Desinformação e fake news: avaliação das competências de alunos do ensino superior

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa Dias, Fernando Brito
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Furnival, Ariadne Chloe Mary, Casarin, Helen de Castro Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: AtoZ (Curitiba)
Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/89709
Resumo: Introduction: The present study aimed to identify the perception of first and fourth-year students in the undergraduate course of Library and Information Science at the Federal University of São Carlos regarding the evaluation of content related to the COVID-19 pandemic. Method: Five news articles were selected, classified according to news fact-checking platforms as the most shared in May 2020, and presented to the students in the form of an online quiz. The quiz involved a total of 32 participants, with 19 from the first year and 13 from the fourth year of the course, and the students were required to classify the news as true or false based on their knowledge of news evaluation and fact-checking. The news articles were presented to the students without spelling or grammar corrections. Results: After analyzing the results, we found that 78.93% of first-year students and 100% of fourth-year students correctly marked at least three out of the five news articles presented. Therefore, when comparing first-year students with fourth-year students, we concluded that fourth-year students have a greater understanding of correctly evaluating misinformation, as expected. Conclusion: The results obtained with fourth-year students suggest that their longer time in the university possibly led to the more advanced development of information literacy and digital competence skills.
id UFPR-6_399b37f9fded7905dc0f881a2f53cc51
oai_identifier_str oai:revistas.ufpr.br:article/89709
network_acronym_str UFPR-6
network_name_str AtoZ (Curitiba)
repository_id_str
spelling Desinformação e fake news: avaliação das competências de alunos do ensino superiorDisinformation and fake news: assessment of higher education students' skillsCiência da Informação: Processos da ComunicaçãoCompetência em informação; Competência digital; Desinformação; Fake News; Pandemia; COVID-19.Information Science: Communication ProcessesMisinformation; Fake news; Information literacy; Digital literacy; COVID-19; Higher education.Introduction: The present study aimed to identify the perception of first and fourth-year students in the undergraduate course of Library and Information Science at the Federal University of São Carlos regarding the evaluation of content related to the COVID-19 pandemic. Method: Five news articles were selected, classified according to news fact-checking platforms as the most shared in May 2020, and presented to the students in the form of an online quiz. The quiz involved a total of 32 participants, with 19 from the first year and 13 from the fourth year of the course, and the students were required to classify the news as true or false based on their knowledge of news evaluation and fact-checking. The news articles were presented to the students without spelling or grammar corrections. Results: After analyzing the results, we found that 78.93% of first-year students and 100% of fourth-year students correctly marked at least three out of the five news articles presented. Therefore, when comparing first-year students with fourth-year students, we concluded that fourth-year students have a greater understanding of correctly evaluating misinformation, as expected. Conclusion: The results obtained with fourth-year students suggest that their longer time in the university possibly led to the more advanced development of information literacy and digital competence skills.Introdução: A competência em informação é a habilidade de identificar a necessidade de informação, buscar, acessar, avaliar e usar a informação de forma eficaz, ética e legal. A competência digital consiste na capacidade de usar tecnologias digitais para coletar, analisar e avaliar informações, bem como construir novas informações e se comunicar com outras pessoas durante o processo. Consideramos que a universidade proporciona ao indivíduo o desenvolvimento destas competências, pois busca capacitar o indivíduo de forma ética e crítica quanto ao uso da informação. Desta forma, o presente estudo buscou identificar a percepção dos alunos dos primeiro e quarto anos de um curso de graduação em Biblioteconomia e Ciência da Informação quanto a conteúdos relacionados à pandemia da COVID-19 que foram compartilhados na web. Método: Os conteúdos foram apresentados a eles em formato de quiz para que os identificassem como verdadeiros ou falsos. Os conteúdos foram retirados de plataformas de checagem de notícias e apresentados aos alunos sem correção ortográfica ou gramatical. Resultados: Após a análise dos resultados, identificamos que 78,93% dos alunos do primeiro ano e 100% dos alunos do quarto ano marcaram corretamente pelo menos três dos cinco conteúdos apresentados. Assim, quando comparamos os alunos do primeiro ano com os do quarto ano, concluímos que os alunos do quarto ano possuem um maior discernimento quanto à avaliação correta da desinformação, como era esperado. Conclusão: Este sugere que seu maior tempo na universidade possivelmente tenha acarretado o desenvolvimento mais aprimorado das habilidades da competência em informação e digital.Programa de Pós-graduação em Gestão da Informação - UFPRCosta Dias, Fernando BritoFurnival, Ariadne Chloe MaryCasarin, Helen de Castro Silva2024-07-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresAvaliado pelos paresdescritiva-exploratória; empírica de campo; Estudo quantitativo.application/pdfhttps://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/8970910.5380/atoz.v13i0.89709AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 13 (2024); 1 - 12AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 13 (2024); 1 - 12AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 13 (2024); 1 - 122237-826X10.5380/atoz.v13i0reponame:AtoZ (Curitiba)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/89709/52327https://revistas.ufpr.br/atoz/article/downloadSuppFile/89709/56723Alunos; Ensino Superior; UFSCar; São Carlos; São Paulo; Brasil; nacional.alunos do primeiro e quarto ano de um curso do ensino superior de uma universidade pública federalDireitos autorais 2024 AtoZ: novas práticas em informação e conhecimentohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2024-09-02T18:29:57Zoai:revistas.ufpr.br:article/89709Revistahttp://revistas.ufpr.br/atozPUBhttp://ojs.c3sl.ufpr.br/ojs2/index.php/atoz/oai||revistaatoz@ufpr.br|| contatoatoz@gmail.com2237-826X2237-826Xopendoar:2024-09-02T18:29:57AtoZ (Curitiba) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv Desinformação e fake news: avaliação das competências de alunos do ensino superior
Disinformation and fake news: assessment of higher education students' skills
title Desinformação e fake news: avaliação das competências de alunos do ensino superior
spellingShingle Desinformação e fake news: avaliação das competências de alunos do ensino superior
Costa Dias, Fernando Brito
Ciência da Informação: Processos da Comunicação
Competência em informação; Competência digital; Desinformação; Fake News; Pandemia; COVID-19.
Information Science: Communication Processes
Misinformation; Fake news; Information literacy; Digital literacy; COVID-19; Higher education.
title_short Desinformação e fake news: avaliação das competências de alunos do ensino superior
title_full Desinformação e fake news: avaliação das competências de alunos do ensino superior
title_fullStr Desinformação e fake news: avaliação das competências de alunos do ensino superior
title_full_unstemmed Desinformação e fake news: avaliação das competências de alunos do ensino superior
title_sort Desinformação e fake news: avaliação das competências de alunos do ensino superior
author Costa Dias, Fernando Brito
author_facet Costa Dias, Fernando Brito
Furnival, Ariadne Chloe Mary
Casarin, Helen de Castro Silva
author_role author
author2 Furnival, Ariadne Chloe Mary
Casarin, Helen de Castro Silva
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Costa Dias, Fernando Brito
Furnival, Ariadne Chloe Mary
Casarin, Helen de Castro Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Ciência da Informação: Processos da Comunicação
Competência em informação; Competência digital; Desinformação; Fake News; Pandemia; COVID-19.
Information Science: Communication Processes
Misinformation; Fake news; Information literacy; Digital literacy; COVID-19; Higher education.
topic Ciência da Informação: Processos da Comunicação
Competência em informação; Competência digital; Desinformação; Fake News; Pandemia; COVID-19.
Information Science: Communication Processes
Misinformation; Fake news; Information literacy; Digital literacy; COVID-19; Higher education.
description Introduction: The present study aimed to identify the perception of first and fourth-year students in the undergraduate course of Library and Information Science at the Federal University of São Carlos regarding the evaluation of content related to the COVID-19 pandemic. Method: Five news articles were selected, classified according to news fact-checking platforms as the most shared in May 2020, and presented to the students in the form of an online quiz. The quiz involved a total of 32 participants, with 19 from the first year and 13 from the fourth year of the course, and the students were required to classify the news as true or false based on their knowledge of news evaluation and fact-checking. The news articles were presented to the students without spelling or grammar corrections. Results: After analyzing the results, we found that 78.93% of first-year students and 100% of fourth-year students correctly marked at least three out of the five news articles presented. Therefore, when comparing first-year students with fourth-year students, we concluded that fourth-year students have a greater understanding of correctly evaluating misinformation, as expected. Conclusion: The results obtained with fourth-year students suggest that their longer time in the university possibly led to the more advanced development of information literacy and digital competence skills.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-07-23
dc.type.none.fl_str_mv

dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo evaluado por pares
Avaliado pelos pares
descritiva-exploratória; empírica de campo; Estudo quantitativo.
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/89709
10.5380/atoz.v13i0.89709
url https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/89709
identifier_str_mv 10.5380/atoz.v13i0.89709
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/89709/52327
https://revistas.ufpr.br/atoz/article/downloadSuppFile/89709/56723
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2024 AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2024 AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Alunos; Ensino Superior; UFSCar; São Carlos; São Paulo; Brasil; nacional.

alunos do primeiro e quarto ano de um curso do ensino superior de uma universidade pública federal



dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Gestão da Informação - UFPR
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Gestão da Informação - UFPR
dc.source.none.fl_str_mv AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 13 (2024); 1 - 12
AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 13 (2024); 1 - 12
AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 13 (2024); 1 - 12
2237-826X
10.5380/atoz.v13i0
reponame:AtoZ (Curitiba)
instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron:UFPR
instname_str Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron_str UFPR
institution UFPR
reponame_str AtoZ (Curitiba)
collection AtoZ (Curitiba)
repository.name.fl_str_mv AtoZ (Curitiba) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaatoz@ufpr.br|| contatoatoz@gmail.com
_version_ 1809276796313534464