M-LEARNING ADOPTION IN HIGHER EDUCATION: THE PROFESSOR’S POINT OF VIEW

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pina, Fernanda
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Kurtz, Renata, Ferreira, Jorge Brantes, Freitas, Angilberto, Silva, Jorge Ferreira da, Giovaninni, Cristiane Junqueira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: REAd (Porto Alegre. Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/read/article/view/54352
Resumo: This research aim is to investigate the perceptions of professors in higher education settings regarding m-learning and identifying possible enablers and barriers to its adoption. Roger's diffusion of innovations theory is the basis for the content analysis of 12 interviews. Results indicate that while professors recognize m-learning definitions they seem to lack familiarity with the innovation, thus making its adoption for daily teaching activities more difficult.
id UFRGS-13_de5f2ba202fe4f7d15d47d4547d0926b
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/54352
network_acronym_str UFRGS-13
network_name_str REAd (Porto Alegre. Online)
repository_id_str
spelling M-LEARNING ADOPTION IN HIGHER EDUCATION: THE PROFESSOR’S POINT OF VIEWADOPCIÓN DE M-LEARNING EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR: EL PUNTO DE VISTA DE PROFESORESADOÇÃO DE M-LEARNING NO ENSINO SUPERIOR: O PONTO DE VISTA DOS PROFESSORESm-learningTeoria da difusão de inovaçõesprofessoresm-learningDifusion de Inovationsprofesorm-learningDifusion of Inovations TheoryprofessorThis research aim is to investigate the perceptions of professors in higher education settings regarding m-learning and identifying possible enablers and barriers to its adoption. Roger's diffusion of innovations theory is the basis for the content analysis of 12 interviews. Results indicate that while professors recognize m-learning definitions they seem to lack familiarity with the innovation, thus making its adoption for daily teaching activities more difficult.El objetivo de este estudio es investigar las percepciones de los profesores acerca de m-learning, la identificación de lo que puede ayudar y lo que puede inhibir la adopción. A través de análisis de contenido y basado en la teoría de la difusión de las innovaciones de Rogers, fue entrevistado un grupo de doce profesores, tratando de identificar los factores críticos que pueden facilitar (o no) la adopción. Los resultados muestran que si bien en los profesores generales saber la definición de m-learning, parece que todavía no se percibe como una innovación conocida por ellos, lo que puede dificultar su adopción en su actividad docente diaria.O objetivo deste trabalho é investigar as percepções de professores universitários acerca do m-learning, identificando o que pode favorecer e o que pode inibir a sua adoção. Por meio da análise de conteúdo e com base na teoria de difusão de inovações de Rogers, foi entrevistado um grupo com doze docentes, buscando-se identificar fatores críticos que podem facilitar (ou não) a adoção. Os resultados apontam que apesar dos professores em geral conhecerem a definição de m-learning, parece que ele ainda não é percebido como uma inovação bem conhecida por eles, o que pode dificultar sua adoção no cotidiano de suas atividades docentes.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2016-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresartigo; pesquisa qualitativaapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/read/article/view/54352Electronic Review of Administration; Vol. 22 No. 2 (2016): EDIÇÃO 84 - MAIO/AGO 2016; 279-306Revista Electrónica de Administración; Vol. 22 Núm. 2 (2016): EDIÇÃO 84 - MAIO/AGO 2016; 279-306Revista Eletrônica de Administração; v. 22 n. 2 (2016): EDIÇÃO 84 - MAIO/AGO 2016; 279-3061413-23111980-4164reponame:REAd (Porto Alegre. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/read/article/view/54352/38551Pina, FernandaKurtz, RenataFerreira, Jorge BrantesFreitas, AngilbertoSilva, Jorge Ferreira daGiovaninni, Cristiane Junqueirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-09-01T20:53:05Zoai:seer.ufrgs.br:article/54352Revistahttp://seer.ufrgs.br/index.php/read/indexPUBhttps://seer.ufrgs.br/read/oaiea_read@ufrgs.br1413-23111413-2311opendoar:2016-09-01T20:53:05REAd (Porto Alegre. Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv M-LEARNING ADOPTION IN HIGHER EDUCATION: THE PROFESSOR’S POINT OF VIEW
ADOPCIÓN DE M-LEARNING EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR: EL PUNTO DE VISTA DE PROFESORES
ADOÇÃO DE M-LEARNING NO ENSINO SUPERIOR: O PONTO DE VISTA DOS PROFESSORES
title M-LEARNING ADOPTION IN HIGHER EDUCATION: THE PROFESSOR’S POINT OF VIEW
spellingShingle M-LEARNING ADOPTION IN HIGHER EDUCATION: THE PROFESSOR’S POINT OF VIEW
Pina, Fernanda
m-learning
Teoria da difusão de inovações
professores
m-learning
Difusion de Inovations
profesor
m-learning
Difusion of Inovations Theory
professor
title_short M-LEARNING ADOPTION IN HIGHER EDUCATION: THE PROFESSOR’S POINT OF VIEW
title_full M-LEARNING ADOPTION IN HIGHER EDUCATION: THE PROFESSOR’S POINT OF VIEW
title_fullStr M-LEARNING ADOPTION IN HIGHER EDUCATION: THE PROFESSOR’S POINT OF VIEW
title_full_unstemmed M-LEARNING ADOPTION IN HIGHER EDUCATION: THE PROFESSOR’S POINT OF VIEW
title_sort M-LEARNING ADOPTION IN HIGHER EDUCATION: THE PROFESSOR’S POINT OF VIEW
author Pina, Fernanda
author_facet Pina, Fernanda
Kurtz, Renata
Ferreira, Jorge Brantes
Freitas, Angilberto
Silva, Jorge Ferreira da
Giovaninni, Cristiane Junqueira
author_role author
author2 Kurtz, Renata
Ferreira, Jorge Brantes
Freitas, Angilberto
Silva, Jorge Ferreira da
Giovaninni, Cristiane Junqueira
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pina, Fernanda
Kurtz, Renata
Ferreira, Jorge Brantes
Freitas, Angilberto
Silva, Jorge Ferreira da
Giovaninni, Cristiane Junqueira
dc.subject.por.fl_str_mv m-learning
Teoria da difusão de inovações
professores
m-learning
Difusion de Inovations
profesor
m-learning
Difusion of Inovations Theory
professor
topic m-learning
Teoria da difusão de inovações
professores
m-learning
Difusion de Inovations
profesor
m-learning
Difusion of Inovations Theory
professor
description This research aim is to investigate the perceptions of professors in higher education settings regarding m-learning and identifying possible enablers and barriers to its adoption. Roger's diffusion of innovations theory is the basis for the content analysis of 12 interviews. Results indicate that while professors recognize m-learning definitions they seem to lack familiarity with the innovation, thus making its adoption for daily teaching activities more difficult.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
artigo; pesquisa qualitativa
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/read/article/view/54352
url https://seer.ufrgs.br/index.php/read/article/view/54352
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/read/article/view/54352/38551
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Electronic Review of Administration; Vol. 22 No. 2 (2016): EDIÇÃO 84 - MAIO/AGO 2016; 279-306
Revista Electrónica de Administración; Vol. 22 Núm. 2 (2016): EDIÇÃO 84 - MAIO/AGO 2016; 279-306
Revista Eletrônica de Administração; v. 22 n. 2 (2016): EDIÇÃO 84 - MAIO/AGO 2016; 279-306
1413-2311
1980-4164
reponame:REAd (Porto Alegre. Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str REAd (Porto Alegre. Online)
collection REAd (Porto Alegre. Online)
repository.name.fl_str_mv REAd (Porto Alegre. Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ea_read@ufrgs.br
_version_ 1799766204813934592