Chloe MaryCasarin, Helen de Castro Silva2024-07-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresAvaliado pelos paresdescritiva-exploratória; empírica de campo; Estudo quantitativo.application/pdfhttps://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/8970910.5380/atoz.v13i0.89709AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 13 (2024); 1 - 12AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 13 (2024); 1 - 12AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 13 (2024); 1 - 122237-826X10.5380/atoz.v13i0reponame:AtoZ (Curitiba)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/89709/52327https://revistas.ufpr.br/atoz/article/downloadSuppFile/89709/56723Alunos; Ensino Superior; UFSCar; São Carlos; São Paulo; Brasil; nacional.alunos do primeiro e quarto ano de um curso do ensino superior de uma universidade pública federalDireitos autorais 2024 AtoZ: novas práticas em informação e conhecimentohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2024-09-02T18:29:57Zoai:revistas.ufpr.br:article/89709Revistahttp://revistas.ufpr.br/atozPUBhttp://ojs.c3sl.ufpr.br/ojs2/index.php/atoz/oai||revistaatoz@ufpr.br|| contatoatoz@gmail.com2237-826X2237-826Xopendoar:2024-09-02T18:29:57AtoZ (Curitiba) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Desinformação e fake news: avaliação das competências de alunos do ensino superior Disinformation and fake news: assessment of higher education students' skills |
title |
Desinformação e fake news: avaliação das competências de alunos do ensino superior |
spellingShingle |
Desinformação e fake news: avaliação das competências de alunos do ensino superior Costa Dias, Fernando Brito Ciência da Informação: Processos da Comunicação Competência em informação; Competência digital; Desinformação; Fake News; Pandemia; COVID-19. Information Science: Communication Processes Misinformation; Fake news; Information literacy; Digital literacy; COVID-19; Higher education. |
title_short |
Desinformação e fake news: avaliação das competências de alunos do ensino superior |
title_full |
Desinformação e fake news: avaliação das competências de alunos do ensino superior |
title_fullStr |
Desinformação e fake news: avaliação das competências de alunos do ensino superior |
title_full_unstemmed |
Desinformação e fake news: avaliação das competências de alunos do ensino superior |
title_sort |
Desinformação e fake news: avaliação das competências de alunos do ensino superior |
author |
Costa Dias, Fernando Brito |
author_facet |
Costa Dias, Fernando Brito Furnival, Ariadne Chloe Mary Casarin, Helen de Castro Silva |
author_role |
author |
author2 |
Furnival, Ariadne Chloe Mary Casarin, Helen de Castro Silva |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa Dias, Fernando Brito Furnival, Ariadne Chloe Mary Casarin, Helen de Castro Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ciência da Informação: Processos da Comunicação Competência em informação; Competência digital; Desinformação; Fake News; Pandemia; COVID-19. Information Science: Communication Processes Misinformation; Fake news; Information literacy; Digital literacy; COVID-19; Higher education. |
topic |
Ciência da Informação: Processos da Comunicação Competência em informação; Competência digital; Desinformação; Fake News; Pandemia; COVID-19. Information Science: Communication Processes Misinformation; Fake news; Information literacy; Digital literacy; COVID-19; Higher education. |
description |
Introduction: The present study aimed to identify the perception of first and fourth-year students in the undergraduate course of Library and Information Science at the Federal University of São Carlos regarding the evaluation of content related to the COVID-19 pandemic. Method: Five news articles were selected, classified according to news fact-checking platforms as the most shared in May 2020, and presented to the students in the form of an online quiz. The quiz involved a total of 32 participants, with 19 from the first year and 13 from the fourth year of the course, and the students were required to classify the news as true or false based on their knowledge of news evaluation and fact-checking. The news articles were presented to the students without spelling or grammar corrections. Results: After analyzing the results, we found that 78.93% of first-year students and 100% of fourth-year students correctly marked at least three out of the five news articles presented. Therefore, when comparing first-year students with fourth-year students, we concluded that fourth-year students have a greater understanding of correctly evaluating misinformation, as expected. Conclusion: The results obtained with fourth-year students suggest that their longer time in the university possibly led to the more advanced development of information literacy and digital competence skills. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-07-23 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares Avaliado pelos pares descritiva-exploratória; empírica de campo; Estudo quantitativo. |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/89709 10.5380/atoz.v13i0.89709 |
url |
https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/89709 |
identifier_str_mv |
10.5380/atoz.v13i0.89709 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/89709/52327 https://revistas.ufpr.br/atoz/article/downloadSuppFile/89709/56723 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2024 AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2024 AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Alunos; Ensino Superior; UFSCar; São Carlos; São Paulo; Brasil; nacional. alunos do primeiro e quarto ano de um curso do ensino superior de uma universidade pública federal |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Gestão da Informação - UFPR |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Gestão da Informação - UFPR |
dc.source.none.fl_str_mv |
AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 13 (2024); 1 - 12 AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 13 (2024); 1 - 12 AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 13 (2024); 1 - 12 2237-826X 10.5380/atoz.v13i0 reponame:AtoZ (Curitiba) instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR) instacron:UFPR |
instname_str |
Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
instacron_str |
UFPR |
institution |
UFPR |
reponame_str |
AtoZ (Curitiba) |
collection |
AtoZ (Curitiba) |
repository.name.fl_str_mv |
AtoZ (Curitiba) - Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistaatoz@ufpr.br|| contatoatoz@gmail.com |
_version_ |
1809276796313534464 |