METALINGUAGEM E ALFABETIZAÇÃO: EFEITOS DE INTERVENÇÃO NA LINGUAGEM ESCRITA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Diniz, Neusa Lopes Bispo
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Organon (Porto Alegre. Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/organon/article/view/135089
Resumo: ABSTRACT: Metalanguage and literacy: intervention effects in written language This research investigates the influence of an intervention program with metaphonological and metasyntactic ludic activities on the development of reading and writing abilities. Forty-four children from second year of elementary public school, aged from 8 to 12 years and divided into experimental group and control group, participate in this research. Intervention is applied only in the experimental group. Assessment tasks are applied in writing, reading, phonological awareness and syntactic awareness before and after the intervention. Student's T-test is applied for data assessment. Results show significant pre-test and post-test differences in word writing tasks and metaphonological abilities for the experimental group. In reading tasks and metasyntactic abilities, both groups make significant progress. The effectiveness of the intervention program shows to be possible to recover written language delays in children of the early years of elementary school in real classroom situation. The original research in this study has continually supported research and publications in this field of study.
id UFRGS-19_975a54d867d88b42c48c14bcb2de7d0a
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/135089
network_acronym_str UFRGS-19
network_name_str Organon (Porto Alegre. Online)
repository_id_str
spelling METALINGUAGEM E ALFABETIZAÇÃO: EFEITOS DE INTERVENÇÃO NA LINGUAGEM ESCRITAABSTRACT: Metalanguage and literacy: intervention effects in written language This research investigates the influence of an intervention program with metaphonological and metasyntactic ludic activities on the development of reading and writing abilities. Forty-four children from second year of elementary public school, aged from 8 to 12 years and divided into experimental group and control group, participate in this research. Intervention is applied only in the experimental group. Assessment tasks are applied in writing, reading, phonological awareness and syntactic awareness before and after the intervention. Student's T-test is applied for data assessment. Results show significant pre-test and post-test differences in word writing tasks and metaphonological abilities for the experimental group. In reading tasks and metasyntactic abilities, both groups make significant progress. The effectiveness of the intervention program shows to be possible to recover written language delays in children of the early years of elementary school in real classroom situation. The original research in this study has continually supported research and publications in this field of study.Este estudo investiga a influência de um programa de intervenção com atividades lúdicas metafonológicas e metassintáticas sobre o desenvolvimento de habilidades de linguagem escrita. Participaram do estudo 44 crianças, correspondentes ao 2º ano do ensino público fundamental, com idades de 08 a 12 anos, divididas em grupo experimental e grupo controle, com intervenção para o grupo experimental. Aplicaram-se tarefas de avaliação de escrita, leitura, consciência fonológica e consciência sintática, pré e pós-intervenção. Os dados foram submetidos ao teste T de Student. Os resultados demonstraram diferenças significativas pré e pós-teste para tarefas de escrita de palavras e habilidades metafonológicas para o grupo experimental. Em tarefas de leitura e habilidades metassintáticas ambos os grupos progrediram significativamente. A intervenção mostrou ser possível recuperar atrasos em linguagem escrita em crianças dos anos iniciais do ensino fundamental em situação real de sala de aula.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2023-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/organon/article/view/13508910.22456/2238-8915.135089Organon; v. 38 n. 76 (2023): Aquisição da linguagem em diferentes contextos: desafios, diferenças e intersecções2238-89150102-6267reponame:Organon (Porto Alegre. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/organon/article/view/135089/90597http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDiniz, Neusa Lopes Bispo2023-12-20T13:23:40Zoai:seer.ufrgs.br:article/135089Revistahttp://seer.ufrgs.br/organon/indexPUBhttp://seer.ufrgs.br/index.php/organon/oai||organon@ufrgs.br2238-89150102-6267opendoar:2023-12-20T13:23:40Organon (Porto Alegre. Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv METALINGUAGEM E ALFABETIZAÇÃO: EFEITOS DE INTERVENÇÃO NA LINGUAGEM ESCRITA
title METALINGUAGEM E ALFABETIZAÇÃO: EFEITOS DE INTERVENÇÃO NA LINGUAGEM ESCRITA
spellingShingle METALINGUAGEM E ALFABETIZAÇÃO: EFEITOS DE INTERVENÇÃO NA LINGUAGEM ESCRITA
Diniz, Neusa Lopes Bispo
title_short METALINGUAGEM E ALFABETIZAÇÃO: EFEITOS DE INTERVENÇÃO NA LINGUAGEM ESCRITA
title_full METALINGUAGEM E ALFABETIZAÇÃO: EFEITOS DE INTERVENÇÃO NA LINGUAGEM ESCRITA
title_fullStr METALINGUAGEM E ALFABETIZAÇÃO: EFEITOS DE INTERVENÇÃO NA LINGUAGEM ESCRITA
title_full_unstemmed METALINGUAGEM E ALFABETIZAÇÃO: EFEITOS DE INTERVENÇÃO NA LINGUAGEM ESCRITA
title_sort METALINGUAGEM E ALFABETIZAÇÃO: EFEITOS DE INTERVENÇÃO NA LINGUAGEM ESCRITA
author Diniz, Neusa Lopes Bispo
author_facet Diniz, Neusa Lopes Bispo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Diniz, Neusa Lopes Bispo
description ABSTRACT: Metalanguage and literacy: intervention effects in written language This research investigates the influence of an intervention program with metaphonological and metasyntactic ludic activities on the development of reading and writing abilities. Forty-four children from second year of elementary public school, aged from 8 to 12 years and divided into experimental group and control group, participate in this research. Intervention is applied only in the experimental group. Assessment tasks are applied in writing, reading, phonological awareness and syntactic awareness before and after the intervention. Student's T-test is applied for data assessment. Results show significant pre-test and post-test differences in word writing tasks and metaphonological abilities for the experimental group. In reading tasks and metasyntactic abilities, both groups make significant progress. The effectiveness of the intervention program shows to be possible to recover written language delays in children of the early years of elementary school in real classroom situation. The original research in this study has continually supported research and publications in this field of study.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/organon/article/view/135089
10.22456/2238-8915.135089
url https://seer.ufrgs.br/index.php/organon/article/view/135089
identifier_str_mv 10.22456/2238-8915.135089
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/organon/article/view/135089/90597
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Organon; v. 38 n. 76 (2023): Aquisição da linguagem em diferentes contextos: desafios, diferenças e intersecções
2238-8915
0102-6267
reponame:Organon (Porto Alegre. Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Organon (Porto Alegre. Online)
collection Organon (Porto Alegre. Online)
repository.name.fl_str_mv Organon (Porto Alegre. Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||organon@ufrgs.br
_version_ 1799767076196319232