ENSINANDO POLITICA.UMA ANÁLISE DO TELECURSO 2000.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Debates |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/debates/article/view/2474 |
Resumo: | This study problematizes the power discourse present in the soap operas of the first Grade History Program of Telecurso 2000, produced and aired by Globo Network Television, seeking to register points that influence subject’s production and their world visions. In this context, it emphasizes television as a learning space that privileges a despolitized teaching of history. The First Grade History Programo of Telecurso 2000, in that it does not present a critical history and despolitizes the facts that are aired, produces an artificial world that becomes the dominators stage for their actions and discourse. |
id |
UFRGS-26_bfd83552873131f1976c3d77560f8673 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/2474 |
network_acronym_str |
UFRGS-26 |
network_name_str |
Revista Debates |
repository_id_str |
|
spelling |
ENSINANDO POLITICA.UMA ANÁLISE DO TELECURSO 2000.EducaçãoPolíticaMídiaParticipaçãoDemocracia.PolíticaThis study problematizes the power discourse present in the soap operas of the first Grade History Program of Telecurso 2000, produced and aired by Globo Network Television, seeking to register points that influence subject’s production and their world visions. In this context, it emphasizes television as a learning space that privileges a despolitized teaching of history. The First Grade History Programo of Telecurso 2000, in that it does not present a critical history and despolitizes the facts that are aired, produces an artificial world that becomes the dominators stage for their actions and discourse.O artigo problematiza o discurso do poder presente nas teleaulas do Programa de História de 1ºGrau do Telecurso 2000, veiculado pela Rede Globo de Televisão, buscando registrar alguns dos pontos que influenciam a produção de sujeitos e suas visões de mundo. Neste contexto, destaca a televisão como um espaço de aprendizagem que privilegia um ensino de história despolitizado. O programa de História do 1º Grau do Telecurso 2000, ao não apresentar uma História crítica e despolitizar os fatos apresentados, produz um mundo artificial que se torna palco para a ação e o discurso dos dominadores.UFRGS2007-12-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/debates/article/view/247410.22456/1982-5269.2474Revista Debates; Vol. 1 Núm. 1 (2007); p. 83Revista Debates; v. 1 n. 1 (2007); p. 831982-52692236-479Xreponame:Revista Debatesinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/debates/article/view/2474/1288Baquero, Rute Vivian AngeloKeil, Ivete Manetzederinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-01-10T13:10:15Zoai:seer.ufrgs.br:article/2474Revistahttps://seer.ufrgs.br/debatesPUBhttps://seer.ufrgs.br/debates/oai1982-52692236-479Xopendoar:2023-01-10T13:10:15Revista Debates - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
ENSINANDO POLITICA.UMA ANÁLISE DO TELECURSO 2000. |
title |
ENSINANDO POLITICA.UMA ANÁLISE DO TELECURSO 2000. |
spellingShingle |
ENSINANDO POLITICA.UMA ANÁLISE DO TELECURSO 2000. Baquero, Rute Vivian Angelo Educação Política Mídia Participação Democracia. Política |
title_short |
ENSINANDO POLITICA.UMA ANÁLISE DO TELECURSO 2000. |
title_full |
ENSINANDO POLITICA.UMA ANÁLISE DO TELECURSO 2000. |
title_fullStr |
ENSINANDO POLITICA.UMA ANÁLISE DO TELECURSO 2000. |
title_full_unstemmed |
ENSINANDO POLITICA.UMA ANÁLISE DO TELECURSO 2000. |
title_sort |
ENSINANDO POLITICA.UMA ANÁLISE DO TELECURSO 2000. |
author |
Baquero, Rute Vivian Angelo |
author_facet |
Baquero, Rute Vivian Angelo Keil, Ivete Manetzeder |
author_role |
author |
author2 |
Keil, Ivete Manetzeder |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Baquero, Rute Vivian Angelo Keil, Ivete Manetzeder |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Política Mídia Participação Democracia. Política |
topic |
Educação Política Mídia Participação Democracia. Política |
description |
This study problematizes the power discourse present in the soap operas of the first Grade History Program of Telecurso 2000, produced and aired by Globo Network Television, seeking to register points that influence subject’s production and their world visions. In this context, it emphasizes television as a learning space that privileges a despolitized teaching of history. The First Grade History Programo of Telecurso 2000, in that it does not present a critical history and despolitizes the facts that are aired, produces an artificial world that becomes the dominators stage for their actions and discourse. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-12-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/debates/article/view/2474 10.22456/1982-5269.2474 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/debates/article/view/2474 |
identifier_str_mv |
10.22456/1982-5269.2474 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/debates/article/view/2474/1288 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Debates; Vol. 1 Núm. 1 (2007); p. 83 Revista Debates; v. 1 n. 1 (2007); p. 83 1982-5269 2236-479X reponame:Revista Debates instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Revista Debates |
collection |
Revista Debates |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Debates - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808845563488108544 |