The Impact of Doctoral Scholarships on Brazilian Graduate Studies: An Analysis of the CNPq Lattes Curriculum

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Campos e Silva, Alberto
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: GUILHERME MOTTA SARMENTO, ALEXANDRE
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/132512
Resumo: This article calculated the impact of funding on doctoral scholarships from CAPES and CNPq through scientometric analysis with data mining in Lattes Curriculum. Thus, 140 different indicators were taken from 21,250 curriculum vitaes, to which a quasi-experimental econometric model was applied, using multivariate linear regression on each indicator and the difference-in-differences method, as recommended by the World Bank, arriving at a cost-effectiveness analysis of each significant indicator.  The impact of 15,019 published articles and 8,927 works at events was registered, among other issues.
id UFRGS-22_10a8d089b75146e4ed29c63baf5febf6
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/132512
network_acronym_str UFRGS-22
network_name_str Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
repository_id_str
spelling The Impact of Doctoral Scholarships on Brazilian Graduate Studies: An Analysis of the CNPq Lattes CurriculumEl impacto de las becas de doctorado en los estudios de posgrado brasileños: un análisis del currículo de CNPq LattesO Impacto de Bolsas de Doutorado na Pós-Graduação Brasileira: Uma análise pelo Currículo Lattes do CNPqImpact EvaluationScientometricsPhD ScholarshipsLattes CurriculumBibliometric IndicatorsAvaliação de ImpactoCientometriaBolsas de DoutoradoCurrículo LattesIndicadores BibliométricosEvaluación de ImpactoCienciometríaBecas de DoctoradoCurrículo LattesIndicadores BibliométricosThis article calculated the impact of funding on doctoral scholarships from CAPES and CNPq through scientometric analysis with data mining in Lattes Curriculum. Thus, 140 different indicators were taken from 21,250 curriculum vitaes, to which a quasi-experimental econometric model was applied, using multivariate linear regression on each indicator and the difference-in-differences method, as recommended by the World Bank, arriving at a cost-effectiveness analysis of each significant indicator.  The impact of 15,019 published articles and 8,927 works at events was registered, among other issues.Este trabajo analizó el impacto del financiamiento de becas de doctorado otorgadas por la CAPES y el CNPq mediante un análisis cienciométrico con extracción de datos del Currículo Lattes. Así, a partir del análisis de 21.250 currículos, se encontró 140 indicadores diferentes, a los que se aplicó un modelo econométrico cuasiexperimental. Este modelo empleó regresión lineal multivariada para cada indicador y el método de diferencias en diferencias, recomendado por el Banco Mundial, con el fin de realizar un análisis de costo-efectividad para cada indicador significativo. Con el resultado, se observó el impacto de 15.019 artículos publicados y 8.927 trabajos presentados en eventos, entre otros resultados relevantes.Este artigo calculou um impacto do financiamento em bolsas de doutorado pela CAPES e pelo CNPq por meio de análise cientométrica com data mining nos Currículos Lattes. Assim, foram retirados 140 distintos indicadores de 21.250 currículos, nos quais se aplicou modelo econométrico quase-experimental, por meio de regressão linear multivariada em cada indicador e o método de diferença em diferenças, como recomendado pelo Banco Mundial, chegando-se em análise custo-efetividade de cada indicador significativo. Encontrou-se impacto de 15.019 artigos publicados e 8.927 trabalhos em eventos, entre outros.ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação2024-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/13251210.21573/vol40n12024.132512REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 40 No. 1 (2024): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 40 Núm. 1 (2024): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 40 n. 1 (2024): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação2447-41931678-166Xreponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/132512/94135Copyright (c) 2024 Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAEhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Campos e Silva, AlbertoGUILHERME MOTTA SARMENTO, ALEXANDRE2025-02-05T17:32:22Zoai:seer.ufrgs.br:article/132512Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpaeONGhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/oaianpaerevista@anpae.org.br2447-41931678-166Xopendoar:2025-02-05T17:32:22Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)false
dc.title.none.fl_str_mv The Impact of Doctoral Scholarships on Brazilian Graduate Studies: An Analysis of the CNPq Lattes Curriculum
El impacto de las becas de doctorado en los estudios de posgrado brasileños: un análisis del currículo de CNPq Lattes
O Impacto de Bolsas de Doutorado na Pós-Graduação Brasileira: Uma análise pelo Currículo Lattes do CNPq
title The Impact of Doctoral Scholarships on Brazilian Graduate Studies: An Analysis of the CNPq Lattes Curriculum
spellingShingle The Impact of Doctoral Scholarships on Brazilian Graduate Studies: An Analysis of the CNPq Lattes Curriculum
de Campos e Silva, Alberto
Impact Evaluation
Scientometrics
PhD Scholarships
Lattes Curriculum
Bibliometric Indicators
Avaliação de Impacto
Cientometria
Bolsas de Doutorado
Currículo Lattes
Indicadores Bibliométricos
Evaluación de Impacto
Cienciometría
Becas de Doctorado
Currículo Lattes
Indicadores Bibliométricos
title_short The Impact of Doctoral Scholarships on Brazilian Graduate Studies: An Analysis of the CNPq Lattes Curriculum
title_full The Impact of Doctoral Scholarships on Brazilian Graduate Studies: An Analysis of the CNPq Lattes Curriculum
title_fullStr The Impact of Doctoral Scholarships on Brazilian Graduate Studies: An Analysis of the CNPq Lattes Curriculum
title_full_unstemmed The Impact of Doctoral Scholarships on Brazilian Graduate Studies: An Analysis of the CNPq Lattes Curriculum
title_sort The Impact of Doctoral Scholarships on Brazilian Graduate Studies: An Analysis of the CNPq Lattes Curriculum
author de Campos e Silva, Alberto
author_facet de Campos e Silva, Alberto
GUILHERME MOTTA SARMENTO, ALEXANDRE
author_role author
author2 GUILHERME MOTTA SARMENTO, ALEXANDRE
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Campos e Silva, Alberto
GUILHERME MOTTA SARMENTO, ALEXANDRE
dc.subject.por.fl_str_mv Impact Evaluation
Scientometrics
PhD Scholarships
Lattes Curriculum
Bibliometric Indicators
Avaliação de Impacto
Cientometria
Bolsas de Doutorado
Currículo Lattes
Indicadores Bibliométricos
Evaluación de Impacto
Cienciometría
Becas de Doctorado
Currículo Lattes
Indicadores Bibliométricos
topic Impact Evaluation
Scientometrics
PhD Scholarships
Lattes Curriculum
Bibliometric Indicators
Avaliação de Impacto
Cientometria
Bolsas de Doutorado
Currículo Lattes
Indicadores Bibliométricos
Evaluación de Impacto
Cienciometría
Becas de Doctorado
Currículo Lattes
Indicadores Bibliométricos
description This article calculated the impact of funding on doctoral scholarships from CAPES and CNPq through scientometric analysis with data mining in Lattes Curriculum. Thus, 140 different indicators were taken from 21,250 curriculum vitaes, to which a quasi-experimental econometric model was applied, using multivariate linear regression on each indicator and the difference-in-differences method, as recommended by the World Bank, arriving at a cost-effectiveness analysis of each significant indicator.  The impact of 15,019 published articles and 8,927 works at events was registered, among other issues.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-12-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/132512
10.21573/vol40n12024.132512
url https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/132512
identifier_str_mv 10.21573/vol40n12024.132512
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/132512/94135
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação
publisher.none.fl_str_mv ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 40 No. 1 (2024): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 40 Núm. 1 (2024): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 40 n. 1 (2024): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
2447-4193
1678-166X
reponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
instacron:UFRGS
instname_str Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
repository.mail.fl_str_mv anpaerevista@anpae.org.br
_version_ 1825135023821422592