UM OLHAR SOBRE A AQUISIÇÃO DA RELAÇÃO LETRA-SOM A PARTIR DO COMPORTAMENTO DE CRIANÇAS NO ÚLTIMO ANO DA EDUCAÇÃO INFANTIL
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Organon (Porto Alegre. Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/organon/article/view/135076 |
Resumo: | This article focuses on the acquisition of writing, specifically the knowledge about the alphabet, in the phase prior to formal literacy, which occurs from the 1st year of Elementary School, based on data obtained through the observation of children in the 5th period of Early Childhood Education from a public school. The methodology used was that of participant observation. The objective was to observe the process of the appropriation of knowledge of writing in the activities proposed by the teacher by the learning children. The observed behavior indicated that the still incipient knowledge about the Brazilian Portuguese alphabet, according to the established orthographic conventions, leads to typical memorization strategies of this phase, referred to as pre-literacy or holographic (Ehri; Snowling, 1998). |
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UM OLHAR SOBRE A AQUISIÇÃO DA RELAÇÃO LETRA-SOM A PARTIR DO COMPORTAMENTO DE CRIANÇAS NO ÚLTIMO ANO DA EDUCAÇÃO INFANTILThis article focuses on the acquisition of writing, specifically the knowledge about the alphabet, in the phase prior to formal literacy, which occurs from the 1st year of Elementary School, based on data obtained through the observation of children in the 5th period of Early Childhood Education from a public school. The methodology used was that of participant observation. The objective was to observe the process of the appropriation of knowledge of writing in the activities proposed by the teacher by the learning children. The observed behavior indicated that the still incipient knowledge about the Brazilian Portuguese alphabet, according to the established orthographic conventions, leads to typical memorization strategies of this phase, referred to as pre-literacy or holographic (Ehri; Snowling, 1998).Este artigo focaliza a aquisição da escrita, especificamente o conhecimento sobre o alfabeto, na fase anterior à alfabetização formal que ocorre a partir do 1º ano do Ensino Fundamental, com base em dados obtidos através da observação de crianças do 5º período da Educação Infantil de uma escola pública. A metodologia utilizada foi a da observação participante. O objetivo foi o de descrever e analisar o processo das crianças aprendizes de apropriação do conhecimento da escrita nas atividades propostas pela professora. O comportamento observado indicou que o conhecimento ainda incipiente sobre o alfabeto do português brasileiro, de acordo com as convenções ortográficas estabelecidas, leva a estratégias de memorização típicas desta fase, referida como pré-alfabetização ou holográfica (Ehri; Snowling, 1998).Universidade Federal do Rio Grande do Sul2023-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/organon/article/view/13507610.22456/2238-8915.135076Organon; v. 38 n. 76 (2023): Aquisição da linguagem em diferentes contextos: desafios, diferenças e intersecções2238-89150102-6267reponame:Organon (Porto Alegre. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/organon/article/view/135076/90580http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAbreu Gomes, Christina2023-12-20T13:23:43Zoai:seer.ufrgs.br:article/135076Revistahttp://seer.ufrgs.br/organon/indexPUBhttp://seer.ufrgs.br/index.php/organon/oai||organon@ufrgs.br2238-89150102-6267opendoar:2023-12-20T13:23:43Organon (Porto Alegre. Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
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