THE INTERNATIONAL SUCCESS OF MARCOPOLO: A RESOURCE-BASED VIEW

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Hexsel, Astor Eugênio
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: REAd (Porto Alegre. Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/read/article/view/41771
Resumo: Increasing exports of products with the greatest value added is a challenge for Brazilian companies. The business expansion in the international market is limited by a number of external and internal factors. This article attempts to understand, from concepts that are associated with the resource-based theory, the factors behind the success of Marcopolo in the international market. Research findings indicate that significant investments in new projects are the starting point for the process of accumulation of resources and capabilities. It is verified that the specific resources to operate abroad are created sequentially to those accumulated for the internal market. In a specific way, the success sources that stand out are the capacity to assemble buses in several countries from centralized production of parts and components, the knowledge on international market and the capacity to provide a quick answer to the demand based on low stocks.
id UFRGS-13_b587ef5f45b8c4be738b839c0959daac
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/41771
network_acronym_str UFRGS-13
network_name_str REAd (Porto Alegre. Online)
repository_id_str
spelling THE INTERNATIONAL SUCCESS OF MARCOPOLO: A RESOURCE-BASED VIEWEL ÉXITO INTERNACIONAL DE LA MARCOPOLO: UNA VISIÓN CON BASE EN RECURSOSO SUCESSO INTERNACIONAL DA MARCOPOLO: UMA VISÃO COM BASE EM RECURSOSEstratégiamercados internacionaisvisão com base em recursosempresas de países emergentesStrategyinternational marketsresource-based viewemerging countries’ companiesEstrategiaMercados internacionalesVisión con base en recursosEmpresas de países emergentes. Increasing exports of products with the greatest value added is a challenge for Brazilian companies. The business expansion in the international market is limited by a number of external and internal factors. This article attempts to understand, from concepts that are associated with the resource-based theory, the factors behind the success of Marcopolo in the international market. Research findings indicate that significant investments in new projects are the starting point for the process of accumulation of resources and capabilities. It is verified that the specific resources to operate abroad are created sequentially to those accumulated for the internal market. In a specific way, the success sources that stand out are the capacity to assemble buses in several countries from centralized production of parts and components, the knowledge on international market and the capacity to provide a quick answer to the demand based on low stocks. Aumentar las importaciones de productos de mayor valor agregado representa una dificultad para las empresas brasileñas. Distintos factores externos e internos han sido apuntados como limitantes a la expansión de los negocios en el mercado internacional. Este artículo trata de entender, partiendo de conceptos asociados a la teoría con base en recursos, los factores determinantes del éxito de la Marcopolo en el mercado mundial. Los resultados de la investigación señalan que el proceso de acumulación de recursos y capacidades tiene como arranque las inversiones significativas en nuevos proyectos. Se observa que los recursos específicos para operar en el exterior se forman en secuencia a los acumulados para el mercado interno. De manera específica, se destacan como fuentes de éxito la capacidad de montar autobuses en distintos países partiendo de producción centralizada de partes y componentes, el conocimiento acerca del mercado internacional y la rápida respuesta a la demanda con base en bajas existencias. Aumentar as exportações de produtos de maior valor agregado representa uma dificuldade para as empresas brasileiras. Diversos fatores externos e internos têm sido indicados como limitantes à expansão dos negócios no mercado internacional. Este artigo tenta entender, a partir de conceitos associados à teoria com base em recursos, os fatores determinantes do sucesso da Marcopolo no mercado mundial. Os resultados da investigação mostram que o processo de acumulação de recursos e capacidades tem como ponto de partida os investimentos significativos em novos projetos. Constata-se que os recursos específicos para operar no exterior se formam em seqüência aos acumulados para o mercado interno. De forma específica, destacam-se como fontes de sucesso a capacidade de montar ônibus em diversos países a partir de produção centralizada de partes e componentes, o conhecimento sobre o mercado internacional e a capacidade de resposta rápida a demanda com base em estoques baixos. Universidade Federal do Rio Grande do Sul2013-08-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionscientific articleartículo científicoAvaliado pelos paresartigo científicoapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/read/article/view/41771Electronic Review of Administration; Vol. 10 No. 4 (2004): Edição 40 - jul/ago 2004Revista Electrónica de Administración; Vol. 10 Núm. 4 (2004): Edição 40 - jul/ago 2004Revista Eletrônica de Administração; v. 10 n. 4 (2004): Edição 40 - jul/ago 20041413-23111980-4164reponame:REAd (Porto Alegre. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/read/article/view/41771/26469Hexsel, Astor Eugênioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2013-08-20T15:11:53Zoai:seer.ufrgs.br:article/41771Revistahttp://seer.ufrgs.br/index.php/read/indexPUBhttps://seer.ufrgs.br/read/oaiea_read@ufrgs.br1413-23111413-2311opendoar:2013-08-20T15:11:53REAd (Porto Alegre. Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv THE INTERNATIONAL SUCCESS OF MARCOPOLO: A RESOURCE-BASED VIEW
EL ÉXITO INTERNACIONAL DE LA MARCOPOLO: UNA VISIÓN CON BASE EN RECURSOS
O SUCESSO INTERNACIONAL DA MARCOPOLO: UMA VISÃO COM BASE EM RECURSOS
title THE INTERNATIONAL SUCCESS OF MARCOPOLO: A RESOURCE-BASED VIEW
spellingShingle THE INTERNATIONAL SUCCESS OF MARCOPOLO: A RESOURCE-BASED VIEW
Hexsel, Astor Eugênio
Estratégia
mercados internacionais
visão com base em recursos
empresas de países emergentes
Strategy
international markets
resource-based view
emerging countries’ companies
Estrategia
Mercados internacionales
Visión con base en recursos
Empresas de países emergentes.
title_short THE INTERNATIONAL SUCCESS OF MARCOPOLO: A RESOURCE-BASED VIEW
title_full THE INTERNATIONAL SUCCESS OF MARCOPOLO: A RESOURCE-BASED VIEW
title_fullStr THE INTERNATIONAL SUCCESS OF MARCOPOLO: A RESOURCE-BASED VIEW
title_full_unstemmed THE INTERNATIONAL SUCCESS OF MARCOPOLO: A RESOURCE-BASED VIEW
title_sort THE INTERNATIONAL SUCCESS OF MARCOPOLO: A RESOURCE-BASED VIEW
author Hexsel, Astor Eugênio
author_facet Hexsel, Astor Eugênio
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Hexsel, Astor Eugênio
dc.subject.por.fl_str_mv Estratégia
mercados internacionais
visão com base em recursos
empresas de países emergentes
Strategy
international markets
resource-based view
emerging countries’ companies
Estrategia
Mercados internacionales
Visión con base en recursos
Empresas de países emergentes.
topic Estratégia
mercados internacionais
visão com base em recursos
empresas de países emergentes
Strategy
international markets
resource-based view
emerging countries’ companies
Estrategia
Mercados internacionales
Visión con base en recursos
Empresas de países emergentes.
description Increasing exports of products with the greatest value added is a challenge for Brazilian companies. The business expansion in the international market is limited by a number of external and internal factors. This article attempts to understand, from concepts that are associated with the resource-based theory, the factors behind the success of Marcopolo in the international market. Research findings indicate that significant investments in new projects are the starting point for the process of accumulation of resources and capabilities. It is verified that the specific resources to operate abroad are created sequentially to those accumulated for the internal market. In a specific way, the success sources that stand out are the capacity to assemble buses in several countries from centralized production of parts and components, the knowledge on international market and the capacity to provide a quick answer to the demand based on low stocks.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-08-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
scientific article
artículo científico
Avaliado pelos pares
artigo científico
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/read/article/view/41771
url https://seer.ufrgs.br/index.php/read/article/view/41771
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/read/article/view/41771/26469
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Electronic Review of Administration; Vol. 10 No. 4 (2004): Edição 40 - jul/ago 2004
Revista Electrónica de Administración; Vol. 10 Núm. 4 (2004): Edição 40 - jul/ago 2004
Revista Eletrônica de Administração; v. 10 n. 4 (2004): Edição 40 - jul/ago 2004
1413-2311
1980-4164
reponame:REAd (Porto Alegre. Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str REAd (Porto Alegre. Online)
collection REAd (Porto Alegre. Online)
repository.name.fl_str_mv REAd (Porto Alegre. Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ea_read@ufrgs.br
_version_ 1799766203748581376