The Impact of Doctoral Scholarships on Brazilian Graduate Studies: An Analysis of the CNPq Lattes Curriculum
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/132512 |
Resumo: | This article calculated the impact of funding on doctoral scholarships from CAPES and CNPq through scientometric analysis with data mining in Lattes Curriculum. Thus, 140 different indicators were taken from 21,250 curriculum vitaes, to which a quasi-experimental econometric model was applied, using multivariate linear regression on each indicator and the difference-in-differences method, as recommended by the World Bank, arriving at a cost-effectiveness analysis of each significant indicator. The impact of 15,019 published articles and 8,927 works at events was registered, among other issues. |
id |
UFRGS-22_10a8d089b75146e4ed29c63baf5febf6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/132512 |
network_acronym_str |
UFRGS-22 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The Impact of Doctoral Scholarships on Brazilian Graduate Studies: An Analysis of the CNPq Lattes CurriculumEl impacto de las becas de doctorado en los estudios de posgrado brasileños: un análisis del currículo de CNPq LattesO Impacto de Bolsas de Doutorado na Pós-Graduação Brasileira: Uma análise pelo Currículo Lattes do CNPqImpact EvaluationScientometricsPhD ScholarshipsLattes CurriculumBibliometric IndicatorsAvaliação de ImpactoCientometriaBolsas de DoutoradoCurrículo LattesIndicadores BibliométricosEvaluación de ImpactoCienciometríaBecas de DoctoradoCurrículo LattesIndicadores BibliométricosThis article calculated the impact of funding on doctoral scholarships from CAPES and CNPq through scientometric analysis with data mining in Lattes Curriculum. Thus, 140 different indicators were taken from 21,250 curriculum vitaes, to which a quasi-experimental econometric model was applied, using multivariate linear regression on each indicator and the difference-in-differences method, as recommended by the World Bank, arriving at a cost-effectiveness analysis of each significant indicator. The impact of 15,019 published articles and 8,927 works at events was registered, among other issues.Este trabajo analizó el impacto del financiamiento de becas de doctorado otorgadas por la CAPES y el CNPq mediante un análisis cienciométrico con extracción de datos del Currículo Lattes. Así, a partir del análisis de 21.250 currículos, se encontró 140 indicadores diferentes, a los que se aplicó un modelo econométrico cuasiexperimental. Este modelo empleó regresión lineal multivariada para cada indicador y el método de diferencias en diferencias, recomendado por el Banco Mundial, con el fin de realizar un análisis de costo-efectividad para cada indicador significativo. Con el resultado, se observó el impacto de 15.019 artículos publicados y 8.927 trabajos presentados en eventos, entre otros resultados relevantes.Este artigo calculou um impacto do financiamento em bolsas de doutorado pela CAPES e pelo CNPq por meio de análise cientométrica com data mining nos Currículos Lattes. Assim, foram retirados 140 distintos indicadores de 21.250 currículos, nos quais se aplicou modelo econométrico quase-experimental, por meio de regressão linear multivariada em cada indicador e o método de diferença em diferenças, como recomendado pelo Banco Mundial, chegando-se em análise custo-efetividade de cada indicador significativo. Encontrou-se impacto de 15.019 artigos publicados e 8.927 trabalhos em eventos, entre outros.ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação2024-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/13251210.21573/vol40n12024.132512REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 40 No. 1 (2024): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 40 Núm. 1 (2024): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 40 n. 1 (2024): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação2447-41931678-166Xreponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/132512/94135Copyright (c) 2024 Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAEhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Campos e Silva, AlbertoGUILHERME MOTTA SARMENTO, ALEXANDRE2025-02-05T17:32:22Zoai:seer.ufrgs.br:article/132512Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpaeONGhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/oaianpaerevista@anpae.org.br2447-41931678-166Xopendoar:2025-02-05T17:32:22Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Impact of Doctoral Scholarships on Brazilian Graduate Studies: An Analysis of the CNPq Lattes Curriculum El impacto de las becas de doctorado en los estudios de posgrado brasileños: un análisis del currículo de CNPq Lattes O Impacto de Bolsas de Doutorado na Pós-Graduação Brasileira: Uma análise pelo Currículo Lattes do CNPq |
title |
The Impact of Doctoral Scholarships on Brazilian Graduate Studies: An Analysis of the CNPq Lattes Curriculum |
spellingShingle |
The Impact of Doctoral Scholarships on Brazilian Graduate Studies: An Analysis of the CNPq Lattes Curriculum de Campos e Silva, Alberto Impact Evaluation Scientometrics PhD Scholarships Lattes Curriculum Bibliometric Indicators Avaliação de Impacto Cientometria Bolsas de Doutorado Currículo Lattes Indicadores Bibliométricos Evaluación de Impacto Cienciometría Becas de Doctorado Currículo Lattes Indicadores Bibliométricos |
title_short |
The Impact of Doctoral Scholarships on Brazilian Graduate Studies: An Analysis of the CNPq Lattes Curriculum |
title_full |
The Impact of Doctoral Scholarships on Brazilian Graduate Studies: An Analysis of the CNPq Lattes Curriculum |
title_fullStr |
The Impact of Doctoral Scholarships on Brazilian Graduate Studies: An Analysis of the CNPq Lattes Curriculum |
title_full_unstemmed |
The Impact of Doctoral Scholarships on Brazilian Graduate Studies: An Analysis of the CNPq Lattes Curriculum |
title_sort |
The Impact of Doctoral Scholarships on Brazilian Graduate Studies: An Analysis of the CNPq Lattes Curriculum |
author |
de Campos e Silva, Alberto |
author_facet |
de Campos e Silva, Alberto GUILHERME MOTTA SARMENTO, ALEXANDRE |
author_role |
author |
author2 |
GUILHERME MOTTA SARMENTO, ALEXANDRE |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Campos e Silva, Alberto GUILHERME MOTTA SARMENTO, ALEXANDRE |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Impact Evaluation Scientometrics PhD Scholarships Lattes Curriculum Bibliometric Indicators Avaliação de Impacto Cientometria Bolsas de Doutorado Currículo Lattes Indicadores Bibliométricos Evaluación de Impacto Cienciometría Becas de Doctorado Currículo Lattes Indicadores Bibliométricos |
topic |
Impact Evaluation Scientometrics PhD Scholarships Lattes Curriculum Bibliometric Indicators Avaliação de Impacto Cientometria Bolsas de Doutorado Currículo Lattes Indicadores Bibliométricos Evaluación de Impacto Cienciometría Becas de Doctorado Currículo Lattes Indicadores Bibliométricos |
description |
This article calculated the impact of funding on doctoral scholarships from CAPES and CNPq through scientometric analysis with data mining in Lattes Curriculum. Thus, 140 different indicators were taken from 21,250 curriculum vitaes, to which a quasi-experimental econometric model was applied, using multivariate linear regression on each indicator and the difference-in-differences method, as recommended by the World Bank, arriving at a cost-effectiveness analysis of each significant indicator. The impact of 15,019 published articles and 8,927 works at events was registered, among other issues. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-12-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/132512 10.21573/vol40n12024.132512 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/132512 |
identifier_str_mv |
10.21573/vol40n12024.132512 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/132512/94135 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 40 No. 1 (2024): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação Revista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 40 Núm. 1 (2024): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 40 n. 1 (2024): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação 2447-4193 1678-166X reponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE) instacron:UFRGS |
instname_str |
Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE) |
repository.mail.fl_str_mv |
anpaerevista@anpae.org.br |
_version_ |
1825135023821422592 |