EDUCAÇÃO AMBIENTAL E ALFABETIZAÇÃO CARTOGRÁFICA: CONTRIBUIÇÕES DE UMA EXPERIÊNCIA VIVIDA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Geografar |
Texto Completo: | https://revistas.ufpr.br/geografar/article/view/16126 |
Resumo: | To understand what is the geographical area for a society, we must understand and know the place of living of each citizen. The education provided in rural areas appears inappropriate to the students of these places, because the content and methodology do not satisfied the requirements of the reality experienced by them what prevents, any relation with the daily practice. In this perspective, the understanding of environmental issues and the learning of literacy mapping should be developed and worked with children since first grades. To teach the students the concepts and how to obtain information about the environmental question is a way to promote construction of procedures to develop the capacity of children to understand their social environment and carry out their representation. |
id |
UFPR-7_e0f968fc258928c958f09825a62bf718 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.ufpr.br:article/16126 |
network_acronym_str |
UFPR-7 |
network_name_str |
Revista Geografar |
repository_id_str |
|
spelling |
EDUCAÇÃO AMBIENTAL E ALFABETIZAÇÃO CARTOGRÁFICA: CONTRIBUIÇÕES DE UMA EXPERIÊNCIA VIVIDAENVIRONMENTAL EDUCATION AND LITERACY MAPPING: CONTRIBUTIONS OF AN EXPERIENCEGeografia; Alfabetização Cartográfica; Educação AmbientalTo understand what is the geographical area for a society, we must understand and know the place of living of each citizen. The education provided in rural areas appears inappropriate to the students of these places, because the content and methodology do not satisfied the requirements of the reality experienced by them what prevents, any relation with the daily practice. In this perspective, the understanding of environmental issues and the learning of literacy mapping should be developed and worked with children since first grades. To teach the students the concepts and how to obtain information about the environmental question is a way to promote construction of procedures to develop the capacity of children to understand their social environment and carry out their representation.Para se compreender o que o espaço Geográfico representa para uma sociedade, é preciso entender e conhecer o lugar de vivência de cada cidadão. A educação ministrada no meio rural se apresenta inadequada aos alunos desse meio, pois os conteúdos e a metodologia não atendem as necessidades próprias da realidade vivida pelos mesmos, impedindo assim, qualquer relação com a prática cotidiana. Nesta ótica, o entendimento da questão ambiental e o aprendizado da alfabetização cartográfica, deverão ser desenvolvidos e trabalhados com as crianças desde as séries iniciais. Ensinar os alunos as noções espaciais e obter informações sobre a questão ambiental é uma forma de promover a construção de procedimentos no sentido de desenvolver a capacidade das crianças de perceber seu entorno social e fazer sua representação.UFPR2009-11-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/geografar/article/view/1612610.5380/geografar.v4i2.16126REVISTA GEOGRAFAR; v. 4, n. 2 (2009)1981-089X10.5380/geografar.v4i2reponame:Revista Geografarinstname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/geografar/article/view/16126/10652https://revistas.ufpr.br/geografar/article/view/16126/10655Direitos autorais 2016 Revista Geografarinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Juliana de JesusRosa, Odelfa2009-11-26T23:02:15Zoai:revistas.ufpr.br:article/16126Revistahttps://revistas.ufpr.br/geografarPUBhttps://revistas.ufpr.br/geografar/oai||geografar@ufpr.br1981-089X1981-089Xopendoar:2009-11-26T23:02:15Revista Geografar - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO AMBIENTAL E ALFABETIZAÇÃO CARTOGRÁFICA: CONTRIBUIÇÕES DE UMA EXPERIÊNCIA VIVIDA ENVIRONMENTAL EDUCATION AND LITERACY MAPPING: CONTRIBUTIONS OF AN EXPERIENCE |
title |
EDUCAÇÃO AMBIENTAL E ALFABETIZAÇÃO CARTOGRÁFICA: CONTRIBUIÇÕES DE UMA EXPERIÊNCIA VIVIDA |
spellingShingle |
EDUCAÇÃO AMBIENTAL E ALFABETIZAÇÃO CARTOGRÁFICA: CONTRIBUIÇÕES DE UMA EXPERIÊNCIA VIVIDA Santos, Juliana de Jesus Geografia; Alfabetização Cartográfica; Educação Ambiental |
title_short |
EDUCAÇÃO AMBIENTAL E ALFABETIZAÇÃO CARTOGRÁFICA: CONTRIBUIÇÕES DE UMA EXPERIÊNCIA VIVIDA |
title_full |
EDUCAÇÃO AMBIENTAL E ALFABETIZAÇÃO CARTOGRÁFICA: CONTRIBUIÇÕES DE UMA EXPERIÊNCIA VIVIDA |
title_fullStr |
EDUCAÇÃO AMBIENTAL E ALFABETIZAÇÃO CARTOGRÁFICA: CONTRIBUIÇÕES DE UMA EXPERIÊNCIA VIVIDA |
title_full_unstemmed |
EDUCAÇÃO AMBIENTAL E ALFABETIZAÇÃO CARTOGRÁFICA: CONTRIBUIÇÕES DE UMA EXPERIÊNCIA VIVIDA |
title_sort |
EDUCAÇÃO AMBIENTAL E ALFABETIZAÇÃO CARTOGRÁFICA: CONTRIBUIÇÕES DE UMA EXPERIÊNCIA VIVIDA |
author |
Santos, Juliana de Jesus |
author_facet |
Santos, Juliana de Jesus Rosa, Odelfa |
author_role |
author |
author2 |
Rosa, Odelfa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Juliana de Jesus Rosa, Odelfa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Geografia; Alfabetização Cartográfica; Educação Ambiental |
topic |
Geografia; Alfabetização Cartográfica; Educação Ambiental |
description |
To understand what is the geographical area for a society, we must understand and know the place of living of each citizen. The education provided in rural areas appears inappropriate to the students of these places, because the content and methodology do not satisfied the requirements of the reality experienced by them what prevents, any relation with the daily practice. In this perspective, the understanding of environmental issues and the learning of literacy mapping should be developed and worked with children since first grades. To teach the students the concepts and how to obtain information about the environmental question is a way to promote construction of procedures to develop the capacity of children to understand their social environment and carry out their representation. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-11-26 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/geografar/article/view/16126 10.5380/geografar.v4i2.16126 |
url |
https://revistas.ufpr.br/geografar/article/view/16126 |
identifier_str_mv |
10.5380/geografar.v4i2.16126 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ufpr.br/geografar/article/view/16126/10652 https://revistas.ufpr.br/geografar/article/view/16126/10655 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Geografar info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2016 Revista Geografar |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UFPR |
publisher.none.fl_str_mv |
UFPR |
dc.source.none.fl_str_mv |
REVISTA GEOGRAFAR; v. 4, n. 2 (2009) 1981-089X 10.5380/geografar.v4i2 reponame:Revista Geografar instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR) instacron:UFPR |
instname_str |
Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
instacron_str |
UFPR |
institution |
UFPR |
reponame_str |
Revista Geografar |
collection |
Revista Geografar |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Geografar - Universidade Federal do Paraná (UFPR) |
repository.mail.fl_str_mv |
||geografar@ufpr.br |
_version_ |
1788990018147057664 |