Right to Quality School Education: Educational Inclusion Based on Sexual Orientation and Gender Identity
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Direito - PPGDir./UFRGS (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/ppgdir/article/view/127065 |
Resumo: | The present work analyzed, through narrative bibliographic research, with a qualitative approach and descriptive-explanatory character, the right to quality and inclusive education for sexual minorities in Brazil. To achieve this proposal, the legal protection of the right to education was investigated, focusing on its quality. Likewise, inclusive education based on minority sexual orientation and/or gender identity was explored. Finally, the impacts of heterocisnormativity in the Brazilian educational system were addressed, noting that the school environment is one of the main places of reproduction of this ideology, compromising school inclusion, that is, access, permanence and school success of LGBTQIA+ students. KEYWORDS: Right to education; Inclusive education; Sexual minorities. |
id |
UFRGS-14_574cc9abe693258359a21b30c6d5cc7b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/127065 |
network_acronym_str |
UFRGS-14 |
network_name_str |
Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Direito - PPGDir./UFRGS (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Right to Quality School Education: Educational Inclusion Based on Sexual Orientation and Gender IdentityDireito à Educação Escolar de Qualidade: Da Inclusão Educacional com Base na Orientação Sexual e Identidade de GêneroThe present work analyzed, through narrative bibliographic research, with a qualitative approach and descriptive-explanatory character, the right to quality and inclusive education for sexual minorities in Brazil. To achieve this proposal, the legal protection of the right to education was investigated, focusing on its quality. Likewise, inclusive education based on minority sexual orientation and/or gender identity was explored. Finally, the impacts of heterocisnormativity in the Brazilian educational system were addressed, noting that the school environment is one of the main places of reproduction of this ideology, compromising school inclusion, that is, access, permanence and school success of LGBTQIA+ students. KEYWORDS: Right to education; Inclusive education; Sexual minorities.O presente trabalho analisou, por meio da pesquisa bibliográfica narrativa, de abordagem qualitativa e de caráter descritivo-explicativo, o direito à educação de qualidade e inclusiva às minorias sexuais no Brasil. Para se alcançar essa proposta, foi investigada a tutela jurídica do direito à educação, com enfoque em sua qualidade. De igual forma, foi explorada a educação inclusiva com base na orientação sexual e/ou identidade de gênero minoritárias. Por último, foram abordados os impactos da heterocisnormatividade no sistema educacional brasileiro, constatando-se que o ambiente escolar é um dos principais locais de reprodução dessa ideologia, comprometendo a inclusão escolar, ou seja, o acesso, a permanência e o êxito escolar de estudantes LGBTQIA+. PALAVRAS-CHAVE: Direito à educação; Educação inclusiva; Minorias sexuais.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2022-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer ReviewAvaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/ppgdir/article/view/12706510.22456/2317-8558.127065Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Direito – PPGDir./UFRGS; Vol. 17 No. 2 (2022): Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Direito/UFRGS; 114-144Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Direito – PPGDir./UFRGS; v. 17 n. 2 (2022): Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Direito/UFRGS; 114-1442317-85581678-5029reponame:Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Direito - PPGDir./UFRGS (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/ppgdir/article/view/127065/87637Copyright (c) 2022 Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Direito – PPGDir./UFRGSinfo:eu-repo/semantics/openAccessCazelatto, Caio Eduardo CostaVieira Junior, Niltom Cunha, Leandro Reinaldo da2022-12-31T18:59:29Zoai:seer.ufrgs.br:article/127065Revistahttp://seer.ufrgs.br/ppgdirPUBhttp://seer.ufrgs.br/index.php/ppgdir/oai||revistappgdir@ufrgs.br2317-85581678-5029opendoar:2022-12-31T18:59:29Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Direito - PPGDir./UFRGS (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Right to Quality School Education: Educational Inclusion Based on Sexual Orientation and Gender Identity Direito à Educação Escolar de Qualidade: Da Inclusão Educacional com Base na Orientação Sexual e Identidade de Gênero |
title |
Right to Quality School Education: Educational Inclusion Based on Sexual Orientation and Gender Identity |
spellingShingle |
Right to Quality School Education: Educational Inclusion Based on Sexual Orientation and Gender Identity Cazelatto, Caio Eduardo Costa |
title_short |
Right to Quality School Education: Educational Inclusion Based on Sexual Orientation and Gender Identity |
title_full |
Right to Quality School Education: Educational Inclusion Based on Sexual Orientation and Gender Identity |
title_fullStr |
Right to Quality School Education: Educational Inclusion Based on Sexual Orientation and Gender Identity |
title_full_unstemmed |
Right to Quality School Education: Educational Inclusion Based on Sexual Orientation and Gender Identity |
title_sort |
Right to Quality School Education: Educational Inclusion Based on Sexual Orientation and Gender Identity |
author |
Cazelatto, Caio Eduardo Costa |
author_facet |
Cazelatto, Caio Eduardo Costa Vieira Junior, Niltom Cunha, Leandro Reinaldo da |
author_role |
author |
author2 |
Vieira Junior, Niltom Cunha, Leandro Reinaldo da |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cazelatto, Caio Eduardo Costa Vieira Junior, Niltom Cunha, Leandro Reinaldo da |
description |
The present work analyzed, through narrative bibliographic research, with a qualitative approach and descriptive-explanatory character, the right to quality and inclusive education for sexual minorities in Brazil. To achieve this proposal, the legal protection of the right to education was investigated, focusing on its quality. Likewise, inclusive education based on minority sexual orientation and/or gender identity was explored. Finally, the impacts of heterocisnormativity in the Brazilian educational system were addressed, noting that the school environment is one of the main places of reproduction of this ideology, compromising school inclusion, that is, access, permanence and school success of LGBTQIA+ students. KEYWORDS: Right to education; Inclusive education; Sexual minorities. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer Review Avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/ppgdir/article/view/127065 10.22456/2317-8558.127065 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/ppgdir/article/view/127065 |
identifier_str_mv |
10.22456/2317-8558.127065 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/ppgdir/article/view/127065/87637 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Direito – PPGDir./UFRGS info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Direito – PPGDir./UFRGS |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Direito – PPGDir./UFRGS; Vol. 17 No. 2 (2022): Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Direito/UFRGS; 114-144 Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Direito – PPGDir./UFRGS; v. 17 n. 2 (2022): Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Direito/UFRGS; 114-144 2317-8558 1678-5029 reponame:Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Direito - PPGDir./UFRGS (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Direito - PPGDir./UFRGS (Online) |
collection |
Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Direito - PPGDir./UFRGS (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos do Programa de Pós-Graduação em Direito - PPGDir./UFRGS (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistappgdir@ufrgs.br |
_version_ |
1799767002056753152 |