REFERENCE HIGH SCHOOLS IN ESPÍRITO SANTO: A DATA ENVELOPMENT ANALYSIS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/114160 |
Resumo: | This article aims to identify the Reference High Schools in Espírito Santo, considering the Ideb of these units and educational indicators of context assessment. This is an exploratory and quantitative study, through the application of Data Envelopment Analysis. As a result, it was observed that the performance of the analyzed schools can be increased to 22.6% above their current levels, maintaining the same contextual characteristics. In addition, 18 units were identified, which can be assumed as references, most of them located in the central region of the state. |
id |
UFRGS-22_da7fb05657d9392ade86afecf94a737e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/114160 |
network_acronym_str |
UFRGS-22 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
REFERENCE HIGH SCHOOLS IN ESPÍRITO SANTO: A DATA ENVELOPMENT ANALYSISESCUELAS DE ENSEÑANZA SECUNDARIA DE REFERENCIA EN ESPÍRITO SANTO: UN ANÁLISIS ENVOLVENTE DE DATOSESCOLAS-REFERÊNCIA DE ENSINO MÉDIO NO ESPÍRITO SANTO: UMA ANÁLISE ENVOLTÓRIA DE DADOSEscolas-referênciaEnsino MédioEspírito SantoAnálise Envoltória de dadosQualidade da Educação.Reference schoolsHigh schoolEspírito SantoData Envelopment AnalysisQuality of EducationEscuelas de referenciaEnseñanza secundariaEspírito SantoAnálisis Envolvente de DatosCalidad de la educaciónThis article aims to identify the Reference High Schools in Espírito Santo, considering the Ideb of these units and educational indicators of context assessment. This is an exploratory and quantitative study, through the application of Data Envelopment Analysis. As a result, it was observed that the performance of the analyzed schools can be increased to 22.6% above their current levels, maintaining the same contextual characteristics. In addition, 18 units were identified, which can be assumed as references, most of them located in the central region of the state.Este artículo tiene como objetivo identificar las Escuelas de Enseñanza Secundaria de Referencia en Espírito Santo, considerando el Ideb de estas unidades y los indicadores educativos de evaluación del contexto. Toma un enfoque exploratorio y cuantitativo, mediante la aplicación del Análisis Envolvente de Datos. Entre los resultados, se observa que el desempeño de las escuelas analizadas podría incrementarse hasta el 22,6%, manteniendo las mismas características contextuales. Además, se identificaron 18 unidades que se pueden asumir como referencias, la mayoría de las cuales se encuentran ubicadas en la región central del estado.Este artigo objetiva identificar as escolas-referência de ensino médio do Espírito Santo, considerando o Ideb dessas unidades e indicadores educacionais de avaliação de contexto. Assume uma abordagem exploratória e quantitativa, por meio da aplicação da Análise Envoltória de Dados. Entre os resultados, observa-se que o desempenho das escolas analisadas poderia ser ampliado em até 22,6%, mantendo as mesmas características contextuais. Ademais, foram identificadas 18 unidades que podem ser assumidas como referências. Em sua maioria, estão localizadas na região central do Estado.ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação2023-03-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/11416010.21573/vol39n12023.114160REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação2447-41931678-166Xreponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/114160/88124Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAEhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSoares, Denilson Junio MarquesSoares, Talita Emidio AndradeSantos, Wagner dos2023-12-25T13:36:26Zoai:seer.ufrgs.br:article/114160Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpaeONGhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/oaianpaerevista@anpae.org.br2447-41931678-166Xopendoar:2023-12-25T13:36:26Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
REFERENCE HIGH SCHOOLS IN ESPÍRITO SANTO: A DATA ENVELOPMENT ANALYSIS ESCUELAS DE ENSEÑANZA SECUNDARIA DE REFERENCIA EN ESPÍRITO SANTO: UN ANÁLISIS ENVOLVENTE DE DATOS ESCOLAS-REFERÊNCIA DE ENSINO MÉDIO NO ESPÍRITO SANTO: UMA ANÁLISE ENVOLTÓRIA DE DADOS |
title |
REFERENCE HIGH SCHOOLS IN ESPÍRITO SANTO: A DATA ENVELOPMENT ANALYSIS |
spellingShingle |
REFERENCE HIGH SCHOOLS IN ESPÍRITO SANTO: A DATA ENVELOPMENT ANALYSIS Soares, Denilson Junio Marques Escolas-referência Ensino Médio Espírito Santo Análise Envoltória de dados Qualidade da Educação. Reference schools High school Espírito Santo Data Envelopment Analysis Quality of Education Escuelas de referencia Enseñanza secundaria Espírito Santo Análisis Envolvente de Datos Calidad de la educación |
title_short |
REFERENCE HIGH SCHOOLS IN ESPÍRITO SANTO: A DATA ENVELOPMENT ANALYSIS |
title_full |
REFERENCE HIGH SCHOOLS IN ESPÍRITO SANTO: A DATA ENVELOPMENT ANALYSIS |
title_fullStr |
REFERENCE HIGH SCHOOLS IN ESPÍRITO SANTO: A DATA ENVELOPMENT ANALYSIS |
title_full_unstemmed |
REFERENCE HIGH SCHOOLS IN ESPÍRITO SANTO: A DATA ENVELOPMENT ANALYSIS |
title_sort |
REFERENCE HIGH SCHOOLS IN ESPÍRITO SANTO: A DATA ENVELOPMENT ANALYSIS |
author |
Soares, Denilson Junio Marques |
author_facet |
Soares, Denilson Junio Marques Soares, Talita Emidio Andrade Santos, Wagner dos |
author_role |
author |
author2 |
Soares, Talita Emidio Andrade Santos, Wagner dos |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Soares, Denilson Junio Marques Soares, Talita Emidio Andrade Santos, Wagner dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Escolas-referência Ensino Médio Espírito Santo Análise Envoltória de dados Qualidade da Educação. Reference schools High school Espírito Santo Data Envelopment Analysis Quality of Education Escuelas de referencia Enseñanza secundaria Espírito Santo Análisis Envolvente de Datos Calidad de la educación |
topic |
Escolas-referência Ensino Médio Espírito Santo Análise Envoltória de dados Qualidade da Educação. Reference schools High school Espírito Santo Data Envelopment Analysis Quality of Education Escuelas de referencia Enseñanza secundaria Espírito Santo Análisis Envolvente de Datos Calidad de la educación |
description |
This article aims to identify the Reference High Schools in Espírito Santo, considering the Ideb of these units and educational indicators of context assessment. This is an exploratory and quantitative study, through the application of Data Envelopment Analysis. As a result, it was observed that the performance of the analyzed schools can be increased to 22.6% above their current levels, maintaining the same contextual characteristics. In addition, 18 units were identified, which can be assumed as references, most of them located in the central region of the state. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-03-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/114160 10.21573/vol39n12023.114160 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/114160 |
identifier_str_mv |
10.21573/vol39n12023.114160 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/114160/88124 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação Revista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação 2447-4193 1678-166X reponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE) instacron:UFRGS |
instname_str |
Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE) |
repository.mail.fl_str_mv |
anpaerevista@anpae.org.br |
_version_ |
1799766372729749504 |