Grupos de Pesquisa de Educação em Enfermagem do Brasil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40966 |
Resumo: | The aim of this study is to characterize the organization of nursing education research groups in Brazil. This is a quantitative, descriptive and documentary study. Census data for 2006 were collected from the CNPq database website. Brazil has 47 education research groups, comprised of 412 researchers, of whom 91% have masters, doctoral or postdoctoral degrees. There are 307 students, of whom 92% are nursing undergraduates. However, only 9% are recipients of young investigator grants. There are also 112 technicians, of whom 75% are nursing professionals; 46% have a masters or doctoral degree. In Brazil, there are a considerable number of nursing education research groups, which contribute significantly to scientific production of nursing knowledge in Latin America. In this scenario, there are many challenges to be overcome: poor interdisciplinary cooperation; limited integration between education and practice; low number of grants awarded to young investigators and significant inequalities between the country's geographic regions in terms of access to research development. |
id |
USP-24_1680dca33036a44416e0d3a312133729 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usp.br:article/40966 |
network_acronym_str |
USP-24 |
network_name_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Grupos de Pesquisa de Educação em Enfermagem do BrasilGrupos de Investigación de Educación en Enfermería de BrasilNursing Education Research Groups in BrazilResearch groupsEducation^i2^snursNursing education researchGrupos de investigaciónEducación en enfermeríaInvestigación en educación de enfermeríaGrupos de pesquisaEducação em enfermagemPesquisa em educação de enfermagemThe aim of this study is to characterize the organization of nursing education research groups in Brazil. This is a quantitative, descriptive and documentary study. Census data for 2006 were collected from the CNPq database website. Brazil has 47 education research groups, comprised of 412 researchers, of whom 91% have masters, doctoral or postdoctoral degrees. There are 307 students, of whom 92% are nursing undergraduates. However, only 9% are recipients of young investigator grants. There are also 112 technicians, of whom 75% are nursing professionals; 46% have a masters or doctoral degree. In Brazil, there are a considerable number of nursing education research groups, which contribute significantly to scientific production of nursing knowledge in Latin America. In this scenario, there are many challenges to be overcome: poor interdisciplinary cooperation; limited integration between education and practice; low number of grants awarded to young investigators and significant inequalities between the country's geographic regions in terms of access to research development.Estudio que objetiva caracterizar los Grupos de Investigación de Educación en Enfermería de Brasil respecto de su organización. Investigación documental, descriptiva, cuantitativa. Informaciones recolectadas en Banco de Datos y Estadísticas, Portal Online del CNPq-censo 2006. Brasil posee 47 Grupos de Investigación de Educación en Enfermería, con 412 investigadores, de los que 91% ostenta títulos de maestría, doctorado o post-doctorado. De los 307 estudiantes, 92% es alumno de Enfermería, sin embargo apenas 9% es becado para iniciación científica. Entre los 112 técnicos, 75% es de Enfermería, 46% poseen título de maestría o doctorado. Existe un número importante de Grupos que contribuye significativamente en producción de conocimiento del sector educativo, a nivel latinoamericano. Igualmente, hay muchos desafíos a superar, como la frágil interdisciplinaridad, la limitada integración enseñanza-servicio, el bajo fomento de becas de iniciación científica y las significativas desigualdades en acceso y desarrollo de investigaciones en las diferentes regiones geográficas del país.O estudo tem por objetivo caracterizar os Grupos de Pesquisa em Educação em Enfermagem do Brasil quanto à sua organização. Pesquisa documental, descritiva, quantitativa. As informações foram coletadas no Banco de Dados e Estatísticas do Portal Online do CNPq - censo 2006. O Brasil possui 47 Grupos de Pesquisa em Educação em Enfermagem, com 412 pesquisadores, dos quais 91% apresentam título de mestrado, doutorado ou pós-doutorado. Dos 307 estudantes, 92% são graduandos de Enfermagem, porém apenas 9% são bolsistas de iniciação científica. Entre os 112 técnicos, 75% são de Enfermagem, 46% possuem titulação de mestre ou doutor. Há um número expressivo de Grupos que contribuem significativamente para a produção de conhecimento no setor de educação, em nível latino-americano. Todavia, ainda são muitos os desafios a serem superados como a frágil interdisciplinaridade, a limitada integração ensino-serviço, o baixo fomento de bolsas de iniciação científica e as significativas desigualdades no acesso e desenvolvimento de pesquisas nas diferentes regiões do país.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2012-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4096610.1590/S0080-62342012000200023Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 46 n. 2 (2012); 436-442Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 46 No. 2 (2012); 436-442Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 46 Núm. 2 (2012); 436-4421980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40966/44479http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBackes, Vânia Marli SchubertPrado, Marta Lenise doLino, Mônica MottaFerraz, FabianeReibnitz, Kenya SchmidtCanever, Bruna Pedroso2012-08-30T16:32:57Zoai:revistas.usp.br:article/40966Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-08-30T16:32:57Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Grupos de Pesquisa de Educação em Enfermagem do Brasil Grupos de Investigación de Educación en Enfermería de Brasil Nursing Education Research Groups in Brazil |
title |
Grupos de Pesquisa de Educação em Enfermagem do Brasil |
spellingShingle |
Grupos de Pesquisa de Educação em Enfermagem do Brasil Backes, Vânia Marli Schubert Research groups Education^i2^snurs Nursing education research Grupos de investigación Educación en enfermería Investigación en educación de enfermería Grupos de pesquisa Educação em enfermagem Pesquisa em educação de enfermagem |
title_short |
Grupos de Pesquisa de Educação em Enfermagem do Brasil |
title_full |
Grupos de Pesquisa de Educação em Enfermagem do Brasil |
title_fullStr |
Grupos de Pesquisa de Educação em Enfermagem do Brasil |
title_full_unstemmed |
Grupos de Pesquisa de Educação em Enfermagem do Brasil |
title_sort |
Grupos de Pesquisa de Educação em Enfermagem do Brasil |
author |
Backes, Vânia Marli Schubert |
author_facet |
Backes, Vânia Marli Schubert Prado, Marta Lenise do Lino, Mônica Motta Ferraz, Fabiane Reibnitz, Kenya Schmidt Canever, Bruna Pedroso |
author_role |
author |
author2 |
Prado, Marta Lenise do Lino, Mônica Motta Ferraz, Fabiane Reibnitz, Kenya Schmidt Canever, Bruna Pedroso |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Backes, Vânia Marli Schubert Prado, Marta Lenise do Lino, Mônica Motta Ferraz, Fabiane Reibnitz, Kenya Schmidt Canever, Bruna Pedroso |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Research groups Education^i2^snurs Nursing education research Grupos de investigación Educación en enfermería Investigación en educación de enfermería Grupos de pesquisa Educação em enfermagem Pesquisa em educação de enfermagem |
topic |
Research groups Education^i2^snurs Nursing education research Grupos de investigación Educación en enfermería Investigación en educación de enfermería Grupos de pesquisa Educação em enfermagem Pesquisa em educação de enfermagem |
description |
The aim of this study is to characterize the organization of nursing education research groups in Brazil. This is a quantitative, descriptive and documentary study. Census data for 2006 were collected from the CNPq database website. Brazil has 47 education research groups, comprised of 412 researchers, of whom 91% have masters, doctoral or postdoctoral degrees. There are 307 students, of whom 92% are nursing undergraduates. However, only 9% are recipients of young investigator grants. There are also 112 technicians, of whom 75% are nursing professionals; 46% have a masters or doctoral degree. In Brazil, there are a considerable number of nursing education research groups, which contribute significantly to scientific production of nursing knowledge in Latin America. In this scenario, there are many challenges to be overcome: poor interdisciplinary cooperation; limited integration between education and practice; low number of grants awarded to young investigators and significant inequalities between the country's geographic regions in terms of access to research development. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-04-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40966 10.1590/S0080-62342012000200023 |
url |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40966 |
identifier_str_mv |
10.1590/S0080-62342012000200023 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40966/44479 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 46 n. 2 (2012); 436-442 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 46 No. 2 (2012); 436-442 Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 46 Núm. 2 (2012); 436-442 1980-220X 0080-6234 reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) instname:Universidade de São Paulo (USP) instacron:USP |
instname_str |
Universidade de São Paulo (USP) |
instacron_str |
USP |
institution |
USP |
reponame_str |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
collection |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||nursingscholar@usp.br |
_version_ |
1800221729744748544 |