METALINGUAGEM E ALFABETIZAÇÃO: EFEITOS DE INTERVENÇÃO NA LINGUAGEM ESCRITA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Organon (Porto Alegre. Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/organon/article/view/135089 |
Resumo: | ABSTRACT: Metalanguage and literacy: intervention effects in written language This research investigates the influence of an intervention program with metaphonological and metasyntactic ludic activities on the development of reading and writing abilities. Forty-four children from second year of elementary public school, aged from 8 to 12 years and divided into experimental group and control group, participate in this research. Intervention is applied only in the experimental group. Assessment tasks are applied in writing, reading, phonological awareness and syntactic awareness before and after the intervention. Student's T-test is applied for data assessment. Results show significant pre-test and post-test differences in word writing tasks and metaphonological abilities for the experimental group. In reading tasks and metasyntactic abilities, both groups make significant progress. The effectiveness of the intervention program shows to be possible to recover written language delays in children of the early years of elementary school in real classroom situation. The original research in this study has continually supported research and publications in this field of study. |
id |
UFRGS-19_975a54d867d88b42c48c14bcb2de7d0a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/135089 |
network_acronym_str |
UFRGS-19 |
network_name_str |
Organon (Porto Alegre. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
METALINGUAGEM E ALFABETIZAÇÃO: EFEITOS DE INTERVENÇÃO NA LINGUAGEM ESCRITAABSTRACT: Metalanguage and literacy: intervention effects in written language This research investigates the influence of an intervention program with metaphonological and metasyntactic ludic activities on the development of reading and writing abilities. Forty-four children from second year of elementary public school, aged from 8 to 12 years and divided into experimental group and control group, participate in this research. Intervention is applied only in the experimental group. Assessment tasks are applied in writing, reading, phonological awareness and syntactic awareness before and after the intervention. Student's T-test is applied for data assessment. Results show significant pre-test and post-test differences in word writing tasks and metaphonological abilities for the experimental group. In reading tasks and metasyntactic abilities, both groups make significant progress. The effectiveness of the intervention program shows to be possible to recover written language delays in children of the early years of elementary school in real classroom situation. The original research in this study has continually supported research and publications in this field of study.Este estudo investiga a influência de um programa de intervenção com atividades lúdicas metafonológicas e metassintáticas sobre o desenvolvimento de habilidades de linguagem escrita. Participaram do estudo 44 crianças, correspondentes ao 2º ano do ensino público fundamental, com idades de 08 a 12 anos, divididas em grupo experimental e grupo controle, com intervenção para o grupo experimental. Aplicaram-se tarefas de avaliação de escrita, leitura, consciência fonológica e consciência sintática, pré e pós-intervenção. Os dados foram submetidos ao teste T de Student. Os resultados demonstraram diferenças significativas pré e pós-teste para tarefas de escrita de palavras e habilidades metafonológicas para o grupo experimental. Em tarefas de leitura e habilidades metassintáticas ambos os grupos progrediram significativamente. A intervenção mostrou ser possível recuperar atrasos em linguagem escrita em crianças dos anos iniciais do ensino fundamental em situação real de sala de aula.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2023-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/organon/article/view/13508910.22456/2238-8915.135089Organon; v. 38 n. 76 (2023): Aquisição da linguagem em diferentes contextos: desafios, diferenças e intersecções2238-89150102-6267reponame:Organon (Porto Alegre. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/organon/article/view/135089/90597http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDiniz, Neusa Lopes Bispo2023-12-20T13:23:40Zoai:seer.ufrgs.br:article/135089Revistahttp://seer.ufrgs.br/organon/indexPUBhttp://seer.ufrgs.br/index.php/organon/oai||organon@ufrgs.br2238-89150102-6267opendoar:2023-12-20T13:23:40Organon (Porto Alegre. Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
METALINGUAGEM E ALFABETIZAÇÃO: EFEITOS DE INTERVENÇÃO NA LINGUAGEM ESCRITA |
title |
METALINGUAGEM E ALFABETIZAÇÃO: EFEITOS DE INTERVENÇÃO NA LINGUAGEM ESCRITA |
spellingShingle |
METALINGUAGEM E ALFABETIZAÇÃO: EFEITOS DE INTERVENÇÃO NA LINGUAGEM ESCRITA Diniz, Neusa Lopes Bispo |
title_short |
METALINGUAGEM E ALFABETIZAÇÃO: EFEITOS DE INTERVENÇÃO NA LINGUAGEM ESCRITA |
title_full |
METALINGUAGEM E ALFABETIZAÇÃO: EFEITOS DE INTERVENÇÃO NA LINGUAGEM ESCRITA |
title_fullStr |
METALINGUAGEM E ALFABETIZAÇÃO: EFEITOS DE INTERVENÇÃO NA LINGUAGEM ESCRITA |
title_full_unstemmed |
METALINGUAGEM E ALFABETIZAÇÃO: EFEITOS DE INTERVENÇÃO NA LINGUAGEM ESCRITA |
title_sort |
METALINGUAGEM E ALFABETIZAÇÃO: EFEITOS DE INTERVENÇÃO NA LINGUAGEM ESCRITA |
author |
Diniz, Neusa Lopes Bispo |
author_facet |
Diniz, Neusa Lopes Bispo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Diniz, Neusa Lopes Bispo |
description |
ABSTRACT: Metalanguage and literacy: intervention effects in written language This research investigates the influence of an intervention program with metaphonological and metasyntactic ludic activities on the development of reading and writing abilities. Forty-four children from second year of elementary public school, aged from 8 to 12 years and divided into experimental group and control group, participate in this research. Intervention is applied only in the experimental group. Assessment tasks are applied in writing, reading, phonological awareness and syntactic awareness before and after the intervention. Student's T-test is applied for data assessment. Results show significant pre-test and post-test differences in word writing tasks and metaphonological abilities for the experimental group. In reading tasks and metasyntactic abilities, both groups make significant progress. The effectiveness of the intervention program shows to be possible to recover written language delays in children of the early years of elementary school in real classroom situation. The original research in this study has continually supported research and publications in this field of study. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/organon/article/view/135089 10.22456/2238-8915.135089 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/organon/article/view/135089 |
identifier_str_mv |
10.22456/2238-8915.135089 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/organon/article/view/135089/90597 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Organon; v. 38 n. 76 (2023): Aquisição da linguagem em diferentes contextos: desafios, diferenças e intersecções 2238-8915 0102-6267 reponame:Organon (Porto Alegre. Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Organon (Porto Alegre. Online) |
collection |
Organon (Porto Alegre. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Organon (Porto Alegre. Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||organon@ufrgs.br |
_version_ |
1799767076196319232 |