THE (DIS)COMPLIANCE OF MUNICIPAL EDUCATION PLANS WITH DEMOCRATIC MANAGEMENT

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: dos Santos, Almir Paulo
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/123864
Resumo: This paper discusses democratic management in the context of municipal associations in three states in the south of Brazil, with the objective of analyzing how normative bodies explain their limits and possibilities for democratic school management within the scope of local education. The methodology is qualitative, of documental analysis. There are significant advances regarding democratic management, in the proposition of elections and continuing education for school managers. However, legal non-compliance with democratic management persists, which guides the educational community.
id UFRGS-22_6fde13a892fd586f5e8370c8fcac05d2
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/123864
network_acronym_str UFRGS-22
network_name_str Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
repository_id_str
spelling THE (DIS)COMPLIANCE OF MUNICIPAL EDUCATION PLANS WITH DEMOCRATIC MANAGEMENTEL (DES)CUMPLIMIENTO DE LOS PLANES EDUCATIVOS MUNICIPALES CON LA GESTIÓN DEMOCRÁTICAO (DES)CUMPRIMENTO DOS PLANOS MUNICIPAIS DE EDUCAÇÃO COM A GESTÃO DEMOCRÁTICAThis paper discusses democratic management in the context of municipal associations in three states in the south of Brazil, with the objective of analyzing how normative bodies explain their limits and possibilities for democratic school management within the scope of local education. The methodology is qualitative, of documental analysis. There are significant advances regarding democratic management, in the proposition of elections and continuing education for school managers. However, legal non-compliance with democratic management persists, which guides the educational community.Este artículo discute la gestión democrática en el contexto de las asociaciones municipales en los tres estados de la Región Sur de Brasil, con el objetivo de analizar cómo los cuerpos normativos explican sus límites y sus posibilidades para la gestión escolar democrática, en el ámbito de los Planes Municipales de Educación. La metodología es de análisis cualitativo y documental. Se observó la necesidad de avanzar en la perspectiva de la gestión democrática, en el aspecto de legislación municipal con relación a la vinculación del texto expresado con los actores escolares para la formulación de políticas educativas municipales.Este trabalho discute a gestão democrática no âmbito das associações de municípios nos três estados da Região Sul do Brasil, tendo por objetivo analisar como os órgãos normativos explicitam seus limites e suas possibilidades para a gestão escolar democrática, no âmbito dos Planos Municipais de Educação. A metodologia é qualitativa e de análise documental. Observou-se a necessidade de avançar a perspectiva de gestão democrática, no aspecto da legislação municipal em relação à conexão entre o texto expresso com os atores escolares para a formulação de políticas educacionais municipais.ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação2023-06-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/12386410.21573/vol39n12023.123864REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação2447-41931678-166Xreponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/123864/88842Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Política e Administração da Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessdos Santos, Almir Paulo2023-12-25T13:36:17Zoai:seer.ufrgs.br:article/123864Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpaeONGhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/oaianpaerevista@anpae.org.br2447-41931678-166Xopendoar:2023-12-25T13:36:17Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)false
dc.title.none.fl_str_mv THE (DIS)COMPLIANCE OF MUNICIPAL EDUCATION PLANS WITH DEMOCRATIC MANAGEMENT
EL (DES)CUMPLIMIENTO DE LOS PLANES EDUCATIVOS MUNICIPALES CON LA GESTIÓN DEMOCRÁTICA
O (DES)CUMPRIMENTO DOS PLANOS MUNICIPAIS DE EDUCAÇÃO COM A GESTÃO DEMOCRÁTICA
title THE (DIS)COMPLIANCE OF MUNICIPAL EDUCATION PLANS WITH DEMOCRATIC MANAGEMENT
spellingShingle THE (DIS)COMPLIANCE OF MUNICIPAL EDUCATION PLANS WITH DEMOCRATIC MANAGEMENT
dos Santos, Almir Paulo
title_short THE (DIS)COMPLIANCE OF MUNICIPAL EDUCATION PLANS WITH DEMOCRATIC MANAGEMENT
title_full THE (DIS)COMPLIANCE OF MUNICIPAL EDUCATION PLANS WITH DEMOCRATIC MANAGEMENT
title_fullStr THE (DIS)COMPLIANCE OF MUNICIPAL EDUCATION PLANS WITH DEMOCRATIC MANAGEMENT
title_full_unstemmed THE (DIS)COMPLIANCE OF MUNICIPAL EDUCATION PLANS WITH DEMOCRATIC MANAGEMENT
title_sort THE (DIS)COMPLIANCE OF MUNICIPAL EDUCATION PLANS WITH DEMOCRATIC MANAGEMENT
author dos Santos, Almir Paulo
author_facet dos Santos, Almir Paulo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv dos Santos, Almir Paulo
description This paper discusses democratic management in the context of municipal associations in three states in the south of Brazil, with the objective of analyzing how normative bodies explain their limits and possibilities for democratic school management within the scope of local education. The methodology is qualitative, of documental analysis. There are significant advances regarding democratic management, in the proposition of elections and continuing education for school managers. However, legal non-compliance with democratic management persists, which guides the educational community.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/123864
10.21573/vol39n12023.123864
url https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/123864
identifier_str_mv 10.21573/vol39n12023.123864
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/123864/88842
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação
publisher.none.fl_str_mv ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
2447-4193
1678-166X
reponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
instacron:UFRGS
instname_str Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
repository.mail.fl_str_mv anpaerevista@anpae.org.br
_version_ 1799766373009719296