‘Maráia Quéri’ and the Queer Future of Contemporary Theater
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Estudos da Presença |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/137569 |
Resumo: | ‘Maráia Quéri’ and the Queer Future of Contemporary Theater – This text highlights elements of the staging of Maráia Quéri – a play written by Raquel S., premiered in 2022 at the D. Maria II National Theatre in Lisbon, performed and directed by the Aveiro actor Romeu Costa. These facts justify its classification as a conference play. Enquiring into its aesthetic and ethical implications for issues regarding gender and sexuality, we highlight the play’s interdisciplinary connections – with the politics of subjectivation and queer temporality, for example – and finally conclude that plays like Maráia Quéri are important sites of colonial deprogramming. |
id |
UFRGS-17_efa136605777f179629d5734b34fb452 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/137569 |
network_acronym_str |
UFRGS-17 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Estudos da Presença |
repository_id_str |
|
spelling |
‘Maráia Quéri’ and the Queer Future of Contemporary TheaterMaráia Quéri’ et le Futur Queer de la Scène Contemporaine‘Maráia Quéri’ e o Futuro Queer da Cena ContemporâneaMaráia QuériConference RequestContemporary TheatreQueer TemporalitySubjectivation PoliciesMaráia QuériPeça-ConferênciaTeatro ContemporâneoTemporalidade QueerPolíticas de SubjetivaçãoMaráia QuériPièce de ConférenceThéâtre ContemporainTemporalité QueerPolitiques de Subjectivation‘Maráia Quéri’ and the Queer Future of Contemporary Theater – This text highlights elements of the staging of Maráia Quéri – a play written by Raquel S., premiered in 2022 at the D. Maria II National Theatre in Lisbon, performed and directed by the Aveiro actor Romeu Costa. These facts justify its classification as a conference play. Enquiring into its aesthetic and ethical implications for issues regarding gender and sexuality, we highlight the play’s interdisciplinary connections – with the politics of subjectivation and queer temporality, for example – and finally conclude that plays like Maráia Quéri are important sites of colonial deprogramming.Maráia Quéri’ et le Futur Queer de la Scène Contemporaine – L'essai met en évidence les éléments de la mise en scène de Maráia Quéri – une pièce dramaturgique de Raquel S., créée en 2022 au Teatro Nacional D. Maria II, à Lisbonne, interprétée et mise en scène par l'acteur d'Aveiro Romeu Costa – qui justifient sa classification comme pièce de conférence. Lorsqu’on se demande quelles sont ses implications esthétiques et éthiques sur les questions liées au genre et à la sexualité, il est souligné que le spectacle établit d’importants liens interdisciplinaires, comme avec les politiques de subjectivation et de temporalité queer. Finalement, la réponse est que des pièces de théâtre comme Maráia Quéri sont d’importantes productions de déprogrammation coloniale.‘Maráia Quéri’ e o Futuro Queer da Cena Contemporânea – O ensaio destaca elementos da encenação de Maráia Quéri – peça teatral com dramaturgia de Raquel S., estreada em 2022 no Teatro Nacional D. Maria II, em Lisboa, interpretada e dirigida pelo ator aveirense Romeu Costa – que justifiquem sua classificação na qualidade de uma peça-conferência. Ao se perguntar qual sua implicação estética e ética com questões relativas a gênero e sexualidade, ressalta-se que o espetáculo estabelece importantes conexões interdisciplinares, como com as políticas de subjetivação e a temporalidade queer. Por fim, responde-se que peças, como Maráia Quéri, são importantes produções de desprogramação colonial.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2024-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/137569Brazilian Journal on Presence Studies; Vol. 14 No. 2 (2024): Abr./Jun. 2024Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 14 No. 2 (2024): Abr./Jun. 2024Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 14 No 2 (2024): Abr./Jun. 2024Revista Brasileira de Estudos da Presença; v. 14 n. 2 (2024): Abr./Jun. 20242237-2660reponame:Revista Brasileira de Estudos da Presençainstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/137569/91768Copyright (c) 2024 Revista Brasileira de Estudos da Presençahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessThürler, DjalmaWoyda, Duda2024-04-30T00:40:47Zoai:seer.ufrgs.br:article/137569Revistahttp://seer.ufrgs.br/presencaPUBhttps://seer.ufrgs.br/presenca/oai||rev.presenca@gmail.com2237-26602237-2660opendoar:2024-04-30T00:40:47Revista Brasileira de Estudos da Presença - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
‘Maráia Quéri’ and the Queer Future of Contemporary Theater Maráia Quéri’ et le Futur Queer de la Scène Contemporaine ‘Maráia Quéri’ e o Futuro Queer da Cena Contemporânea |
title |
‘Maráia Quéri’ and the Queer Future of Contemporary Theater |
spellingShingle |
‘Maráia Quéri’ and the Queer Future of Contemporary Theater Thürler, Djalma Maráia Quéri Conference Request Contemporary Theatre Queer Temporality Subjectivation Policies Maráia Quéri Peça-Conferência Teatro Contemporâneo Temporalidade Queer Políticas de Subjetivação Maráia Quéri Pièce de Conférence Théâtre Contemporain Temporalité Queer Politiques de Subjectivation |
title_short |
‘Maráia Quéri’ and the Queer Future of Contemporary Theater |
title_full |
‘Maráia Quéri’ and the Queer Future of Contemporary Theater |
title_fullStr |
‘Maráia Quéri’ and the Queer Future of Contemporary Theater |
title_full_unstemmed |
‘Maráia Quéri’ and the Queer Future of Contemporary Theater |
title_sort |
‘Maráia Quéri’ and the Queer Future of Contemporary Theater |
author |
Thürler, Djalma |
author_facet |
Thürler, Djalma Woyda, Duda |
author_role |
author |
author2 |
Woyda, Duda |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Thürler, Djalma Woyda, Duda |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Maráia Quéri Conference Request Contemporary Theatre Queer Temporality Subjectivation Policies Maráia Quéri Peça-Conferência Teatro Contemporâneo Temporalidade Queer Políticas de Subjetivação Maráia Quéri Pièce de Conférence Théâtre Contemporain Temporalité Queer Politiques de Subjectivation |
topic |
Maráia Quéri Conference Request Contemporary Theatre Queer Temporality Subjectivation Policies Maráia Quéri Peça-Conferência Teatro Contemporâneo Temporalidade Queer Políticas de Subjetivação Maráia Quéri Pièce de Conférence Théâtre Contemporain Temporalité Queer Politiques de Subjectivation |
description |
‘Maráia Quéri’ and the Queer Future of Contemporary Theater – This text highlights elements of the staging of Maráia Quéri – a play written by Raquel S., premiered in 2022 at the D. Maria II National Theatre in Lisbon, performed and directed by the Aveiro actor Romeu Costa. These facts justify its classification as a conference play. Enquiring into its aesthetic and ethical implications for issues regarding gender and sexuality, we highlight the play’s interdisciplinary connections – with the politics of subjectivation and queer temporality, for example – and finally conclude that plays like Maráia Quéri are important sites of colonial deprogramming. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/137569 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/137569 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/137569/91768 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista Brasileira de Estudos da Presença https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista Brasileira de Estudos da Presença https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Brazilian Journal on Presence Studies; Vol. 14 No. 2 (2024): Abr./Jun. 2024 Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 14 No. 2 (2024): Abr./Jun. 2024 Révue Brésilienne d'Études de la Présence; Vol. 14 No 2 (2024): Abr./Jun. 2024 Revista Brasileira de Estudos da Presença; v. 14 n. 2 (2024): Abr./Jun. 2024 2237-2660 reponame:Revista Brasileira de Estudos da Presença instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Revista Brasileira de Estudos da Presença |
collection |
Revista Brasileira de Estudos da Presença |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Estudos da Presença - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rev.presenca@gmail.com |
_version_ |
1799766306680995840 |