EVALUATION OF FACTORS RELATED TO THE UNIVERSAL DESIGN MODEL OF LEARNING IN HIGHER EDUCATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/122553 |
Resumo: | The objective of this research was to verify the evidence of the applicability of the universal design model of learning (UDL) in higher education. The Likert Scale was used to assess nine objective items present in the semi-structured questionnaire for the research. The participants of this study were 110 higher education students of both sexes, aged between 18 and 45 years of the undergraduate course in Pedagogy, in a blended study from a Public Institution in the state of Ceará. In order to verify the internal consistency of the instrument, Exploratory Factor Analysis was used. Reliability was verified using Cronbach's alpha (α = 0.826). It was found that methodologies based on UDL principles bring contributions to assessment and learning in higher education. |
id |
UFRGS-22_f73c66235fabbd68bbf28951cb4c62b7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/122553 |
network_acronym_str |
UFRGS-22 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
EVALUATION OF FACTORS RELATED TO THE UNIVERSAL DESIGN MODEL OF LEARNING IN HIGHER EDUCATIONEVALUACIÓN DE FACTORES RELACIONADOS CON EL MODELO DE APRENDIZAJE DE DISEÑO UNIVERSAL EN LA EDUCACIÓN SUPERIORAVALIAÇÃO DOS FATORES RELACIONADOS AO MODELO DESIGN UNIVERSAL DE APRENDIZAGEM NO ENSINO SUPERIORAvaliaçãoDesign Universal de AprendizagemEnsino SuperiorEvaluationUniversal Learning DesignUniversity educationEvaluaciónDiseño Universal de AprendizajeEducación universitariaThe objective of this research was to verify the evidence of the applicability of the universal design model of learning (UDL) in higher education. The Likert Scale was used to assess nine objective items present in the semi-structured questionnaire for the research. The participants of this study were 110 higher education students of both sexes, aged between 18 and 45 years of the undergraduate course in Pedagogy, in a blended study from a Public Institution in the state of Ceará. In order to verify the internal consistency of the instrument, Exploratory Factor Analysis was used. Reliability was verified using Cronbach's alpha (α = 0.826). It was found that methodologies based on UDL principles bring contributions to assessment and learning in higher education.El objetivo de esta investigación fue verificar la evidencia de aplicabilidad del modelo de diseño universal de aprendizaje (UDL) en la educación superior. Se utilizó la Escala de Likert para evaluar nueve ítems objetivos presentes en el cuestionario semiestructurado de la investigación. Participaron de este estudio 110 estudiantes de enseñanza superior de ambos sexos, con edades entre 18 y 45 años, de la carrera de grado en Pedagogía, modalidad semipresencial de una Institución Pública, ubicada en el estado de Ceará. Para verificar la consistencia interna del instrumento se utilizó el Análisis Factorial Exploratorio. La confiabilidad se verificó mediante el alfa de Cronbach (α = 0,826). Se constató que las metodologías basadas en los principios del UDL traen aportes para la evaluación y el aprendizaje en la educación superior.O objetivo desta pesquisa foi verificar as evidências de aplicabilidade do modelo design universal de aprendizagem (UDL) no ensino superior. Foi utilizada a Escala Likert de avaliação de nove itens objetivos presentes no questionário semiestruturado para a pesquisa. Participaram deste estudo 110 estudantes de ensino superior de ambos os sexos, com idades entre 18 e 45 anos do curso de graduação em Pedagogia, modalidade semipresencial de uma Instituição Pública, localizada no estado do Ceará. A fim de verificar a consistência interna do instrumento foi utilizada a Análise Fatorial Exploratória. A confiabilidade foi verificada por meio do alfa de Cronbach (α = 0,826). Constatou-se que as metodologias baseadas nos princípios da UDL trazem contribuições para a avaliação e para a aprendizagem na educação superior.ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação2023-06-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa de campo com 110 estudantesapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/12255310.21573/vol39n12023.122553REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação2447-41931678-166Xreponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/122553/88838Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAEhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Marcos Antonio MartinsOliveira, Maria Lucijane Gomes de2023-12-25T13:36:19Zoai:seer.ufrgs.br:article/122553Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpaeONGhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/oaianpaerevista@anpae.org.br2447-41931678-166Xopendoar:2023-12-25T13:36:19Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
EVALUATION OF FACTORS RELATED TO THE UNIVERSAL DESIGN MODEL OF LEARNING IN HIGHER EDUCATION EVALUACIÓN DE FACTORES RELACIONADOS CON EL MODELO DE APRENDIZAJE DE DISEÑO UNIVERSAL EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR AVALIAÇÃO DOS FATORES RELACIONADOS AO MODELO DESIGN UNIVERSAL DE APRENDIZAGEM NO ENSINO SUPERIOR |
title |
EVALUATION OF FACTORS RELATED TO THE UNIVERSAL DESIGN MODEL OF LEARNING IN HIGHER EDUCATION |
spellingShingle |
EVALUATION OF FACTORS RELATED TO THE UNIVERSAL DESIGN MODEL OF LEARNING IN HIGHER EDUCATION Lima, Marcos Antonio Martins Avaliação Design Universal de Aprendizagem Ensino Superior Evaluation Universal Learning Design University education Evaluación Diseño Universal de Aprendizaje Educación universitaria |
title_short |
EVALUATION OF FACTORS RELATED TO THE UNIVERSAL DESIGN MODEL OF LEARNING IN HIGHER EDUCATION |
title_full |
EVALUATION OF FACTORS RELATED TO THE UNIVERSAL DESIGN MODEL OF LEARNING IN HIGHER EDUCATION |
title_fullStr |
EVALUATION OF FACTORS RELATED TO THE UNIVERSAL DESIGN MODEL OF LEARNING IN HIGHER EDUCATION |
title_full_unstemmed |
EVALUATION OF FACTORS RELATED TO THE UNIVERSAL DESIGN MODEL OF LEARNING IN HIGHER EDUCATION |
title_sort |
EVALUATION OF FACTORS RELATED TO THE UNIVERSAL DESIGN MODEL OF LEARNING IN HIGHER EDUCATION |
author |
Lima, Marcos Antonio Martins |
author_facet |
Lima, Marcos Antonio Martins Oliveira, Maria Lucijane Gomes de |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Maria Lucijane Gomes de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Marcos Antonio Martins Oliveira, Maria Lucijane Gomes de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Avaliação Design Universal de Aprendizagem Ensino Superior Evaluation Universal Learning Design University education Evaluación Diseño Universal de Aprendizaje Educación universitaria |
topic |
Avaliação Design Universal de Aprendizagem Ensino Superior Evaluation Universal Learning Design University education Evaluación Diseño Universal de Aprendizaje Educación universitaria |
description |
The objective of this research was to verify the evidence of the applicability of the universal design model of learning (UDL) in higher education. The Likert Scale was used to assess nine objective items present in the semi-structured questionnaire for the research. The participants of this study were 110 higher education students of both sexes, aged between 18 and 45 years of the undergraduate course in Pedagogy, in a blended study from a Public Institution in the state of Ceará. In order to verify the internal consistency of the instrument, Exploratory Factor Analysis was used. Reliability was verified using Cronbach's alpha (α = 0.826). It was found that methodologies based on UDL principles bring contributions to assessment and learning in higher education. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa de campo com 110 estudantes |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/122553 10.21573/vol39n12023.122553 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/122553 |
identifier_str_mv |
10.21573/vol39n12023.122553 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/122553/88838 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação Revista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação 2447-4193 1678-166X reponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE) instacron:UFRGS |
instname_str |
Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE) |
repository.mail.fl_str_mv |
anpaerevista@anpae.org.br |
_version_ |
1799766372981407744 |