DOES THE CIÊNCIA SEM FRONTEIRAS PROGRAM CONTRIBUTES TO THE STUDENTS’ FORMATION? AN ANALYSIS FROM ENADE 2013

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Conceição, Otávio Canozzi
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Franca, Marco Túlio Aniceto, Jacinto, Paulo de Andrade
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Análise Econômica (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/AnaliseEconomica/article/view/93270
Resumo: This article aims to measure the effect of the Ciências sem Fronteiras program(CSF) in the students’ academic formation, by presenting estimates of its impact on thegrades of the beneficiaries, using the microdata of the Exame Nacional de Desempenhode Estudantes (Enade) 2013. The methodology used was the Propensity Score Matching (PSM) for the purpose of compare the CSF’s students with a two control group: a)students who not participated of study abroad; b) students who participated of studyabroad programs other than the CSF. The results reveal that the CSF program has apositive and significant impact in two student’s performance measures (general gradeand general knowledge) taking into consideration different algorithms to match thepairs independent the comparison group. However, the results are small compared tothe costs of the program.
id UFRGS-24_5c29becc6509fbbc6ad00e94fbb535ef
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/93270
network_acronym_str UFRGS-24
network_name_str Análise Econômica (Online)
repository_id_str
spelling DOES THE CIÊNCIA SEM FRONTEIRAS PROGRAM CONTRIBUTES TO THE STUDENTS’ FORMATION? AN ANALYSIS FROM ENADE 2013O PROGRAMA CIÊNCIA SEM FRONTEIRAS CONTRIBUI NA FORMAÇÃO DOS ESTUDANTES? UMA ANÁLISE A PARTIR DO ENADE 2013Propensity Score MatchingMobilidade acadêmica internacionalCiência Sem FronteirasI21J26J11propensity score matchinginternational student mobilityCiência sem FronteirasI21 J26J11This article aims to measure the effect of the Ciências sem Fronteiras program(CSF) in the students’ academic formation, by presenting estimates of its impact on thegrades of the beneficiaries, using the microdata of the Exame Nacional de Desempenhode Estudantes (Enade) 2013. The methodology used was the Propensity Score Matching (PSM) for the purpose of compare the CSF’s students with a two control group: a)students who not participated of study abroad; b) students who participated of studyabroad programs other than the CSF. The results reveal that the CSF program has apositive and significant impact in two student’s performance measures (general gradeand general knowledge) taking into consideration different algorithms to match thepairs independent the comparison group. However, the results are small compared tothe costs of the program.O trabalho objetiva mensurar o efeito do programa Ciência sem Fronteiras(CSF) no desempenho estudantil, apresentando estimativas do seu impacto na notados ex-bolsistas do programa a partir de microdados do Exame Nacional de Desempenho de Estudantes (Enade) de 2013. A metodologia empregada foi o propensity scorematching (PSM) com o propósito de comparar os alunos do CSF com dois grupos decontrole: a) estudantes que participaram de nenhum programa de intercâmbio; b) estudantes que fizeram intercâmbio, por meio de outros programas, durante a graduação. Os resultados revelam que o CSF tem um impacto positivo e significativo emduas medidas de desempenho dos alunos: nota geral e formação geral para diferentestipos de pareamento independente do grupo de comparação. Entretanto, os resultadosmostram-se pequenos diante dos custos do programa.UFRGS2021-09-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/AnaliseEconomica/article/view/9327010.22456/2176-5456.93270Análise Econômica; Vol. 39 No. 80 (2021): Setembro/2021Análise Econômica; v. 39 n. 80 (2021): Setembro/20212176-54560102-9924reponame:Análise Econômica (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/AnaliseEconomica/article/view/93270/65026Copyright (c) 2021 Análise Econômicainfo:eu-repo/semantics/openAccessConceição, Otávio CanozziFranca, Marco Túlio AnicetoJacinto, Paulo de Andrade2022-02-04T23:12:26Zoai:seer.ufrgs.br:article/93270Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/AnaliseEconomicaPUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/AnaliseEconomica/oai||rae@ufrgs.br2176-54560102-9924opendoar:2022-02-04T23:12:26Análise Econômica (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv DOES THE CIÊNCIA SEM FRONTEIRAS PROGRAM CONTRIBUTES TO THE STUDENTS’ FORMATION? AN ANALYSIS FROM ENADE 2013
O PROGRAMA CIÊNCIA SEM FRONTEIRAS CONTRIBUI NA FORMAÇÃO DOS ESTUDANTES? UMA ANÁLISE A PARTIR DO ENADE 2013
title DOES THE CIÊNCIA SEM FRONTEIRAS PROGRAM CONTRIBUTES TO THE STUDENTS’ FORMATION? AN ANALYSIS FROM ENADE 2013
spellingShingle DOES THE CIÊNCIA SEM FRONTEIRAS PROGRAM CONTRIBUTES TO THE STUDENTS’ FORMATION? AN ANALYSIS FROM ENADE 2013
Conceição, Otávio Canozzi
Propensity Score Matching
Mobilidade acadêmica internacional
Ciência Sem Fronteiras
I21
J26
J11
propensity score matching
international student mobility
Ciência sem Fronteiras
I21 J26
J11
title_short DOES THE CIÊNCIA SEM FRONTEIRAS PROGRAM CONTRIBUTES TO THE STUDENTS’ FORMATION? AN ANALYSIS FROM ENADE 2013
title_full DOES THE CIÊNCIA SEM FRONTEIRAS PROGRAM CONTRIBUTES TO THE STUDENTS’ FORMATION? AN ANALYSIS FROM ENADE 2013
title_fullStr DOES THE CIÊNCIA SEM FRONTEIRAS PROGRAM CONTRIBUTES TO THE STUDENTS’ FORMATION? AN ANALYSIS FROM ENADE 2013
title_full_unstemmed DOES THE CIÊNCIA SEM FRONTEIRAS PROGRAM CONTRIBUTES TO THE STUDENTS’ FORMATION? AN ANALYSIS FROM ENADE 2013
title_sort DOES THE CIÊNCIA SEM FRONTEIRAS PROGRAM CONTRIBUTES TO THE STUDENTS’ FORMATION? AN ANALYSIS FROM ENADE 2013
author Conceição, Otávio Canozzi
author_facet Conceição, Otávio Canozzi
Franca, Marco Túlio Aniceto
Jacinto, Paulo de Andrade
author_role author
author2 Franca, Marco Túlio Aniceto
Jacinto, Paulo de Andrade
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Conceição, Otávio Canozzi
Franca, Marco Túlio Aniceto
Jacinto, Paulo de Andrade
dc.subject.por.fl_str_mv Propensity Score Matching
Mobilidade acadêmica internacional
Ciência Sem Fronteiras
I21
J26
J11
propensity score matching
international student mobility
Ciência sem Fronteiras
I21 J26
J11
topic Propensity Score Matching
Mobilidade acadêmica internacional
Ciência Sem Fronteiras
I21
J26
J11
propensity score matching
international student mobility
Ciência sem Fronteiras
I21 J26
J11
description This article aims to measure the effect of the Ciências sem Fronteiras program(CSF) in the students’ academic formation, by presenting estimates of its impact on thegrades of the beneficiaries, using the microdata of the Exame Nacional de Desempenhode Estudantes (Enade) 2013. The methodology used was the Propensity Score Matching (PSM) for the purpose of compare the CSF’s students with a two control group: a)students who not participated of study abroad; b) students who participated of studyabroad programs other than the CSF. The results reveal that the CSF program has apositive and significant impact in two student’s performance measures (general gradeand general knowledge) taking into consideration different algorithms to match thepairs independent the comparison group. However, the results are small compared tothe costs of the program.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/AnaliseEconomica/article/view/93270
10.22456/2176-5456.93270
url https://seer.ufrgs.br/index.php/AnaliseEconomica/article/view/93270
identifier_str_mv 10.22456/2176-5456.93270
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/AnaliseEconomica/article/view/93270/65026
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Análise Econômica
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Análise Econômica
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UFRGS
publisher.none.fl_str_mv UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Análise Econômica; Vol. 39 No. 80 (2021): Setembro/2021
Análise Econômica; v. 39 n. 80 (2021): Setembro/2021
2176-5456
0102-9924
reponame:Análise Econômica (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Análise Econômica (Online)
collection Análise Econômica (Online)
repository.name.fl_str_mv Análise Econômica (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||rae@ufrgs.br
_version_ 1799766268462497792