Reflections on the child being and on the nursing care in AIDS context
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Gaúcha de Enfermagem |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4472 |
Resumo: | This article is the result of reflections on the study carried out for the completion of the Nursing School at the Federal University of Santa Maria-RS, Brazil. It relates to the Nursing Care on Health Education to the child being that lives with the HIV/AIDS and was developed at the Pediatric Infectious Disease Service of Santa Maria University Hospital-RS, Brazil. Trying to find subsidies in order to make a reflection on the child-being, one resorted to the Humanistic Nursing Theory by Paterson and Zderad that enlightened the followed way, and provided a reflection on the Nursing knowledge, its purpose and its direction in the care science. |
id |
UFRGS-15_efb4d4be8b046654bf6054bcdfdcf0b3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/4472 |
network_acronym_str |
UFRGS-15 |
network_name_str |
Revista Gaúcha de Enfermagem |
repository_id_str |
|
spelling |
Reflections on the child being and on the nursing care in AIDS contextReflexiones acerca del ser-niño y del cuidado de Enfermería en el contexto del SIDAReflexões acerca do ser-criança e do cuidado em enfermagem no contexto da aidsenfermagemcuidado da criançaeducaçãosíndrome de imunodeficiência adquirida.This article is the result of reflections on the study carried out for the completion of the Nursing School at the Federal University of Santa Maria-RS, Brazil. It relates to the Nursing Care on Health Education to the child being that lives with the HIV/AIDS and was developed at the Pediatric Infectious Disease Service of Santa Maria University Hospital-RS, Brazil. Trying to find subsidies in order to make a reflection on the child-being, one resorted to the Humanistic Nursing Theory by Paterson and Zderad that enlightened the followed way, and provided a reflection on the Nursing knowledge, its purpose and its direction in the care science.Este artículo es el resultado de reflexiones a partir del estudio realizado para la conclusión del Curso deEnfermería de la Universidad Federal de Santa Maria-RS, Brasil. Se refiere al cuidado en Enfermería, en la educación en salud del ser niño que convive con el HIV/SIDA, desarrollado en el Servicio de Enfermedades Infecciosas Pediátricas del Hospital Universitário de Santa Maria-RS, Brasil. En la búsqueda de subsidios para reflexionar acerca del ser niño, se ha consultado la Teoría de la Enfermería Humanística de Paterson y Zderad, que alumbró el camino percorrido, además de propiciar la reflexión sobre el saber de la Enfermería, su finalidad y dirección en la ciencia del cuidado.Este artigo é resultado de reflexões a partir do estudo realizado para conclusão do Curso de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria/RS. Refere-se ao cuidado em Enfermagem, na educação em saúde, ao ser-criança que convive com o HIV/AIDS, desenvolvido no Serviço de Doenças Infecciosas Pediátricas do Hospital Universitário de Santa Maria/RS. Na busca de subsídios para refletir acerca do ser criança, recorreu-se à Teoria da Enfermagem Humanística de Paterson e Zderad, que iluminou o caminho percorrido e proporcionou a reflexão do saber da Enfermagem, sua finalidade e direção na ciência do cuidado.Escola de Enfermagem da UFRGS2008-06-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4472Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 24 No. 2 (2003); 189Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 24 n. 2 (2003); 1891983-14470102-6933reponame:Revista Gaúcha de Enfermageminstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4472/2406Cardoso de Paula, Cristianede Mello Padoin, Stela MarisTatsch Neves Vernier, ElianeCorso da Motta, Maria da Graçainfo:eu-repo/semantics/openAccess2008-06-11T20:32:55Zoai:seer.ufrgs.br:article/4472Revistahttp://www.seer.ufrgs.br/index.php/RevistaGauchadeEnfermagemPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||revistappgdir@ufrgs.br1983-14470102-6933opendoar:2008-06-11T20:32:55Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Reflections on the child being and on the nursing care in AIDS context Reflexiones acerca del ser-niño y del cuidado de Enfermería en el contexto del SIDA Reflexões acerca do ser-criança e do cuidado em enfermagem no contexto da aids |
title |
Reflections on the child being and on the nursing care in AIDS context |
spellingShingle |
Reflections on the child being and on the nursing care in AIDS context Cardoso de Paula, Cristiane enfermagem cuidado da criança educação síndrome de imunodeficiência adquirida. |
title_short |
Reflections on the child being and on the nursing care in AIDS context |
title_full |
Reflections on the child being and on the nursing care in AIDS context |
title_fullStr |
Reflections on the child being and on the nursing care in AIDS context |
title_full_unstemmed |
Reflections on the child being and on the nursing care in AIDS context |
title_sort |
Reflections on the child being and on the nursing care in AIDS context |
author |
Cardoso de Paula, Cristiane |
author_facet |
Cardoso de Paula, Cristiane de Mello Padoin, Stela Maris Tatsch Neves Vernier, Eliane Corso da Motta, Maria da Graça |
author_role |
author |
author2 |
de Mello Padoin, Stela Maris Tatsch Neves Vernier, Eliane Corso da Motta, Maria da Graça |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cardoso de Paula, Cristiane de Mello Padoin, Stela Maris Tatsch Neves Vernier, Eliane Corso da Motta, Maria da Graça |
dc.subject.por.fl_str_mv |
enfermagem cuidado da criança educação síndrome de imunodeficiência adquirida. |
topic |
enfermagem cuidado da criança educação síndrome de imunodeficiência adquirida. |
description |
This article is the result of reflections on the study carried out for the completion of the Nursing School at the Federal University of Santa Maria-RS, Brazil. It relates to the Nursing Care on Health Education to the child being that lives with the HIV/AIDS and was developed at the Pediatric Infectious Disease Service of Santa Maria University Hospital-RS, Brazil. Trying to find subsidies in order to make a reflection on the child-being, one resorted to the Humanistic Nursing Theory by Paterson and Zderad that enlightened the followed way, and provided a reflection on the Nursing knowledge, its purpose and its direction in the care science. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-06-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4472 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4472 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rgenf/article/view/4472/2406 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola de Enfermagem da UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola de Enfermagem da UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Gaúcha de Enfermagem; Vol. 24 No. 2 (2003); 189 Revista Gaúcha de Enfermagem; v. 24 n. 2 (2003); 189 1983-1447 0102-6933 reponame:Revista Gaúcha de Enfermagem instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Revista Gaúcha de Enfermagem |
collection |
Revista Gaúcha de Enfermagem |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Gaúcha de Enfermagem - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistappgdir@ufrgs.br |
_version_ |
1799766330557071360 |