THE CHARACTERIZATION OF THE RESEARCH GROUPS IN NURSING IN THE SOUTH REGION PART OF BRAZIL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Backes, Vânia Marli Schubert
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Canever, Bruna Pedroso, Ferraz, Fabiane, Lino, Mônica Motta, Prado, Marta Lenise do, Reibnitz, Kenya Schmidt
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Gaúcha de Enfermagem
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/5054
Resumo: The study purpose is to describe how the Research Groups of Nursing Education (RGNE) are organized in the southern of Brazil. It’s a documental study, descriptive and explorative, of qualitative research, with the data collection from the CNPq Groups Directory website 2006 census. The south region presents 18 RGNE with 173 researchers, 148 have Master and Doctor Degree, 85 titles in the Education area, the most of them (97) work like professors and 164 nurses. There are 111 students, which 109 are from the nursing course. From this, 81 are graduating and 13 have the scientific initiation scholarship. There are 27 technicians, 22 are nursing graduated, 02 are professors, 07 are assistants, 09 work like both and 09 the curriculum wasn’t find. Therefore, there is a great need to invest in the interdisciplinary process and the teaching-working integration in the RGNE. The expressive participation of graduation students seems to favor the Nursing researcher formation.
id UFRGS-15_2d3133c04e828c1ebd3826ac46704da1
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/5054
network_acronym_str UFRGS-15
network_name_str Revista Gaúcha de Enfermagem
repository_id_str
spelling THE CHARACTERIZATION OF THE RESEARCH GROUPS IN NURSING IN THE SOUTH REGION PART OF BRAZILLA CARACTERIZACIÓN DE LOS GRUPOS DE INVESTIGACIÓN DE EDUCACIÓN EN ENFERMERÍA, DE LA REGIÓN SUR DEL BRASILGrupos de pesquisa de educação em enfermagem da Região Sul do BrasilGrupos de PesquisaEducação em EnfermagemEnfermagemThe study purpose is to describe how the Research Groups of Nursing Education (RGNE) are organized in the southern of Brazil. It’s a documental study, descriptive and explorative, of qualitative research, with the data collection from the CNPq Groups Directory website 2006 census. The south region presents 18 RGNE with 173 researchers, 148 have Master and Doctor Degree, 85 titles in the Education area, the most of them (97) work like professors and 164 nurses. There are 111 students, which 109 are from the nursing course. From this, 81 are graduating and 13 have the scientific initiation scholarship. There are 27 technicians, 22 are nursing graduated, 02 are professors, 07 are assistants, 09 work like both and 09 the curriculum wasn’t find. Therefore, there is a great need to invest in the interdisciplinary process and the teaching-working integration in the RGNE. The expressive participation of graduation students seems to favor the Nursing researcher formation.El objetivo del presente estudio es realizar la caracterización de los Grupos de Investigación de Educación en Enfermería (GPEE), para saber cómo se encuentran organizados en la región sur del Brasil. Se trata de una investigación documental, de carácter descriptivo exploratório, de naturaleza cualitativa, cuyos datos fueron recolectados en el site del Directorio de Grupos del CNPq, según el censo de 2006. La región sur tiene 18 GPEE, con un total de 173 investigadores, 148 tienen Maestría y Doctorado, 85 de ellos poseen titulación en el área de Educación, la gran mayoría (97) son docentes y 164 son enfermeros. También aparecen registrados 111 estudiantes, siendo 109 de enfermería, 81 son graduados y 13 tienen beca de Iniciación Científica. Además, hay 27 técnicos, 22 graduados en Enfermería; 02 son profesores, 07 enfermeros asistenciales, 09 desempeñan ambas labores y 09 no aparece registro de su función. Ante esos resultados, se hace necesario invertir en el proceso interdisciplinario y en la integración de la enseñanza-servicio en los GPEE. La significativa participación de los alumnos de pregrado favorece el desarrollo de la formación del perfil del investigador en Enfermería.O estudo objetiva caracterizar como os Grupos de Pesquisa de Educação em Enfermagem (GPEE) organizam-se na Região Sul do Brasil. Trata-se de uma pesquisa documental, descritiva-exploratória, de natureza qualitativa, com captação dos dados no site do Diretório de Grupos do CNPq no censo-2006. A Região Sul apresenta 18 GPEE com 173 pesquisadores, 148 possuem Mestrado e Doutorado, 85 titulações na área da Educação, a maioria (97) atua na docência e 164 são enfermeiros. São 111 estudantes, sendo 109 de Enfermagem. Destes, 81 são graduandos e 13 possuem bolsa de Iniciação Científica. São 27 técnicos, 22 formados em Enfermagem sendo 02 docentes, 07 assistenciais, 09 atuam em ambas as atividades e 09 não foram encontrados currículo. Verificou-se a necessidade de se investir no processo de interdisciplinaridade e de integração ensino-serviço nos GPEE. A participação expressiva de alunos de graduação parece favorecer a formação do perfil de pesquisador na Enfermagem.Escola de Enfermagem da UFRGS2009-11-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa documental, descritiva-exploratória, de natureza qualitativaapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/5054Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 30 No. 2 (2009); 249Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 30 n. 2 (2009); 2491983-14470102-6933reponame:Revista Gaúcha de Enfermageminstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/5054/6682Backes, Vânia Marli SchubertCanever, Bruna PedrosoFerraz, FabianeLino, Mônica MottaPrado, Marta Lenise doReibnitz, Kenya Schmidtinfo:eu-repo/semantics/openAccess2009-11-30T18:18:00Zoai:seer.ufrgs.br:article/5054Revistahttp://www.seer.ufrgs.br/index.php/RevistaGauchadeEnfermagemPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||revistappgdir@ufrgs.br1983-14470102-6933opendoar:2009-11-30T18:18Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv THE CHARACTERIZATION OF THE RESEARCH GROUPS IN NURSING IN THE SOUTH REGION PART OF BRAZIL
LA CARACTERIZACIÓN DE LOS GRUPOS DE INVESTIGACIÓN DE EDUCACIÓN EN ENFERMERÍA, DE LA REGIÓN SUR DEL BRASIL
Grupos de pesquisa de educação em enfermagem da Região Sul do Brasil
title THE CHARACTERIZATION OF THE RESEARCH GROUPS IN NURSING IN THE SOUTH REGION PART OF BRAZIL
spellingShingle THE CHARACTERIZATION OF THE RESEARCH GROUPS IN NURSING IN THE SOUTH REGION PART OF BRAZIL
Backes, Vânia Marli Schubert
Grupos de Pesquisa
Educação em Enfermagem
Enfermagem
title_short THE CHARACTERIZATION OF THE RESEARCH GROUPS IN NURSING IN THE SOUTH REGION PART OF BRAZIL
title_full THE CHARACTERIZATION OF THE RESEARCH GROUPS IN NURSING IN THE SOUTH REGION PART OF BRAZIL
title_fullStr THE CHARACTERIZATION OF THE RESEARCH GROUPS IN NURSING IN THE SOUTH REGION PART OF BRAZIL
title_full_unstemmed THE CHARACTERIZATION OF THE RESEARCH GROUPS IN NURSING IN THE SOUTH REGION PART OF BRAZIL
title_sort THE CHARACTERIZATION OF THE RESEARCH GROUPS IN NURSING IN THE SOUTH REGION PART OF BRAZIL
author Backes, Vânia Marli Schubert
author_facet Backes, Vânia Marli Schubert
Canever, Bruna Pedroso
Ferraz, Fabiane
Lino, Mônica Motta
Prado, Marta Lenise do
Reibnitz, Kenya Schmidt
author_role author
author2 Canever, Bruna Pedroso
Ferraz, Fabiane
Lino, Mônica Motta
Prado, Marta Lenise do
Reibnitz, Kenya Schmidt
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Backes, Vânia Marli Schubert
Canever, Bruna Pedroso
Ferraz, Fabiane
Lino, Mônica Motta
Prado, Marta Lenise do
Reibnitz, Kenya Schmidt
dc.subject.por.fl_str_mv Grupos de Pesquisa
Educação em Enfermagem
Enfermagem
topic Grupos de Pesquisa
Educação em Enfermagem
Enfermagem
description The study purpose is to describe how the Research Groups of Nursing Education (RGNE) are organized in the southern of Brazil. It’s a documental study, descriptive and explorative, of qualitative research, with the data collection from the CNPq Groups Directory website 2006 census. The south region presents 18 RGNE with 173 researchers, 148 have Master and Doctor Degree, 85 titles in the Education area, the most of them (97) work like professors and 164 nurses. There are 111 students, which 109 are from the nursing course. From this, 81 are graduating and 13 have the scientific initiation scholarship. There are 27 technicians, 22 are nursing graduated, 02 are professors, 07 are assistants, 09 work like both and 09 the curriculum wasn’t find. Therefore, there is a great need to invest in the interdisciplinary process and the teaching-working integration in the RGNE. The expressive participation of graduation students seems to favor the Nursing researcher formation.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-11-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa documental, descritiva-exploratória, de natureza qualitativa
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/5054
url https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/5054
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/5054/6682
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola de Enfermagem da UFRGS
publisher.none.fl_str_mv Escola de Enfermagem da UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 30 No. 2 (2009); 249
Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 30 n. 2 (2009); 249
1983-1447
0102-6933
reponame:Revista Gaúcha de Enfermagem
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Revista Gaúcha de Enfermagem
collection Revista Gaúcha de Enfermagem
repository.name.fl_str_mv Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistappgdir@ufrgs.br
_version_ 1799766331698970624