Implementation of nursing diagnosis at a university hospital: a participatory experience
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2008 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Gaúcha de Enfermagem |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/3155 |
Resumo: | The Nursing Department (ND) at the University Hospital of the University of Sao Paulo (USP) started the process of implementing the Nursing Diagnosis (DEn) classification system as a step of the Nursing Care System (NCS) in December 2001. In order to implement the DEns, a preliminary study was carried out at the Medical Clinic Unit, in which the nurses – based on North American Nursing Diagnosis Association International referential theory – selected the DEns, compatible nursing interventions, and built an instrument called “Nursing Diagnosis/Evaluation/Prescription”. The development of the preliminary study allowed the DE manager to improve the implementation of DEn system and to stress the importance of the effective participation of the practice nurses. The methodology of this study was successfully reproduced in other units of the ND. |
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Implementation of nursing diagnosis at a university hospital: a participatory experienceImplementación del diagnóstico de enfermería en un hospital universitario: una experiencia participativaImplementação do diagnóstico de enfermagem em um hospital universitário: uma experiência participativaDiagnóstico de enfermagemInovação organizacionalGestão de recursosThe Nursing Department (ND) at the University Hospital of the University of Sao Paulo (USP) started the process of implementing the Nursing Diagnosis (DEn) classification system as a step of the Nursing Care System (NCS) in December 2001. In order to implement the DEns, a preliminary study was carried out at the Medical Clinic Unit, in which the nurses – based on North American Nursing Diagnosis Association International referential theory – selected the DEns, compatible nursing interventions, and built an instrument called “Nursing Diagnosis/Evaluation/Prescription”. The development of the preliminary study allowed the DE manager to improve the implementation of DEn system and to stress the importance of the effective participation of the practice nurses. The methodology of this study was successfully reproduced in other units of the ND.El Departamento de Enfermería (DE) del Hospital Universitario de la Universidad de Sao Paulo (USP) inició en diciembre de 2001, el proceso de implementación del sistema de clasificación de Diagnósticos de Enfermería (DEn) como etapa del Sistema de Asistencia de Enfermería. Para facilitar la implementación del DEn, fue realizado un estudio preliminar en la Unidad de Clínica Médica en el cual las enfermeras, fundamentadas con el referencial teórico de la North American Nursing Diagnosis Asociación International, seleccionaron los DEn, las intervenciones de enfermería compatibles y construyeron el instrumento denominado “Diagnóstico/Evolución/Prescripción de Enfermería”. La realización de estudo preliminar relatado propició a la gerencia del DE otimizr el proceso de implementación del sistema de Den e detacar la importancia de la participación efectiva de las enfermeras asistenciales. La metodología de trabajo descrita en este relato de la experiencia fue reproducida con éxito en otras unidades del DE.O Departamento de Enfermagem (DE) do Hospital Universitário da Universidade de São Paulo (USP) iniciou, em dezembro de 2001, o processo de implementação do sistema de classificação de Diagnósticos de Enfermagem (DEn) como etapa do Sistema de Assistência de Enfermagem. Para viabilizar a implementação dos DEn, foi realizado um estudo preliminar na Unidade de Clínica Médica no qual as enfermeiras, fundamentadas com o referencial teórico da North American Nursing Diagnosis Association International, selecionaram os DEn, as intervenções de enfermagem compatíveis e construíram o instrumento denominado “Diagnóstico/Evolução/Prescrição de Enfermagem”. A realização do estudo preliminar relatado propiciou à gerência do DE otimizar o processo de implementação do sistema de Den e destacar a importância da participação efetiva das enfermeiras assistenciais. A metodologia de trabalho descrita neste relato de experiência foi reproduzida com sucesso em outras unidades do DE.Escola de Enfermagem da UFRGS2008-06-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/3155Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 28 No. 4 (2007); 576Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 28 n. 4 (2007); 5761983-14470102-6933reponame:Revista Gaúcha de Enfermageminstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/3155/1728Fernandes Costa Lima, AntônioKurcgant, Paulinainfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-11-26T18:21:45Zoai:seer.ufrgs.br:article/3155Revistahttp://www.seer.ufrgs.br/index.php/RevistaGauchadeEnfermagemPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||revistappgdir@ufrgs.br1983-14470102-6933opendoar:2019-11-26T18:21:45Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
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