MUNICIPAL POLICY ON SPECIAL EDUCATION OF CACHOEIRO DE ITAPEMIRIM-ES: CONTRIBUTIONS FROM SCHOOLS, STUDENTS AND FAMILIES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vieira, Alexandro Braga
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Correa Martins, Conceição Aparecida
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/114093
Resumo: It seeks contributions from education professionals, students, and families in the elaboration of the Municipal Policy for Special Education in Cachoeiro de Itapemirim, ES. It is based on Boaventura de Sousa Santos and is carried out through qualitative research, case study, document analysis, focus groups, and questionnaires, with data in a field diary, questionnaires, and audios. The results were: grounding the document in national regulations, reorganizing the pedagogical work with support networks, collaboration, a critical look at diagnoses, curriculum accessibility, and teacher training, among others.
id UFRGS-22_42994a05b5abae66c7cd051349ad5e1c
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/114093
network_acronym_str UFRGS-22
network_name_str Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
repository_id_str
spelling MUNICIPAL POLICY ON SPECIAL EDUCATION OF CACHOEIRO DE ITAPEMIRIM-ES: CONTRIBUTIONS FROM SCHOOLS, STUDENTS AND FAMILIESPOLÍTICA MUNICIPAL DE EDUCACIÓN ESPECIAL DE CACHOEIRO DE ITAPEMIRIM-ES: CONTRIBUCIONES DE ESCUELAS, ESTUDIANTES Y FAMILIASPOLÍTICA MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO ESPECIAL DE CACHOEIRO DE ITAPEMIRIM-ES: CONTRIBUIÇÕES DAS ESCOLAS, ALUNOS E FAMILIARESEducação EspecialPolítica EducacionalDocumentos orientadoresEducación especialPolítica educativaDocumentos de orientaciónSpecial educationEducational politicsGuiding documentsIt seeks contributions from education professionals, students, and families in the elaboration of the Municipal Policy for Special Education in Cachoeiro de Itapemirim, ES. It is based on Boaventura de Sousa Santos and is carried out through qualitative research, case study, document analysis, focus groups, and questionnaires, with data in a field diary, questionnaires, and audios. The results were: grounding the document in national regulations, reorganizing the pedagogical work with support networks, collaboration, a critical look at diagnoses, curriculum accessibility, and teacher training, among others.Este artículo busca aportes de profesionales de la educación, estudiantes y familias en la elaboración de la Política Municipal de Educación Especial en Cachoeiro de Itapemirim-ES. Se basa en Boaventura de Sousa Santos (2006; 2007; 2008) y se lleva a cabo a través de investigación cualitativa, estudio de caso, análisis de documentos, grupos focales y cuestionarios, con datos en un diario de campo, cuestionarios y audios. Los resultados fueron: afianzar el documento en la normativa nacional, reorganizar el trabajo pedagógico con redes de apoyo, colaboración, mirada crítica a los diagnósticos, accesibilidad curricular, formación docente, entre otros.Busca as contribuições dos profissionais da educação, estudantes e famílias na elaboração da Política Municipal de Educação Especial de Cachoeiro de Itapemirim-ES. Fundamenta-se em Boaventura de Sousa Santos e se realiza por pesquisa qualitativa, estudo de caso, análise documental, grupos focais e questionários, com dados em diário de campo, questionários e áudios. Como resultados: fundamentação do documento em normativas nacionais, reorganização do trabalho pedagógico com redes de apoio, colaboração, olhar crítico sobre diagnósticos, acessibilidade curricular, formação docente, dentre outras.ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação2023-03-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/11409310.21573/vol39n12023.114093REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação2447-41931678-166Xreponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/114093/88133Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAEhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVieira, Alexandro BragaCorrea Martins, Conceição Aparecida2023-12-25T13:36:26Zoai:seer.ufrgs.br:article/114093Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpaeONGhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/oaianpaerevista@anpae.org.br2447-41931678-166Xopendoar:2023-12-25T13:36:26Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)false
dc.title.none.fl_str_mv MUNICIPAL POLICY ON SPECIAL EDUCATION OF CACHOEIRO DE ITAPEMIRIM-ES: CONTRIBUTIONS FROM SCHOOLS, STUDENTS AND FAMILIES
POLÍTICA MUNICIPAL DE EDUCACIÓN ESPECIAL DE CACHOEIRO DE ITAPEMIRIM-ES: CONTRIBUCIONES DE ESCUELAS, ESTUDIANTES Y FAMILIAS
POLÍTICA MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO ESPECIAL DE CACHOEIRO DE ITAPEMIRIM-ES: CONTRIBUIÇÕES DAS ESCOLAS, ALUNOS E FAMILIARES
title MUNICIPAL POLICY ON SPECIAL EDUCATION OF CACHOEIRO DE ITAPEMIRIM-ES: CONTRIBUTIONS FROM SCHOOLS, STUDENTS AND FAMILIES
spellingShingle MUNICIPAL POLICY ON SPECIAL EDUCATION OF CACHOEIRO DE ITAPEMIRIM-ES: CONTRIBUTIONS FROM SCHOOLS, STUDENTS AND FAMILIES
Vieira, Alexandro Braga
Educação Especial
Política Educacional
Documentos orientadores
Educación especial
Política educativa
Documentos de orientación
Special education
Educational politics
Guiding documents
title_short MUNICIPAL POLICY ON SPECIAL EDUCATION OF CACHOEIRO DE ITAPEMIRIM-ES: CONTRIBUTIONS FROM SCHOOLS, STUDENTS AND FAMILIES
title_full MUNICIPAL POLICY ON SPECIAL EDUCATION OF CACHOEIRO DE ITAPEMIRIM-ES: CONTRIBUTIONS FROM SCHOOLS, STUDENTS AND FAMILIES
title_fullStr MUNICIPAL POLICY ON SPECIAL EDUCATION OF CACHOEIRO DE ITAPEMIRIM-ES: CONTRIBUTIONS FROM SCHOOLS, STUDENTS AND FAMILIES
title_full_unstemmed MUNICIPAL POLICY ON SPECIAL EDUCATION OF CACHOEIRO DE ITAPEMIRIM-ES: CONTRIBUTIONS FROM SCHOOLS, STUDENTS AND FAMILIES
title_sort MUNICIPAL POLICY ON SPECIAL EDUCATION OF CACHOEIRO DE ITAPEMIRIM-ES: CONTRIBUTIONS FROM SCHOOLS, STUDENTS AND FAMILIES
author Vieira, Alexandro Braga
author_facet Vieira, Alexandro Braga
Correa Martins, Conceição Aparecida
author_role author
author2 Correa Martins, Conceição Aparecida
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vieira, Alexandro Braga
Correa Martins, Conceição Aparecida
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Especial
Política Educacional
Documentos orientadores
Educación especial
Política educativa
Documentos de orientación
Special education
Educational politics
Guiding documents
topic Educação Especial
Política Educacional
Documentos orientadores
Educación especial
Política educativa
Documentos de orientación
Special education
Educational politics
Guiding documents
description It seeks contributions from education professionals, students, and families in the elaboration of the Municipal Policy for Special Education in Cachoeiro de Itapemirim, ES. It is based on Boaventura de Sousa Santos and is carried out through qualitative research, case study, document analysis, focus groups, and questionnaires, with data in a field diary, questionnaires, and audios. The results were: grounding the document in national regulations, reorganizing the pedagogical work with support networks, collaboration, a critical look at diagnoses, curriculum accessibility, and teacher training, among others.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-03-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/114093
10.21573/vol39n12023.114093
url https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/114093
identifier_str_mv 10.21573/vol39n12023.114093
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/114093/88133
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação
publisher.none.fl_str_mv ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
2447-4193
1678-166X
reponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
instacron:UFRGS
instname_str Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
repository.mail.fl_str_mv anpaerevista@anpae.org.br
_version_ 1799766372725555200