DOES THE CIÊNCIA SEM FRONTEIRAS PROGRAM CONTRIBUTES TO THE STUDENTS’ FORMATION? AN ANALYSIS FROM ENADE 2013
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Análise Econômica (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/AnaliseEconomica/article/view/93270 |
Resumo: | This article aims to measure the effect of the Ciências sem Fronteiras program(CSF) in the students’ academic formation, by presenting estimates of its impact on thegrades of the beneficiaries, using the microdata of the Exame Nacional de Desempenhode Estudantes (Enade) 2013. The methodology used was the Propensity Score Matching (PSM) for the purpose of compare the CSF’s students with a two control group: a)students who not participated of study abroad; b) students who participated of studyabroad programs other than the CSF. The results reveal that the CSF program has apositive and significant impact in two student’s performance measures (general gradeand general knowledge) taking into consideration different algorithms to match thepairs independent the comparison group. However, the results are small compared tothe costs of the program. |
id |
UFRGS-24_5c29becc6509fbbc6ad00e94fbb535ef |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/93270 |
network_acronym_str |
UFRGS-24 |
network_name_str |
Análise Econômica (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
DOES THE CIÊNCIA SEM FRONTEIRAS PROGRAM CONTRIBUTES TO THE STUDENTS’ FORMATION? AN ANALYSIS FROM ENADE 2013O PROGRAMA CIÊNCIA SEM FRONTEIRAS CONTRIBUI NA FORMAÇÃO DOS ESTUDANTES? UMA ANÁLISE A PARTIR DO ENADE 2013Propensity Score MatchingMobilidade acadêmica internacionalCiência Sem FronteirasI21J26J11propensity score matchinginternational student mobilityCiência sem FronteirasI21 J26J11This article aims to measure the effect of the Ciências sem Fronteiras program(CSF) in the students’ academic formation, by presenting estimates of its impact on thegrades of the beneficiaries, using the microdata of the Exame Nacional de Desempenhode Estudantes (Enade) 2013. The methodology used was the Propensity Score Matching (PSM) for the purpose of compare the CSF’s students with a two control group: a)students who not participated of study abroad; b) students who participated of studyabroad programs other than the CSF. The results reveal that the CSF program has apositive and significant impact in two student’s performance measures (general gradeand general knowledge) taking into consideration different algorithms to match thepairs independent the comparison group. However, the results are small compared tothe costs of the program.O trabalho objetiva mensurar o efeito do programa Ciência sem Fronteiras(CSF) no desempenho estudantil, apresentando estimativas do seu impacto na notados ex-bolsistas do programa a partir de microdados do Exame Nacional de Desempenho de Estudantes (Enade) de 2013. A metodologia empregada foi o propensity scorematching (PSM) com o propósito de comparar os alunos do CSF com dois grupos decontrole: a) estudantes que participaram de nenhum programa de intercâmbio; b) estudantes que fizeram intercâmbio, por meio de outros programas, durante a graduação. Os resultados revelam que o CSF tem um impacto positivo e significativo emduas medidas de desempenho dos alunos: nota geral e formação geral para diferentestipos de pareamento independente do grupo de comparação. Entretanto, os resultadosmostram-se pequenos diante dos custos do programa.UFRGS2021-09-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/AnaliseEconomica/article/view/9327010.22456/2176-5456.93270Análise Econômica; Vol. 39 No. 80 (2021): Setembro/2021Análise Econômica; v. 39 n. 80 (2021): Setembro/20212176-54560102-9924reponame:Análise Econômica (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/AnaliseEconomica/article/view/93270/65026Copyright (c) 2021 Análise Econômicainfo:eu-repo/semantics/openAccessConceição, Otávio CanozziFranca, Marco Túlio AnicetoJacinto, Paulo de Andrade2022-02-04T23:12:26Zoai:seer.ufrgs.br:article/93270Revistahttps://seer.ufrgs.br/index.php/AnaliseEconomicaPUBhttps://seer.ufrgs.br/index.php/AnaliseEconomica/oai||rae@ufrgs.br2176-54560102-9924opendoar:2022-02-04T23:12:26Análise Econômica (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
DOES THE CIÊNCIA SEM FRONTEIRAS PROGRAM CONTRIBUTES TO THE STUDENTS’ FORMATION? AN ANALYSIS FROM ENADE 2013 O PROGRAMA CIÊNCIA SEM FRONTEIRAS CONTRIBUI NA FORMAÇÃO DOS ESTUDANTES? UMA ANÁLISE A PARTIR DO ENADE 2013 |
title |
DOES THE CIÊNCIA SEM FRONTEIRAS PROGRAM CONTRIBUTES TO THE STUDENTS’ FORMATION? AN ANALYSIS FROM ENADE 2013 |
spellingShingle |
DOES THE CIÊNCIA SEM FRONTEIRAS PROGRAM CONTRIBUTES TO THE STUDENTS’ FORMATION? AN ANALYSIS FROM ENADE 2013 Conceição, Otávio Canozzi Propensity Score Matching Mobilidade acadêmica internacional Ciência Sem Fronteiras I21 J26 J11 propensity score matching international student mobility Ciência sem Fronteiras I21 J26 J11 |
title_short |
DOES THE CIÊNCIA SEM FRONTEIRAS PROGRAM CONTRIBUTES TO THE STUDENTS’ FORMATION? AN ANALYSIS FROM ENADE 2013 |
title_full |
DOES THE CIÊNCIA SEM FRONTEIRAS PROGRAM CONTRIBUTES TO THE STUDENTS’ FORMATION? AN ANALYSIS FROM ENADE 2013 |
title_fullStr |
DOES THE CIÊNCIA SEM FRONTEIRAS PROGRAM CONTRIBUTES TO THE STUDENTS’ FORMATION? AN ANALYSIS FROM ENADE 2013 |
title_full_unstemmed |
DOES THE CIÊNCIA SEM FRONTEIRAS PROGRAM CONTRIBUTES TO THE STUDENTS’ FORMATION? AN ANALYSIS FROM ENADE 2013 |
title_sort |
DOES THE CIÊNCIA SEM FRONTEIRAS PROGRAM CONTRIBUTES TO THE STUDENTS’ FORMATION? AN ANALYSIS FROM ENADE 2013 |
author |
Conceição, Otávio Canozzi |
author_facet |
Conceição, Otávio Canozzi Franca, Marco Túlio Aniceto Jacinto, Paulo de Andrade |
author_role |
author |
author2 |
Franca, Marco Túlio Aniceto Jacinto, Paulo de Andrade |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Conceição, Otávio Canozzi Franca, Marco Túlio Aniceto Jacinto, Paulo de Andrade |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Propensity Score Matching Mobilidade acadêmica internacional Ciência Sem Fronteiras I21 J26 J11 propensity score matching international student mobility Ciência sem Fronteiras I21 J26 J11 |
topic |
Propensity Score Matching Mobilidade acadêmica internacional Ciência Sem Fronteiras I21 J26 J11 propensity score matching international student mobility Ciência sem Fronteiras I21 J26 J11 |
description |
This article aims to measure the effect of the Ciências sem Fronteiras program(CSF) in the students’ academic formation, by presenting estimates of its impact on thegrades of the beneficiaries, using the microdata of the Exame Nacional de Desempenhode Estudantes (Enade) 2013. The methodology used was the Propensity Score Matching (PSM) for the purpose of compare the CSF’s students with a two control group: a)students who not participated of study abroad; b) students who participated of studyabroad programs other than the CSF. The results reveal that the CSF program has apositive and significant impact in two student’s performance measures (general gradeand general knowledge) taking into consideration different algorithms to match thepairs independent the comparison group. However, the results are small compared tothe costs of the program. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/AnaliseEconomica/article/view/93270 10.22456/2176-5456.93270 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/AnaliseEconomica/article/view/93270 |
identifier_str_mv |
10.22456/2176-5456.93270 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/AnaliseEconomica/article/view/93270/65026 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Análise Econômica info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Análise Econômica |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Análise Econômica; Vol. 39 No. 80 (2021): Setembro/2021 Análise Econômica; v. 39 n. 80 (2021): Setembro/2021 2176-5456 0102-9924 reponame:Análise Econômica (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Análise Econômica (Online) |
collection |
Análise Econômica (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Análise Econômica (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rae@ufrgs.br |
_version_ |
1799766268462497792 |