ACCESS AND USE OF TECHNOLOGICAL DEVICES AND INTERNET IN HIGHER EDUCATION IN MINAS GERAIS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/122539 |
Resumo: | The aim of this study is to identify the access and use of devices and the internet by professors and undergraduate students of the State University of Minas Gerais, during the covid-19 pandemic. A questionnaire was applied, to which 229 teachers and 669 students answered. It was identified that Remote Education required pedagogical adaptations, as well as acquisitions or improvements of technological devices and internet networks. It was also possible to trace the socio-economic profile of the students and demonstrated the inequalities of educational opportunities experienced. |
id |
UFRGS-22_e55950df827a8d891647163c0e1d9202 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/122539 |
network_acronym_str |
UFRGS-22 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
ACCESS AND USE OF TECHNOLOGICAL DEVICES AND INTERNET IN HIGHER EDUCATION IN MINAS GERAISACCESO Y USO DE DISPOSITIVOS TECNOLÓGICOS E INTERNET EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR DE MINAS GERAISACESSO E USO DE APARATOS TECNOLÓGICOS E INTERNET NA EDUCAÇÃO SUPERIOR EM MINAS GERAISacesso às tecnologias digitaisdesigualdades de oportunidades educacionaisensino remoto emergencialeducação superiorAccess to digital technologyInequalities of educational opportunitiesEmergency remote educationHigher educationAcceso a la tecnología digitalDesigualdades de oportunidades educativasEducación remota de emergenciaEducación superiorThe aim of this study is to identify the access and use of devices and the internet by professors and undergraduate students of the State University of Minas Gerais, during the covid-19 pandemic. A questionnaire was applied, to which 229 teachers and 669 students answered. It was identified that Remote Education required pedagogical adaptations, as well as acquisitions or improvements of technological devices and internet networks. It was also possible to trace the socio-economic profile of the students and demonstrated the inequalities of educational opportunities experienced. El objetivo de este estudio es identificar el acceso y uso de dispositivos e internet por parte de profesores y estudiantes de pregrado de la Universidad Estadual de Minas Gerais, en la pandemia de covid-19. Se aplicó un cuestionario, respondido por 229 profesores y 669 alumnos. Se identificó que la Educación Remota requería adaptaciones pedagógicas, así como adquisiciones o mejoras de dispositivos tecnológicos y redes de internet. También permitió trazar el perfil socioeconómico de los estudiantes y demostró las desigualdades de oportunidades educativas experimentadas.Este estudo objetiva identificar aspectos do acesso e uso de aparatos tecnológicos e internet por professores e alunos de cursos de graduação da Universidade do Estado de Minas Gerais, na pandemia de Covid-19. Foi aplicado questionário online, respondido por 229 docentes e 669 discentes. Identificou-se que o Ensino Remoto Emergencial exigiu adequações didático-pedagógicas, bem como aquisições ou melhorias de aparatos tecnológicos e redes de internet. Também possibilitou traçar o perfil sócio-econômico dos discentes e demonstrou as desigualdades de oportunidades educacionais vivenciadas.ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação2023-06-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/12253910.21573/vol39n12023.122539REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação2447-41931678-166Xreponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/122539/88837Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAEhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos Braga, DanielTolomelli Brescia, AmandaMara Pinheiro Dantas, Dina2023-12-25T13:36:19Zoai:seer.ufrgs.br:article/122539Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpaeONGhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/oaianpaerevista@anpae.org.br2447-41931678-166Xopendoar:2023-12-25T13:36:19Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ACCESS AND USE OF TECHNOLOGICAL DEVICES AND INTERNET IN HIGHER EDUCATION IN MINAS GERAIS ACCESO Y USO DE DISPOSITIVOS TECNOLÓGICOS E INTERNET EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR DE MINAS GERAIS ACESSO E USO DE APARATOS TECNOLÓGICOS E INTERNET NA EDUCAÇÃO SUPERIOR EM MINAS GERAIS |
title |
ACCESS AND USE OF TECHNOLOGICAL DEVICES AND INTERNET IN HIGHER EDUCATION IN MINAS GERAIS |
spellingShingle |
ACCESS AND USE OF TECHNOLOGICAL DEVICES AND INTERNET IN HIGHER EDUCATION IN MINAS GERAIS Santos Braga, Daniel acesso às tecnologias digitais desigualdades de oportunidades educacionais ensino remoto emergencial educação superior Access to digital technology Inequalities of educational opportunities Emergency remote education Higher education Acceso a la tecnología digital Desigualdades de oportunidades educativas Educación remota de emergencia Educación superior |
title_short |
ACCESS AND USE OF TECHNOLOGICAL DEVICES AND INTERNET IN HIGHER EDUCATION IN MINAS GERAIS |
title_full |
ACCESS AND USE OF TECHNOLOGICAL DEVICES AND INTERNET IN HIGHER EDUCATION IN MINAS GERAIS |
title_fullStr |
ACCESS AND USE OF TECHNOLOGICAL DEVICES AND INTERNET IN HIGHER EDUCATION IN MINAS GERAIS |
title_full_unstemmed |
ACCESS AND USE OF TECHNOLOGICAL DEVICES AND INTERNET IN HIGHER EDUCATION IN MINAS GERAIS |
title_sort |
ACCESS AND USE OF TECHNOLOGICAL DEVICES AND INTERNET IN HIGHER EDUCATION IN MINAS GERAIS |
author |
Santos Braga, Daniel |
author_facet |
Santos Braga, Daniel Tolomelli Brescia, Amanda Mara Pinheiro Dantas, Dina |
author_role |
author |
author2 |
Tolomelli Brescia, Amanda Mara Pinheiro Dantas, Dina |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos Braga, Daniel Tolomelli Brescia, Amanda Mara Pinheiro Dantas, Dina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
acesso às tecnologias digitais desigualdades de oportunidades educacionais ensino remoto emergencial educação superior Access to digital technology Inequalities of educational opportunities Emergency remote education Higher education Acceso a la tecnología digital Desigualdades de oportunidades educativas Educación remota de emergencia Educación superior |
topic |
acesso às tecnologias digitais desigualdades de oportunidades educacionais ensino remoto emergencial educação superior Access to digital technology Inequalities of educational opportunities Emergency remote education Higher education Acceso a la tecnología digital Desigualdades de oportunidades educativas Educación remota de emergencia Educación superior |
description |
The aim of this study is to identify the access and use of devices and the internet by professors and undergraduate students of the State University of Minas Gerais, during the covid-19 pandemic. A questionnaire was applied, to which 229 teachers and 669 students answered. It was identified that Remote Education required pedagogical adaptations, as well as acquisitions or improvements of technological devices and internet networks. It was also possible to trace the socio-economic profile of the students and demonstrated the inequalities of educational opportunities experienced. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/122539 10.21573/vol39n12023.122539 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/122539 |
identifier_str_mv |
10.21573/vol39n12023.122539 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/122539/88837 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação Revista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação 2447-4193 1678-166X reponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE) instacron:UFRGS |
instname_str |
Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE) |
repository.mail.fl_str_mv |
anpaerevista@anpae.org.br |
_version_ |
1799766372979310592 |