Permanent education at work as a process of educating and caring the caregiver

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferraz, Fabiane
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Chiodelli Salum, Nádia, Carraro, Telma Elisa, Radünz, Vera, Moore Espinoza, Lita Miriam
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Gaúcha de Enfermagem
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4622
Resumo: This paper is a theoretical reflection on the possibilities of Permanent Education at work as a means to care for the caregiver. Educational practices are used to value caregiver’s creativity, participation, and autonomy, bearing in mind his/her uniqueness in diversity. It indicates the possibility of education as an act of care, by inter-relating these two actions, and setting up the Educating and Caring process that occurs in the work setting and includes attitudes and responsibilities. The experience of this encounter has an unique meaning for each person involved, and promotes both personal – physical, emotional, technical, scientific and ethical – and institutional transformations.
id UFRGS-15_06d177ce8ec71bf5a5159e700ade7cd2
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/4622
network_acronym_str UFRGS-15
network_name_str Revista Gaúcha de Enfermagem
repository_id_str
spelling Permanent education at work as a process of educating and caring the caregiverLa educación permanente en el trabajo como un proceso educativo y cuidador del sujeto-cuidadorEducação permanente no trabalho como um processo educativo e cuidativo do sujeito-cuidadorEducação continuadaCuidado periódicoEnfermagemThis paper is a theoretical reflection on the possibilities of Permanent Education at work as a means to care for the caregiver. Educational practices are used to value caregiver’s creativity, participation, and autonomy, bearing in mind his/her uniqueness in diversity. It indicates the possibility of education as an act of care, by inter-relating these two actions, and setting up the Educating and Caring process that occurs in the work setting and includes attitudes and responsibilities. The experience of this encounter has an unique meaning for each person involved, and promotes both personal – physical, emotional, technical, scientific and ethical – and institutional transformations.El presente trabajo es una reflexión teórica, que aborda la perspectiva de la educación permanente en el trabajo como una forma de cuidado del sujeto-cuidador, cuando éste utiliza las prácticas educativas que valoran la creatividad, la participación y la autonomía de los sujetos-cuidadores, reconociendo en estos la singularidad de la diversidad. Destaca la posibilidad de que el acto de educar sea también un acto de cuidar, por la interrelación entre estas dos acciones, configurando el proceso educativo-cuidador que ocurre en el ambiente de trabajo. Éste engloba actitudes y responsabilidades, en que la vivencia de ese encuentro proporciona un significado propio a cada uno, provocando transformaciones, tanto personales-físicas, emocionales, culturales, técnico-científicos y éticos, como institucionales.O presente trabalho é uma reflexão teórica, que aborda a perspectiva da educação permanente no trabalho como uma forma de cuidado do sujeito-cuidador, quando utiliza práticas educativas que valorizam a criatividade, participação e autonomia dos sujeitos-cuidadores, reconhecendo nestes a unicidade na diversidade. Destaca a possibilidade do ato de educar ser um ato de cuidado, pela inter-relação entre estas duas ações, configurando o processo educativo/cuidativo que ocorre no ambiente de trabalho, que engloba atitudes e responsabilidades, sendo que a vivência desse encontro proporciona significado próprio a cada um, provocando transformações, tanto pessoais – físicas, emocionais, culturais, técnico-científicas e éticas – quanto institucionais.Escola de Enfermagem da UFRGS2008-06-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4622Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 27 No. 3 (2006); 344Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 27 n. 3 (2006); 3441983-14470102-6933reponame:Revista Gaúcha de Enfermageminstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4622/2634Ferraz, FabianeChiodelli Salum, NádiaCarraro, Telma ElisaRadünz, VeraMoore Espinoza, Lita Miriaminfo:eu-repo/semantics/openAccess2008-06-11T20:34:39Zoai:seer.ufrgs.br:article/4622Revistahttp://www.seer.ufrgs.br/index.php/RevistaGauchadeEnfermagemPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||revistappgdir@ufrgs.br1983-14470102-6933opendoar:2008-06-11T20:34:39Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Permanent education at work as a process of educating and caring the caregiver
La educación permanente en el trabajo como un proceso educativo y cuidador del sujeto-cuidador
Educação permanente no trabalho como um processo educativo e cuidativo do sujeito-cuidador
title Permanent education at work as a process of educating and caring the caregiver
spellingShingle Permanent education at work as a process of educating and caring the caregiver
Ferraz, Fabiane
Educação continuada
Cuidado periódico
Enfermagem
title_short Permanent education at work as a process of educating and caring the caregiver
title_full Permanent education at work as a process of educating and caring the caregiver
title_fullStr Permanent education at work as a process of educating and caring the caregiver
title_full_unstemmed Permanent education at work as a process of educating and caring the caregiver
title_sort Permanent education at work as a process of educating and caring the caregiver
author Ferraz, Fabiane
author_facet Ferraz, Fabiane
Chiodelli Salum, Nádia
Carraro, Telma Elisa
Radünz, Vera
Moore Espinoza, Lita Miriam
author_role author
author2 Chiodelli Salum, Nádia
Carraro, Telma Elisa
Radünz, Vera
Moore Espinoza, Lita Miriam
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferraz, Fabiane
Chiodelli Salum, Nádia
Carraro, Telma Elisa
Radünz, Vera
Moore Espinoza, Lita Miriam
dc.subject.por.fl_str_mv Educação continuada
Cuidado periódico
Enfermagem
topic Educação continuada
Cuidado periódico
Enfermagem
description This paper is a theoretical reflection on the possibilities of Permanent Education at work as a means to care for the caregiver. Educational practices are used to value caregiver’s creativity, participation, and autonomy, bearing in mind his/her uniqueness in diversity. It indicates the possibility of education as an act of care, by inter-relating these two actions, and setting up the Educating and Caring process that occurs in the work setting and includes attitudes and responsibilities. The experience of this encounter has an unique meaning for each person involved, and promotes both personal – physical, emotional, technical, scientific and ethical – and institutional transformations.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-06-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4622
url https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4622
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4622/2634
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola de Enfermagem da UFRGS
publisher.none.fl_str_mv Escola de Enfermagem da UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 27 No. 3 (2006); 344
Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 27 n. 3 (2006); 344
1983-1447
0102-6933
reponame:Revista Gaúcha de Enfermagem
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Revista Gaúcha de Enfermagem
collection Revista Gaúcha de Enfermagem
repository.name.fl_str_mv Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistappgdir@ufrgs.br
_version_ 1799766331140079616