Nursing procedure: a dimension of the communication with the newborn

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Wagner Mendes, Eliane Norma
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: de Lourenzi Bonilha, Ana Lúcia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Gaúcha de Enfermagem
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4442
Resumo: This article approaches the perceptions of the nursing staff about the procedure’s role in communicating with the newborn. Such theme was identified in a qualitative, exploratory/descriptive study developed with the nursing staff of the neonatal unit of an University Hospital in Porto Alegre/RS. The article explores the procedure’s implications to the caregiver and methodological aspects of the study. It approaches the caregiver’s perceptions about the communication that is due to skin stimuli; the feelings involved in performing the procedure; the relation between the inflicted pain and communication; as well as the opportunity to teach and learn through the procedure.
id UFRGS-15_2498b4431fa0a952176f0aec13a671c9
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/4442
network_acronym_str UFRGS-15
network_name_str Revista Gaúcha de Enfermagem
repository_id_str
spelling Nursing procedure: a dimension of the communication with the newbornProcedimiento de enfermería: una dimensión de la comunicación con el recién nacidoProcedimento de enfermagem: uma dimensão da comunicação com o recém-nascidoEnfermagemComunicaçãoRecém-nascidoCuidadoresThis article approaches the perceptions of the nursing staff about the procedure’s role in communicating with the newborn. Such theme was identified in a qualitative, exploratory/descriptive study developed with the nursing staff of the neonatal unit of an University Hospital in Porto Alegre/RS. The article explores the procedure’s implications to the caregiver and methodological aspects of the study. It approaches the caregiver’s perceptions about the communication that is due to skin stimuli; the feelings involved in performing the procedure; the relation between the inflicted pain and communication; as well as the opportunity to teach and learn through the procedure.El artículo trata acerca de la percepción de los cuidadores de enfermería sobre el rol del procedimiento en la comunicación con el recién nacido. Este asunto fue identificado en un estudio cualitativo, exploratorio/descriptivo, efectuado junto al equipo de enfermería de la unidad de internación neonatal de un hospital universitario de Porto Alegre. Discurre las implicaciones del procedimiento para el cuidador y presenta los aspectos metodológicos del estudio. Trata acerca de la percepción del cuidador sobre la comunicación procedente del estímulo cutáneo; los sentimientos involucrados en la ejecución del procedimiento; la relación establecida entre el dolor provocado y la comunicación; así como la oportunidad de enseñar y aprender a través del procedimiento.O artigo aborda a percepção dos cuidadores de enfermagem acerca do papel do procedimento na comunicação com o recém-nascido. Este tema foi identificado num estudo qualitativo, exploratório/descritivo, realizado junto à equipe de enfermagem da unidade de internação neonatal dum hospital universitário de Porto Alegre. Discorre sobre as implicações do procedimento para o cuidador e apresenta os aspectos metodológicos do estudo. Aborda a percepção do cuidador acerca da comunicação decorrente do estímulo cutâneo; os sentimentos envolvidos na execução do procedimento; a relação estabelecida entre a dor provocada e a comunicação; assim como a oportunidade de ensinar e aprender através do procedimento.Escola de Enfermagem da UFRGS2008-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4442Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 24 No. 1 (2003); 109Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 24 n. 1 (2003); 1091983-14470102-6933reponame:Revista Gaúcha de Enfermageminstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4442/2368Wagner Mendes, Eliane Normade Lourenzi Bonilha, Ana Lúciainfo:eu-repo/semantics/openAccess2008-06-11T20:32:47Zoai:seer.ufrgs.br:article/4442Revistahttp://www.seer.ufrgs.br/index.php/RevistaGauchadeEnfermagemPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||revistappgdir@ufrgs.br1983-14470102-6933opendoar:2008-06-11T20:32:47Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Nursing procedure: a dimension of the communication with the newborn
Procedimiento de enfermería: una dimensión de la comunicación con el recién nacido
Procedimento de enfermagem: uma dimensão da comunicação com o recém-nascido
title Nursing procedure: a dimension of the communication with the newborn
spellingShingle Nursing procedure: a dimension of the communication with the newborn
Wagner Mendes, Eliane Norma
Enfermagem
Comunicação
Recém-nascido
Cuidadores
title_short Nursing procedure: a dimension of the communication with the newborn
title_full Nursing procedure: a dimension of the communication with the newborn
title_fullStr Nursing procedure: a dimension of the communication with the newborn
title_full_unstemmed Nursing procedure: a dimension of the communication with the newborn
title_sort Nursing procedure: a dimension of the communication with the newborn
author Wagner Mendes, Eliane Norma
author_facet Wagner Mendes, Eliane Norma
de Lourenzi Bonilha, Ana Lúcia
author_role author
author2 de Lourenzi Bonilha, Ana Lúcia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Wagner Mendes, Eliane Norma
de Lourenzi Bonilha, Ana Lúcia
dc.subject.por.fl_str_mv Enfermagem
Comunicação
Recém-nascido
Cuidadores
topic Enfermagem
Comunicação
Recém-nascido
Cuidadores
description This article approaches the perceptions of the nursing staff about the procedure’s role in communicating with the newborn. Such theme was identified in a qualitative, exploratory/descriptive study developed with the nursing staff of the neonatal unit of an University Hospital in Porto Alegre/RS. The article explores the procedure’s implications to the caregiver and methodological aspects of the study. It approaches the caregiver’s perceptions about the communication that is due to skin stimuli; the feelings involved in performing the procedure; the relation between the inflicted pain and communication; as well as the opportunity to teach and learn through the procedure.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-05-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4442
url https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4442
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4442/2368
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola de Enfermagem da UFRGS
publisher.none.fl_str_mv Escola de Enfermagem da UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 24 No. 1 (2003); 109
Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 24 n. 1 (2003); 109
1983-1447
0102-6933
reponame:Revista Gaúcha de Enfermagem
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Revista Gaúcha de Enfermagem
collection Revista Gaúcha de Enfermagem
repository.name.fl_str_mv Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistappgdir@ufrgs.br
_version_ 1799766330045366272