HIV/AIDS children living in shelters under the perspective of humanistic nursing.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas Medeiros, Hilda Maria
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Corso Da Motta, Maria Da Graça
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Gaúcha de Enfermagem
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/6761
Resumo: This article views the life of HIV/AIDS children in shelters under the perspective of the Humanistic Nursing Theory. This is a qualitative study with an existential-phenomenological-humanistic approach based on the Nursology of Paterson and Zderad. The scenario was a shelter for HIV/AIDS children located in the state of Rio Grande do Sul, Brazil. Information was collected using phenomenological interview carried out with three children with AIDS. This article presents part of the interpretation of the obtained information centered in two meaning units. The results provided an understanding of the child´s play as way of feeling better in the environment of the shelter because the child perceives himself/herself as part of that environment with others. It also gives visibility to children with HIV/AIDS in shelters, and highlights the importance of including this theme in undergraduate courses, training health professionals in humanistic care, and managers to develop specific public policies for this population.
id UFRGS-15_5062988358e90cf5d97ff89632ec62cf
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/6761
network_acronym_str UFRGS-15
network_name_str Revista Gaúcha de Enfermagem
repository_id_str
spelling HIV/AIDS children living in shelters under the perspective of humanistic nursing.Existir de niños con SIDA en casa de apoyo: comprensiones a la luz de la enfermería humanística.Existir de crianças com aids em casa de apoio: compreensões à luz da enfermagem humanísticaEnfermagem pediátricaCriança institucionalizadaSíndrome de imunodeficiência adquiridaTeoria de enfermagem.This article views the life of HIV/AIDS children in shelters under the perspective of the Humanistic Nursing Theory. This is a qualitative study with an existential-phenomenological-humanistic approach based on the Nursology of Paterson and Zderad. The scenario was a shelter for HIV/AIDS children located in the state of Rio Grande do Sul, Brazil. Information was collected using phenomenological interview carried out with three children with AIDS. This article presents part of the interpretation of the obtained information centered in two meaning units. The results provided an understanding of the child´s play as way of feeling better in the environment of the shelter because the child perceives himself/herself as part of that environment with others. It also gives visibility to children with HIV/AIDS in shelters, and highlights the importance of including this theme in undergraduate courses, training health professionals in humanistic care, and managers to develop specific public policies for this population.El artículo abarca el existir de niños con SIDA en una Casa de Apoyo, bajo la mirada de la Teoría de Enfermería Humanística. Se trata de una investigación cualitativa, con abordaje existencial-fenomenológico-humanístico, en la Nursology de Paterson y Zderad. El escenario fue una Casa de Apoyo a niños con VIH/SIDA, en Rio Grande do Sul, Brasil. Participaron tres niños con SIDA y se tomaron las informaciones a través de una entrevista fenomenológica. Se presenta un recorte de las interpretaciones de las informaciones producidas por la investigación, enfocando dos unidades de significación. Los resultados posibilitan abarcar el jugar como una manera para que el niño se sienta mejor en el ambiente de la Casa de Apoyo, ya que él se percibe en el mundo con los otros. También les dan visibilidad a los niños con SIDA en la Casa de Apoyo. El estudio señala la importancia de la inclusión de la temática en la formación académica, en la sensibilización de profesionales de salud para el cuidado humanístico y de gestores para que desarrollen políticas públicas específicas para este sector.O artigo compreende o existir de crianças com aids em Casa de Apoio, sob o olhar da Teoria de Enfermagem Humanística. A pesquisa é de cunho qualitativo, com abordagem existencial-fenomenológico-humanística, na Nursology de Paterson e Zderad. No cenário, uma Casa de Apoio a crianças com HIV/aids, no Rio Grande do Sul, coletaramse as informações mediante entrevista fenomenológica cujo público-alvo foram três crianças portadoras de aids. Apresenta-se um recorte das interpretações das informações produzidas pela pesquisa, abordando duas unidades de significação. Os resultados permitem compreender o brincar como um modo de a criança estar-melhor no ambiente da Casa de Apoio, pois ela se percebe no mundo com os outros. Também conferem visibilidade às crianças com aids em Casa de Apoio. Sinaliza-se a importância da inclusão da temática na formação acadêmica, na sensibilização de profissionais de saúde para o cuidado humanístico e de gestores para desenvolver políticas públicas especificas a esse segmento.Escola de Enfermagem da UFRGS2008-11-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/6761Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 29 No. 3 (2008); 400Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 29 n. 3 (2008); 4001983-14470102-6933reponame:Revista Gaúcha de Enfermageminstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/6761/4067Freitas Medeiros, Hilda MariaCorso Da Motta, Maria Da Graçainfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-11-26T19:53:19Zoai:seer.ufrgs.br:article/6761Revistahttp://www.seer.ufrgs.br/index.php/RevistaGauchadeEnfermagemPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||revistappgdir@ufrgs.br1983-14470102-6933opendoar:2019-11-26T19:53:19Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv HIV/AIDS children living in shelters under the perspective of humanistic nursing.
Existir de niños con SIDA en casa de apoyo: comprensiones a la luz de la enfermería humanística.
Existir de crianças com aids em casa de apoio: compreensões à luz da enfermagem humanística
title HIV/AIDS children living in shelters under the perspective of humanistic nursing.
spellingShingle HIV/AIDS children living in shelters under the perspective of humanistic nursing.
Freitas Medeiros, Hilda Maria
Enfermagem pediátrica
Criança institucionalizada
Síndrome de imunodeficiência adquirida
Teoria de enfermagem.
title_short HIV/AIDS children living in shelters under the perspective of humanistic nursing.
title_full HIV/AIDS children living in shelters under the perspective of humanistic nursing.
title_fullStr HIV/AIDS children living in shelters under the perspective of humanistic nursing.
title_full_unstemmed HIV/AIDS children living in shelters under the perspective of humanistic nursing.
title_sort HIV/AIDS children living in shelters under the perspective of humanistic nursing.
author Freitas Medeiros, Hilda Maria
author_facet Freitas Medeiros, Hilda Maria
Corso Da Motta, Maria Da Graça
author_role author
author2 Corso Da Motta, Maria Da Graça
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Freitas Medeiros, Hilda Maria
Corso Da Motta, Maria Da Graça
dc.subject.por.fl_str_mv Enfermagem pediátrica
Criança institucionalizada
Síndrome de imunodeficiência adquirida
Teoria de enfermagem.
topic Enfermagem pediátrica
Criança institucionalizada
Síndrome de imunodeficiência adquirida
Teoria de enfermagem.
description This article views the life of HIV/AIDS children in shelters under the perspective of the Humanistic Nursing Theory. This is a qualitative study with an existential-phenomenological-humanistic approach based on the Nursology of Paterson and Zderad. The scenario was a shelter for HIV/AIDS children located in the state of Rio Grande do Sul, Brazil. Information was collected using phenomenological interview carried out with three children with AIDS. This article presents part of the interpretation of the obtained information centered in two meaning units. The results provided an understanding of the child´s play as way of feeling better in the environment of the shelter because the child perceives himself/herself as part of that environment with others. It also gives visibility to children with HIV/AIDS in shelters, and highlights the importance of including this theme in undergraduate courses, training health professionals in humanistic care, and managers to develop specific public policies for this population.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-11-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/6761
url https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/6761
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/6761/4067
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola de Enfermagem da UFRGS
publisher.none.fl_str_mv Escola de Enfermagem da UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 29 No. 3 (2008); 400
Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 29 n. 3 (2008); 400
1983-1447
0102-6933
reponame:Revista Gaúcha de Enfermagem
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Revista Gaúcha de Enfermagem
collection Revista Gaúcha de Enfermagem
repository.name.fl_str_mv Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistappgdir@ufrgs.br
_version_ 1799766331848916992