Right to Quality School Education: Educational Inclusion Based on Sexual Orientation and Gender Identity

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cazelatto, Caio Eduardo Costa
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Vieira Junior, Niltom, Cunha, Leandro Reinaldo da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Direito - PPGDir./UFRGS (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/ppgdir/article/view/127065
Resumo: The present work analyzed, through narrative bibliographic research, with a qualitative approach and descriptive-explanatory character, the right to quality and inclusive education for sexual minorities in Brazil. To achieve this proposal, the legal protection of the right to education was investigated, focusing on its quality. Likewise, inclusive education based on minority sexual orientation and/or gender identity was explored. Finally, the impacts of heterocisnormativity in the Brazilian educational system were addressed, noting that the school environment is one of the main places of reproduction of this ideology, compromising school inclusion, that is, access, permanence and school success of LGBTQIA+ students. KEYWORDS: Right to education; Inclusive education; Sexual minorities.
id UFRGS-14_574cc9abe693258359a21b30c6d5cc7b
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/127065
network_acronym_str UFRGS-14
network_name_str Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Direito - PPGDir./UFRGS (Online)
repository_id_str
spelling Right to Quality School Education: Educational Inclusion Based on Sexual Orientation and Gender IdentityDireito à Educação Escolar de Qualidade: Da Inclusão Educacional com Base na Orientação Sexual e Identidade de GêneroThe present work analyzed, through narrative bibliographic research, with a qualitative approach and descriptive-explanatory character, the right to quality and inclusive education for sexual minorities in Brazil. To achieve this proposal, the legal protection of the right to education was investigated, focusing on its quality. Likewise, inclusive education based on minority sexual orientation and/or gender identity was explored. Finally, the impacts of heterocisnormativity in the Brazilian educational system were addressed, noting that the school environment is one of the main places of reproduction of this ideology, compromising school inclusion, that is, access, permanence and school success of LGBTQIA+ students. KEYWORDS: Right to education; Inclusive education; Sexual minorities.O presente trabalho analisou, por meio da pesquisa bibliográfica narrativa, de abordagem qualitativa e de caráter descritivo-explicativo, o direito à educação de qualidade e inclusiva às minorias sexuais no Brasil. Para se alcançar essa proposta, foi investigada a tutela jurídica do direito à educação, com enfoque em sua qualidade. De igual forma, foi explorada a educação inclusiva com base na orientação sexual e/ou identidade de gênero minoritárias. Por último, foram abordados os impactos da heterocisnormatividade no sistema educacional brasileiro, constatando-se que o ambiente escolar é um dos principais locais de reprodução dessa ideologia, comprometendo a inclusão escolar, ou seja, o acesso, a permanência e o êxito escolar de estudantes LGBTQIA+. PALAVRAS-CHAVE: Direito à educação; Educação inclusiva; Minorias sexuais.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2022-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer ReviewAvaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/ppgdir/article/view/12706510.22456/2317-8558.127065Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Direito – PPGDir./UFRGS; Vol. 17 No. 2 (2022): Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Direito/UFRGS; 114-144Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Direito – PPGDir./UFRGS; v. 17 n. 2 (2022): Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Direito/UFRGS; 114-1442317-85581678-5029reponame:Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Direito - PPGDir./UFRGS (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/ppgdir/article/view/127065/87637Copyright (c) 2022 Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Direito – PPGDir./UFRGSinfo:eu-repo/semantics/openAccessCazelatto, Caio Eduardo CostaVieira Junior, Niltom Cunha, Leandro Reinaldo da2022-12-31T18:59:29Zoai:seer.ufrgs.br:article/127065Revistahttp://seer.ufrgs.br/ppgdirPUBhttp://seer.ufrgs.br/index.php/ppgdir/oai||revistappgdir@ufrgs.br2317-85581678-5029opendoar:2022-12-31T18:59:29Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Direito - PPGDir./UFRGS (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Right to Quality School Education: Educational Inclusion Based on Sexual Orientation and Gender Identity
Direito à Educação Escolar de Qualidade: Da Inclusão Educacional com Base na Orientação Sexual e Identidade de Gênero
title Right to Quality School Education: Educational Inclusion Based on Sexual Orientation and Gender Identity
spellingShingle Right to Quality School Education: Educational Inclusion Based on Sexual Orientation and Gender Identity
Cazelatto, Caio Eduardo Costa
title_short Right to Quality School Education: Educational Inclusion Based on Sexual Orientation and Gender Identity
title_full Right to Quality School Education: Educational Inclusion Based on Sexual Orientation and Gender Identity
title_fullStr Right to Quality School Education: Educational Inclusion Based on Sexual Orientation and Gender Identity
title_full_unstemmed Right to Quality School Education: Educational Inclusion Based on Sexual Orientation and Gender Identity
title_sort Right to Quality School Education: Educational Inclusion Based on Sexual Orientation and Gender Identity
author Cazelatto, Caio Eduardo Costa
author_facet Cazelatto, Caio Eduardo Costa
Vieira Junior, Niltom
Cunha, Leandro Reinaldo da
author_role author
author2 Vieira Junior, Niltom
Cunha, Leandro Reinaldo da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cazelatto, Caio Eduardo Costa
Vieira Junior, Niltom
Cunha, Leandro Reinaldo da
description The present work analyzed, through narrative bibliographic research, with a qualitative approach and descriptive-explanatory character, the right to quality and inclusive education for sexual minorities in Brazil. To achieve this proposal, the legal protection of the right to education was investigated, focusing on its quality. Likewise, inclusive education based on minority sexual orientation and/or gender identity was explored. Finally, the impacts of heterocisnormativity in the Brazilian educational system were addressed, noting that the school environment is one of the main places of reproduction of this ideology, compromising school inclusion, that is, access, permanence and school success of LGBTQIA+ students. KEYWORDS: Right to education; Inclusive education; Sexual minorities.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer Review
Avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/ppgdir/article/view/127065
10.22456/2317-8558.127065
url https://seer.ufrgs.br/index.php/ppgdir/article/view/127065
identifier_str_mv 10.22456/2317-8558.127065
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/ppgdir/article/view/127065/87637
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Direito – PPGDir./UFRGS
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Direito – PPGDir./UFRGS
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Direito – PPGDir./UFRGS; Vol. 17 No. 2 (2022): Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Direito/UFRGS; 114-144
Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Direito – PPGDir./UFRGS; v. 17 n. 2 (2022): Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Direito/UFRGS; 114-144
2317-8558
1678-5029
reponame:Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Direito - PPGDir./UFRGS (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Direito - PPGDir./UFRGS (Online)
collection Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Direito - PPGDir./UFRGS (Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Direito - PPGDir./UFRGS (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistappgdir@ufrgs.br
_version_ 1799767002056753152