Compartilhamento de conhecimentos e aprendizagem colaborativa em tempo de pandemia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Inomata, Danielly Oliveira
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Passos, Ketry Gorete Farias dos, Pintro, Sirlene, Sena, Priscila Machado Borges, Bedin, Jessica
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: AtoZ (Curitiba)
Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/76168
Resumo: Introduction: The new coronavirus pandemic has imposed emergency changes in many segments of society. Objective: It reports and discusses the results of the pandemic learning assessment process from the Special Extracurricular Activity (SEA), Reference Information Service (RIS), in the undergraduate Library Science course of the Federal University of Amazonas. Method: It consists of an exploratory and descriptive study, with data collected through an online survey, with 65 participants. The instrument consists of three principals: 1) content assessment, 2) expansion potential concerning content and applicability, and 3) student self-assessment. Results: Students from different periods of the course participated in the survey. Overall, most students in all aspects positively assessed SEA (general perspectives, open classes, theoretical and practical content, and student performance). Conclusion: In a time of the pandemic, services were reinvented. With the SEA, the share of knowledge in a collaborative form was positive, through the use of active methodologies, being well evaluated by the participating students. In this way, the report of the actions and efforts committed to knowledge building and learning are elements that contribute to academic activities support and progress, as well as learning how to learn.
id UFPR-6_746202a15d521c0b34235e404fbb4615
oai_identifier_str oai:revistas.ufpr.br:article/76168
network_acronym_str UFPR-6
network_name_str AtoZ (Curitiba)
repository_id_str
spelling Compartilhamento de conhecimentos e aprendizagem colaborativa em tempo de pandemiaKnowledge sharing and collaborative learning in time of pandemicCiência da Informação: BiblioteconomiaCompartilhamento de conhecimento; Aprendizagem colaborativa; Biblioteconomia; Covid-19; Serviço de Referência.Ciência da Informação: BiblioteconomiaKnowledge sharing; Collaborative learning; Librarianship; Covid-19; Reference ServiceIntroduction: The new coronavirus pandemic has imposed emergency changes in many segments of society. Objective: It reports and discusses the results of the pandemic learning assessment process from the Special Extracurricular Activity (SEA), Reference Information Service (RIS), in the undergraduate Library Science course of the Federal University of Amazonas. Method: It consists of an exploratory and descriptive study, with data collected through an online survey, with 65 participants. The instrument consists of three principals: 1) content assessment, 2) expansion potential concerning content and applicability, and 3) student self-assessment. Results: Students from different periods of the course participated in the survey. Overall, most students in all aspects positively assessed SEA (general perspectives, open classes, theoretical and practical content, and student performance). Conclusion: In a time of the pandemic, services were reinvented. With the SEA, the share of knowledge in a collaborative form was positive, through the use of active methodologies, being well evaluated by the participating students. In this way, the report of the actions and efforts committed to knowledge building and learning are elements that contribute to academic activities support and progress, as well as learning how to learn.Introdução: A pandemia do novo coronavírus impôs mudanças emergências em muitos segmentos da sociedade. Objetivo: Relata e discute os resultados do processo de avaliação da aprendizagem em tempo de pandemia a partir da realização da Atividade Extracurricular Especial (AEE) Serviço de Referência em Informação (SRI), no curso de graduação em Biblioteconomia, da Universidade Federal do Amazonas. Método: Consiste em estudo exploratório e descritivo, com dados levantados por meio de um questionário online, com 65 participantes. O instrumento é composto por três eixos: 1) avaliação do conteúdo, 2) Potencial de expansão com relação ao conteúdo e aplicabilidade e 3) Auto avaliação do aluno. Resultados: Constatou-se a participação de alunos de distintos períodos do curso. No geral, a AEE foi avaliada de forma positiva pela maioria dos alunos em todos os quesitos (aspectos gerais, aula aberta, conteúdos teóricos e práticos e desempenho do aluno). Conclusão: O relato das ações e esforços empenhados para construir conhecimento e aprendizagem são elementos que contribuem para o apoio e o progresso nas atividades acadêmicas, bem como o aprender a aprender.Programa de Pós-graduação em Gestão da Informação - UFPRInomata, Danielly OliveiraPassos, Ketry Gorete Farias dosPintro, SirleneSena, Priscila Machado BorgesBedin, Jessica2020-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDossiê Temático 2020exploratório-descritivaapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/7616810.5380/atoz.v9i2.76168AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 9, n. 2 (2020): jul./dez.; 206 - 215AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 9, n. 2 (2020): jul./dez.; 206 - 215AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 9, n. 2 (2020): jul./dez.; 206 - 2152237-826X10.5380/atoz.v9i2reponame:AtoZ (Curitiba)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/76168/42456Direitos autorais 2020 AtoZ: novas práticas em informação e conhecimentohttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-11-21T15:26:07Zoai:revistas.ufpr.br:article/76168Revistahttp://revistas.ufpr.br/atozPUBhttp://ojs.c3sl.ufpr.br/ojs2/index.php/atoz/oai||revistaatoz@ufpr.br|| contatoatoz@gmail.com2237-826X2237-826Xopendoar:2022-11-21T15:26:07AtoZ (Curitiba) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv Compartilhamento de conhecimentos e aprendizagem colaborativa em tempo de pandemia
Knowledge sharing and collaborative learning in time of pandemic
title Compartilhamento de conhecimentos e aprendizagem colaborativa em tempo de pandemia
spellingShingle Compartilhamento de conhecimentos e aprendizagem colaborativa em tempo de pandemia
Inomata, Danielly Oliveira
Ciência da Informação: Biblioteconomia
Compartilhamento de conhecimento; Aprendizagem colaborativa; Biblioteconomia; Covid-19; Serviço de Referência.
Ciência da Informação: Biblioteconomia
Knowledge sharing; Collaborative learning; Librarianship; Covid-19; Reference Service
title_short Compartilhamento de conhecimentos e aprendizagem colaborativa em tempo de pandemia
title_full Compartilhamento de conhecimentos e aprendizagem colaborativa em tempo de pandemia
title_fullStr Compartilhamento de conhecimentos e aprendizagem colaborativa em tempo de pandemia
title_full_unstemmed Compartilhamento de conhecimentos e aprendizagem colaborativa em tempo de pandemia
title_sort Compartilhamento de conhecimentos e aprendizagem colaborativa em tempo de pandemia
author Inomata, Danielly Oliveira
author_facet Inomata, Danielly Oliveira
Passos, Ketry Gorete Farias dos
Pintro, Sirlene
Sena, Priscila Machado Borges
Bedin, Jessica
author_role author
author2 Passos, Ketry Gorete Farias dos
Pintro, Sirlene
Sena, Priscila Machado Borges
Bedin, Jessica
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Inomata, Danielly Oliveira
Passos, Ketry Gorete Farias dos
Pintro, Sirlene
Sena, Priscila Machado Borges
Bedin, Jessica
dc.subject.por.fl_str_mv Ciência da Informação: Biblioteconomia
Compartilhamento de conhecimento; Aprendizagem colaborativa; Biblioteconomia; Covid-19; Serviço de Referência.
Ciência da Informação: Biblioteconomia
Knowledge sharing; Collaborative learning; Librarianship; Covid-19; Reference Service
topic Ciência da Informação: Biblioteconomia
Compartilhamento de conhecimento; Aprendizagem colaborativa; Biblioteconomia; Covid-19; Serviço de Referência.
Ciência da Informação: Biblioteconomia
Knowledge sharing; Collaborative learning; Librarianship; Covid-19; Reference Service
description Introduction: The new coronavirus pandemic has imposed emergency changes in many segments of society. Objective: It reports and discusses the results of the pandemic learning assessment process from the Special Extracurricular Activity (SEA), Reference Information Service (RIS), in the undergraduate Library Science course of the Federal University of Amazonas. Method: It consists of an exploratory and descriptive study, with data collected through an online survey, with 65 participants. The instrument consists of three principals: 1) content assessment, 2) expansion potential concerning content and applicability, and 3) student self-assessment. Results: Students from different periods of the course participated in the survey. Overall, most students in all aspects positively assessed SEA (general perspectives, open classes, theoretical and practical content, and student performance). Conclusion: In a time of the pandemic, services were reinvented. With the SEA, the share of knowledge in a collaborative form was positive, through the use of active methodologies, being well evaluated by the participating students. In this way, the report of the actions and efforts committed to knowledge building and learning are elements that contribute to academic activities support and progress, as well as learning how to learn.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-18
dc.type.none.fl_str_mv


dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Dossiê Temático 2020
exploratório-descritiva
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/76168
10.5380/atoz.v9i2.76168
url https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/76168
identifier_str_mv 10.5380/atoz.v9i2.76168
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/76168/42456
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2020 AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento
http://creativecommons.org/licenses/by/3.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2020 AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento
http://creativecommons.org/licenses/by/3.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv





dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Gestão da Informação - UFPR
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Gestão da Informação - UFPR
dc.source.none.fl_str_mv AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 9, n. 2 (2020): jul./dez.; 206 - 215
AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 9, n. 2 (2020): jul./dez.; 206 - 215
AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 9, n. 2 (2020): jul./dez.; 206 - 215
2237-826X
10.5380/atoz.v9i2
reponame:AtoZ (Curitiba)
instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron:UFPR
instname_str Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron_str UFPR
institution UFPR
reponame_str AtoZ (Curitiba)
collection AtoZ (Curitiba)
repository.name.fl_str_mv AtoZ (Curitiba) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaatoz@ufpr.br|| contatoatoz@gmail.com
_version_ 1809276795557511168