Permanent education at work as a process of educating and caring the caregiver
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Gaúcha de Enfermagem |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4622 |
Resumo: | This paper is a theoretical reflection on the possibilities of Permanent Education at work as a means to care for the caregiver. Educational practices are used to value caregiver’s creativity, participation, and autonomy, bearing in mind his/her uniqueness in diversity. It indicates the possibility of education as an act of care, by inter-relating these two actions, and setting up the Educating and Caring process that occurs in the work setting and includes attitudes and responsibilities. The experience of this encounter has an unique meaning for each person involved, and promotes both personal – physical, emotional, technical, scientific and ethical – and institutional transformations. |
id |
UFRGS-15_06d177ce8ec71bf5a5159e700ade7cd2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/4622 |
network_acronym_str |
UFRGS-15 |
network_name_str |
Revista Gaúcha de Enfermagem |
repository_id_str |
|
spelling |
Permanent education at work as a process of educating and caring the caregiverLa educación permanente en el trabajo como un proceso educativo y cuidador del sujeto-cuidadorEducação permanente no trabalho como um processo educativo e cuidativo do sujeito-cuidadorEducação continuadaCuidado periódicoEnfermagemThis paper is a theoretical reflection on the possibilities of Permanent Education at work as a means to care for the caregiver. Educational practices are used to value caregiver’s creativity, participation, and autonomy, bearing in mind his/her uniqueness in diversity. It indicates the possibility of education as an act of care, by inter-relating these two actions, and setting up the Educating and Caring process that occurs in the work setting and includes attitudes and responsibilities. The experience of this encounter has an unique meaning for each person involved, and promotes both personal – physical, emotional, technical, scientific and ethical – and institutional transformations.El presente trabajo es una reflexión teórica, que aborda la perspectiva de la educación permanente en el trabajo como una forma de cuidado del sujeto-cuidador, cuando éste utiliza las prácticas educativas que valoran la creatividad, la participación y la autonomía de los sujetos-cuidadores, reconociendo en estos la singularidad de la diversidad. Destaca la posibilidad de que el acto de educar sea también un acto de cuidar, por la interrelación entre estas dos acciones, configurando el proceso educativo-cuidador que ocurre en el ambiente de trabajo. Éste engloba actitudes y responsabilidades, en que la vivencia de ese encuentro proporciona un significado propio a cada uno, provocando transformaciones, tanto personales-físicas, emocionales, culturales, técnico-científicos y éticos, como institucionales.O presente trabalho é uma reflexão teórica, que aborda a perspectiva da educação permanente no trabalho como uma forma de cuidado do sujeito-cuidador, quando utiliza práticas educativas que valorizam a criatividade, participação e autonomia dos sujeitos-cuidadores, reconhecendo nestes a unicidade na diversidade. Destaca a possibilidade do ato de educar ser um ato de cuidado, pela inter-relação entre estas duas ações, configurando o processo educativo/cuidativo que ocorre no ambiente de trabalho, que engloba atitudes e responsabilidades, sendo que a vivência desse encontro proporciona significado próprio a cada um, provocando transformações, tanto pessoais – físicas, emocionais, culturais, técnico-científicas e éticas – quanto institucionais.Escola de Enfermagem da UFRGS2008-06-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4622Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 27 No. 3 (2006); 344Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 27 n. 3 (2006); 3441983-14470102-6933reponame:Revista Gaúcha de Enfermageminstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4622/2634Ferraz, FabianeChiodelli Salum, NádiaCarraro, Telma ElisaRadünz, VeraMoore Espinoza, Lita Miriaminfo:eu-repo/semantics/openAccess2008-06-11T20:34:39Zoai:seer.ufrgs.br:article/4622Revistahttp://www.seer.ufrgs.br/index.php/RevistaGauchadeEnfermagemPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||revistappgdir@ufrgs.br1983-14470102-6933opendoar:2008-06-11T20:34:39Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Permanent education at work as a process of educating and caring the caregiver La educación permanente en el trabajo como un proceso educativo y cuidador del sujeto-cuidador Educação permanente no trabalho como um processo educativo e cuidativo do sujeito-cuidador |
title |
Permanent education at work as a process of educating and caring the caregiver |
spellingShingle |
Permanent education at work as a process of educating and caring the caregiver Ferraz, Fabiane Educação continuada Cuidado periódico Enfermagem |
title_short |
Permanent education at work as a process of educating and caring the caregiver |
title_full |
Permanent education at work as a process of educating and caring the caregiver |
title_fullStr |
Permanent education at work as a process of educating and caring the caregiver |
title_full_unstemmed |
Permanent education at work as a process of educating and caring the caregiver |
title_sort |
Permanent education at work as a process of educating and caring the caregiver |
author |
Ferraz, Fabiane |
author_facet |
Ferraz, Fabiane Chiodelli Salum, Nádia Carraro, Telma Elisa Radünz, Vera Moore Espinoza, Lita Miriam |
author_role |
author |
author2 |
Chiodelli Salum, Nádia Carraro, Telma Elisa Radünz, Vera Moore Espinoza, Lita Miriam |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferraz, Fabiane Chiodelli Salum, Nádia Carraro, Telma Elisa Radünz, Vera Moore Espinoza, Lita Miriam |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação continuada Cuidado periódico Enfermagem |
topic |
Educação continuada Cuidado periódico Enfermagem |
description |
This paper is a theoretical reflection on the possibilities of Permanent Education at work as a means to care for the caregiver. Educational practices are used to value caregiver’s creativity, participation, and autonomy, bearing in mind his/her uniqueness in diversity. It indicates the possibility of education as an act of care, by inter-relating these two actions, and setting up the Educating and Caring process that occurs in the work setting and includes attitudes and responsibilities. The experience of this encounter has an unique meaning for each person involved, and promotes both personal – physical, emotional, technical, scientific and ethical – and institutional transformations. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-06-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4622 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4622 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4622/2634 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola de Enfermagem da UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola de Enfermagem da UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 27 No. 3 (2006); 344 Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 27 n. 3 (2006); 344 1983-1447 0102-6933 reponame:Revista Gaúcha de Enfermagem instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Revista Gaúcha de Enfermagem |
collection |
Revista Gaúcha de Enfermagem |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistappgdir@ufrgs.br |
_version_ |
1799766331140079616 |