O impacto da cultura organizacional na gestão do conhecimento para a inovação de processos em serviços
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | AtoZ (Curitiba) |
Texto Completo: | https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/78259 |
Resumo: | Introduction: innovation is an important competitive differential in the era of knowledge and digital transformation. Knowledge management, in turn, promotes, through the creation and sharing of ideas, an environment favorable to innovation. In this context, it is important to know the elements of the organizational culture that impact knowledge management for innovation so that they can be better worked. Method: It identifies through literature review and bibliographic research the elements of organizational culture that impact knowledge management for service process innovation. Afterward, it applies a survey questionnaire to employees of a large financial institution, to analyze the elements identified in the literature. Results: the results identify which elements of the organizational culture act as stimulators and constitute barriers to knowledge management for the innovation of processes in services in the researched organization. Conclusion: with greater adaptability, adequate calibration in risk aversion, granting greater autonomy to employees and leaders who value initiatives for the creation and sharing of knowledge, and maintain effective communication, the organization's readiness can improve to innovate its service processes. |
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O impacto da cultura organizacional na gestão do conhecimento para a inovação de processos em serviçosThe impact of organizational culture on knowledge management for service process innovationINTERDISCIPLINAR: ENGENHARIA/TECNOLOGIA/GESTÃOCultura organizacional; Gestão do conhecimento; Inovação; Compartilhamento de conhecimento.Organizational culture; Knowledge management; Innovation; Knowledge sharing.Introduction: innovation is an important competitive differential in the era of knowledge and digital transformation. Knowledge management, in turn, promotes, through the creation and sharing of ideas, an environment favorable to innovation. In this context, it is important to know the elements of the organizational culture that impact knowledge management for innovation so that they can be better worked. Method: It identifies through literature review and bibliographic research the elements of organizational culture that impact knowledge management for service process innovation. Afterward, it applies a survey questionnaire to employees of a large financial institution, to analyze the elements identified in the literature. Results: the results identify which elements of the organizational culture act as stimulators and constitute barriers to knowledge management for the innovation of processes in services in the researched organization. Conclusion: with greater adaptability, adequate calibration in risk aversion, granting greater autonomy to employees and leaders who value initiatives for the creation and sharing of knowledge, and maintain effective communication, the organization's readiness can improve to innovate its service processes.Introdução: a inovação é um diferencial competitivo importante no contexto da era do conhecimento e da transformação digital. A gestão do conhecimento, por sua vez, promove, por meio da criação e compartilhamento de ideias, um ambiente favorável à inovação. Neste contexto, é importante que os elementos da cultura organizacional que impactam a gestão do conhecimento para a inovação sejam conhecidos de forma que possam ser melhor trabalhados. Método: por meio de revisão de literatura e pesquisa bibliográfica foram identificados os elementos da cultura organizacional que impactam a gestão do conhecimento para a inovação de processos em serviços. Após, foi aplicado questionário de pesquisa junto a funcionários de uma instituição financeira de grande porte para a análise dos elementos identificados na literatura. Resultados: os resultados permitiram identificar quais elementos da cultura organizacional atuam como estimuladores e quais se constituem em barreiras à gestão do conhecimento para a inovação de processos em serviços na organização pesquisada. Conclusão: com maior adaptabilidade, calibragem mais adequada na aversão ao risco, concessão de maior autonomia aos funcionários e lideranças que valorizem as iniciativas de criação e compartilhamento de conhecimento, e mantenham uma comunicação efetiva, pode-se melhorar a prontidão da organização para a inovação de seus processos de serviçosPrograma de Pós-graduação em Gestão da Informação - UFPRBueno Carneiro, Herivelton LuísStreit, Rosalvo Ermes2021-05-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresAvaliado pelos parespesquisa de campo; exploratóriaapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/7825910.5380/atoz.v10i2.78259AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 10, n. 2 (2021): maio/ago.; 78 - 88AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 10, n. 2 (2021): maio/ago.; 78 - 88AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 10, n. 2 (2021): maio/ago.; 78 - 882237-826X10.5380/atoz.v10i2reponame:AtoZ (Curitiba)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/78259/43718https://revistas.ufpr.br/atoz/article/downloadSuppFile/78259/46010https://revistas.ufpr.br/atoz/article/downloadSuppFile/78259/46011Direitos autorais 2021 AtoZ: novas práticas em informação e conhecimentohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2022-01-07T21:06:51Zoai:revistas.ufpr.br:article/78259Revistahttp://revistas.ufpr.br/atozPUBhttp://ojs.c3sl.ufpr.br/ojs2/index.php/atoz/oai||revistaatoz@ufpr.br|| contatoatoz@gmail.com2237-826X2237-826Xopendoar:2022-01-07T21:06:51AtoZ (Curitiba) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false |
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