DEVELOPMENT STRATEGIES OF LEARNING COMPETENCE IN TELECOMMUNICATIONS SERVICE COMPANIES OF RIO GRANDE DO SUL
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Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | REAd (Porto Alegre. Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/read/article/view/42678 |
Resumo: | This article presents one of the main changes undertaken by telecommunications companies inRio Grandedo Sul: their new strategies to become competent in learning better and faster than their competitors, thus guaranteeing the achievement of their executive objectives. Findings of the research are presented demonstrating behaviors either differerent or similar, among the companies observed, regarding strategic management, organizational learning principles, learning methods and, finally, regarding the competence resources mobilized to the organizational development. This analysis allowed the attainment of the attributes that constitute the learning competence, that is, the organizational capability, supported by tacit wisdom, to create, gain, and transfer knowledge, modify behaviors and generate perceptions and innovative interactions with the environment, in order to reflect these new knowledge by actions in a cyclic and continuous way and towards a given purpose of the organization. |
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DEVELOPMENT STRATEGIES OF LEARNING COMPETENCE IN TELECOMMUNICATIONS SERVICE COMPANIES OF RIO GRANDE DO SULESTRATEGIAS DE DESARROLLO DE LA COMPETENCIA DE APRENDIZAJE EN EMPRESAS PRESTADORAS DE SERVICIOS DE TELECOMUNICACIONES DEL RIO GRANDE DO SULESTRATÉGIAS DE DESENVOLVIMENTO DA COMPETÊNCIA DE APRENDIZAGEM EM EMPRESAS PRESTADORAS DE SERVIÇOS DE TELECOMUNICAÇÕES DO RIO GRANDE DO SULLearningCompetenceStrategyInnovationTelecommunicationsTechnologyAprendizajecompetenciaestrategiainnovacióntelecomunicacionestecnologíaAprendizagemcompetênciaestratégiainovaçãotelecomunicaçõestecnologiaThis article presents one of the main changes undertaken by telecommunications companies inRio Grandedo Sul: their new strategies to become competent in learning better and faster than their competitors, thus guaranteeing the achievement of their executive objectives. Findings of the research are presented demonstrating behaviors either differerent or similar, among the companies observed, regarding strategic management, organizational learning principles, learning methods and, finally, regarding the competence resources mobilized to the organizational development. This analysis allowed the attainment of the attributes that constitute the learning competence, that is, the organizational capability, supported by tacit wisdom, to create, gain, and transfer knowledge, modify behaviors and generate perceptions and innovative interactions with the environment, in order to reflect these new knowledge by actions in a cyclic and continuous way and towards a given purpose of the organization.Este artículo presenta uno de los principales cambios empreendidos por operadoras de telecomunicaciones del Rio Grande do Sul: sus nuevas estrategias para tornárense competentes en aprender mejor y más rápido que sus concurrentes, así garantizados la consecución de sus objetivos ejecutivos. Son presentados resultados de la investigación que demonstró comportamientos ora variados, ora semejantes, entre las empresas observadas, cuanto a la gestión estratégica, principios de aprendizaje organizacional, métodos de aprendizaje y, finalmente, cuanto a los recursos de competencias mobilizados al desarrollo organizacional. Este análisis permitió la obtención de los atributos que constituen la competencia de aprendizaje, o sea, la capacidad organizacional apoyada en saberes tácitos, de criar, adquirir y transferir conocimientos, modificar comportamientos y generar percepciones y interaciones innovadoras con el ambiente, para reflejar estos nuevos conocimientos en acciones, de forma cíclica y continuada, y en dirección a un determinado propósito de la organización.Este artigo apresenta uma das principais mudanças empreendidas por operadoras de telecomunicações do Rio Grande do Sul: suas novas estratégias para tornarem-se competentes em aprender melhor e mais rápido que seus concorrentes, assim garantindo a consecução de seus objetivos executivos. São apresentados resultados da pesquisa que demonstrou comportamentos ora variados, ora semelhantes, entre as empresas observadas, quanto à gestão estratégica, princípios de aprendizagem organizacional, métodos de aprendizagem e, finalmente, quanto aos recursos de competências mobilizados ao desenvolvimento organizacional. Esta análise permitiu a obtenção dos atributos que constituem a competência de aprendizagem, ou seja, a capacidade organizacional apoiada em saberes tácitos, de criar, adquirir e transferir conhecimentos, modificar comportamentos e gerar percepções e interações inovadoras com o ambiente, para refletir estes novos conhecimentos em ações, de forma cíclica e continuada, e em direção a um determinado propósito da organização.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2013-09-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionScientific Article;artículo científico;Avaliado pelos paresartigo científico;application/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/read/article/view/42678Electronic Review of Administration; Vol. 9 No. 3 (2003): Edição 33 - Mai/Jun 2003Revista Electrónica de Administración; Vol. 9 Núm. 3 (2003): Edição 33 - Mai/Jun 2003Revista Eletrônica de Administração; v. 9 n. 3 (2003): Edição 33 - Mai/Jun 20031413-23111980-4164reponame:REAd (Porto Alegre. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/read/article/view/42678/27063Daniel Rodrigues da Costa, CarlosMachado Carrion, Rosinhainfo:eu-repo/semantics/openAccess2013-10-11T12:37:04Zoai:seer.ufrgs.br:article/42678Revistahttp://seer.ufrgs.br/index.php/read/indexPUBhttps://seer.ufrgs.br/read/oaiea_read@ufrgs.br1413-23111413-2311opendoar:2013-10-11T12:37:04REAd (Porto Alegre. Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
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