Concept analysis and critical thinking: a complementary relationship in nursing
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Gaúcha de Enfermagem |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4523 |
Resumo: | The purpose of this paper is to demonstrate the relationship between the concept analysis process and critical thinking skills in nursing. Utilizing a discursive essay approach, it is argued that the concept analysis technique enhances critical thinking. The steps of the concept analysis are analyzed as to the inherent cognitive operations that represent critical reasoning processes. Reflecting on an experience with undergraduate nursing students, the technique of concept analysis is evaluated as a didactic activity that enhances critical thinking. It is concluded that both processes complement each other in the rethinking of nursing and in confronting challenging practice situations. |
id |
UFRGS-15_8dd30406a27e83349c981ddaa90fef76 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/4523 |
network_acronym_str |
UFRGS-15 |
network_name_str |
Revista Gaúcha de Enfermagem |
repository_id_str |
|
spelling |
Concept analysis and critical thinking: a complementary relationship in nursingAnálisis conceptual y pensamiento crítico: una relación complementar en la enfermeríaAnálise conceitual e pensamento crítico: uma relação complementar na enfermagemFormação de conceitoPensamentoEducação em enfermagemThe purpose of this paper is to demonstrate the relationship between the concept analysis process and critical thinking skills in nursing. Utilizing a discursive essay approach, it is argued that the concept analysis technique enhances critical thinking. The steps of the concept analysis are analyzed as to the inherent cognitive operations that represent critical reasoning processes. Reflecting on an experience with undergraduate nursing students, the technique of concept analysis is evaluated as a didactic activity that enhances critical thinking. It is concluded that both processes complement each other in the rethinking of nursing and in confronting challenging practice situations.El objetivo del trabajo es mostrar la relación entre el proceso del análisis conceptual y las habilidades del pensamiento crítico en la enfermería. En este ensayo discursivo se argumenta que la técnica del análisis conceptual fomenta la criticidad en los alumnos. Los pasos de la técnica fueron examinados com relación a sus operaciones cognitivas que representam habilidades del raciocinio crítico. Se hace una reflexión sobre el análisis conceptual como actividad didáctica para promoción del pensamieto crítico de estudiantes de enfermería. Se conclue que há complementariedad entre los dos procesos en el confronto con los desafios de la enfermería.O propósito deste trabalho é mostrar a relação entre o processo de análise conceitual e as habilidades de pensamento crítico na enfermagem. Utilizando uma abordagem de ensaio discursivo, argumenta-se que a técnica de análise conceitual promove a criticidade em alunos de enfermagem. Os passos da atividade de análise são examinados quanto às operações cognitivas neles inseridas e que representam habilidades de raciocínio crítico. Reflete-se sobre a análise conceitual como atividade didática na promoção do pensamento crítico em uma experiência com alunos de graduação. Conclui-se que os dois processos se complementam no repensar e no enfrentamento de desafios na enfermagem.Escola de Enfermagem da UFRGS2008-06-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4523Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 25 No. 3 (2004); 295Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 25 n. 3 (2004); 2951983-14470102-6933reponame:Revista Gaúcha de Enfermageminstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4523/2453Cruz Enders, BerthaSantana de Brito, RosineideIwata Monteiro, Akemiinfo:eu-repo/semantics/openAccess2008-06-11T20:33:38Zoai:seer.ufrgs.br:article/4523Revistahttp://www.seer.ufrgs.br/index.php/RevistaGauchadeEnfermagemPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||revistappgdir@ufrgs.br1983-14470102-6933opendoar:2008-06-11T20:33:38Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Concept analysis and critical thinking: a complementary relationship in nursing Análisis conceptual y pensamiento crítico: una relación complementar en la enfermería Análise conceitual e pensamento crítico: uma relação complementar na enfermagem |
title |
Concept analysis and critical thinking: a complementary relationship in nursing |
spellingShingle |
Concept analysis and critical thinking: a complementary relationship in nursing Cruz Enders, Bertha Formação de conceito Pensamento Educação em enfermagem |
title_short |
Concept analysis and critical thinking: a complementary relationship in nursing |
title_full |
Concept analysis and critical thinking: a complementary relationship in nursing |
title_fullStr |
Concept analysis and critical thinking: a complementary relationship in nursing |
title_full_unstemmed |
Concept analysis and critical thinking: a complementary relationship in nursing |
title_sort |
Concept analysis and critical thinking: a complementary relationship in nursing |
author |
Cruz Enders, Bertha |
author_facet |
Cruz Enders, Bertha Santana de Brito, Rosineide Iwata Monteiro, Akemi |
author_role |
author |
author2 |
Santana de Brito, Rosineide Iwata Monteiro, Akemi |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cruz Enders, Bertha Santana de Brito, Rosineide Iwata Monteiro, Akemi |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de conceito Pensamento Educação em enfermagem |
topic |
Formação de conceito Pensamento Educação em enfermagem |
description |
The purpose of this paper is to demonstrate the relationship between the concept analysis process and critical thinking skills in nursing. Utilizing a discursive essay approach, it is argued that the concept analysis technique enhances critical thinking. The steps of the concept analysis are analyzed as to the inherent cognitive operations that represent critical reasoning processes. Reflecting on an experience with undergraduate nursing students, the technique of concept analysis is evaluated as a didactic activity that enhances critical thinking. It is concluded that both processes complement each other in the rethinking of nursing and in confronting challenging practice situations. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-06-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4523 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4523 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4523/2453 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola de Enfermagem da UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola de Enfermagem da UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 25 No. 3 (2004); 295 Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 25 n. 3 (2004); 295 1983-1447 0102-6933 reponame:Revista Gaúcha de Enfermagem instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Revista Gaúcha de Enfermagem |
collection |
Revista Gaúcha de Enfermagem |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistappgdir@ufrgs.br |
_version_ |
1799766330619985921 |