POPULAR EDUCATION AND UNIVERSITY EXTENSION TO THE TRAINING OF SCHOOL MANAGERS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Miranda de Alcantara, Marcos Angelus
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Ferreira Belo, Maria Samaia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/126460
Resumo: Our aim is to analyze the contributions of popular education through a university extension experience for a school manager formation from a perspective of democratic management. We turned to a focus group with participants of an extension course for the data collection. The data analysis started from the comprehension of education as a social practice mainly political. We conclude that the university extension develops managers / popular educators who are committed to public education, democratic management, and the formation of a critical discussion about the public school.
id UFRGS-22_da4aa7e75bb3377bfb75fa7c97e78d2c
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/126460
network_acronym_str UFRGS-22
network_name_str Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
repository_id_str
spelling POPULAR EDUCATION AND UNIVERSITY EXTENSION TO THE TRAINING OF SCHOOL MANAGERSEDUCACIÓN POPULAR Y EXTENSIÓN UNIVERSITARIA EN LA FORMACIÓN DE GESTORES ESCOLARES EDUCAÇÃO POPULAR E EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA NA FORMAÇÃO DE GESTORES ESCOLARESExtensão UniversitáriaEducação PopularGestão DemocráticaUniversity ExtensionPopular EducationDemocratic ManagementExtensión UniversitariaEducación PopularGestión DemocráticaOur aim is to analyze the contributions of popular education through a university extension experience for a school manager formation from a perspective of democratic management. We turned to a focus group with participants of an extension course for the data collection. The data analysis started from the comprehension of education as a social practice mainly political. We conclude that the university extension develops managers / popular educators who are committed to public education, democratic management, and the formation of a critical discussion about the public school.Nuestro objetivo es analizar los aportes de la educación popular, en una experiencia de extensión universitaria, para la formación de gestores escolares, desde la perspectiva de la gestión democrática. Para la recolección de los datos, se realizó el grupo focal con participantes de un curso de extensión. El análisis de los datos recogidos partió de la comprensión de la educación como una práctica social fundamentalmente política. Concluimos que la extensión universitaria forma gestores/educadores populares comprometidos con la educación pública, con la gestión democrática y con la construcción de un debate crítico sobre la escuela pública.Objetivamos analisar as contribuições da educação popular, em uma experiência de extensão universitária, para a formação de gestores escolares, na perspectiva da gestão democrática. Para a coleta dos dados recorremos ao grupo focal com participantes de um curso de extensão. A análise dos dados partiu da compreensão da educação como prática social fundamentalmente política. Concluímos que a extensão universitária forma gestores/educadores populares comprometidos com a educação pública, com a gestão democrática e com a construção de um debate crítico a respeito da escola pública.ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação2023-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/12646010.21573/vol39n12023.126460REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação2447-41931678-166Xreponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/126460/89951Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAEhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMiranda de Alcantara, Marcos AngelusFerreira Belo, Maria Samaia2023-12-25T13:36:11Zoai:seer.ufrgs.br:article/126460Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpaeONGhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/oaianpaerevista@anpae.org.br2447-41931678-166Xopendoar:2023-12-25T13:36:11Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)false
dc.title.none.fl_str_mv POPULAR EDUCATION AND UNIVERSITY EXTENSION TO THE TRAINING OF SCHOOL MANAGERS
EDUCACIÓN POPULAR Y EXTENSIÓN UNIVERSITARIA EN LA FORMACIÓN DE GESTORES ESCOLARES
EDUCAÇÃO POPULAR E EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA NA FORMAÇÃO DE GESTORES ESCOLARES
title POPULAR EDUCATION AND UNIVERSITY EXTENSION TO THE TRAINING OF SCHOOL MANAGERS
spellingShingle POPULAR EDUCATION AND UNIVERSITY EXTENSION TO THE TRAINING OF SCHOOL MANAGERS
Miranda de Alcantara, Marcos Angelus
Extensão Universitária
Educação Popular
Gestão Democrática
University Extension
Popular Education
Democratic Management
Extensión Universitaria
Educación Popular
Gestión Democrática
title_short POPULAR EDUCATION AND UNIVERSITY EXTENSION TO THE TRAINING OF SCHOOL MANAGERS
title_full POPULAR EDUCATION AND UNIVERSITY EXTENSION TO THE TRAINING OF SCHOOL MANAGERS
title_fullStr POPULAR EDUCATION AND UNIVERSITY EXTENSION TO THE TRAINING OF SCHOOL MANAGERS
title_full_unstemmed POPULAR EDUCATION AND UNIVERSITY EXTENSION TO THE TRAINING OF SCHOOL MANAGERS
title_sort POPULAR EDUCATION AND UNIVERSITY EXTENSION TO THE TRAINING OF SCHOOL MANAGERS
author Miranda de Alcantara, Marcos Angelus
author_facet Miranda de Alcantara, Marcos Angelus
Ferreira Belo, Maria Samaia
author_role author
author2 Ferreira Belo, Maria Samaia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Miranda de Alcantara, Marcos Angelus
Ferreira Belo, Maria Samaia
dc.subject.por.fl_str_mv Extensão Universitária
Educação Popular
Gestão Democrática
University Extension
Popular Education
Democratic Management
Extensión Universitaria
Educación Popular
Gestión Democrática
topic Extensão Universitária
Educação Popular
Gestão Democrática
University Extension
Popular Education
Democratic Management
Extensión Universitaria
Educación Popular
Gestión Democrática
description Our aim is to analyze the contributions of popular education through a university extension experience for a school manager formation from a perspective of democratic management. We turned to a focus group with participants of an extension course for the data collection. The data analysis started from the comprehension of education as a social practice mainly political. We conclude that the university extension develops managers / popular educators who are committed to public education, democratic management, and the formation of a critical discussion about the public school.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/126460
10.21573/vol39n12023.126460
url https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/126460
identifier_str_mv 10.21573/vol39n12023.126460
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/126460/89951
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação
publisher.none.fl_str_mv ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
2447-4193
1678-166X
reponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
instacron:UFRGS
instname_str Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
repository.mail.fl_str_mv anpaerevista@anpae.org.br
_version_ 1799766373033836544