Comunicação gráfica entre os indígenas do Nordeste do Brasil: Graphic communication between Brazilian northeast indigenous.
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Nordestina de História do Brasil (Online) |
Texto Completo: | https://rnhb.com.br/index.php/revista/article/view/49 |
Resumo: | The present article approaches the prehistoric rock art of north eastern Brazil as a form of communication, marker of memory, cultural borders or policies, indicative of different ethnicities from the prehistoric groups that inhabited the region. Prehistoric Brazil presents rupestrian horizons of great dispersion and wide temporality, defined as traditions that evolved over time and space. In this work, special emphasis is placed on the Northeast Tradition of rock painting because it is a pictorial manifestation of the most expressive and best studied. |
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Comunicação gráfica entre os indígenas do Nordeste do Brasil: Graphic communication between Brazilian northeast indigenous.Pré-historiaArte RupestreTradição NordesteComunicação GráficaIndígenasPrehistoryRock ArtNortheastern TraditionGraphic CommunicationIndigenousThe present article approaches the prehistoric rock art of north eastern Brazil as a form of communication, marker of memory, cultural borders or policies, indicative of different ethnicities from the prehistoric groups that inhabited the region. Prehistoric Brazil presents rupestrian horizons of great dispersion and wide temporality, defined as traditions that evolved over time and space. In this work, special emphasis is placed on the Northeast Tradition of rock painting because it is a pictorial manifestation of the most expressive and best studied.O presente artigo aborda a arte rupestre do nordeste do Brasil como forma de comunicação, marcador de memória, de fronteiras culturais ou políticas e indicadora de etnias diversas dos grupos pré-históricos que habitaram a região. O Brasil pré-histórico apresenta horizontes rupestres de grande dispersão e ampla temporalidade, definidos como tradições que evoluíram ao longo do tempo e do espaço. Neste trabalho coloca-se especial ênfase na Tradição Nordeste de pintura rupestre por ser uma manifestação pictórica das mais expressivas e das melhor estudadas.Universidad de Playa Ancha (UPLA)2019-01-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer-reviewed ArticleArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://rnhb.com.br/index.php/revista/article/view/4910.17648/2596-0334-v1i1-991Revista Nordestina de História do Brasil; v. 1 n. 1 (2018); 46-652596-03342674-7332reponame:Revista Nordestina de História do Brasil (Online)instname:Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB)instacron:UFRBporhttps://rnhb.com.br/index.php/revista/article/view/49/20http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMartín, GabrielaAsón, Irma2022-11-21T13:33:22Zoai:ojs2.ojs.historiadaamericalatina.com.br:article/49Revistahttps://rnhb.com.br/index.php/revistaPUBhttps://rnhb.com.br/index.php/revista/oaisantanageferson@gmail.com||2596-03342596-0334opendoar:2022-11-21T13:33:22Revista Nordestina de História do Brasil (Online) - Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB)false |
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The present article approaches the prehistoric rock art of north eastern Brazil as a form of communication, marker of memory, cultural borders or policies, indicative of different ethnicities from the prehistoric groups that inhabited the region. Prehistoric Brazil presents rupestrian horizons of great dispersion and wide temporality, defined as traditions that evolved over time and space. In this work, special emphasis is placed on the Northeast Tradition of rock painting because it is a pictorial manifestation of the most expressive and best studied. |
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