Gestão municipal: transparência dos portais eletrônicos como promotores do accountability
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | AtoZ (Curitiba) |
Texto Completo: | https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/73180 |
Resumo: | Introduction: It presents the transparency of electronic portals as promoters of accountability in municipal management. The objective of the study is to identify which socioeconomic indicators are related to the level of transparency in the municipalities. Method: Under a quantitative approach, it uses an unintended and probabilistic sample of 360 municipalities. Using the multiple linear regression technique, it verifies which variables are related to public transparency. Results: It considers to the application of the linear regression technique the explanatory variables: total income, RCL, assets, population, literate population, HDI-M, per capita GDP, and per capita income. The mean transparency was 3.76. Conclusion: The regression model explains 11.9% of the variation in transparency index. It responds to the research problem and accepts the general hypothesis and verifies that all the explanatory variables are related to the transparency index. |
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Gestão municipal: transparência dos portais eletrônicos como promotores do accountabilityMunicipal management: transparency of electronic portals as promoters of accountabilityAdministração Pública e de Empresas, Ciências Contábeis e TurismoContabilidade pública; Transparência pública; Accountability.Public and Business Administration; Accounting and Tourism.Public accounting; Public transparency; Accountability.Introduction: It presents the transparency of electronic portals as promoters of accountability in municipal management. The objective of the study is to identify which socioeconomic indicators are related to the level of transparency in the municipalities. Method: Under a quantitative approach, it uses an unintended and probabilistic sample of 360 municipalities. Using the multiple linear regression technique, it verifies which variables are related to public transparency. Results: It considers to the application of the linear regression technique the explanatory variables: total income, RCL, assets, population, literate population, HDI-M, per capita GDP, and per capita income. The mean transparency was 3.76. Conclusion: The regression model explains 11.9% of the variation in transparency index. It responds to the research problem and accepts the general hypothesis and verifies that all the explanatory variables are related to the transparency index.Introdução: Aborda a transparência dos portais eletrônicos como promotores do accountability na gestão municipal. Objetiva identificar quais indicadores socioeconômicos estão relacionados ao nível de transparência nos municípios. Metodologia: Sob uma abordagem quantitativa, utiliza uma amostra não intencional e probabilística de 360 municípios. Por meio da técnica de regressão linear múltipla, verifica quais variáveis estariam relacionadas à transparência pública. Resultados: Admite para aplicação da técnica de regressão linear as variáveis explicativas: receita total, RCL, ativo, população, população alfabetizada, IDH-M, PIB per capita e renda per capita. Na observação dos portais eletrônicos, a média de transparência foi de 3,76. Conclusão: O modelo de regressão explica 11,9% da variação no índice de transparência. Responde ao problema de pesquisa, aceitando a hipótese geral e verificando que todas as variáveis explicativas estão relacionadas ao índice de transparência. Programa de Pós-graduação em Gestão da Informação - UFPRCruz, Vania Luiza PagliariLima, Nilton CesarSilva, Christian Luiz da2020-09-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/7318010.5380/atoz.v9i2.73180AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 9, n. 2 (2020): jul./dez.; 1 - 13AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 9, n. 2 (2020): jul./dez.; 1 - 13AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 9, n. 2 (2020): jul./dez.; 1 - 132237-826X10.5380/atoz.v9i2reponame:AtoZ (Curitiba)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/73180/41555https://revistas.ufpr.br/atoz/article/downloadSuppFile/73180/45992Direitos autorais 2020 AtoZ: novas práticas em informação e conhecimentohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-07T22:43:40Zoai:revistas.ufpr.br:article/73180Revistahttp://revistas.ufpr.br/atozPUBhttp://ojs.c3sl.ufpr.br/ojs2/index.php/atoz/oai||revistaatoz@ufpr.br|| contatoatoz@gmail.com2237-826X2237-826Xopendoar:2021-06-07T22:43:40AtoZ (Curitiba) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false |
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