For who is internet central in Brasil? A centrality measure of the internet and users’ profile from the “Pesquisa Brasileira de Mídia”
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Debates |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/debates/article/view/57535 |
Resumo: | The article aims to describe who is the internet user in Brazil, based on a national sample survey with 18,000 respondents in 2014. It’s possible to identify specific nuances and characteristics of internet users by individual socio-economic characteristics, such as income, age, education, and also macro-social features, such as the region of the country where the user lives. The hypothesis is that similarly to what happens in other countries, the economic limits are no longer significant barriers for not using the internet. Those who do not use the internet do so by choice and not by economic limitations. The differences would be explained by other characteristics, such as education and age. To test the hypothesis we have built the Internet Centrality Index and we have compared the socioeconomic and the geographic profiles by the position in the index. The results show a partial shift from TV to the internet. |
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For who is internet central in Brasil? A centrality measure of the internet and users’ profile from the “Pesquisa Brasileira de Mídia”Para quem a internet é central no Brasil? Uma medida de centralidade da internet e dos usuários a partir da Pesquisa Brasileira de MídiaSurveyOpinião PúblicaInternetBrasilÍndice de Centralidade.SurveyPublic OpinionInternetBrazilCentrality Index.The article aims to describe who is the internet user in Brazil, based on a national sample survey with 18,000 respondents in 2014. It’s possible to identify specific nuances and characteristics of internet users by individual socio-economic characteristics, such as income, age, education, and also macro-social features, such as the region of the country where the user lives. The hypothesis is that similarly to what happens in other countries, the economic limits are no longer significant barriers for not using the internet. Those who do not use the internet do so by choice and not by economic limitations. The differences would be explained by other characteristics, such as education and age. To test the hypothesis we have built the Internet Centrality Index and we have compared the socioeconomic and the geographic profiles by the position in the index. The results show a partial shift from TV to the internet.O artigo tem o objetivo de descrever quem é o usuário de internet no Brasil, a partir de uma pesquisa com amostra nacional de 18 mil respondentes em 2014. Com isso, é possível identificar nuances e características específicas dos usuários de internet por características socioeconômicas individuais, como renda, idade, escolaridade e também por características macrossociais, como região do país e tipo de município em que vive o usuário. A hipótese é que, a exemplo do que acontece em outros países, os limites econômicos não são mais barreiras significativas para o não uso da internet. Aqueles que não usam internet o fazem por opção e não por limitação econômica. As diferenças seriam explicadas por outras características, como escolaridade e idade. Para testar a hipótese, construímos o Índice de Centralidade da Internet e comparamos os perfis socioeconômicos e geoGráficos a partir da posição no índice. Os resultados mostram um deslocamento parcial da TV para a internet.UFRGS2015-12-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionconstrução de índice a partir de pesquisa quantitativaapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/debates/article/view/5753510.22456/1982-5269.57535Revista Debates; Vol. 9 Núm. 3 (2015): A Pesquisa Brasileira de Mídia: padrões de uso dos meios de comunicação social no Brasil e suas implicações; 63-96Revista Debates; v. 9 n. 3 (2015): A Pesquisa Brasileira de Mídia: padrões de uso dos meios de comunicação social no Brasil e suas implicações; 63-961982-52692236-479Xreponame:Revista Debatesinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/debates/article/view/57535/35783Cervi, Emerson Urizziinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-01-10T13:10:23Zoai:seer.ufrgs.br:article/57535Revistahttps://seer.ufrgs.br/debatesPUBhttps://seer.ufrgs.br/debates/oai1982-52692236-479Xopendoar:2023-01-10T13:10:23Revista Debates - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
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