EVALUATION OF FACTORS RELATED TO THE UNIVERSAL DESIGN MODEL OF LEARNING IN HIGHER EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Marcos Antonio Martins
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Oliveira, Maria Lucijane Gomes de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/122553
Resumo: The objective of this research was to verify the evidence of the applicability of the universal design model of learning (UDL) in higher education. The Likert Scale was used to assess nine objective items present in the semi-structured questionnaire for the research. The participants of this study were 110 higher education students of both sexes, aged between 18 and 45 years of the undergraduate course in Pedagogy, in a blended study from a Public Institution in the state of Ceará. In order to verify the internal consistency of the instrument, Exploratory Factor Analysis was used. Reliability was verified using Cronbach's alpha (α = 0.826). It was found that methodologies based on UDL principles bring contributions to assessment and learning in higher education.
id UFRGS-22_f73c66235fabbd68bbf28951cb4c62b7
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/122553
network_acronym_str UFRGS-22
network_name_str Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
repository_id_str
spelling EVALUATION OF FACTORS RELATED TO THE UNIVERSAL DESIGN MODEL OF LEARNING IN HIGHER EDUCATIONEVALUACIÓN DE FACTORES RELACIONADOS CON EL MODELO DE APRENDIZAJE DE DISEÑO UNIVERSAL EN LA EDUCACIÓN SUPERIORAVALIAÇÃO DOS FATORES RELACIONADOS AO MODELO DESIGN UNIVERSAL DE APRENDIZAGEM NO ENSINO SUPERIORAvaliaçãoDesign Universal de AprendizagemEnsino SuperiorEvaluationUniversal Learning DesignUniversity educationEvaluaciónDiseño Universal de AprendizajeEducación universitariaThe objective of this research was to verify the evidence of the applicability of the universal design model of learning (UDL) in higher education. The Likert Scale was used to assess nine objective items present in the semi-structured questionnaire for the research. The participants of this study were 110 higher education students of both sexes, aged between 18 and 45 years of the undergraduate course in Pedagogy, in a blended study from a Public Institution in the state of Ceará. In order to verify the internal consistency of the instrument, Exploratory Factor Analysis was used. Reliability was verified using Cronbach's alpha (α = 0.826). It was found that methodologies based on UDL principles bring contributions to assessment and learning in higher education.El objetivo de esta investigación fue verificar la evidencia de aplicabilidad del modelo de diseño universal de aprendizaje (UDL) en la educación superior. Se utilizó la Escala de Likert para evaluar nueve ítems objetivos presentes en el cuestionario semiestructurado de la investigación. Participaron de este estudio 110 estudiantes de enseñanza superior de ambos sexos, con edades entre 18 y 45 años, de la carrera de grado en Pedagogía, modalidad semipresencial de una Institución Pública, ubicada en el estado de Ceará. Para verificar la consistencia interna del instrumento se utilizó el Análisis Factorial Exploratorio. La confiabilidad se verificó mediante el alfa de Cronbach (α = 0,826). Se constató que las metodologías basadas en los principios del UDL traen aportes para la evaluación y el aprendizaje en la educación superior.O objetivo desta pesquisa foi verificar as evidências de aplicabilidade do modelo design universal de aprendizagem (UDL) no ensino superior. Foi utilizada a Escala Likert de avaliação de nove itens objetivos presentes no questionário semiestruturado para a pesquisa. Participaram deste estudo 110 estudantes de ensino superior de ambos os sexos, com idades entre 18 e 45 anos do curso de graduação em Pedagogia, modalidade semipresencial de uma Instituição Pública, localizada no estado do Ceará. A fim de verificar a consistência interna do instrumento foi utilizada a Análise Fatorial Exploratória. A confiabilidade foi verificada por meio do alfa de Cronbach (α = 0,826).  Constatou-se que as metodologias baseadas nos princípios da UDL trazem contribuições para a avaliação e para a aprendizagem na educação superior.ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação2023-06-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa de campo com 110 estudantesapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/12255310.21573/vol39n12023.122553REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da EducaçãoRevista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação2447-41931678-166Xreponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/122553/88838Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAEhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Marcos Antonio MartinsOliveira, Maria Lucijane Gomes de2023-12-25T13:36:19Zoai:seer.ufrgs.br:article/122553Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpaeONGhttps://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/oaianpaerevista@anpae.org.br2447-41931678-166Xopendoar:2023-12-25T13:36:19Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)false
dc.title.none.fl_str_mv EVALUATION OF FACTORS RELATED TO THE UNIVERSAL DESIGN MODEL OF LEARNING IN HIGHER EDUCATION
EVALUACIÓN DE FACTORES RELACIONADOS CON EL MODELO DE APRENDIZAJE DE DISEÑO UNIVERSAL EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR
AVALIAÇÃO DOS FATORES RELACIONADOS AO MODELO DESIGN UNIVERSAL DE APRENDIZAGEM NO ENSINO SUPERIOR
title EVALUATION OF FACTORS RELATED TO THE UNIVERSAL DESIGN MODEL OF LEARNING IN HIGHER EDUCATION
spellingShingle EVALUATION OF FACTORS RELATED TO THE UNIVERSAL DESIGN MODEL OF LEARNING IN HIGHER EDUCATION
Lima, Marcos Antonio Martins
Avaliação
Design Universal de Aprendizagem
Ensino Superior
Evaluation
Universal Learning Design
University education
Evaluación
Diseño Universal de Aprendizaje
Educación universitaria
title_short EVALUATION OF FACTORS RELATED TO THE UNIVERSAL DESIGN MODEL OF LEARNING IN HIGHER EDUCATION
title_full EVALUATION OF FACTORS RELATED TO THE UNIVERSAL DESIGN MODEL OF LEARNING IN HIGHER EDUCATION
title_fullStr EVALUATION OF FACTORS RELATED TO THE UNIVERSAL DESIGN MODEL OF LEARNING IN HIGHER EDUCATION
title_full_unstemmed EVALUATION OF FACTORS RELATED TO THE UNIVERSAL DESIGN MODEL OF LEARNING IN HIGHER EDUCATION
title_sort EVALUATION OF FACTORS RELATED TO THE UNIVERSAL DESIGN MODEL OF LEARNING IN HIGHER EDUCATION
author Lima, Marcos Antonio Martins
author_facet Lima, Marcos Antonio Martins
Oliveira, Maria Lucijane Gomes de
author_role author
author2 Oliveira, Maria Lucijane Gomes de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Marcos Antonio Martins
Oliveira, Maria Lucijane Gomes de
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação
Design Universal de Aprendizagem
Ensino Superior
Evaluation
Universal Learning Design
University education
Evaluación
Diseño Universal de Aprendizaje
Educación universitaria
topic Avaliação
Design Universal de Aprendizagem
Ensino Superior
Evaluation
Universal Learning Design
University education
Evaluación
Diseño Universal de Aprendizaje
Educación universitaria
description The objective of this research was to verify the evidence of the applicability of the universal design model of learning (UDL) in higher education. The Likert Scale was used to assess nine objective items present in the semi-structured questionnaire for the research. The participants of this study were 110 higher education students of both sexes, aged between 18 and 45 years of the undergraduate course in Pedagogy, in a blended study from a Public Institution in the state of Ceará. In order to verify the internal consistency of the instrument, Exploratory Factor Analysis was used. Reliability was verified using Cronbach's alpha (α = 0.826). It was found that methodologies based on UDL principles bring contributions to assessment and learning in higher education.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa de campo com 110 estudantes
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/122553
10.21573/vol39n12023.122553
url https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/122553
identifier_str_mv 10.21573/vol39n12023.122553
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/article/view/122553/88838
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação
publisher.none.fl_str_mv ANPAE - Associação Nacional de Política e Administração da Educação
dc.source.none.fl_str_mv REVISTA BRASILEIRA DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação; Vol. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE; v. 39 (2023): RBPAE - Revista Brasileira de Política e Administração da Educação
2447-4193
1678-166X
reponame:Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
instname:Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
instacron:UFRGS
instname_str Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (Online) - Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE)
repository.mail.fl_str_mv anpaerevista@anpae.org.br
_version_ 1799766372981407744