ACCESS AND USE OF TECHNOLOGICAL DEVICES AND INTERNET IN HIGHER EDUCATION IN MINAS GERAIS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos Braga, Daniel
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Tolomelli Brescia, Amanda, Mara Pinheiro Dantas, Dina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/122539
Resumo: The aim of this study is to identify the access and use of devices and the internet by professors and undergraduate students of the State University of Minas Gerais, during the covid-19 pandemic.  A questionnaire was applied, to which 229 teachers and 669 students answered. It was identified that Remote Education required pedagogical adaptations, as well as acquisitions or improvements of technological devices and internet networks. It was also possible to trace the socio-economic profile of the students and demonstrated the inequalities of educational opportunities experienced. 
id UFRGS-22_e55950df827a8d891647163c0e1d9202
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/122539
network_acronym_str UFRGS-22
network_name_str Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
repository_id_str
spelling ACCESS AND USE OF TECHNOLOGICAL DEVICES AND INTERNET IN HIGHER EDUCATION IN MINAS GERAISACCESO Y USO DE DISPOSITIVOS TECNOLÓGICOS E INTERNET EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR DE MINAS GERAISACESSO E USO DE APARATOS TECNOLÓGICOS E INTERNET NA EDUCAÇÃO SUPERIOR EM MINAS GERAISacesso às tecnologias digitaisdesigualdades de oportunidades educacionaisensino remoto emergencialeducação superiorAccess to digital technologyInequalities of educational opportunitiesEmergency remote educationHigher educationAcceso a la tecnología digitalDesigualdades de oportunidades educativasEducación remota de emergenciaEducación superiorThe aim of this study is to identify the access and use of devices and the internet by professors and undergraduate students of the State University of Minas Gerais, during the covid-19 pandemic.  A questionnaire was applied, to which 229 teachers and 669 students answered. It was identified that Remote Education required pedagogical adaptations, as well as acquisitions or improvements of technological devices and internet networks. It was also possible to trace the socio-economic profile of the students and demonstrated the inequalities of educational opportunities experienced. El objetivo de este estudio es identificar el acceso y uso de dispositivos e internet por parte de profesores y estudiantes de pregrado de la Universidad Estadual de Minas Gerais, en la pandemia de covid-19. Se aplicó un cuestionario, respondido por 229 profesores y 669 alumnos. Se identificó que la Educación Remota requería adaptaciones pedagógicas, así como adquisiciones o mejoras de dispositivos tecnológicos y redes de internet. También permitió trazar el perfil socioeconómico de los estudiantes y demostró las desigualdades de oportunidades educativas experimentadas.Este estudo objetiva identificar aspectos do acesso e uso de aparatos tecnológicos e internet por professores e alunos de cursos de graduação da Universidade do Estado de Minas Gerais, na pandemia de Covid-19. Foi aplicado questionário online, respondido por 229 docentes e 669 discentes. Identificou-se que o Ensino Remoto Emergencial exigiu adequações didático-pedagógicas, bem como aquisições ou melhorias de aparatos tecnológicos e redes de internet. Também possibilitou traçar o perfil sócio-econômico dos discentes e demonstrou as desigualdades de oportunidades educacionais vivenciadas.ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação2023-06-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/12253910.21573/vol39n12023.122539REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação2447-41931678-166Xreponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/122539/88837Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAEhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos Braga, DanielTolomelli Brescia, AmandaMara Pinheiro Dantas, Dina2023-12-25T13:36:19Zoai:seer.ufrgs.br:article/122539Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpaeONGhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/oaianpaerevista@anpae.org.br2447-41931678-166Xopendoar:2023-12-25T13:36:19Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)false
dc.title.none.fl_str_mv ACCESS AND USE OF TECHNOLOGICAL DEVICES AND INTERNET IN HIGHER EDUCATION IN MINAS GERAIS
ACCESO Y USO DE DISPOSITIVOS TECNOLÓGICOS E INTERNET EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR DE MINAS GERAIS
ACESSO E USO DE APARATOS TECNOLÓGICOS E INTERNET NA EDUCAÇÃO SUPERIOR EM MINAS GERAIS
title ACCESS AND USE OF TECHNOLOGICAL DEVICES AND INTERNET IN HIGHER EDUCATION IN MINAS GERAIS
spellingShingle ACCESS AND USE OF TECHNOLOGICAL DEVICES AND INTERNET IN HIGHER EDUCATION IN MINAS GERAIS
Santos Braga, Daniel
acesso às tecnologias digitais
desigualdades de oportunidades educacionais
ensino remoto emergencial
educação superior
Access to digital technology
Inequalities of educational opportunities
Emergency remote education
Higher education
Acceso a la tecnología digital
Desigualdades de oportunidades educativas
Educación remota de emergencia
Educación superior
title_short ACCESS AND USE OF TECHNOLOGICAL DEVICES AND INTERNET IN HIGHER EDUCATION IN MINAS GERAIS
title_full ACCESS AND USE OF TECHNOLOGICAL DEVICES AND INTERNET IN HIGHER EDUCATION IN MINAS GERAIS
title_fullStr ACCESS AND USE OF TECHNOLOGICAL DEVICES AND INTERNET IN HIGHER EDUCATION IN MINAS GERAIS
title_full_unstemmed ACCESS AND USE OF TECHNOLOGICAL DEVICES AND INTERNET IN HIGHER EDUCATION IN MINAS GERAIS
title_sort ACCESS AND USE OF TECHNOLOGICAL DEVICES AND INTERNET IN HIGHER EDUCATION IN MINAS GERAIS
author Santos Braga, Daniel
author_facet Santos Braga, Daniel
Tolomelli Brescia, Amanda
Mara Pinheiro Dantas, Dina
author_role author
author2 Tolomelli Brescia, Amanda
Mara Pinheiro Dantas, Dina
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos Braga, Daniel
Tolomelli Brescia, Amanda
Mara Pinheiro Dantas, Dina
dc.subject.por.fl_str_mv acesso às tecnologias digitais
desigualdades de oportunidades educacionais
ensino remoto emergencial
educação superior
Access to digital technology
Inequalities of educational opportunities
Emergency remote education
Higher education
Acceso a la tecnología digital
Desigualdades de oportunidades educativas
Educación remota de emergencia
Educación superior
topic acesso às tecnologias digitais
desigualdades de oportunidades educacionais
ensino remoto emergencial
educação superior
Access to digital technology
Inequalities of educational opportunities
Emergency remote education
Higher education
Acceso a la tecnología digital
Desigualdades de oportunidades educativas
Educación remota de emergencia
Educación superior
description The aim of this study is to identify the access and use of devices and the internet by professors and undergraduate students of the State University of Minas Gerais, during the covid-19 pandemic.  A questionnaire was applied, to which 229 teachers and 669 students answered. It was identified that Remote Education required pedagogical adaptations, as well as acquisitions or improvements of technological devices and internet networks. It was also possible to trace the socio-economic profile of the students and demonstrated the inequalities of educational opportunities experienced. 
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/122539
10.21573/vol39n12023.122539
url https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/122539
identifier_str_mv 10.21573/vol39n12023.122539
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/122539/88837
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação
publisher.none.fl_str_mv ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
2447-4193
1678-166X
reponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
instacron:UFRGS
instname_str Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
repository.mail.fl_str_mv anpaerevista@anpae.org.br
_version_ 1799766372979310592