ENSINANDO POLITICA.UMA ANÁLISE DO TELECURSO 2000.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Baquero, Rute Vivian Angelo
Data de Publicação: 2007
Outros Autores: Keil, Ivete Manetzeder
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Debates
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/debates/article/view/2474
Resumo: This study problematizes the power discourse present in the soap operas of the first Grade History Program of Telecurso 2000, produced and aired by Globo Network Television, seeking to register points that influence subject’s production and their world visions. In this context, it emphasizes television as a learning space that privileges a despolitized teaching of history. The First Grade History Programo of Telecurso 2000, in that it does not present a critical history and despolitizes the facts that are aired, produces an artificial world that becomes the dominators stage for their actions and discourse.
id UFRGS-26_bfd83552873131f1976c3d77560f8673
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/2474
network_acronym_str UFRGS-26
network_name_str Revista Debates
repository_id_str
spelling ENSINANDO POLITICA.UMA ANÁLISE DO TELECURSO 2000.EducaçãoPolíticaMídiaParticipaçãoDemocracia.PolíticaThis study problematizes the power discourse present in the soap operas of the first Grade History Program of Telecurso 2000, produced and aired by Globo Network Television, seeking to register points that influence subject’s production and their world visions. In this context, it emphasizes television as a learning space that privileges a despolitized teaching of history. The First Grade History Programo of Telecurso 2000, in that it does not present a critical history and despolitizes the facts that are aired, produces an artificial world that becomes the dominators stage for their actions and discourse.O artigo problematiza o discurso do poder presente nas teleaulas do Programa de História de 1ºGrau do Telecurso 2000, veiculado pela Rede Globo de Televisão, buscando registrar alguns dos pontos que influenciam a produção de sujeitos e suas visões de mundo. Neste contexto, destaca a televisão como um espaço de aprendizagem que privilegia um ensino de história despolitizado. O programa de História do 1º Grau do Telecurso 2000, ao não apresentar uma História crítica e despolitizar os fatos apresentados, produz um mundo artificial que se torna palco para a ação e o discurso dos dominadores.UFRGS2007-12-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/debates/article/view/247410.22456/1982-5269.2474Revista Debates; Vol. 1 Núm. 1 (2007); p. 83Revista Debates; v. 1 n. 1 (2007); p. 831982-52692236-479Xreponame:Revista Debatesinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/debates/article/view/2474/1288Baquero, Rute Vivian AngeloKeil, Ivete Manetzederinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-01-10T13:10:15Zoai:seer.ufrgs.br:article/2474Revistahttps://seer.ufrgs.br/debatesPUBhttps://seer.ufrgs.br/debates/oai1982-52692236-479Xopendoar:2023-01-10T13:10:15Revista Debates - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv ENSINANDO POLITICA.UMA ANÁLISE DO TELECURSO 2000.
title ENSINANDO POLITICA.UMA ANÁLISE DO TELECURSO 2000.
spellingShingle ENSINANDO POLITICA.UMA ANÁLISE DO TELECURSO 2000.
Baquero, Rute Vivian Angelo
Educação
Política
Mídia
Participação
Democracia.
Política
title_short ENSINANDO POLITICA.UMA ANÁLISE DO TELECURSO 2000.
title_full ENSINANDO POLITICA.UMA ANÁLISE DO TELECURSO 2000.
title_fullStr ENSINANDO POLITICA.UMA ANÁLISE DO TELECURSO 2000.
title_full_unstemmed ENSINANDO POLITICA.UMA ANÁLISE DO TELECURSO 2000.
title_sort ENSINANDO POLITICA.UMA ANÁLISE DO TELECURSO 2000.
author Baquero, Rute Vivian Angelo
author_facet Baquero, Rute Vivian Angelo
Keil, Ivete Manetzeder
author_role author
author2 Keil, Ivete Manetzeder
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Baquero, Rute Vivian Angelo
Keil, Ivete Manetzeder
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Política
Mídia
Participação
Democracia.
Política
topic Educação
Política
Mídia
Participação
Democracia.
Política
description This study problematizes the power discourse present in the soap operas of the first Grade History Program of Telecurso 2000, produced and aired by Globo Network Television, seeking to register points that influence subject’s production and their world visions. In this context, it emphasizes television as a learning space that privileges a despolitized teaching of history. The First Grade History Programo of Telecurso 2000, in that it does not present a critical history and despolitizes the facts that are aired, produces an artificial world that becomes the dominators stage for their actions and discourse.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-12-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/debates/article/view/2474
10.22456/1982-5269.2474
url https://seer.ufrgs.br/index.php/debates/article/view/2474
identifier_str_mv 10.22456/1982-5269.2474
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/debates/article/view/2474/1288
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UFRGS
publisher.none.fl_str_mv UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Revista Debates; Vol. 1 Núm. 1 (2007); p. 83
Revista Debates; v. 1 n. 1 (2007); p. 83
1982-5269
2236-479X
reponame:Revista Debates
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Revista Debates
collection Revista Debates
repository.name.fl_str_mv Revista Debates - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808845563488108544