EDUCAÇÃO AMBIENTAL E ALFABETIZAÇÃO CARTOGRÁFICA: CONTRIBUIÇÕES DE UMA EXPERIÊNCIA VIVIDA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Juliana de Jesus
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Rosa, Odelfa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Geografar
Texto Completo: https://revistas.ufpr.br/geografar/article/view/16126
Resumo: To understand what is the geographical area for a society, we must understand and know the place of living of each citizen. The education provided in rural areas appears inappropriate to the students of these places, because the content and methodology do not satisfied the requirements of the reality experienced by them what prevents, any relation with the daily practice. In this perspective, the understanding of environmental issues and the learning of literacy mapping should be developed and worked with children since first grades. To teach the students the concepts and how to obtain information about the environmental question is a way to promote construction of procedures to develop the capacity of children to understand their social environment and carry out their representation.
id UFPR-7_e0f968fc258928c958f09825a62bf718
oai_identifier_str oai:revistas.ufpr.br:article/16126
network_acronym_str UFPR-7
network_name_str Revista Geografar
repository_id_str
spelling EDUCAÇÃO AMBIENTAL E ALFABETIZAÇÃO CARTOGRÁFICA: CONTRIBUIÇÕES DE UMA EXPERIÊNCIA VIVIDAENVIRONMENTAL EDUCATION AND LITERACY MAPPING: CONTRIBUTIONS OF AN EXPERIENCEGeografia; Alfabetização Cartográfica; Educação AmbientalTo understand what is the geographical area for a society, we must understand and know the place of living of each citizen. The education provided in rural areas appears inappropriate to the students of these places, because the content and methodology do not satisfied the requirements of the reality experienced by them what prevents, any relation with the daily practice. In this perspective, the understanding of environmental issues and the learning of literacy mapping should be developed and worked with children since first grades. To teach the students the concepts and how to obtain information about the environmental question is a way to promote construction of procedures to develop the capacity of children to understand their social environment and carry out their representation.Para se compreender o que o espaço Geográfico representa para uma sociedade, é preciso entender e conhecer o lugar de vivência de cada cidadão. A educação ministrada no meio rural se apresenta inadequada aos alunos desse meio, pois os conteúdos e a metodologia não atendem as necessidades próprias da realidade vivida pelos mesmos, impedindo assim, qualquer relação com a prática cotidiana. Nesta ótica, o entendimento da questão ambiental e o aprendizado da alfabetização cartográfica, deverão ser desenvolvidos e trabalhados com as crianças desde as séries iniciais. Ensinar os alunos as noções espaciais e obter informações sobre a questão ambiental é uma forma de promover a construção de procedimentos no sentido de desenvolver a capacidade das crianças de perceber seu entorno social e fazer sua representação.UFPR2009-11-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://revistas.ufpr.br/geografar/article/view/1612610.5380/geografar.v4i2.16126REVISTA GEOGRAFAR; v. 4, n. 2 (2009)1981-089X10.5380/geografar.v4i2reponame:Revista Geografarinstname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)instacron:UFPRporhttps://revistas.ufpr.br/geografar/article/view/16126/10652https://revistas.ufpr.br/geografar/article/view/16126/10655Direitos autorais 2016 Revista Geografarinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Juliana de JesusRosa, Odelfa2009-11-26T23:02:15Zoai:revistas.ufpr.br:article/16126Revistahttps://revistas.ufpr.br/geografarPUBhttps://revistas.ufpr.br/geografar/oai||geografar@ufpr.br1981-089X1981-089Xopendoar:2009-11-26T23:02:15Revista Geografar - Universidade Federal do Paraná (UFPR)false
dc.title.none.fl_str_mv EDUCAÇÃO AMBIENTAL E ALFABETIZAÇÃO CARTOGRÁFICA: CONTRIBUIÇÕES DE UMA EXPERIÊNCIA VIVIDA
ENVIRONMENTAL EDUCATION AND LITERACY MAPPING: CONTRIBUTIONS OF AN EXPERIENCE
title EDUCAÇÃO AMBIENTAL E ALFABETIZAÇÃO CARTOGRÁFICA: CONTRIBUIÇÕES DE UMA EXPERIÊNCIA VIVIDA
spellingShingle EDUCAÇÃO AMBIENTAL E ALFABETIZAÇÃO CARTOGRÁFICA: CONTRIBUIÇÕES DE UMA EXPERIÊNCIA VIVIDA
Santos, Juliana de Jesus
Geografia; Alfabetização Cartográfica; Educação Ambiental
title_short EDUCAÇÃO AMBIENTAL E ALFABETIZAÇÃO CARTOGRÁFICA: CONTRIBUIÇÕES DE UMA EXPERIÊNCIA VIVIDA
title_full EDUCAÇÃO AMBIENTAL E ALFABETIZAÇÃO CARTOGRÁFICA: CONTRIBUIÇÕES DE UMA EXPERIÊNCIA VIVIDA
title_fullStr EDUCAÇÃO AMBIENTAL E ALFABETIZAÇÃO CARTOGRÁFICA: CONTRIBUIÇÕES DE UMA EXPERIÊNCIA VIVIDA
title_full_unstemmed EDUCAÇÃO AMBIENTAL E ALFABETIZAÇÃO CARTOGRÁFICA: CONTRIBUIÇÕES DE UMA EXPERIÊNCIA VIVIDA
title_sort EDUCAÇÃO AMBIENTAL E ALFABETIZAÇÃO CARTOGRÁFICA: CONTRIBUIÇÕES DE UMA EXPERIÊNCIA VIVIDA
author Santos, Juliana de Jesus
author_facet Santos, Juliana de Jesus
Rosa, Odelfa
author_role author
author2 Rosa, Odelfa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Juliana de Jesus
Rosa, Odelfa
dc.subject.por.fl_str_mv Geografia; Alfabetização Cartográfica; Educação Ambiental
topic Geografia; Alfabetização Cartográfica; Educação Ambiental
description To understand what is the geographical area for a society, we must understand and know the place of living of each citizen. The education provided in rural areas appears inappropriate to the students of these places, because the content and methodology do not satisfied the requirements of the reality experienced by them what prevents, any relation with the daily practice. In this perspective, the understanding of environmental issues and the learning of literacy mapping should be developed and worked with children since first grades. To teach the students the concepts and how to obtain information about the environmental question is a way to promote construction of procedures to develop the capacity of children to understand their social environment and carry out their representation.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-11-26
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/geografar/article/view/16126
10.5380/geografar.v4i2.16126
url https://revistas.ufpr.br/geografar/article/view/16126
identifier_str_mv 10.5380/geografar.v4i2.16126
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ufpr.br/geografar/article/view/16126/10652
https://revistas.ufpr.br/geografar/article/view/16126/10655
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Geografar
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2016 Revista Geografar
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UFPR
publisher.none.fl_str_mv UFPR
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA GEOGRAFAR; v. 4, n. 2 (2009)
1981-089X
10.5380/geografar.v4i2
reponame:Revista Geografar
instname:Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron:UFPR
instname_str Universidade Federal do Paraná (UFPR)
instacron_str UFPR
institution UFPR
reponame_str Revista Geografar
collection Revista Geografar
repository.name.fl_str_mv Revista Geografar - Universidade Federal do Paraná (UFPR)
repository.mail.fl_str_mv ||geografar@ufpr.br
_version_ 1788990018147057664