INTELIGÊNCIA COMPETITIVA: NÍVEL DE USO E INFLUÊNCIA NAS RECEITAS NOS PEQUENOS NEGÓCIOS EXPORTADORES
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Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | REAd (Porto Alegre. Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/read/article/view/40657 |
Resumo: | The elaboration of the strategies that orientate the future of the companies is, more and more, dependent of the information and of the knowledge generated by their competitive environment of businesses. Among the models that link with environmental scanning, outstands the process of Competitive Intelligence that it has been used with success, above all, in the larger businesses. Though, if this practice is common in the larger firms the same is not able to one to say as the Small and Medium Enterprises (SMEs). From the analysis of the data collected through a survey made in 26 SMEs brazilian exporters of certified wood solids tried to identify in these companies the use level and the dynamics of the constructive elements of a structured process and systematized of Competitive Intelligence in support to the taking decision, besides verifying the influence of this process in the financial performance of those companies. The results reinforced the hypotheses that (1) a minority of the researched companies makes effective and regular use of a structured process seeking to monitor and to analyze their competitive environment of businesses, and that (2) there are evidences of an association among use of Competitive Intelligence with the obtaining of financial advantages. |
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INTELIGÊNCIA COMPETITIVA: NÍVEL DE USO E INFLUÊNCIA NAS RECEITAS NOS PEQUENOS NEGÓCIOS EXPORTADORESInteligência CompetitivaPequenos NegóciosGestão do ConhecimentoIntelligence CompetitiveSmall BusinessesKnowlegde ManagementThe elaboration of the strategies that orientate the future of the companies is, more and more, dependent of the information and of the knowledge generated by their competitive environment of businesses. Among the models that link with environmental scanning, outstands the process of Competitive Intelligence that it has been used with success, above all, in the larger businesses. Though, if this practice is common in the larger firms the same is not able to one to say as the Small and Medium Enterprises (SMEs). From the analysis of the data collected through a survey made in 26 SMEs brazilian exporters of certified wood solids tried to identify in these companies the use level and the dynamics of the constructive elements of a structured process and systematized of Competitive Intelligence in support to the taking decision, besides verifying the influence of this process in the financial performance of those companies. The results reinforced the hypotheses that (1) a minority of the researched companies makes effective and regular use of a structured process seeking to monitor and to analyze their competitive environment of businesses, and that (2) there are evidences of an association among use of Competitive Intelligence with the obtaining of financial advantages.A elaboração das estratégias que norteiam o futuro das empresas é cada vez mais dependente das informações e dos conhecimentos gerados em seus ambientes competitivos de negócios. Entre os modelos que se relacionam com monitoração ambiental, destaca-se o processo de Inteligência Competitiva que vem sendo utilizado com sucesso, sobretudo, nos grandes negócios. Todavia, se esta prática é comum nas grandes empresas o mesmo não se pode dizer quanto as Micro, Pequenas e Médias empresas (MPMEs). A partir da análise dos dados coletados por meio de um levantamento (survey) efetuado em 26 MPMEs brasileiras exportadoras de sólidos de madeira certificados procurou-se identificar, nestas empresas, o nível de uso e a dinâmica dos elementos construtivos de um processo estruturado e sistematizado de Inteligência Competitiva em apoio à tomada de decisão, além de verificar a influência desse processo na performance financeira dessas empresas. Os resultados reforçaram as hipóteses de que (1) uma minoria das empresas pesquisadas faz uso efetivo e regular de um processo estruturado visando monitorar e analisar os seus ambientes competitivos de negócios, e que (2) há evidências de uma associação entre uso de Inteligência Competitiva com a obtenção de vantagens financeiras.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2013-06-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionscientific articleAvaliado pelos paresArtigo Científicoapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/read/article/view/40657Electronic Review of Administration; Vol. 11 No. 3 (2005): Edição 45 - mai/jun 2005Revista Electrónica de Administración; Vol. 11 Núm. 3 (2005): Edição 45 - mai/jun 2005Revista Eletrônica de Administração; v. 11 n. 3 (2005): Edição 45 - mai/jun 20051413-23111980-4164reponame:REAd (Porto Alegre. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/read/article/view/40657/25861Rodriguez y Rodriguez, Martius VicenteFontana, Edson Wanderleiinfo:eu-repo/semantics/openAccess2013-07-22T18:09:04Zoai:seer.ufrgs.br:article/40657Revistahttp://seer.ufrgs.br/index.php/read/indexPUBhttps://seer.ufrgs.br/read/oaiea_read@ufrgs.br1413-23111413-2311opendoar:2013-07-22T18:09:04REAd (Porto Alegre. Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
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