OS DESAFIOS DA IMPLANTAÇÃO DA NORMA SA 8000 - RESPONSABILIDADE SOCIAL NA PETROBRAS/LUBNOR
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Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | REAd (Porto Alegre. Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/read/article/view/40620 |
Resumo: | This paper presents the developing steps during the establishment of Social Accountability SA 8000 standards in LUBNOR - a PETROBRAS refining plant at Ceará. The SA 8000 standards have been incorporated to Quality, Environmental, Health and Safety Integrated Management System in accordance with ISO 9001:2000, ISO 14001:1996 and OHSAS 18001:1999. In order to implement the social accountability, the company established a workgroup task with a mission of communicating, maintaining and promoting some actions with all employees of the Refinery. The biggest challenge of implementing this standard is concerned with the compromise of the supply chain (consisting of suppliers and sub suppliers of products and services), the supervision of the labor task and the adequacy of the management system with the embodying of SA 8000 requisites. New demands were generated, for example: the election of the employee’s representative; the celebration of a term of compromise with suppliers; the development of a follow up plan to figure out the supplier’s performance; and, the monitoring of extra time worked. The establishment of SA 8000 is a way to stand out the effort at LUBNOR in order to improve the working environment conditions and to consolidate an administration committed with sustainable development and human being improvement. |
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OS DESAFIOS DA IMPLANTAÇÃO DA NORMA SA 8000 - RESPONSABILIDADE SOCIAL NA PETROBRAS/LUBNORresponsabilidade socialSA 8000sistemas de gestãoestratégiaindústria petróleo e gásSocial AccountabilitySA 8000Management Systemsstrategyoil and gas industryThis paper presents the developing steps during the establishment of Social Accountability SA 8000 standards in LUBNOR - a PETROBRAS refining plant at Ceará. The SA 8000 standards have been incorporated to Quality, Environmental, Health and Safety Integrated Management System in accordance with ISO 9001:2000, ISO 14001:1996 and OHSAS 18001:1999. In order to implement the social accountability, the company established a workgroup task with a mission of communicating, maintaining and promoting some actions with all employees of the Refinery. The biggest challenge of implementing this standard is concerned with the compromise of the supply chain (consisting of suppliers and sub suppliers of products and services), the supervision of the labor task and the adequacy of the management system with the embodying of SA 8000 requisites. New demands were generated, for example: the election of the employee’s representative; the celebration of a term of compromise with suppliers; the development of a follow up plan to figure out the supplier’s performance; and, the monitoring of extra time worked. The establishment of SA 8000 is a way to stand out the effort at LUBNOR in order to improve the working environment conditions and to consolidate an administration committed with sustainable development and human being improvement.Este artigo apresenta as etapas desenvolvidas na implantação da Norma SA 8000-Responsabilidade Social na LUBNOR, refinaria da PETROBRAS, instalada no Ceará. Esta Norma incorporou-se ao Sistema de Gestão Integrada da Qualidade, Segurança, Meio Ambiente e Saúde certificado pelas normas ISO 9001:2000, ISO 14001:1996 e OHSAS 18001:1999. Para implantar os requisitos de responsabilidade social, a empresa definiu um grupo de multiplicadores com a missão de divulgar, manter e promover ações envolvendo toda a força de trabalho da refinaria. Os maiores desafios desta norma envolvem o comprometimento da cadeia de suprimento, composta de fornecedores e subfornecedores de produtos e serviços; o monitoramento da carga de trabalho, da força de trabalho e a adequação do sistema de gestão com a incorporação dos requisitos da SA 8000. Novas demandas foram geradas, tais como, a eleição do representante dos empregados, a celebração de um termo de compromisso com os fornecedores e a elaboração de um plano de acompanhamento do desempenho dos fornecedores, além do monitoramento sistemático das horas extras trabalhadas. A implantação da SA8000 é uma forma de ressaltar o trabalho da LUBNOR na melhoria das condições do ambiente de trabalho e consolidar uma gestão comprometida com o desenvolvimento sustentável e a valorização do ser humano.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2013-06-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionscientific articleAvaliado pelos paresartigo científicoapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/read/article/view/40620Electronic Review of Administration; Vol. 11 No. 6 (2005): Edição 48 - nov/dez 2005Revista Electrónica de Administración; Vol. 11 Núm. 6 (2005): Edição 48 - nov/dez 2005Revista Eletrônica de Administração; v. 11 n. 6 (2005): Edição 48 - nov/dez 20051413-23111980-4164reponame:REAd (Porto Alegre. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/read/article/view/40620/25832Cavalcanti Sá De Abreu, MônicaGomes de Barros Leal Neto, Antenorinfo:eu-repo/semantics/openAccess2013-06-21T16:58:05Zoai:seer.ufrgs.br:article/40620Revistahttp://seer.ufrgs.br/index.php/read/indexPUBhttps://seer.ufrgs.br/read/oaiea_read@ufrgs.br1413-23111413-2311opendoar:2013-06-21T16:58:05REAd (Porto Alegre. Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
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This paper presents the developing steps during the establishment of Social Accountability SA 8000 standards in LUBNOR - a PETROBRAS refining plant at Ceará. The SA 8000 standards have been incorporated to Quality, Environmental, Health and Safety Integrated Management System in accordance with ISO 9001:2000, ISO 14001:1996 and OHSAS 18001:1999. In order to implement the social accountability, the company established a workgroup task with a mission of communicating, maintaining and promoting some actions with all employees of the Refinery. The biggest challenge of implementing this standard is concerned with the compromise of the supply chain (consisting of suppliers and sub suppliers of products and services), the supervision of the labor task and the adequacy of the management system with the embodying of SA 8000 requisites. New demands were generated, for example: the election of the employee’s representative; the celebration of a term of compromise with suppliers; the development of a follow up plan to figure out the supplier’s performance; and, the monitoring of extra time worked. The establishment of SA 8000 is a way to stand out the effort at LUBNOR in order to improve the working environment conditions and to consolidate an administration committed with sustainable development and human being improvement. |
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Electronic Review of Administration; Vol. 11 No. 6 (2005): Edição 48 - nov/dez 2005 Revista Electrónica de Administración; Vol. 11 Núm. 6 (2005): Edição 48 - nov/dez 2005 Revista Eletrônica de Administração; v. 11 n. 6 (2005): Edição 48 - nov/dez 2005 1413-2311 1980-4164 reponame:REAd (Porto Alegre. Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
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