A vantagem competitiva das empresas cleantechs e o desenvolvimento de capacidades dinâmicas utilizando internet das coisas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Eurico Soares Noronha, Matheus
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Hayashi, Victor Takashi, Otávio Estevam da Silva, Luiz, Nunes Lima, Matheus
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: REAd (Porto Alegre. Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/read/article/view/123816
Resumo: Cleantech companies (Cleantechs) use different technologies to develop solutions and market innovations. Among these technologies, the IoT (Internet of Things) stands out for enabling the automation of processes and the creation of capabilities and solutions that differentiate the business models of these companies and can generate market advantages. The research question of this work is “How does the IoT drive the development of dynamic capabilities to obtain a competitive advantage in Cleantech companies?”. The objective is to present a model for developing dynamic capabilities through IoT to obtain a competitive advantage in Cleantech companies. The methodological course included the realization of a qualitative research of descriptive nature. 22 interviews were carried out, represented by 17 Cleantech companies. The theoretical lenses used were: IoT, Dynamic Capabilities and Competitive Advantage. The results indicate that IoT can minimize transaction costs in the process of adapting products and services, increase the predictability of uncertainties and risks, in addition to promoting agility in organizations. The work presents as a scientific contribution a model that demonstrates how the development of dynamic capabilities via IoT occurs for competitive market advantage.  
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The theoretical lenses used were: IoT, Dynamic Capabilities and Competitive Advantage. The results indicate that IoT can minimize transaction costs in the process of adapting products and services, increase the predictability of uncertainties and risks, in addition to promoting agility in organizations. The work presents as a scientific contribution a model that demonstrates how the development of dynamic capabilities via IoT occurs for competitive market advantage.  Las empresas Cleantech utilizan diferentes tecnologías para desarrollar soluciones e innovaciones de mercado. Entre estas tecnologías, el IoT (Internet de las Cosas) se destaca por permitir la automatización de procesos y la creación de capacidades y soluciones que diferencian los modelos de negocio de estas empresas y pueden generar ventajas de mercado. La pregunta de investigación de este trabajo es “¿Cómo impulsa el IoT el desarrollo de capacidades dinámicas para obtener una ventaja competitiva en las empresas Cleantech?”. El objetivo es presentar un modelo de desarrollo de capacidades dinámicas a través de IoT para obtener una ventaja competitiva en las empresas Cleantech. El curso metodológico comprendió la realización de una investigación cualitativa de carácter descriptivo. Se realizaron 22 entrevistas, representadas por 17 empresas Cleantech. Los lentes teóricos utilizados fueron: IoT, Capacidades Dinámicas y Ventaja Competitiva. Los resultados indican que IoT puede minimizar los costos de transacción en el proceso de adaptación de productos y servicios, aumentar la predictibilidad de incertidumbres y riesgos, además de promover la agilidad en las organizaciones. El trabajo presenta como aporte científico un modelo que demuestra cómo se produce el desarrollo de capacidades dinámicas vía IoT para la ventaja competitiva del mercado.As empresas de tecnologia limpa (Cleantechs) utilizam diferentes tecnologias para o desenvolvimento de soluções e inovações no mercado. Entre essas tecnologias, o IoT (Internet of Things) se destaca por viabilizar a automação de processos e a criação de capacidades e soluções que diferenciam os modelos de negócios dessas empresas e podem gerar vantagens de mercado. O objetivo é apresentar um modelo de desenvolvimento de capacidades dinâmicas por meio de IoT para obtenção de vantagem competitiva nas empresas Cleantechs. O percurso metodológico contou com a realização de uma pesquisa qualitativa de caráter descritivo. Foram realizadas 22 entrevistas, representadas por 17 empresas Cleantech. As lentes teóricas utilizadas foram: “IoT”, “Capacidades Dinâmicas” e “Vantagem Competitiva”. Os resultados indicam que o IoT pode minimizar os custos de transação no processo de adaptação de produtos e serviços, aumentar a previsibilidade de incertezas e riscos, além de fomentar a agilidade nas organizações. O trabalho apresenta como contribuição científica um modelo que demonstra como ocorre o desenvolvimento de capacidades dinâmicas via IoT para vantagem competitiva de mercado.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2022-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/read/article/view/123816Electronic Review of Administration; Vol. 28 No. 2 (2022): MAIO / AGOSTO; 455-486Revista Electrónica de Administración; Vol. 28 Núm. 2 (2022): MAIO / AGOSTO; 455-486Revista Eletrônica de Administração; v. 28 n. 2 (2022): MAIO / AGOSTO; 455-4861413-23111980-4164reponame:REAd (Porto Alegre. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/read/article/view/123816/86006Copyright (c) 2022 Matheus Eurico Soares Noronha, Victor Takashi Hayashi, Luiz Otávio Estevam da Silva, Matheus Nunes Limahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/legalcode#languagesinfo:eu-repo/semantics/openAccessEurico Soares Noronha, MatheusHayashi, Victor TakashiOtávio Estevam da Silva, LuizNunes Lima, Matheus2022-08-31T16:37:35Zoai:seer.ufrgs.br:article/123816Revistahttp://seer.ufrgs.br/index.php/read/indexPUBhttps://seer.ufrgs.br/read/oaiea_read@ufrgs.br1413-23111413-2311opendoar:2022-08-31T16:37:35REAd (Porto Alegre. Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
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