Concept analysis and critical thinking: a complementary relationship in nursing

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cruz Enders, Bertha
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Santana de Brito, Rosineide, Iwata Monteiro, Akemi
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Gaúcha de Enfermagem
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4523
Resumo: The purpose of this paper is to demonstrate the relationship between the concept analysis process and critical thinking skills in nursing. Utilizing a discursive essay approach, it is argued that the concept analysis technique enhances critical thinking. The steps of the concept analysis are analyzed as to the inherent cognitive operations that represent critical reasoning processes. Reflecting on an experience with undergraduate nursing students, the technique of concept analysis is evaluated as a didactic activity that enhances critical thinking. It is concluded that both processes complement each other in the rethinking of nursing and in confronting challenging practice situations.
id UFRGS-15_8dd30406a27e83349c981ddaa90fef76
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/4523
network_acronym_str UFRGS-15
network_name_str Revista Gaúcha de Enfermagem
repository_id_str
spelling Concept analysis and critical thinking: a complementary relationship in nursingAnálisis conceptual y pensamiento crítico: una relación complementar en la enfermeríaAnálise conceitual e pensamento crítico: uma relação complementar na enfermagemFormação de conceitoPensamentoEducação em enfermagemThe purpose of this paper is to demonstrate the relationship between the concept analysis process and critical thinking skills in nursing. Utilizing a discursive essay approach, it is argued that the concept analysis technique enhances critical thinking. The steps of the concept analysis are analyzed as to the inherent cognitive operations that represent critical reasoning processes. Reflecting on an experience with undergraduate nursing students, the technique of concept analysis is evaluated as a didactic activity that enhances critical thinking. It is concluded that both processes complement each other in the rethinking of nursing and in confronting challenging practice situations.El objetivo del trabajo es mostrar la relación entre el proceso del análisis conceptual y las habilidades del pensamiento crítico en la enfermería. En este ensayo discursivo se argumenta que la técnica del análisis conceptual fomenta la criticidad en los alumnos. Los pasos de la técnica fueron examinados com relación a sus operaciones cognitivas que representam habilidades del raciocinio crítico. Se hace una reflexión sobre el análisis conceptual como actividad didáctica para promoción del pensamieto crítico de estudiantes de enfermería. Se conclue que há complementariedad entre los dos procesos en el confronto con los desafios de la enfermería.O propósito deste trabalho é mostrar a relação entre o processo de análise conceitual e as habilidades de pensamento crítico na enfermagem. Utilizando uma abordagem de ensaio discursivo, argumenta-se que a técnica de análise conceitual promove a criticidade em alunos de enfermagem. Os passos da atividade de análise são examinados quanto às operações cognitivas neles inseridas e que representam habilidades de raciocínio crítico. Reflete-se sobre a análise conceitual como atividade didática na promoção do pensamento crítico em uma experiência com alunos de graduação. Conclui-se que os dois processos se complementam no repensar e no enfrentamento de desafios na enfermagem.Escola de Enfermagem da UFRGS2008-06-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4523Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 25 No. 3 (2004); 295Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 25 n. 3 (2004); 2951983-14470102-6933reponame:Revista Gaúcha de Enfermageminstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4523/2453Cruz Enders, BerthaSantana de Brito, RosineideIwata Monteiro, Akemiinfo:eu-repo/semantics/openAccess2008-06-11T20:33:38Zoai:seer.ufrgs.br:article/4523Revistahttp://www.seer.ufrgs.br/index.php/RevistaGauchadeEnfermagemPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||revistappgdir@ufrgs.br1983-14470102-6933opendoar:2008-06-11T20:33:38Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Concept analysis and critical thinking: a complementary relationship in nursing
Análisis conceptual y pensamiento crítico: una relación complementar en la enfermería
Análise conceitual e pensamento crítico: uma relação complementar na enfermagem
title Concept analysis and critical thinking: a complementary relationship in nursing
spellingShingle Concept analysis and critical thinking: a complementary relationship in nursing
Cruz Enders, Bertha
Formação de conceito
Pensamento
Educação em enfermagem
title_short Concept analysis and critical thinking: a complementary relationship in nursing
title_full Concept analysis and critical thinking: a complementary relationship in nursing
title_fullStr Concept analysis and critical thinking: a complementary relationship in nursing
title_full_unstemmed Concept analysis and critical thinking: a complementary relationship in nursing
title_sort Concept analysis and critical thinking: a complementary relationship in nursing
author Cruz Enders, Bertha
author_facet Cruz Enders, Bertha
Santana de Brito, Rosineide
Iwata Monteiro, Akemi
author_role author
author2 Santana de Brito, Rosineide
Iwata Monteiro, Akemi
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cruz Enders, Bertha
Santana de Brito, Rosineide
Iwata Monteiro, Akemi
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de conceito
Pensamento
Educação em enfermagem
topic Formação de conceito
Pensamento
Educação em enfermagem
description The purpose of this paper is to demonstrate the relationship between the concept analysis process and critical thinking skills in nursing. Utilizing a discursive essay approach, it is argued that the concept analysis technique enhances critical thinking. The steps of the concept analysis are analyzed as to the inherent cognitive operations that represent critical reasoning processes. Reflecting on an experience with undergraduate nursing students, the technique of concept analysis is evaluated as a didactic activity that enhances critical thinking. It is concluded that both processes complement each other in the rethinking of nursing and in confronting challenging practice situations.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-06-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4523
url https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4523
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4523/2453
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola de Enfermagem da UFRGS
publisher.none.fl_str_mv Escola de Enfermagem da UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 25 No. 3 (2004); 295
Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 25 n. 3 (2004); 295
1983-1447
0102-6933
reponame:Revista Gaúcha de Enfermagem
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Revista Gaúcha de Enfermagem
collection Revista Gaúcha de Enfermagem
repository.name.fl_str_mv Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||revistappgdir@ufrgs.br
_version_ 1799766330619985921