REFERENCE HIGH SCHOOLS IN ESPÍRITO SANTO: A DATA ENVELOPMENT ANALYSIS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soares, Denilson Junio Marques
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Soares, Talita Emidio Andrade, Santos, Wagner dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/114160
Resumo: This article aims to identify the Reference High Schools in Espírito Santo, considering the Ideb of these units and educational indicators of context assessment. This is an exploratory and quantitative study, through the application of Data Envelopment Analysis. As a result, it was observed that the performance of the analyzed schools can be increased to 22.6% above their current levels, maintaining the same contextual characteristics. In addition, 18 units were identified, which can be assumed as references, most of them located in the central region of the state.
id UFRGS-22_da7fb05657d9392ade86afecf94a737e
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/114160
network_acronym_str UFRGS-22
network_name_str Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
repository_id_str
spelling REFERENCE HIGH SCHOOLS IN ESPÍRITO SANTO: A DATA ENVELOPMENT ANALYSISESCUELAS DE ENSEÑANZA SECUNDARIA DE REFERENCIA EN ESPÍRITO SANTO: UN ANÁLISIS ENVOLVENTE DE DATOSESCOLAS-REFERÊNCIA DE ENSINO MÉDIO NO ESPÍRITO SANTO: UMA ANÁLISE ENVOLTÓRIA DE DADOSEscolas-referênciaEnsino MédioEspírito SantoAnálise Envoltória de dadosQualidade da Educação.Reference schoolsHigh schoolEspírito SantoData Envelopment AnalysisQuality of EducationEscuelas de referenciaEnseñanza secundariaEspírito SantoAnálisis Envolvente de DatosCalidad de la educaciónThis article aims to identify the Reference High Schools in Espírito Santo, considering the Ideb of these units and educational indicators of context assessment. This is an exploratory and quantitative study, through the application of Data Envelopment Analysis. As a result, it was observed that the performance of the analyzed schools can be increased to 22.6% above their current levels, maintaining the same contextual characteristics. In addition, 18 units were identified, which can be assumed as references, most of them located in the central region of the state.Este artículo tiene como objetivo identificar las Escuelas de Enseñanza Secundaria de Referencia en Espírito Santo, considerando el Ideb de estas unidades y los indicadores educativos de evaluación del contexto. Toma un enfoque exploratorio y cuantitativo, mediante la aplicación del Análisis Envolvente de Datos. Entre los resultados, se observa que el desempeño de las escuelas analizadas podría incrementarse hasta el 22,6%, manteniendo las mismas características contextuales. Además, se identificaron 18 unidades que se pueden asumir como referencias, la mayoría de las cuales se encuentran ubicadas en la región central del estado.Este artigo objetiva identificar as escolas-referência de ensino médio do Espírito Santo, considerando o Ideb dessas unidades e indicadores educacionais de avaliação de contexto. Assume uma abordagem exploratória e quantitativa, por meio da aplicação da Análise Envoltória de Dados. Entre os resultados, observa-se que o desempenho das escolas analisadas poderia ser ampliado em até 22,6%, mantendo as mesmas características contextuais. Ademais, foram identificadas 18 unidades que podem ser assumidas como referências. Em sua maioria, estão localizadas na região central do Estado.ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação2023-03-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/11416010.21573/vol39n12023.114160REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação2447-41931678-166Xreponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/114160/88124Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAEhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSoares, Denilson Junio MarquesSoares, Talita Emidio AndradeSantos, Wagner dos2023-12-25T13:36:26Zoai:seer.ufrgs.br:article/114160Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpaeONGhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/oaianpaerevista@anpae.org.br2447-41931678-166Xopendoar:2023-12-25T13:36:26Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)false
dc.title.none.fl_str_mv REFERENCE HIGH SCHOOLS IN ESPÍRITO SANTO: A DATA ENVELOPMENT ANALYSIS
ESCUELAS DE ENSEÑANZA SECUNDARIA DE REFERENCIA EN ESPÍRITO SANTO: UN ANÁLISIS ENVOLVENTE DE DATOS
ESCOLAS-REFERÊNCIA DE ENSINO MÉDIO NO ESPÍRITO SANTO: UMA ANÁLISE ENVOLTÓRIA DE DADOS
title REFERENCE HIGH SCHOOLS IN ESPÍRITO SANTO: A DATA ENVELOPMENT ANALYSIS
spellingShingle REFERENCE HIGH SCHOOLS IN ESPÍRITO SANTO: A DATA ENVELOPMENT ANALYSIS
Soares, Denilson Junio Marques
Escolas-referência
Ensino Médio
Espírito Santo
Análise Envoltória de dados
Qualidade da Educação.
Reference schools
High school
Espírito Santo
Data Envelopment Analysis
Quality of Education
Escuelas de referencia
Enseñanza secundaria
Espírito Santo
Análisis Envolvente de Datos
Calidad de la educación
title_short REFERENCE HIGH SCHOOLS IN ESPÍRITO SANTO: A DATA ENVELOPMENT ANALYSIS
title_full REFERENCE HIGH SCHOOLS IN ESPÍRITO SANTO: A DATA ENVELOPMENT ANALYSIS
title_fullStr REFERENCE HIGH SCHOOLS IN ESPÍRITO SANTO: A DATA ENVELOPMENT ANALYSIS
title_full_unstemmed REFERENCE HIGH SCHOOLS IN ESPÍRITO SANTO: A DATA ENVELOPMENT ANALYSIS
title_sort REFERENCE HIGH SCHOOLS IN ESPÍRITO SANTO: A DATA ENVELOPMENT ANALYSIS
author Soares, Denilson Junio Marques
author_facet Soares, Denilson Junio Marques
Soares, Talita Emidio Andrade
Santos, Wagner dos
author_role author
author2 Soares, Talita Emidio Andrade
Santos, Wagner dos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Soares, Denilson Junio Marques
Soares, Talita Emidio Andrade
Santos, Wagner dos
dc.subject.por.fl_str_mv Escolas-referência
Ensino Médio
Espírito Santo
Análise Envoltória de dados
Qualidade da Educação.
Reference schools
High school
Espírito Santo
Data Envelopment Analysis
Quality of Education
Escuelas de referencia
Enseñanza secundaria
Espírito Santo
Análisis Envolvente de Datos
Calidad de la educación
topic Escolas-referência
Ensino Médio
Espírito Santo
Análise Envoltória de dados
Qualidade da Educação.
Reference schools
High school
Espírito Santo
Data Envelopment Analysis
Quality of Education
Escuelas de referencia
Enseñanza secundaria
Espírito Santo
Análisis Envolvente de Datos
Calidad de la educación
description This article aims to identify the Reference High Schools in Espírito Santo, considering the Ideb of these units and educational indicators of context assessment. This is an exploratory and quantitative study, through the application of Data Envelopment Analysis. As a result, it was observed that the performance of the analyzed schools can be increased to 22.6% above their current levels, maintaining the same contextual characteristics. In addition, 18 units were identified, which can be assumed as references, most of them located in the central region of the state.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-03-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/114160
10.21573/vol39n12023.114160
url https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/114160
identifier_str_mv 10.21573/vol39n12023.114160
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/114160/88124
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação
publisher.none.fl_str_mv ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
2447-4193
1678-166X
reponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
instacron:UFRGS
instname_str Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
repository.mail.fl_str_mv anpaerevista@anpae.org.br
_version_ 1799766372729749504