PROFILE OF ACCOUNTING STUDENTS OF SOUTHERN BRAZIL HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Schmidt, Paulo
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Ott, Ernani, Santos, José Luiz dos, Fernandes, Andreia Castiglia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ConTexto
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/ConTexto/article/view/24825
Resumo: Modern society has seen striking changes in academic-related knowledge transfer. The professional choice is seen as the passage from childhood/adolescence to adolescence / adulthood. Schools have sought greater conformity with market needs and the pupils themselves. Thus, this paper aims to identify the profile of accounting students from three schools in the south ofBrazil, the satisfaction level of professional services and intent of the future graduate. The research is characterized as an exploratory-descriptive and field study, and we investigated one sample composed by 396 students of a public university, a private university and a isolate faculty. We identified conditions and reasons why students choose accounting. For them, the profession appears to be promising; the labor market is not saturated; it is possible to get good pay in the profession; the course lead to personal development and enabling them to contribute to changing the society. A large part of the students do not work in the area, and some of them are concentrated in management accounting, tax / tax and corporate. Their expectations indicate interest in contests, areas of tax, tax, auditing and controllership.  They do not feel influenced by friends, or for future opportunities arising from known professionals.  The majority disagrees with beliefs like "it is easy to pass the entrance exam" and "I could not get the desired course," showing authenticity, freedom and determination in the choice of course.
id UFRGS-23_f3f932d439ddd08d5fceb1fa87d7a77c
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/24825
network_acronym_str UFRGS-23
network_name_str ConTexto
repository_id_str
spelling PROFILE OF ACCOUNTING STUDENTS OF SOUTHERN BRAZIL HIGHER EDUCATION INSTITUTIONSPERFIL DOS ALUNOS DO CURSO DE CIÊNCIAS CONTÁBEIS DE INSTITUIÇÕES DE ENSINO DO SUL DO BRASILEducationAccountingProfileEnsinoContabilidadePerfilModern society has seen striking changes in academic-related knowledge transfer. The professional choice is seen as the passage from childhood/adolescence to adolescence / adulthood. Schools have sought greater conformity with market needs and the pupils themselves. Thus, this paper aims to identify the profile of accounting students from three schools in the south ofBrazil, the satisfaction level of professional services and intent of the future graduate. The research is characterized as an exploratory-descriptive and field study, and we investigated one sample composed by 396 students of a public university, a private university and a isolate faculty. We identified conditions and reasons why students choose accounting. For them, the profession appears to be promising; the labor market is not saturated; it is possible to get good pay in the profession; the course lead to personal development and enabling them to contribute to changing the society. A large part of the students do not work in the area, and some of them are concentrated in management accounting, tax / tax and corporate. Their expectations indicate interest in contests, areas of tax, tax, auditing and controllership.  They do not feel influenced by friends, or for future opportunities arising from known professionals.  The majority disagrees with beliefs like "it is easy to pass the entrance exam" and "I could not get the desired course," showing authenticity, freedom and determination in the choice of course.A sociedade atual tem presenciado mudanças impactantes na formação acadêmica, relacionadas com a transferência de conhecimento. A escolha profissional é vista como a passagem da infância/adolescência para a adolescência/fase adulta. As escolas têm buscado maior conformidade às necessidades do mercado e dos próprios alunos. Assim, este estudo objetiva identificar o perfil de alunos dos cursos de Ciências Contábeis de três instituições de ensino do sul do Brasil, o seu nível de satisfação com os serviços prestados e o intento profissional do futuro egresso. A pesquisa exploratório-descritiva e de campo foi realizada em uma universidade pública federal, em uma universidade privada e em uma faculdade isolada, contando com uma amostra de 396 alunos, sendo, destes, dois terços do sexo feminino. Os resultados obtidos revelam que a maioria dos alunos, pertencentes às classes C e D está satisfeita com a opção pelo curso, que a profissão aparece como promissora, que o mercado de trabalho não está saturado, que é possível obter-se boa remuneração na profissão e que a escolha pelo curso pode gerar desenvolvimento pessoal, permitindo-lhes contribuir para mudar a sociedade. Uma grande parte dos alunos não trabalha na área, e os atuantes estão concentrados na contabilidade gerencial, tributária/fiscal e societária. Suas expectativas indicam interesse em concursos, áreas tributária, fiscal, auditoria e controladoria. Não se consideram influenciados por pessoas próximas, nem por oportunidades futuras advindas de profissionais conhecidos. A maioria discorda de crenças relacionadas com a facilidade de aprovação no concurso vestibular e de estar cursando contábeis como segunda opção, evidenciando autenticidade, liberdade e determinação na escolha do curso.UFRGS2012-03-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/ConTexto/article/view/24825ConTexto - Contabilidade em Texto; v. 12 n. 21 (2012): 1º semestre 2012; 87-1042175-87511676-6016reponame:ConTextoinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/ConTexto/article/view/24825/pdfSchmidt, PauloOtt, ErnaniSantos, José Luiz dosFernandes, Andreia Castigliainfo:eu-repo/semantics/openAccess2013-10-14T19:16:45Zoai:seer.ufrgs.br:article/24825Revistahttps://www.seer.ufrgs.br/index.php/ConTexto/indexPUBhttpw://www.seer.ufrgs.br/index.php/ConTexto/oaifernanda.momo@ufrgs.br||contexto@ufrgs.br2175-87511676-6016opendoar:2013-10-14T19:16:45ConTexto - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv PROFILE OF ACCOUNTING STUDENTS OF SOUTHERN BRAZIL HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
PERFIL DOS ALUNOS DO CURSO DE CIÊNCIAS CONTÁBEIS DE INSTITUIÇÕES DE ENSINO DO SUL DO BRASIL
title PROFILE OF ACCOUNTING STUDENTS OF SOUTHERN BRAZIL HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
spellingShingle PROFILE OF ACCOUNTING STUDENTS OF SOUTHERN BRAZIL HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
Schmidt, Paulo
Education
Accounting
Profile
Ensino
Contabilidade
Perfil
title_short PROFILE OF ACCOUNTING STUDENTS OF SOUTHERN BRAZIL HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
title_full PROFILE OF ACCOUNTING STUDENTS OF SOUTHERN BRAZIL HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
title_fullStr PROFILE OF ACCOUNTING STUDENTS OF SOUTHERN BRAZIL HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
title_full_unstemmed PROFILE OF ACCOUNTING STUDENTS OF SOUTHERN BRAZIL HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
title_sort PROFILE OF ACCOUNTING STUDENTS OF SOUTHERN BRAZIL HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
author Schmidt, Paulo
author_facet Schmidt, Paulo
Ott, Ernani
Santos, José Luiz dos
Fernandes, Andreia Castiglia
author_role author
author2 Ott, Ernani
Santos, José Luiz dos
Fernandes, Andreia Castiglia
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Schmidt, Paulo
Ott, Ernani
Santos, José Luiz dos
Fernandes, Andreia Castiglia
dc.subject.por.fl_str_mv Education
Accounting
Profile
Ensino
Contabilidade
Perfil
topic Education
Accounting
Profile
Ensino
Contabilidade
Perfil
description Modern society has seen striking changes in academic-related knowledge transfer. The professional choice is seen as the passage from childhood/adolescence to adolescence / adulthood. Schools have sought greater conformity with market needs and the pupils themselves. Thus, this paper aims to identify the profile of accounting students from three schools in the south ofBrazil, the satisfaction level of professional services and intent of the future graduate. The research is characterized as an exploratory-descriptive and field study, and we investigated one sample composed by 396 students of a public university, a private university and a isolate faculty. We identified conditions and reasons why students choose accounting. For them, the profession appears to be promising; the labor market is not saturated; it is possible to get good pay in the profession; the course lead to personal development and enabling them to contribute to changing the society. A large part of the students do not work in the area, and some of them are concentrated in management accounting, tax / tax and corporate. Their expectations indicate interest in contests, areas of tax, tax, auditing and controllership.  They do not feel influenced by friends, or for future opportunities arising from known professionals.  The majority disagrees with beliefs like "it is easy to pass the entrance exam" and "I could not get the desired course," showing authenticity, freedom and determination in the choice of course.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-03-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/ConTexto/article/view/24825
url https://seer.ufrgs.br/index.php/ConTexto/article/view/24825
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/ConTexto/article/view/24825/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UFRGS
publisher.none.fl_str_mv UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv ConTexto - Contabilidade em Texto; v. 12 n. 21 (2012): 1º semestre 2012; 87-104
2175-8751
1676-6016
reponame:ConTexto
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str ConTexto
collection ConTexto
repository.name.fl_str_mv ConTexto - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv fernanda.momo@ufrgs.br||contexto@ufrgs.br
_version_ 1799766349364330497