A proposal for corporate university based on the pillars corporate education, knowledge management and innovation management
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | AtoZ (Curitiba) |
Texto Completo: | https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/69660 |
Resumo: | Introduction: Due to the constant changes in the corporate scenario, processes and products tend to be rethought. Admitting education as an element of organizational support, this article aims to discuss the importance of creating a Corporate University - UC, based on the Corporate Education - CE, Knowledge Management - KM and Innovation Management - IM pillars. Method: The research adopted a bibliographic review and semi-structured interviews, in a sample of three companies that already have UC. The collected data were submitted to discourse analysis. Results: There was confirmation of the importance of the defined pillars, with definition of steps for the implementation of the UC. Conclusion: The need to align the offer of educational actions to the organization's strategies was realized, protecting the knowledge already built and generating opportunities for innovation in companies, in order to adjust them to the demands of the market and customers. New research is proposed in private and multinational institutions, investigating not only UC practices, but also the peculiarities of KM and IM in different contexts. |
id |
UFPR-6_f4dc42e142492a14568d09aec4867b3f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.ufpr.br:article/69660 |
network_acronym_str |
UFPR-6 |
network_name_str |
AtoZ (Curitiba) |
repository_id_str |
|
spelling |
A proposal for corporate university based on the pillars corporate education, knowledge management and innovation managementUma proposta de universidade corporativa pautada nos pilares educação corporativa, gestão do conhecimento e gestão da inovaçãoCorporative education; Strategy; Innovation management; Knowledge management; Corporate University.Administração; Pedagogia; Gestão de Pessoas; InterdisciplinarEducação Corporativa; Estratégia; Gestão da Inovação; Gestão do Conhecimento; Universidade Corporativa.Introduction: Due to the constant changes in the corporate scenario, processes and products tend to be rethought. Admitting education as an element of organizational support, this article aims to discuss the importance of creating a Corporate University - UC, based on the Corporate Education - CE, Knowledge Management - KM and Innovation Management - IM pillars. Method: The research adopted a bibliographic review and semi-structured interviews, in a sample of three companies that already have UC. The collected data were submitted to discourse analysis. Results: There was confirmation of the importance of the defined pillars, with definition of steps for the implementation of the UC. Conclusion: The need to align the offer of educational actions to the organization's strategies was realized, protecting the knowledge already built and generating opportunities for innovation in companies, in order to adjust them to the demands of the market and customers. New research is proposed in private and multinational institutions, investigating not only UC practices, but also the peculiarities of KM and IM in different contexts.Introdução: Devido às constantes mudanças do cenário corporativo, processos e produtos tendem a ser repensados. Admitindo a educação como elemento de sustentação organizacional, este artigo visa discutir a importância da criação de uma Universidade Corporativa – UC, com base nos Pilares Educação Corporativa – EC, Gestão do Conhecimento - GC e Gestão da Inovação – GI. Método: A pesquisa adotou a revisão bibliográfica e entrevistas semiestruturadas em uma amostra de três empresas que já possuem UC. Os dados coletados foram submetidos à análise de discurso. Resultados: Houve a confirmação da importância dos Pilares delimitados, com definição de etapas para a concretização da UC. Conclusão: Percebeu-se a necessidade de alinhar a oferta de ações educacionais às estratégias da organização, proteger os conhecimentos já construídos e gerar oportunidades para a inovação nas empresas, a fim de ajustá-las às demandas do mercado e clientes. Propõem-se novas pesquisas em instituições privadas e multinacionais, investigando não somente práticas de UC, mas também as peculiaridades de GC e GI em diferentes contextos. Programa de Pós-graduação em Gestão da Informação - UFPRAraujo, Juliana Alexandre de OliveiraDomingos, Maria de Lurdes da Costa2020-08-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresAvaliado pelos paresEstudo qualitativoQualitativeapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/6966010.5380/atoz.v9i1.69660AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 9, n. 1 (2020): jan./jun.; 42 - 53AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 9, n. 1 (2020): jan./jun.; 42 - 53AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 9, n. 1 (2020): jan./jun.; 42 - 532237-826X10.5380/atoz.v9i1reponame:AtoZ (Curitiba)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/69660/41451OrganizaçõesDireitos autorais 2020 AtoZ: novas práticas em informação e conhecimentoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-10T03:04:30Zoai:revistas.ufpr.br:article/69660Revistahttp://revistas.ufpr.br/atozPUBhttp://ojs.c3sl.ufpr.br/ojs2/index.php/atoz/oai||revistaatoz@ufpr.br|| contatoatoz@gmail.com2237-826X2237-826Xopendoar:2021-08-10T03:04:30AtoZ (Curitiba) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A proposal for corporate university based on the pillars corporate education, knowledge management and innovation management Uma proposta de universidade corporativa pautada nos pilares educação corporativa, gestão do conhecimento e gestão da inovação |
title |
A proposal for corporate university based on the pillars corporate education, knowledge management and innovation management |
spellingShingle |
A proposal for corporate university based on the pillars corporate education, knowledge management and innovation management Araujo, Juliana Alexandre de Oliveira Corporative education; Strategy; Innovation management; Knowledge management; Corporate University. Administração; Pedagogia; Gestão de Pessoas; Interdisciplinar Educação Corporativa; Estratégia; Gestão da Inovação; Gestão do Conhecimento; Universidade Corporativa. |
title_short |
A proposal for corporate university based on the pillars corporate education, knowledge management and innovation management |
title_full |
A proposal for corporate university based on the pillars corporate education, knowledge management and innovation management |
title_fullStr |
A proposal for corporate university based on the pillars corporate education, knowledge management and innovation management |
title_full_unstemmed |
A proposal for corporate university based on the pillars corporate education, knowledge management and innovation management |
title_sort |
A proposal for corporate university based on the pillars corporate education, knowledge management and innovation management |
author |
Araujo, Juliana Alexandre de Oliveira |
author_facet |
Araujo, Juliana Alexandre de Oliveira Domingos, Maria de Lurdes da Costa |
author_role |
author |
author2 |
Domingos, Maria de Lurdes da Costa |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araujo, Juliana Alexandre de Oliveira Domingos, Maria de Lurdes da Costa |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
Corporative education; Strategy; Innovation management; Knowledge management; Corporate University. Administração; Pedagogia; Gestão de Pessoas; Interdisciplinar Educação Corporativa; Estratégia; Gestão da Inovação; Gestão do Conhecimento; Universidade Corporativa. |
topic |
Corporative education; Strategy; Innovation management; Knowledge management; Corporate University. Administração; Pedagogia; Gestão de Pessoas; Interdisciplinar Educação Corporativa; Estratégia; Gestão da Inovação; Gestão do Conhecimento; Universidade Corporativa. |
description |
Introduction: Due to the constant changes in the corporate scenario, processes and products tend to be rethought. Admitting education as an element of organizational support, this article aims to discuss the importance of creating a Corporate University - UC, based on the Corporate Education - CE, Knowledge Management - KM and Innovation Management - IM pillars. Method: The research adopted a bibliographic review and semi-structured interviews, in a sample of three companies that already have UC. The collected data were submitted to discourse analysis. Results: There was confirmation of the importance of the defined pillars, with definition of steps for the implementation of the UC. Conclusion: The need to align the offer of educational actions to the organization's strategies was realized, protecting the knowledge already built and generating opportunities for innovation in companies, in order to adjust them to the demands of the market and customers. New research is proposed in private and multinational institutions, investigating not only UC practices, but also the peculiarities of KM and IM in different contexts. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-22 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares Avaliado pelos pares Estudo qualitativo Qualitative |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/69660 10.5380/atoz.v9i1.69660 |
url |
https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/69660 |
identifier_str_mv |
10.5380/atoz.v9i1.69660 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/69660/41451 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2020 AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2020 AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Organizações |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Gestão da Informação - UFPR |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Gestão da Informação - UFPR |
dc.source.none.fl_str_mv |
AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 9, n. 1 (2020): jan./jun.; 42 - 53 AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 9, n. 1 (2020): jan./jun.; 42 - 53 AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 9, n. 1 (2020): jan./jun.; 42 - 53 2237-826X 10.5380/atoz.v9i1 reponame:AtoZ (Curitiba) instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR) instacron:UFPR |
instname_str |
Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
instacron_str |
UFPR |
institution |
UFPR |
reponame_str |
AtoZ (Curitiba) |
collection |
AtoZ (Curitiba) |
repository.name.fl_str_mv |
AtoZ (Curitiba) - Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistaatoz@ufpr.br|| contatoatoz@gmail.com |
_version_ |
1809276794983940096 |