A proposal for corporate university based on the pillars corporate education, knowledge management and innovation management

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araujo, Juliana Alexandre de Oliveira
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Domingos, Maria de Lurdes da Costa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: AtoZ (Curitiba)
Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/69660
Resumo: Introduction: Due to the constant changes in the corporate scenario, processes and products tend to be rethought. Admitting education as an element of organizational support, this article aims to discuss the importance of creating a Corporate University - UC, based on the Corporate Education - CE, Knowledge Management - KM and Innovation Management - IM pillars. Method: The research adopted a bibliographic review and semi-structured interviews, in a sample of three companies that already have UC. The collected data were submitted to discourse analysis. Results: There was confirmation of the importance of the defined pillars, with definition of steps for the implementation of the UC. Conclusion: The need to align the offer of educational actions to the organization's strategies was realized, protecting the knowledge already built and generating opportunities for innovation in companies, in order to adjust them to the demands of the market and customers. New research is proposed in private and multinational institutions, investigating not only UC practices, but also the peculiarities of KM and IM in different contexts.
id UFPR-6_f4dc42e142492a14568d09aec4867b3f
oai_identifier_str oai:revistas.ufpr.br:article/69660
network_acronym_str UFPR-6
network_name_str AtoZ (Curitiba)
repository_id_str
spelling A proposal for corporate university based on the pillars corporate education, knowledge management and innovation managementUma proposta de universidade corporativa pautada nos pilares educação corporativa, gestão do conhecimento e gestão da inovaçãoCorporative education; Strategy; Innovation management; Knowledge management; Corporate University.Administração; Pedagogia; Gestão de Pessoas; InterdisciplinarEducação Corporativa; Estratégia; Gestão da Inovação; Gestão do Conhecimento; Universidade Corporativa.Introduction: Due to the constant changes in the corporate scenario, processes and products tend to be rethought. Admitting education as an element of organizational support, this article aims to discuss the importance of creating a Corporate University - UC, based on the Corporate Education - CE, Knowledge Management - KM and Innovation Management - IM pillars. Method: The research adopted a bibliographic review and semi-structured interviews, in a sample of three companies that already have UC. The collected data were submitted to discourse analysis. Results: There was confirmation of the importance of the defined pillars, with definition of steps for the implementation of the UC. Conclusion: The need to align the offer of educational actions to the organization's strategies was realized, protecting the knowledge already built and generating opportunities for innovation in companies, in order to adjust them to the demands of the market and customers. New research is proposed in private and multinational institutions, investigating not only UC practices, but also the peculiarities of KM and IM in different contexts.Introdução: Devido às constantes mudanças do cenário corporativo, processos e produtos tendem a ser repensados. Admitindo a educação como elemento de sustentação organizacional, este artigo visa discutir a importância da criação de uma Universidade Corporativa – UC, com base nos Pilares Educação Corporativa – EC, Gestão do Conhecimento - GC e Gestão da Inovação – GI. Método: A pesquisa adotou a revisão bibliográfica e entrevistas semiestruturadas em uma amostra de três empresas que já possuem UC. Os dados coletados foram submetidos à análise de discurso. Resultados: Houve a confirmação da importância dos Pilares delimitados, com definição de etapas para a concretização da UC. Conclusão: Percebeu-se a necessidade de alinhar a oferta de ações educacionais às estratégias da organização, proteger os conhecimentos já construídos e gerar oportunidades para a inovação nas empresas, a fim de ajustá-las às demandas do mercado e clientes. Propõem-se novas pesquisas em instituições privadas e multinacionais, investigando não somente práticas de UC, mas também as peculiaridades de GC e GI em diferentes contextos. Programa de Pós-graduação em Gestão da Informação - UFPRAraujo, Juliana Alexandre de OliveiraDomingos, Maria de Lurdes da Costa2020-08-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresAvaliado pelos paresEstudo qualitativoQualitativeapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/6966010.5380/atoz.v9i1.69660AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 9, n. 1 (2020): jan./jun.; 42 - 53AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 9, n. 1 (2020): jan./jun.; 42 - 53AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 9, n. 1 (2020): jan./jun.; 42 - 532237-826X10.5380/atoz.v9i1reponame:AtoZ (Curitiba)instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/69660/41451OrganizaçõesDireitos autorais 2020 AtoZ: novas práticas em informação e conhecimentoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-08-10T03:04:30Zoai:revistas.ufpr.br:article/69660Revistahttp://revistas.ufpr.br/atozPUBhttp://ojs.c3sl.ufpr.br/ojs2/index.php/atoz/oai||revistaatoz@ufpr.br|| contatoatoz@gmail.com2237-826X2237-826Xopendoar:2021-08-10T03:04:30AtoZ (Curitiba) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv A proposal for corporate university based on the pillars corporate education, knowledge management and innovation management
Uma proposta de universidade corporativa pautada nos pilares educação corporativa, gestão do conhecimento e gestão da inovação
title A proposal for corporate university based on the pillars corporate education, knowledge management and innovation management
spellingShingle A proposal for corporate university based on the pillars corporate education, knowledge management and innovation management
Araujo, Juliana Alexandre de Oliveira
Corporative education; Strategy; Innovation management; Knowledge management; Corporate University.
Administração; Pedagogia; Gestão de Pessoas; Interdisciplinar
Educação Corporativa; Estratégia; Gestão da Inovação; Gestão do Conhecimento; Universidade Corporativa.
title_short A proposal for corporate university based on the pillars corporate education, knowledge management and innovation management
title_full A proposal for corporate university based on the pillars corporate education, knowledge management and innovation management
title_fullStr A proposal for corporate university based on the pillars corporate education, knowledge management and innovation management
title_full_unstemmed A proposal for corporate university based on the pillars corporate education, knowledge management and innovation management
title_sort A proposal for corporate university based on the pillars corporate education, knowledge management and innovation management
author Araujo, Juliana Alexandre de Oliveira
author_facet Araujo, Juliana Alexandre de Oliveira
Domingos, Maria de Lurdes da Costa
author_role author
author2 Domingos, Maria de Lurdes da Costa
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv

dc.contributor.author.fl_str_mv Araujo, Juliana Alexandre de Oliveira
Domingos, Maria de Lurdes da Costa
dc.subject.none.fl_str_mv
dc.subject.por.fl_str_mv Corporative education; Strategy; Innovation management; Knowledge management; Corporate University.
Administração; Pedagogia; Gestão de Pessoas; Interdisciplinar
Educação Corporativa; Estratégia; Gestão da Inovação; Gestão do Conhecimento; Universidade Corporativa.
topic Corporative education; Strategy; Innovation management; Knowledge management; Corporate University.
Administração; Pedagogia; Gestão de Pessoas; Interdisciplinar
Educação Corporativa; Estratégia; Gestão da Inovação; Gestão do Conhecimento; Universidade Corporativa.
description Introduction: Due to the constant changes in the corporate scenario, processes and products tend to be rethought. Admitting education as an element of organizational support, this article aims to discuss the importance of creating a Corporate University - UC, based on the Corporate Education - CE, Knowledge Management - KM and Innovation Management - IM pillars. Method: The research adopted a bibliographic review and semi-structured interviews, in a sample of three companies that already have UC. The collected data were submitted to discourse analysis. Results: There was confirmation of the importance of the defined pillars, with definition of steps for the implementation of the UC. Conclusion: The need to align the offer of educational actions to the organization's strategies was realized, protecting the knowledge already built and generating opportunities for innovation in companies, in order to adjust them to the demands of the market and customers. New research is proposed in private and multinational institutions, investigating not only UC practices, but also the peculiarities of KM and IM in different contexts.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-22
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo evaluado por pares
Avaliado pelos pares
Estudo qualitativo
Qualitative
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/69660
10.5380/atoz.v9i1.69660
url https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/69660
identifier_str_mv 10.5380/atoz.v9i1.69660
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/atoz/article/view/69660/41451
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2020 AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2020 AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv


Organizações


dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Gestão da Informação - UFPR
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-graduação em Gestão da Informação - UFPR
dc.source.none.fl_str_mv AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 9, n. 1 (2020): jan./jun.; 42 - 53
AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 9, n. 1 (2020): jan./jun.; 42 - 53
AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento; v. 9, n. 1 (2020): jan./jun.; 42 - 53
2237-826X
10.5380/atoz.v9i1
reponame:AtoZ (Curitiba)
instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron:UFPR
instname_str Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron_str UFPR
institution UFPR
reponame_str AtoZ (Curitiba)
collection AtoZ (Curitiba)
repository.name.fl_str_mv AtoZ (Curitiba) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)
repository.mail.fl_str_mv ||revistaatoz@ufpr.br|| contatoatoz@gmail.com
_version_ 1809276794983940096