POPULAR EDUCATION AND UNIVERSITY EXTENSION TO THE TRAINING OF SCHOOL MANAGERS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/126460 |
Resumo: | Our aim is to analyze the contributions of popular education through a university extension experience for a school manager formation from a perspective of democratic management. We turned to a focus group with participants of an extension course for the data collection. The data analysis started from the comprehension of education as a social practice mainly political. We conclude that the university extension develops managers / popular educators who are committed to public education, democratic management, and the formation of a critical discussion about the public school. |
id |
UFRGS-22_da4aa7e75bb3377bfb75fa7c97e78d2c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/126460 |
network_acronym_str |
UFRGS-22 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
POPULAR EDUCATION AND UNIVERSITY EXTENSION TO THE TRAINING OF SCHOOL MANAGERSEDUCACIÓN POPULAR Y EXTENSIÓN UNIVERSITARIA EN LA FORMACIÓN DE GESTORES ESCOLARES EDUCAÇÃO POPULAR E EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA NA FORMAÇÃO DE GESTORES ESCOLARESExtensão UniversitáriaEducação PopularGestão DemocráticaUniversity ExtensionPopular EducationDemocratic ManagementExtensión UniversitariaEducación PopularGestión DemocráticaOur aim is to analyze the contributions of popular education through a university extension experience for a school manager formation from a perspective of democratic management. We turned to a focus group with participants of an extension course for the data collection. The data analysis started from the comprehension of education as a social practice mainly political. We conclude that the university extension develops managers / popular educators who are committed to public education, democratic management, and the formation of a critical discussion about the public school.Nuestro objetivo es analizar los aportes de la educación popular, en una experiencia de extensión universitaria, para la formación de gestores escolares, desde la perspectiva de la gestión democrática. Para la recolección de los datos, se realizó el grupo focal con participantes de un curso de extensión. El análisis de los datos recogidos partió de la comprensión de la educación como una práctica social fundamentalmente política. Concluimos que la extensión universitaria forma gestores/educadores populares comprometidos con la educación pública, con la gestión democrática y con la construcción de un debate crítico sobre la escuela pública.Objetivamos analisar as contribuições da educação popular, em uma experiência de extensão universitária, para a formação de gestores escolares, na perspectiva da gestão democrática. Para a coleta dos dados recorremos ao grupo focal com participantes de um curso de extensão. A análise dos dados partiu da compreensão da educação como prática social fundamentalmente política. Concluímos que a extensão universitária forma gestores/educadores populares comprometidos com a educação pública, com a gestão democrática e com a construção de um debate crítico a respeito da escola pública.ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação2023-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/12646010.21573/vol39n12023.126460REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação2447-41931678-166Xreponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/126460/89951Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAEhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMiranda de Alcantara, Marcos AngelusFerreira Belo, Maria Samaia2023-12-25T13:36:11Zoai:seer.ufrgs.br:article/126460Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpaeONGhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/oaianpaerevista@anpae.org.br2447-41931678-166Xopendoar:2023-12-25T13:36:11Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
POPULAR EDUCATION AND UNIVERSITY EXTENSION TO THE TRAINING OF SCHOOL MANAGERS EDUCACIÓN POPULAR Y EXTENSIÓN UNIVERSITARIA EN LA FORMACIÓN DE GESTORES ESCOLARES EDUCAÇÃO POPULAR E EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA NA FORMAÇÃO DE GESTORES ESCOLARES |
title |
POPULAR EDUCATION AND UNIVERSITY EXTENSION TO THE TRAINING OF SCHOOL MANAGERS |
spellingShingle |
POPULAR EDUCATION AND UNIVERSITY EXTENSION TO THE TRAINING OF SCHOOL MANAGERS Miranda de Alcantara, Marcos Angelus Extensão Universitária Educação Popular Gestão Democrática University Extension Popular Education Democratic Management Extensión Universitaria Educación Popular Gestión Democrática |
title_short |
POPULAR EDUCATION AND UNIVERSITY EXTENSION TO THE TRAINING OF SCHOOL MANAGERS |
title_full |
POPULAR EDUCATION AND UNIVERSITY EXTENSION TO THE TRAINING OF SCHOOL MANAGERS |
title_fullStr |
POPULAR EDUCATION AND UNIVERSITY EXTENSION TO THE TRAINING OF SCHOOL MANAGERS |
title_full_unstemmed |
POPULAR EDUCATION AND UNIVERSITY EXTENSION TO THE TRAINING OF SCHOOL MANAGERS |
title_sort |
POPULAR EDUCATION AND UNIVERSITY EXTENSION TO THE TRAINING OF SCHOOL MANAGERS |
author |
Miranda de Alcantara, Marcos Angelus |
author_facet |
Miranda de Alcantara, Marcos Angelus Ferreira Belo, Maria Samaia |
author_role |
author |
author2 |
Ferreira Belo, Maria Samaia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Miranda de Alcantara, Marcos Angelus Ferreira Belo, Maria Samaia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Extensão Universitária Educação Popular Gestão Democrática University Extension Popular Education Democratic Management Extensión Universitaria Educación Popular Gestión Democrática |
topic |
Extensão Universitária Educação Popular Gestão Democrática University Extension Popular Education Democratic Management Extensión Universitaria Educación Popular Gestión Democrática |
description |
Our aim is to analyze the contributions of popular education through a university extension experience for a school manager formation from a perspective of democratic management. We turned to a focus group with participants of an extension course for the data collection. The data analysis started from the comprehension of education as a social practice mainly political. We conclude that the university extension develops managers / popular educators who are committed to public education, democratic management, and the formation of a critical discussion about the public school. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/126460 10.21573/vol39n12023.126460 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/126460 |
identifier_str_mv |
10.21573/vol39n12023.126460 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/126460/89951 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação Revista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação 2447-4193 1678-166X reponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE) instacron:UFRGS |
instname_str |
Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE) |
repository.mail.fl_str_mv |
anpaerevista@anpae.org.br |
_version_ |
1799766373033836544 |