As dimensões poética e ensaística na obra recente de Tamara Kamenszain
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos do IL (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/cadernosdoil/article/view/127064 |
Resumo: | This article explores the essayistic and poetic dimensions of the recent works by Tamara Kamenszain, especially the two latest publications the Argentinian writer: Libros chiquitos (2020) and Chicas en tiempos suspendidos (2021). Kamenszain’ recent poetic work questions the effect of others’ writing on her writing. While Kamenszain brings to her verses the essayistic questioning about some of the words she uses, her essays are often filled with refrains and poetic images. In both of those forms of writing, one can find the idea of reading as the origin of writing, be it an essay or a poem. Thus, I intend to elaborate how these traits communicate and gain body in her most recent works. |
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As dimensões poética e ensaística na obra recente de Tamara KamenszainThis article explores the essayistic and poetic dimensions of the recent works by Tamara Kamenszain, especially the two latest publications the Argentinian writer: Libros chiquitos (2020) and Chicas en tiempos suspendidos (2021). Kamenszain’ recent poetic work questions the effect of others’ writing on her writing. While Kamenszain brings to her verses the essayistic questioning about some of the words she uses, her essays are often filled with refrains and poetic images. In both of those forms of writing, one can find the idea of reading as the origin of writing, be it an essay or a poem. Thus, I intend to elaborate how these traits communicate and gain body in her most recent works.Este trabajo buscará debatir las dimensiones ensayística y poética en la producción reciente de Tamara Kamenszain, a partir, principalmente, de sus dos últimas publicaciones: Libros chiquitos (2020) y Chicas en tiempos suspendidos (2021). La obra poética de Kamenszain, sobre todo la más reciente, pone en acto la crítica a la obra de otros autores y a su propia obra, además del ensayo de palabras clave en verso. Por otro lado, sus ensayos están marcados por elementos como estribillos e imágenes poéticas. En común a esas dos vías, está la lectura como origen de la escritura, ya sea ensayística o poética. Así, pretendo pensar como esos rasgos dialogan entre si y ganan materialidad.Este trabalho procurará discutir as dimensões ensaística e poética da produção recente de Tamara Kamenzain, a partir principalmente de suas duas últimas publicações: Libros chiquitos (2020) e Chicas en tiempos suspendidos (2021). A obra poética de Kamenszain, sobretudo a mais recente, coloca em cena a crítica à obra de outros autores e à sua própria obra, além do o ensaio de termos chave em verso. Por outro lado, seus ensaios são marcados por elementos como refrões e imagens poéticas. Em comum a essas duas vias, está a leitura enquanto origem da escrita, seja ela ensaística ou poética. Sendo assim, pretendo pensar como esses traços dialogam entre si e ganham materialidade.UFRGS (Universidade Federal do Rio Grande do Sul)2021-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/cadernosdoil/article/view/12706410.22456/2236-6385.127064Cadernos do IL; n. 62 (2021); 158-1752236-6385reponame:Cadernos do IL (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/cadernosdoil/article/view/127064/86691Copyright (c) 2021 Mariana Fonteshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFontes, Mariana2022-11-16T17:43:57Zoai:seer.ufrgs.br:article/127064Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/cadernosdoil/PUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/cadernosdoil/oaicadiletras@gmail.com||cadernosdoil@ufrgs.br||cadiletras@gmail.com|| cadernosdoil@ufrgs.br2236-63850104-1886opendoar:2022-11-16T17:43:57Cadernos do IL (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
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