SOCIAL REPRESENTATION THEORY’S POSSIBLE CONTRIBUTIONS TO THE BEHAVIORAL FINANCE
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | REAd (Porto Alegre. Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/read/article/view/39921 |
Resumo: | This article’s aim is to introduce the Social Representation Theory as a utility tool research for the Behavioral Finance. Starting from the main concepts used, we explain what the social representations are and how they can contribute to the Stock Market comprehension. We concluded this work with a practical example showing how a research with this theoretical basis can be developed. For that, 317 investors have been identified inside 94 analyzed discussion forums. Our conclusion shows that for this group the market is formed by people in interaction and the prices' oscillations are attributed to the big and the small investors' competition. |
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SOCIAL REPRESENTATION THEORY’S POSSIBLE CONTRIBUTIONS TO THE BEHAVIORAL FINANCEPOSIBLES CONTRIBUCIONES DE LA TEORÍA DE LAS REPRESENTACIONES SOCIALES A LAS FINANZAS COMPORTAMENTALESPOSSÍVEIS CONTRIBUIÇÕES DA TEORIA DAS REPRESENTAÇÕES SOCIAIS ÀS FINANÇAS COMPORTAMENTAISFinanças comportamentaisRepresentações sociaisMercado acionárioBehavioral FinanceSocial RepresentationStock marketFinanzas comportamentalesRepresentaciones socialesMercado accionistaThis article’s aim is to introduce the Social Representation Theory as a utility tool research for the Behavioral Finance. Starting from the main concepts used, we explain what the social representations are and how they can contribute to the Stock Market comprehension. We concluded this work with a practical example showing how a research with this theoretical basis can be developed. For that, 317 investors have been identified inside 94 analyzed discussion forums. Our conclusion shows that for this group the market is formed by people in interaction and the prices' oscillations are attributed to the big and the small investors' competition.El objetivo de este artículo es introducir la teoría de las representaciones como una herramienta de investigación útil para las finanzas comportamentales. Iniciamos discutiendo los principales conceptos utilizados, explicamos lo que son las representaciones sociales y como pueden contribuir a la comprensión del mercado accionista. Concluimos con un ejemplo práctico mostrando como una investigación, con esta base teórica, puede ser desarrollada. Para esto habían sido analizados 94 fóruns de discusión, donde habían sido identificados 317 inversionistas. Nuestras conclusiones muestran que para este grupo, el mercado es formado por personas en relación, y la oscilación de los precios es atribuida a la disputa entre grandes y pequeños inversionistas.O objetivo deste artigo é introduzir a teoria das representações como uma ferramenta de pesquisa útil para as finanças comportamentais. Iniciamos discutindo os principais conceitos utilizados, explicamos o que são as representações sociais e como podem contribuir para a compreensão do mercado acionário. Concluímos com um exemplo prático mostrando como uma pesquisa, com esta base teórica, pode ser desenvolvida. Para isto foram analisados 94 fóruns de discussão, onde foram identificados 317 investidores. Nossas conclusões mostram que para este grupo, o mercado é formado por pessoas em relação, e a oscilação dos preços é atribuída à disputa entre grandes e pequenos investidores.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2013-05-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionscientific articlearticulo científicoAvaliado pelos paresartigo científicoapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/read/article/view/39921Electronic Review of Administration; Vol. 13 No. 2 (2007): Edição 56 - mai/ago 2007; 269-289Revista Electrónica de Administración; Vol. 13 Núm. 2 (2007): Edição 56 - mai/ago 2007; 269-289Revista Eletrônica de Administração; v. 13 n. 2 (2007): Edição 56 - mai/ago 2007; 269-2891413-23111980-4164reponame:REAd (Porto Alegre. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/read/article/view/39921/25455Renaux Tomaselli, TatianaCastro Oltramari, Leandroinfo:eu-repo/semantics/openAccess2013-05-16T14:20:04Zoai:seer.ufrgs.br:article/39921Revistahttp://seer.ufrgs.br/index.php/read/indexPUBhttps://seer.ufrgs.br/read/oaiea_read@ufrgs.br1413-23111413-2311opendoar:2013-05-16T14:20:04REAd (Porto Alegre. Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
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