“Meu artigo de opinião”: o blog como ferramenta pedagógica na construção do conhecimento
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos do IL (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/cadernosdoil/article/view/136712 |
Resumo: | The present work aims to report the experience in building a blog developed with 8th grade students from a public school in Crato/CE during the Covid-19 pandemic. For this, the theoretical foundation was anchored in the theoretical-methodological orientation of Sociodiscursive Interactionism (ISD), according to Schneuwly and Dolz (2004), with a focus on Active Methodologies, with Moran (2018), and on the concept of blog according to Schittine (2004) . The methodology adopted was qualitative, focusing on action research. In this sense, the analysis of the experience allowed us to verify that the blog is a significant tool for mediating content and for forming a critical-reflective subject, as it enables a dynamic approach that puts the student's protagonism in focus. |
id |
UFRGS-12_3f18531806b8677192d3a9d61d00db57 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/136712 |
network_acronym_str |
UFRGS-12 |
network_name_str |
Cadernos do IL (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
“Meu artigo de opinião”: o blog como ferramenta pedagógica na construção do conhecimentoThe present work aims to report the experience in building a blog developed with 8th grade students from a public school in Crato/CE during the Covid-19 pandemic. For this, the theoretical foundation was anchored in the theoretical-methodological orientation of Sociodiscursive Interactionism (ISD), according to Schneuwly and Dolz (2004), with a focus on Active Methodologies, with Moran (2018), and on the concept of blog according to Schittine (2004) . The methodology adopted was qualitative, focusing on action research. In this sense, the analysis of the experience allowed us to verify that the blog is a significant tool for mediating content and for forming a critical-reflective subject, as it enables a dynamic approach that puts the student's protagonism in focus.Este trabalho objetiva relatar a experiência na construção de um blog desenvolvido com alunos do 8° ano de uma escola pública do município de Crato/CE durante a pandemia da Covid-19. A fundamentação foi ancorada na orientação teórica do Interacionismo Sociodiscursivo (ISD), com Bronckart (2007), no aporte metodológico da Sequência Didática (SD), com Dolz, Noverraz e Schneuwly (2004), com foco nas Metodologias Ativas, com Moran (2018), e no conceito de blog, segundo Schittine (2004). Nessa direção, a análise da experiência permitiu verificar que o blog é uma ferramenta significativa para mediação dos conteúdos e para formação do sujeito crítico-reflexivo, uma vez que possibilita uma abordagem dinâmica colocando em foco o protagonismo do discente.UFRGS (Universidade Federal do Rio Grande do Sul)2024-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/cadernosdoil/article/view/13671210.22456/2236-6385.136712Cadernos do IL; n. 67 (2023); 88-1192236-6385reponame:Cadernos do IL (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/cadernosdoil/article/view/136712/91423Copyright (c) 2024 Suely de Sousa Martins Ferreira, José Marcos Ernesto Santana de França http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Ferreira, Suely de Sousa Martins França, José Marcos Ernesto Santana de2024-04-01T13:36:21Zoai:seer.ufrgs.br:article/136712Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/cadernosdoil/PUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/cadernosdoil/oaicadiletras@gmail.com||cadernosdoil@ufrgs.br||cadiletras@gmail.com|| cadernosdoil@ufrgs.br2236-63850104-1886opendoar:2024-04-01T13:36:21Cadernos do IL (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
“Meu artigo de opinião”: o blog como ferramenta pedagógica na construção do conhecimento |
title |
“Meu artigo de opinião”: o blog como ferramenta pedagógica na construção do conhecimento |
spellingShingle |
“Meu artigo de opinião”: o blog como ferramenta pedagógica na construção do conhecimento Ferreira, Suely de Sousa Martins |
title_short |
“Meu artigo de opinião”: o blog como ferramenta pedagógica na construção do conhecimento |
title_full |
“Meu artigo de opinião”: o blog como ferramenta pedagógica na construção do conhecimento |
title_fullStr |
“Meu artigo de opinião”: o blog como ferramenta pedagógica na construção do conhecimento |
title_full_unstemmed |
“Meu artigo de opinião”: o blog como ferramenta pedagógica na construção do conhecimento |
title_sort |
“Meu artigo de opinião”: o blog como ferramenta pedagógica na construção do conhecimento |
author |
Ferreira, Suely de Sousa Martins |
author_facet |
Ferreira, Suely de Sousa Martins França, José Marcos Ernesto Santana de |
author_role |
author |
author2 |
França, José Marcos Ernesto Santana de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Suely de Sousa Martins França, José Marcos Ernesto Santana de |
description |
The present work aims to report the experience in building a blog developed with 8th grade students from a public school in Crato/CE during the Covid-19 pandemic. For this, the theoretical foundation was anchored in the theoretical-methodological orientation of Sociodiscursive Interactionism (ISD), according to Schneuwly and Dolz (2004), with a focus on Active Methodologies, with Moran (2018), and on the concept of blog according to Schittine (2004) . The methodology adopted was qualitative, focusing on action research. In this sense, the analysis of the experience allowed us to verify that the blog is a significant tool for mediating content and for forming a critical-reflective subject, as it enables a dynamic approach that puts the student's protagonism in focus. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/cadernosdoil/article/view/136712 10.22456/2236-6385.136712 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/cadernosdoil/article/view/136712 |
identifier_str_mv |
10.22456/2236-6385.136712 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/cadernosdoil/article/view/136712/91423 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Suely de Sousa Martins Ferreira, José Marcos Ernesto Santana de França http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Suely de Sousa Martins Ferreira, José Marcos Ernesto Santana de França http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UFRGS (Universidade Federal do Rio Grande do Sul) |
publisher.none.fl_str_mv |
UFRGS (Universidade Federal do Rio Grande do Sul) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos do IL; n. 67 (2023); 88-119 2236-6385 reponame:Cadernos do IL (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Cadernos do IL (Online) |
collection |
Cadernos do IL (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos do IL (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
cadiletras@gmail.com||cadernosdoil@ufrgs.br||cadiletras@gmail.com|| cadernosdoil@ufrgs.br |
_version_ |
1799766222745632768 |